PDA

View Full Version : op zoek naar een betere tremolo



catminator
27 september 2004, 01:57
ik wil de sat-30 tremolo (fender style) op mn ibanez sa lefthand vervangen, wat is volgens jullie de allerbeste die ik kan krijgen?

Anders Destium
27 september 2004, 10:35
Wat is je probleem ermee? Het kan ook zijn dat je bijv met nieuwe tuners een heel eind kan komen (als hij ontstemt).

catminator
27 september 2004, 11:54
de "knives" zijn nu al versleten dus heb ik m moeten vastzetten, ik wil nu een tremolo met een betere toon en langere sustain die niet ontstemd of slijt. Die eigenschappen kan ik allebei wel apart kopen toch (graphtech zadels en goed sustainblok). voor het niet slijten dacht ik aan een tremolo met lagers/bal zoals bijvoorbeeld vigier die gebruikt, suggesties mensen?

catminator
27 september 2004, 11:55
de "knives" zijn nu al versleten dus heb ik m moeten vastzetten, ik wil nu een tremolo met een betere toon en langere sustain die niet ontstemd of slijt. Die eigenschappen kan ik allebei wel apart kopen toch (graphtech zadels en goed sustainblok). voor het niet slijten dacht ik aan een tremolo met lagers/bal zoals bijvoorbeeld vigier die gebruikt, suggesties mensen?

Ash ketchum
27 september 2004, 12:04
wilkinson er knikkeren, bijna hetzelfde ontwerp

catminator
27 september 2004, 12:09
volgens de gitaarwinkel is een hipshot tremolo beter dan een wilkinson, maar ik wil weten wat de beste tremolo is die er te krijgen is.

Anders Destium
27 september 2004, 12:25
De beste? Er zijn een aantal tremolo's die duurder zijn dan je gitaar :o Een Wilkinson of Hipshot is echt een enorme upgrade over wat je hebt (dat soort bruggen zitten ook op dure gitaren), ik zou me er niet al te druk over maken!

Bedenk wel of het op de langere termijn niet verstandiger is om een nieuwe gitaar te kopen in plaats van het beginnersmodel dat je nu hebt! Je vervangt nu de brug, straks de elementen, dan de electronica etc :wink:

Lacrymosa
27 september 2004, 12:28
Ik snap niet wat er mis is met die sat brug, die van mij gaat lekker, terwijl ie behoorlijk war mishandeling heeft moeten doorstaan, misschien komt et omdat ik een SATs oid heb...........

Anders, jij weet vast wel of er verschil tussen zit

CheerS!!

Anders Destium
27 september 2004, 14:20
Ik zou niet weten wat de verschillen zijn hoor, wie weet biedt www.ibanezrules.com uitkomst!

bert k
27 september 2004, 15:37
Ik heb een Hipshot op mijn zelfbouw zitten, idd met zo'b bal lager systeem, en hij blijft perfect zuiver, ook bij ernstig geruk aan de termolo. Nou heb ik wel een grafieten topkam en sperzel locking tuners, dus dat scheelt ook een hoop.

catminator
27 september 2004, 17:02
De beste? Er zijn een aantal tremolo's die duurder zijn dan je gitaar :o Een Wilkinson of Hipshot is echt een enorme upgrade over wat je hebt (dat soort bruggen zitten ook op dure gitaren), ik zou me er niet al te druk over maken!

Bedenk wel of het op de langere termijn niet verstandiger is om een nieuwe gitaar te kopen in plaats van het beginnersmodel dat je nu hebt! Je vervangt nu de brug, straks de elementen, dan de electronica etc :wink:

daar ben ik dus mee bezig, bill lawrence pickups en sperzels zit ik al op te bieden.

Anders Destium
27 september 2004, 17:30
Hoeveel heb je voor die gitaar betaald als ik vragen mag?

Als je er nu voor E400 aan gaat verbouwen had je toch net zo goed een andere, betere gitaar kunnen kopen :-?

catminator
27 september 2004, 21:27
120 euro voor de pickups, sperzels max 50 euro op ebay en de tremolo weet ik nog niet. linkshandige modellen zijn er niet zoveel van en ik kan mn spul toch gewoon op een toekomstige gitaar stoppen?

