PDA

View Full Version : Nieuwe amp...



Ibanez
25 september 2004, 21:22
Ik was al een tijdje aan het kijken naar een nieuwe versterker voor mijn iba want die behringer 30 watt was veel te slecht voor mijn gitaar :wink: Ik kwam op marktplaats een Mesa/Boogie Caliber 50+ tegen wat me wel beviel. Precies wat ik zoek; Buizen, veelzijdig en niet te duur. Dus vandaag gekocht en het is een errug vet ding. Heerlijk jazz geluid kan je eruit krijgen maar ook vette distortion. M'n POD hoef ik nu niet meer te gebruiken om een beetje fatsoenlijk geluid te krijgen. Dus ik ben wel tevreden :) Maar ik moet de buizen wel eens gaan vervangen want ze zitten er al 7 jaar in (!). Weet iemand waar je goedkoop 6l6GC-STR 420's kan kopen? En moet je nou elke keer als je buizen van je eindversterker verwisseld je buizen weer biassen ofzo? Of hoeft dat niet als je precies hetzelfde model verwisseld? Anyway, ik ga weer spelen ;)

e_lukather
25 september 2004, 21:34
gefeli men! Leuke amp maar niet mijn sound. Heb wel de markIV gehoord en dat was echt.. :o

AART
25 september 2004, 23:37
gefeliciteerd, geef de buren nu maar een schop onder hun hol! :-D

GuitarMaster
26 september 2004, 09:20
Waarom zou je de buizen vervangen als ze nog goed klinken? Als het goed is is er dan niks mis mee.

Negative K3 fan
26 september 2004, 14:50
Maar ik moet de buizen wel eens gaan vervangen want ze zitten er al 7 jaar in (!). Weet iemand waar je goedkoop 6l6GC-STR 420's kan kopen? En moet je nou elke keer als je buizen van je eindversterker verwisseld je buizen weer biassen ofzo? Of hoeft dat niet als je precies hetzelfde model verwisseld? Anyway, ik ga weer spelen ;)

Hoeft niet per se als ze nog goed klinken, maar dat kun je moeilijk zeggen als je daar niet te veel ervaring in hebt. 6L6(GC) buizen of 5881s kunnen er trouwens allemaal in. Misschien dat die mesa een vaste fixed bias heeft (ik heb er niet zoveel verstand van maar ikheb ergens gehoord dat dat zo is met mesa's) dan hoef je niet te biassen,maar ik zou dat nog even nakijken.

Ibanez
26 september 2004, 18:17
Ik heb het net even gecheckt op de Mesa/Boogie website. Het klopt inderdaad, alle mesa's hebben een fixed bias. Spaart me zeker weer wat werk :)

bluegate
26 september 2004, 18:25
Niet helemaal...
Omdat de M/B een fixed bias heeft kun je eigenlijk alleen hun buizen
kopen.
Hun buizen zitten namelijk allen in hetzelfde Bias gebied waarop de
versterker is ingeregeld.

Andere buizen erin en je zult echt de Bias moeten afstellen.
Dat houdt in dat er of weerstanden moeten worden vervangen,
of dat je er een Bias-potmeter in moet laten zetten.

Anders Destium
26 september 2004, 18:39
Gefeliciteerd ermee :)

jaywalker
26 september 2004, 18:58
gefeliciteerd,


veel succes met je zoektocht :razz:

Ibanez
26 september 2004, 19:10
Niet helemaal...
Omdat de M/B een fixed bias heeft kun je eigenlijk alleen hun buizen
kopen.
Hun buizen zitten namelijk allen in hetzelfde Bias gebied waarop de
versterker is ingeregeld.

Andere buizen erin en je zult echt de Bias moeten afstellen.
Dat houdt in dat er of weerstanden moeten worden vervangen,
of dat je er een Bias-potmeter in moet laten zetten. Dat klopt, maar ik ben dan ook van plan gewoon precies dezelfde buizen te kopen.

