PDA

View Full Version : Weg met die Floyd Rose!



Wouter J
27 september 2004, 02:24
Vandaag optreden met The Worst in Cafe Route 66 gehad, voor wie er bij waren zagen dat ik mijn donkerblauwe Strat met Fernandes Hals, mijn Epiphone Bob Marley, mijn Telepaul en mijn Flying V had klaar staan en/of gebruikt.

Grote afwezige was mijn Tijgerstreep Strat, waar ik wel het verzoek kreeg om hem mee te nemen omdat hij zo goed uitziet en zo mooi klinkt. De Reden waarom ik die niet bij me had was omdat hij uit elkaar lag.

Want de Floyd Rose die op die gitaar zat bezorgde mij gister weer eens kop zorgen. Ik werd bij de generale repitie er weer aan herrinert waarom ik zwevende tremolo's haat. Ik bleef dat ding stemmen tot ik er tureluurs van werd, en dan die top lock dicht maken en dan WEER bijstemmen AAAARGH! Toen er ook nog een snaar sprong en de hele zaak weer ontstemd was, was voor mij de maat vol. Ik haalde de veren aan de achter kant los en trok de hele zouw uit de body van mijn gitaar, vulde de gaten waar de studs zaten op, plugde het gat van de backrout dicht en douwde een Vintage Tremolo brug in de plaats van de Floyd.

Dan maar geen Dive Bombs, geen "Onverwoestbare stemming" op het podium. Ik heb de vintage tremeolo afgesteld als een vaste brug. en gezien hoe dat dat klinkt en hoe makkelijk het bij stemmen is, heb ik maar een oordeel:

Dat had ik veel eerder moeten doen.

Floyd Rose gebruikers, leg me eens uit, hoe kunnen jullie het uitstaan?

Michael AE
27 september 2004, 03:10
Ik heb persoonlijk nog nooit problemen met mijn floyds gehad. Ik zet er vlak voor elk optreden nieuwe snaren op, maar als ik eenmaal de boel goed uitgerekt heb, ontstemdtdtdt mijn gitaar nooit. Ik denk dat het te maken heeft met de afstelling en de kwaliteit van de floyd. Mijn favoriet is mijn Kahler Steeler, maar met mijn Lo-Pro's, Licensed en Originals heb ik ook nooit problemen. Als je er een beetje aan gewend raakt, is het in mijn ervaring het meest stabiele en stemvaste systeem.

fred dons
27 september 2004, 07:16
inderdaad de "betere""Floyds leveren mij ook nooit problemen op
het zijn de goedkopere licenseds waar het vaak mee misgaat door het gebruik van zachtere staalsoorten (en dan met name de messen en de topkam)

wat ook bij de goedkopere floyds al een enorme verbetering is een blackbox (te koop bij www.rockinger.de) dit is een sterke contra veer die je floyd wel iets moeilijker te bewegen maakt maar hem wel een stuk stabieler maakt (ik heb hem zo afgesteld dat als er 1 snaar springt de overige snaren toch op stemming blijven)

Rubenios
27 september 2004, 08:45
if you cant stand the heat get out of the kitchen...

Maiden Michiel
27 september 2004, 08:46
Heb je wel gechecked of je de zadletjes moest bijvijlen aangezien er een snaar knapte? Dat kan ook de reden zijn dat hij heeltijd ontstemt.

Anders Destium
27 september 2004, 09:32
Tja, floyds hebben een handleiding waar daarnaast ook grote voordelen. Ik combineer van alles door elkaar, voor mij boeit het eigenlijk nooit zo wat voor brug er op zit. Als ik een floyd heb begin ik automatisch te klieren, als ik er geen heb mis ik dat geklier niet aan de andere kant :)

Jeroenvanhulsteijn
27 september 2004, 09:43
ik had er een stuk hout onder zitten :-D de veren stonden strak, dus geen beweging in te krijgen. maarja...ik maakte ook nooit gebruik van het ding. het enige wat me niet beviel is dat het me nogal wat tijd kostte om de snaren te vervangen. ook als ik van dikte veranderde qua snaren was ik weer een hele tijd bezig met afstellen.

urezna
27 september 2004, 10:03
3 van de 4 gitaren van mij hebben een Floyd Rose, en speel er al 15 jaar mee, nog nooit problemen gehad... het enige is dat je even handigheid moet hebben als je je snaren vervangt, maar dat heb ik onderhand wel onder de knie.
zelfs mn 17 jaar ouwe rg560 geeft nog steeds geen enkel probleem... :-)

Wouter J
27 september 2004, 10:37
de floyd op mijn gitaar was een kahler steeler, dus aan de kwaliteit lag het niet.

het lag hem aan het feit dat mijn geliefde 011-056 setje er voor zorgde dat de gehele brug maar omhoog bleef komen als ik de boel op stemming probeerde te krijgen.