Anders Destium
27 september 2004, 21:45
Op duurdere gitaren zit meestal betere hardware, dus met een andere gitaar is het goed mogelijk dat je helemaal niets hoeft te vervangen (alleen de pups lijken me hoe dan ook goed bruikbaar). Kan je niet beter op zoek naar een betere gitaar 2ehands (ook ben je linkshandig, die komen echt wel zo nu en dan langs!)

catminator
28 september 2004, 12:35
ach ja, de gitaar die ik op dit moment het liefst zou willen is een yamaha frank gambale met een dunnere hals en andere pickups. maar die zijn er niet linkshandig.

michielv
28 september 2004, 13:04
Klinkt als een job voor een gitaarbouwer: krijg je precies de gitaar die je wilt hebben 8)

catminator
28 september 2004, 13:35
correctamundo, maar dat is behoorlijk prijzig en ik heb nog maar weinig ervaring opgedaan met gitaren dus mijn ideale gitaar verandert nog wel.

catminator
28 september 2004, 15:49
maar hoe zit dat nou met die tremolo, welke is de beste?

bert k
28 september 2004, 16:13
Toen ik bij Vox Humana een term kocht kon ik kiezen tussen Wilkinson en Hipshot, en volgens hun was er niet zo veel verschil in kwaliteit.

Anders Destium
28 september 2004, 16:35
Je kunt met geen van beide de mist in gaan :)

bert k
28 september 2004, 16:47
Uiterlijk kan nog een rol spelen. Ik kon bij Hipshot kiezen uit een zware, gegoten versie en een simpele Fender lookalike, maar verder exact hetzelfde. Ik heb de simpele genomen, was nog het goedkoopste ook (110 euro).

dejohan
28 september 2004, 16:56
Het beste Tremelo ligt in België:

http://www.tremelo.be

bert k
28 september 2004, 17:21
:-D Dat was de saaiste site sinds jaren...

catminator
28 september 2004, 18:30
Je kunt met geen van beide de mist in gaan :)
de een heeft knives die zullen slijten en de ander heeft een ball systeem, ze zijn vast niet van hetzelfde materiaal gemaakt en hebben waarschijnlijk ook niet dezelfde massa. Dus ze verschillen, ik wil het systeem dat het beste op stemming blijft en met zo min mogelijk sustain verlies. Is het geringe contact tussen de knives en de studs niet een zwakke schakel in de sustain? hoe zit dat met zo'n ball systeem?

joke
28 september 2004, 20:46
wilkinson sucks , big time!!!
beter is floyd rose of abm das goed spul!

Wormaap
28 september 2004, 21:04
wilkinson sucks , big time!!!
beter is floyd rose of abm das goed spul!
En nu de ongetwijfeld weldoordachte beargumentatie?

bert k
28 september 2004, 21:08
@ joke:Ja, daar worden we wijzer van, zo'n bijdrage :roll:

Ik denk dat het contactvlak bij een ball systeem net zo klein is als bij knives, nl. twee puntjes op de stud. (Bij een ball systeem in feite drie puntjes.) Het is waar dat daar sustainverlies optreed, maar dat geld voor alle tremsystemen, behalve als de brug op de body rust, da's geloof ik bij standaard Fender zo.

catminator
28 september 2004, 21:56
juist hier heb ik wat aan, als de tremolo op de body rust heb je nauwelijks sustain verlies maar als je m gebruikt wel dus? dus kun je minder lange dive bombs maken nietwaar? Dit zou toch wel een beetje te verhelpen zijn met een extra zwaar sustainblok nietwaar? hoe hou ik de trem stevig aan de body zonder hem te zwaar te maken voor gebruik dan? zijn daar misschien speciale veren voor of helpt een tremsetter daarmee?

joke
28 september 2004, 21:57
abn is meen ik een degelijk duits merk al weet ik het niet zeker .
ik heb het eens op een plank gehad en het bleef in tegenstelling tot wilkinson ook bij duikvluchten goed op stemming.
bij wilkinson zijn 2 mesdelen in 2 diabolo achtige studs en dat levert zijwaartse frictie en dus ook slijtage =lees speling op!

ik moet daat wel bijzeggen dat er ook naast die abn brug sperzels opzaten en dat helpt natuurlijk een aardig handje mee.
ook heb ik op een fernandes floyd rose lycenced zitten en die heeft mij ook nog nimmer in de steek gelaten.

