PDA

View Full Version : Upgraden Mex 50s classic strat



Bluesbreaker
26 september 2004, 01:09
Ik was van plan een Fender American Vintage 57 reissue strat te kopen, maar denk nu dat het toch een Fender Mexican 50s Classic gaat worden. Het prijsverschil is ongeveer 1000 euro, en dat is het me denk ik niet waard (ga ze nog wel naast elkaar testen hoor)

Ik denk nu dat ik voor de Mex Classic ga en die dan upgrade. Ik ben van plan er Van Zandt Blues pickups in te zetten. Is het dan verstandig om ook de volume/tone pots en switch ook meteen te vervangen of zijn die wel van goede kwaliteit?

Zijn er voor de rest nog dingen die volgens jullie van een dusdanige kwaliteit zijn dat ik ze beter meteen kan vervangen (brug/tuners?)

Melle

Negative K3 fan
26 september 2004, 14:38
op de classics zitten van die irritante vintage achtige tuners die je er zo boven in moet stekkn. Kun je beter een stel lekkere locking tuners nemen. Nut is waarschijnlijk van plastic, daar kun je iets aan doen. Pot meters weet ik niet wat voor kwaliteit die zijn, maar je zou het kunnen overwegen ja.

sash
26 september 2004, 15:59
Tis maar net hoe irritant je Klusons vindt. Vind je het fijn om ermee te werken gewoon lekker laten zitten, zijn van goeie kwaliteit.

Mocht je ze willen vervangen hou er dan wel rekening mee dat de gaten uitgeboord moeten worden, want gewone tuners zijn 10mm, Klusons 8mm. Doe dit met boortjes met oplonden groottes van 8.5mm, 9mm, 9.5mm en 10mm. Laat de boortjes voorzichtig naar links draaien, ipv naar rechts. Doe je dit niet dan scheurt waarschijnlijk je headstock

Pots en switch zijn ook van goeie kwaliteit, maar de brug is van schroot, dus die gelijk vervangen voor een Callaham.

M'n main gitaar bestaat een '62 Strat Mex Classic Ri body met een megadikke (dikker dan LP!) '54 Ri Jap Strat hals, met Callaham brug en Van Zandt Rock pickups en die klinkt vele malen beter dan m'n '57 American Vintage Strat, dus trek je eigen conclusie zou ik zeggen.

Let wel op! Er zitten heel wat bagger tussen de Mex Ri's. Er zijn 2 mogelijkheden, of je treft een hele goeie of een hele slechte.

BartL
26 september 2004, 17:32
op de classics zitten van die irritante vintage achtige tuners die je er zo boven in moet stekkn. Kun je beter een stel lekkere locking tuners nemen. Nut is waarschijnlijk van plastic, daar kun je iets aan doen. Pot meters weet ik niet wat voor kwaliteit die zijn, maar je zou het kunnen overwegen ja.
Dan haal je die 1000 euro er dus makkelijk uit :-D

bert k
26 september 2004, 19:59
Laat de boortjes voorzichtig naar links draaien, ipv naar rechts. Doe je dit niet dan scheurt waarschijnlijk je headstock

.
Lijkt me geen goed advies. Boren snijden alleen rechtsom, dus op deze manier vliegt je headstock in de brand.
Wel oplopende diktes, tamelijk hoge snelheid, en weinig kracht zetten. En gebruik een boorstandaard; niet uit de losse hand.

Bluesbreaker
26 september 2004, 20:07
okay, iedereen bedankt voor de reacties

en het vervangen van de tuners zal ik in ieder geval eerst wel even mee wachten, en waarschijnlijk helemaal niet doen. Ik wacht eerst wel even af hoe het vervangen van snaren me bevalt.

sash
27 september 2004, 20:27
Laat de boortjes voorzichtig naar links draaien, ipv naar rechts. Doe je dit niet dan scheurt waarschijnlijk je headstock

.
Lijkt me geen goed advies. Boren snijden alleen rechtsom, dus op deze manier vliegt je headstock in de brand.
Wel oplopende diktes, tamelijk hoge snelheid, en weinig kracht zetten. En gebruik een boorstandaard; niet uit de losse hand.

Boorstandaard is niet echt nodig als je een beetje met een boor om kan gaan. Heb dit nu 4 keer gedaan en er is niet wat mis gegaan uit de losse hand. Headstock is ook nooit in de fik gevlogen :)

dejohan
27 september 2004, 20:48
Tis maar net hoe irritant je Klusons vindt. Vind je het fijn om ermee te werken gewoon lekker laten zitten, zijn van goeie kwaliteit.