Lacrymosa
27 september 2004, 10:41
zet er een extra veertje in

en leer er mee omgaan

ik heb maar 1 gitaar zonder floating bridge, en ik ben er ondertussen aan gewend

als je ze eenmaal goed afgesteld heb is er nix aan om em te stemmen, duurt idd wat langer dan normaal, maar goed, dan weet je ook wel zeker dat ie gestemd is, en blijft

en als je wat extra veren er in zet, wordt ie ook veel stabieler

CheerS!!

dejohan
27 september 2004, 11:34
Ik ben ook van de Floyd Rose afgestapt. Al dat geklooi...
Hoe meer technische snufjes op je gitaar, hoe meer problemen je er mee kan hebben. Een goede gitaar met goede stemschroeven en een goeie "normale" tremelo blijft ook weken in stemming staan hoor.

Rubenios
27 september 2004, 11:39
sorry hoor maar jullie lopen te zeuren van de brug komt omhoog omdat ik er dikkere snaren op zet enzo. als je er nie mee om kan gaan laat t dan lekker. als k naar dikkere snaren wissel dan komt mijn brug ook omhoog, ff veertjes iets aandraaien en afstellen en geen problemen...
als je er niks mee kunt nie gebruiken en nie gaan zeiken van floydrose kut enzo :roll:

Neals
27 september 2004, 13:17
[quote="Wouter J"]Vandaag optreden met The Worst in Cafe Route 66 gehad, voor wie er bij waren zagen dat ik mijn donkerblauwe Strat met Fernandes Hals, mijn Epiphone Bob Marley, mijn Telepaul en mijn Flying V had klaar staan en/of gebruikt.

Grote afwezige was mijn Tijgerstreep Strat, waar ik wel het verzoek kreeg om hem mee te nemen omdat hij zo goed uitziet en zo mooi klinkt. De Reden waarom ik die niet bij me had was omdat hij uit elkaar lag.

Want de Floyd Rose die op die gitaar zat bezorgde mij gister weer eens kop zorgen. Ik werd bij de generale repitie er weer aan herrinert waarom ik zwevende tremolo's haat. Ik bleef dat ding stemmen tot ik er tureluurs van werd, en dan die top lock dicht maken en dan WEER bijstemmen AAAARGH! Toen er ook nog een snaar sprong en de hele zaak weer ontstemd was, was voor mij de maat vol. Ik haalde de veren aan de achter kant los en trok de hele zouw uit de body van mijn gitaar, vulde de gaten waar de studs zaten op, plugde het gat van de backrout dicht en douwde een Vintage Tremolo brug in de plaats van de Floyd.

Dan maar geen Dive Bombs, geen "Onverwoestbare stemming" op het podium. Ik heb de vintage tremeolo afgesteld als een vaste brug. en gezien hoe dat dat klinkt en hoe makkelijk het bij stemmen is, heb ik maar een oordeel:

Dat had ik veel eerder moeten doen.

Floyd Rose gebruikers, leg me eens uit, hoe kunnen jullie het uitstaan?[/quote

Wil je me eens vertellen, het liefst met foto's hoe je dat doet, ik heb er al een hele tijd aan zitten denken om een stoptail op mijn ibanez te knutselen.

bert k
27 september 2004, 14:34
Geen enkel probleem met een FR Ik heb hem al sinds de jaren 80, en makkelijk te stemmen, blijft ook zuiver, en een snaar verwissel ik in een paar minuten.
Als je er problemen mee hebt, zoek dan eens goed uit hoe het werkt, het is echt niet zo'n ramp.

Rubenios
27 september 2004, 14:43
Geen enkel probleem met een FR Ik heb hem al sinds de jaren 80, en makkelijk te stemmen, blijft ook zuiver, en een snaar verwissel ik in een paar minuten.
Als je er problemen mee hebt, zoek dan eens goed uit hoe het werkt, het is echt niet zo'n ramp.

+1!!!

Quadrifoglio
27 september 2004, 15:48
OK, Floyds kunnen goed werken maar het blijft lastig als er een snaar breekt tijdens een optreden -> Whoopie, hele gitaar uit stemming :-?

Tupelo
27 september 2004, 16:04
Ik heb een bloedhekel aan FR's. Wellicht te maken met een beetje handig zijn maar ik heb helemaal geen zin om een hele middag te moeten knoeien om mijn gitaar te af te stemmen. Ik werd er volstrekt neurotisch van. Heb de hele tremelo business vaarwel gezegd en ben erg tevreden nu o.a. met mijn Gibson the Paul.

Rubenios
27 september 2004, 16:26
na een half uurtje heb ik toch echt wel een FR afgesteld hoor...

