PDA

View Full Version : C+ akkoord



Rock_and_Roll
25 september 2004, 21:46
Nu speel ik al een tijdje gitaar en ben niet de beste maar kan aardig meekomen. Met akkoorden heb ik ook geen moeite maar kan iemand mij uitleggen wat een C+ akkoord is en wat de + zo en zo betekend.

BVD- Rock and Roll

Blijepanda
25 september 2004, 21:52
Een C+ akkoord is een ''overmatige drieklank'' (Wat door de + dus wordt aangegeven) . Een C akkoord is normaal C-E-G, maar bij een C+ wordt de G verhoogd met een halve noot. C-E-Gis dus.

Rock_and_Roll
26 september 2004, 07:23
duidelijk!!!

Dank je

sneez0r
26 september 2004, 08:58
Een andere naam is Caug < C augmented. Hij komt in theorie alleen voor op de derde trap van a harmonisch mineur, en als septimeakkoord als Cmaj7#5.

ReinoutV
26 september 2004, 10:42
Of als alteratie van een dominant septiem akkoord: bijv C7#5 met nog eventueel een b9 of #9 erin, maar dat gaat weer een stap verder.

sneez0r
26 september 2004, 12:42
Ha, inderdaad. Ik noem die gealtereerde akkoorden alleen zelden, je kan er zoveel bedenken. Toch kom je die 7#5 nog wel eens tegen.

Eagel
27 september 2004, 00:12
Een C+ akkoord is een ''overmatige drieklank'' (Wat door de + dus wordt aangegeven) . Een C akkoord is normaal C-E-G, maar bij een C+ wordt de G verhoogd met een halve noot. C-E-Gis dus.

Let op.. hier komt een domme vraag.. :-D

Waarom is het de G die verhoogd word en niet bijvoorbeeld de E in dit geval?
:oops:

Iced Dragon
27 september 2004, 11:01
omdat je een grote terts nodig hebt = majeur akkoord,
maar de kwint kan gealterd worden, verhoogd of verlaagd. Dus wil je een overmatige drieklank neem je een majeur akkoord en verhoog je de kwint.
wil je een verminderd akkoord, dan neem je een mineur akkoord (kleine terts) en verlaag je de kwint.

je kunt natuurlijk ook de andere variaties hebben, een kleine drieklank met verhoogde kwint of een grote drieklank met verminderde kwint. Maar ik denk dat die echt niet veel gebruikt worden.

Als je een kwint verhoogt, dan heb je eigenlijk een kleine sext (dit noemt men enharmonisch) het is in wezen (op de meeste instrumenten) dezelfde noot maar omdat je een kwint nodig hebt vervangt hij niet de sext dus is het geen sext...versta je?

vb:
C D E F G A B
1 2 3 4 5 6 7

de kwint is hier dus G, als je die verhoogt : G# en die klinkt hetzelfde als Ab, maar is niet gelijk aan de sext want dat is A.

Verlaag je de G tot Gb dan klinkt ie hetzelfde als F# maar vervangt niet de kwart (F)

neem je echter
C D E F G A B
en je verhoogt F tot F# dan is dit niet een verminderde kwint maar verhoogde kwart, want je kwint is G
dit geeft dan de C lydische modus.

Maar om eigenlijk op je vraag te antwoorden, een terts kan alleen maar klein (vb: C-Eb) of groot (C-E) zijn, niet verminderd of overmatig.
een kwint rein (gewoon), verminderd of overmatig.