Negative K3 fan
26 september 2004, 21:05
Ik heb het net even gecheckt op de Mesa/Boogie website. Het klopt inderdaad, alle mesa's hebben een fixed bias. Spaart me zeker weer wat werk :)

wow, fixed bias hoeft niet te betekendn dat je hem neit hoeft te biassen, alleen dat de grid spanning een vaste spanning/sterkte heeft tov de kathode en dat de amp dus niet kathode bias is, maar dan kun je hem nog wel afstellen etc.

BartL
26 september 2004, 21:09
...ben ik blij dat ik een EL84 amp heb, hehe.

dejohan
26 september 2004, 23:02
Niet helemaal...
Omdat de M/B een fixed bias heeft kun je eigenlijk alleen hun buizen
kopen.
Hun buizen zitten namelijk allen in hetzelfde Bias gebied waarop de
versterker is ingeregeld.

Andere buizen erin en je zult echt de Bias moeten afstellen.
Dat houdt in dat er of weerstanden moeten worden vervangen,
of dat je er een Bias-potmeter in moet laten zetten.

+1

Negative K3 fan
26 september 2004, 23:19
...ben ik blij dat ik een EL84 amp heb, hehe.

el84 kan ook push pull/fixed bias zijn dus dat zegt niks. Verder valt er ook genoeg te biassen aan kathode bias versterkers.

hehe, echt wel leuk dat profielwerkstuk.

BartL
27 september 2004, 00:02
EL84 hoeft niet gebiassed te worden...punt :P

Ibanez
27 september 2004, 08:26
Ik heb het net even gecheckt op de Mesa/Boogie website. Het klopt inderdaad, alle mesa's hebben een fixed bias. Spaart me zeker weer wat werk :)

wow, fixed bias hoeft niet te betekendn dat je hem neit hoeft te biassen, alleen dat de grid spanning een vaste spanning/sterkte heeft tov de kathode en dat de amp dus niet kathode bias is, maar dan kun je hem nog wel afstellen etc. Ik heb er nog niet zoveel verstand van ;) Maar op de Mesa/Boogie site staat dat de bias gewoon goed ingesteld is en je alleen maar de ene buis eruit en de andere erin hoeft te doen als je dezelfde buizen verwisseld. http://www.mesaboogie.com/US/Smith/biasadjust.html

nog een quote van de mesa site:
Mesa/Boogie amplifiers employ a preset bias to allow even the least technically oriented player to change tubes themselves and maintain the original brilliant and dynamic response from the amp. The preset bias also means that Mesa will accept a much narrower range of tubes at much closer matching tolerances, considering the window provided by the preset bias. Other manufacturers and distributors accept tubes of much more extreme current draw and match variation under the guise of bias adjustability, claiming that tubes of different current-draw offer different response.

betekent dit dus dat ik niks hoef af te stellen of whatever als ik buizen verwissel?

bluegate
27 september 2004, 14:44
EL84 hoeft niet gebiassed te worden...punt :P

Echt wel !!! :lol:

Het is een eindbuis en alle eindbuizen hebben een Bias regeling nodig.
Kan echter zijn dat deze cathodeBias heeft, dan regelt de buis zichzelf ongeveer in. Maar dit is een compromis.
Een versterker met een regelbare Bias kun je beter aanpassen op de buizen die je koopt.

In mijn versterker zitten 2 potmeters die de Bias regelen.
1x voor de (4) EL34's en 1x voor de (2) EL84's.

mijnechtenaamisalvergeven
27 september 2004, 15:34
betekent dit dus dat ik niks hoef af te stellen of whatever als ik buizen verwissel?

Dit is niet helemaal waar. Elke mesa heeft een eigen kleurcode voor vervangings buizen.... (staat voor een bepaalde bias waarde) Stel je koop een mesa met paars gelabelde buizen je wilt deze vervangen, dan moet je bij mesa een nieuwe set paars gelabelde buizen bestellen. Je betaald dan gemakkelijk het drievoudige voor je eindbuizen maar je hoeft idd niets af te stellen. Slimme jongens bij mesa (niet perse negatief bedoeld)