Wormaap
27 september 2004, 17:13
Wouter J, jij bent toch niet toevallig de gitarist van The Worst?
Edit: Ja dus, startpost niet goed gelezen :P

Als dat zo is ben ik de gast die nog door je Ibanez catalogus heeft staan kijken buiten :P

Wat de Floyd betreft: Op m'n Charvel heb ik een Jackson JT-6 Floyd kopie zitten en die doet't prima, blijft prima op stemming, maar'k heb er wel 1 probleempje mee: Als ik'n divebomb doe dan is'ie nét een klein beetje te laag erna, als'k dan een kort pullupje doe staat'ie weer goed... Voor de rest vind ik't alleen jammer dat'ie niet recessed is, maar dat heeft weinig met de brug zelf te maken :P
'K wil nu echt niet meer zonder, daarvoor gebruik ik'm veel te veel :)

bert k
27 september 2004, 17:16
OK, Floyds kunnen goed werken maar het blijft lastig als er een snaar breekt tijdens een optreden -> Whoopie, hele gitaar uit stemming :-?
Nou ja, daar heb je helemaal gelijk in natuurlijk :D Ik had in mijn hoogtijdagen altijd een reservegitaar klaarstaan, een Charvel 2, naast mijn main axe, Charvel model 4.
Setje snaren wisselen in een half uur. Trouwens nooit alle ouwe snaren eraf en dan pas de nieuwe erop. Gewoon 1 snaar eraf, nieuwe erop, meteen stemmen. Zo blijf je altijd met de zelfde spanning zitten.

Michael AE
27 september 2004, 19:06
Ik heb binnenkort het Kahler Autolatch systeem op mijn gitaar, wat ervoor zorgt dat als de Floyd niet gebruikt wordt hij vastgezet wordt. Een prima systeem om het nadeel van onzuivere snaren na het breken van een snaar te elimineren.

Wormaap
27 september 2004, 19:30
Bert K, waarom gebruik je eigenlijk een M4 en geen M6, nooit'n mooie tegengekomen of simpelweg het geld er niet voor ofzo? (just curious)

bert k
27 september 2004, 20:18
Hehe, toen ik hem kocht in 1986 (nieuw, ja...) had ik twee redenen: ten eerste gewoon geld; ik kon een 6 niet betalen, maar ik vond ook de gelakte hals niet prettig aanvoelen. De 4 heeft een soort matte lak die ik veel fijner vind. Hielblok is idd wel gigantisch, maar zit me niet echt in de weg.
Als ik nu een 6 zou hebben zou ik zeker de hals schuren.

Wormaap
27 september 2004, 20:20
De gelakte hals vind ik inderdaad het enige nadeel, maar als daar wat zweet op komt gaat die als'n tiet :)
Toen deze gebouwd werd was ik 1 jaar oud dus't mag logisch heten da'k 'm niet nieuw gekocht heb :P ('T is een '87er)

andy
27 september 2004, 20:34
Om weer ff op de Ployd Rose terug te komen. Ik heb twee Jacksons met een Floyd Rose er op. Ik heb er nog nooit problemen mee gehad. Zelfs geen ontstemming na flink hengelen aan de tremelo.

Neals
27 september 2004, 21:41
OK, Floyds kunnen goed werken maar het blijft lastig als er een snaar breekt tijdens een optreden -> Whoopie, hele gitaar uit stemming :-?

Klopt, eigenlijk hoor je een back-up bij je te hebben tijdens een optreden.

Op zich heb ik met het FR-zelf weinig problemen, maar ik heb zelf ook zo'n cheap-ass licenced ding.
Die dingen doen het in het begin wel aardig, maar na een jaar of 2/3 word het snel minder, helemaal als je regelmatig de buhne/oefenruimte met zo'n gitaar aandoet.

vester86
27 september 2004, 21:42
ik heb sinds een maand een IBI 2570, dus met een Edge Pro floyd... het is mn eerste gitaar MET floyd rose, en na een dagje afstellen (wilde er mn eigen setje ernie balls op) was het gepiept en sindsdien staat ie perfect in stemming... en als er een snaar op een non-floyd gitaar breekt ben je ook de lul, dus zorg gewoon dat je een Back-up Gitaar hebt..... veel makkelijker

Braindead
27 september 2004, 21:59
OK, Floyds kunnen goed werken maar het blijft lastig als er een snaar breekt tijdens een optreden -> Whoopie, hele gitaar uit stemming :-?

Dit is inderdaad waar, maar daarom moet je ook altijd een back-up gitaartje hebben.

vester86
27 september 2004, 22:05
en zo werd er dus in 3 opeenvolgende posts hetzelfde gezegd.....

abbys
27 september 2004, 22:15
^^

jaywalker
27 september 2004, 22:20
Ja man floyd rose zuigt big time!

Rubenios
27 september 2004, 22:30
kan ook zijn dat jij er gewoon nie mee om kan gaan...

Braindead
27 september 2004, 22:34
tja lezen is ook een kunst, :P

duurt alleen altijd zo lang :D