+1

Zijn goede tuners, waarom dan vervangen?

jero
28 september 2004, 16:32
Alhoewel er positieve uitzonderingen bestaan op het kwaliteitsniveau van de Mexican Classics en negatieve op dat van de USA RI’s, kun je in het algemeen stellen dat de houtkwaliteit van USA RI’s beter is dan van de Mexican Classics. Hetzelfde geldt voor de constructie (neck pocket bijvoorbeeld). Dit belangrijke kwaliteitsverschil los je niet op door het vervangen van hardware en blijft ook na upgraden een ‘handicap’ van de Mexicaan. Als je toch een Mexicaan wilt upgraden moet je rekenen op het volgende:

-brug (Callaham of vd Haar, laatste klinkt wat warmer, keuze zou ik laten afhangen van de akoestische klank van je gitaar. Daarnaast is de string spacing van Callaham wat breder dan die van Fender, dit kan de bespeelbaarheid beinvloeden)
-pickups (van Zandt, Suhr, Fralin)
-switch (Mexicaanse is minder duurzaam)
-tuners (Mexicaanse tuners zijn geen Klusons in tegenstelling tot wat bovenstaand wordt beweerd, ontstemmen sneller en zijn minder duurzaam dan de USA).

Ik schat dat bovenstaande bij elkaar zo’n 350 eur kost, en als je de onderdelen laat installeren ook nog arbeidskosten. Daarnaast wil je misschien wel een koffer, is ook al snel 150.

Bluesbreaker
28 september 2004, 16:49
Alhoewel er positieve uitzonderingen bestaan op het kwaliteitsniveau van de Mexican Classics en negatieve op dat van de USA RI’s, kun je in het algemeen stellen dat de houtkwaliteit van USA RI’s beter is dan van de Mexican Classics. Hetzelfde geldt voor de constructie (neck pocket bijvoorbeeld). Dit belangrijke kwaliteitsverschil los je niet op door het vervangen van hardware en blijft ook na upgraden een ‘handicap’ van de Mexicaan. Als je toch een Mexicaan wilt upgraden moet je rekenen op het volgende:

-brug (Callaham of vd Haar, laatste klinkt wat warmer, keuze zou ik laten afhangen van de akoestische klank van je gitaar. Daarnaast is de string spacing van Callaham wat breder dan die van Fender, dit kan de bespeelbaarheid beinvloeden)
-pickups (van Zandt, Suhr, Fralin)
-switch (Mexicaanse is minder duurzaam)
-tuners (Mexicaanse tuners zijn geen Klusons in tegenstelling tot wat bovenstaand wordt beweerd, ontstemmen sneller en zijn minder duurzaam dan de USA).

Ik schat dat bovenstaande bij elkaar zo’n 350 eur kost, en als je de onderdelen laat installeren ook nog arbeidskosten. Daarnaast wil je misschien wel een koffer, is ook al snel 150.

Ja, tuurlijk is er kwaliteitsverschil, maar dat kwaliteitsverschil is me denk ik niet groot genoeg om er 1000 euro voor te betalen.

Voor mij is het de keus tussen een Am Vint '57 ri of een Mex 50s classic met van zandts en callaham, met daarbij nog eens een stuk of wat leuke effecten.

De winkel waar ik mn gitaar ga bestellen is trouwens bereid net zo lang terug te sturen naar de importeur tot ze een goed exemplaar in handen hebben.

dejohan
28 september 2004, 17:00
Mexicaanse tuners zijn geen Klusons


Dat wist ik niet, maar hij heeft gelijk.

Quink
28 september 2004, 20:42
Ja, tuurlijk is er kwaliteitsverschil, maar dat kwaliteitsverschil is me denk ik niet groot genoeg om er 1000 euro voor te betalen.

1000 euro? Tweedehands niet overwogen? Tweede hands 57RI 1000 euro of zo. Mex 350-400 (ongeveer?), plus 350 voor de onderdelen, 700 euro.
Tsja, heb je inderdaad alsnog 300 euro over voor een wah of zo ( :wink: ), plus je hebt een iets persoonlijkere gitaar, maar het prijsverschil is wel aanzienlijk kleiner.

Bluesbreaker
28 september 2004, 20:57
ja, tweedehands is inderdaad wel een optie, maar dan alleen in nl zodat ik zelf kan gaan testen alvorens ik koop. En ik ben zo kieskeurig alleen sunburst te willen..... En wat betreft een nieuwe wah, voor een gedeelte zie onderschrift :)