Thom TK
29 september 2004, 00:33
Schaller?

bert k
29 september 2004, 00:56
Kijk, je kan eenblokje hout in het gat lijmen, tegen het blok aan laten rusten. Je kan dan alleen naar beneden duiken, als de veren strak genoeg staan blijft hij goed op stemming als er een snaar breekt en je sustain zal zeker verbeteren. Maar ik vind het niks, zo'n halve tremolo.
Los daarvan, als je een Floyd Rose zou overwegen, daar is de sustain net zo kort van.

Zou er sustainverschil zijn tussen een Vintage trem, met twee messen, en een standaard trem met zes schroeven?

Anders Destium
29 september 2004, 10:13
Tone zit voor een groot gedeelte in de vingers, elke stoptail of string-thru body trem heeft meer dan genoeg sustain. Over details als het aantal schroeven gaan ouwehoeren is vooral mierenneuken in plaats van dat je echt verschillen zult merken in de praktijk. Just my 2 cents, ik begrijp echt niet waarom hier zo moeilijk over wordt gedaan. Het zijn 2 bruggen die allebei hun sporen lang en breed hebben verdiend, ondanks de "grote" verschillen werken ze allebei uitstekend...

bert k
29 september 2004, 10:37
Nou, dit is dus gewoon een leuke discussie over tremolo's en geen miereneuken. Als je het niet boeiend vind staan er nog 10.000 andere onderwerpen. :evil:
Maar over het verschil: een Vintage trem heeft twee messen, net als een Floyd, en is vrij zwevend. Een standaard trem met 6 schroeven rust dus op de body en maakt daar veel meer contact mee. Je zou dus verwachten dat daar meer sustain uit komt.

BramVersteeg
29 september 2004, 11:05
Tone zit voor een groot gedeelte in de vingers, elke stoptail of string-thru body trem heeft meer dan genoeg sustain. Over details als het aantal schroeven gaan ouwehoeren is vooral mierenneuken in plaats van dat je echt verschillen zult merken in de praktijk. Just my 2 cents, ik begrijp echt niet waarom hier zo moeilijk over wordt gedaan. Het zijn 2 bruggen die allebei hun sporen lang en breed hebben verdiend, ondanks de "grote" verschillen werken ze allebei uitstekend...

+1
Het is wel een leuke discussie maar de topic starter moet niet denken dat hij het verschil duidelijk kan waarnemen. Bij die topmerken zijn de verschillen miniem.

bert k
29 september 2004, 11:39
Ehhh... praten we nou over de Wilkinson en de Hipshot? Daar zit idd weinig verschil tussen. Ik dacht eigenlijk dat ik het had over een Hipshot en een standaard trem, en dat scheelt natuurlijk wel een berg.

joke
29 september 2004, 12:58
misschien ook eens nadenken of zo'n tremelo brug daadwerkelijk word gebruikt?

ik gebruikte ze in het begin van mijn "carriere "best veel maar dat werd steeds minder op het laatst haalde ik er zelfs de pientere pookjes af.

nu speel ik op een heerlijke ouwe 81 -er ibanez ar 50 plank en die heeft geen tremelo.........................heerlijk!

Pol88
30 september 2004, 19:20
Wat vinden jullie van de Floyd Rose Tremolo?

Snaar'n Bennie
30 september 2004, 19:22
Drie keer niks!

Anders Destium
30 september 2004, 21:01
Super, mits het een goede (lees geen goedkope) is!

>Pol

Als je de zoekfunctie gebruikt met floyd rose vind je als het goed is heel veel info :)