PDA

View Full Version : mijn aardingprobleem



amon
25 september 2004, 18:30
ik snap er niets van, hij blijft brommen. ik heb nu 2 emg hz's al een tijdje in mn gitar zitten, maar ze hebben het nog nooit stil gedaan. als ik de brug of elementen aanraak, dan is het gebrom wat zachter, maar nog niet helemaal weg.
van binnen zit alles goed, dat had ik toendertijd 10 keer nagekeken en geprobeerd wat er fout zat.
nu dacht ik, ik doe eens een testje, draadje aan de brugeklemd (gewoon buitenom) en op verschillende dingen het andere uiteinden geklemd (pots, switch, output), maar hij blijft brommen....

kan het ook gewoon aan de elementen liggen? de originele elementen deden niet brommen.... :cry:

nu zit ik te spelen met dat draadje tussen mn riem en mn lichaam, dat houd de brom wat minder, maar optimaal is het niet :-? :-D

Swan
25 september 2004, 19:16
ehh is je amp wel ge-aard?

Branzojo
25 september 2004, 19:50
Gebruik je een geaard stopcontact ???

Bluesbreaker
26 september 2004, 00:24
wat is je geaardheid?

Robbert
26 september 2004, 14:30
wat is je geaardheid?

:seriousf:

amon
27 september 2004, 15:31
mn andere gitaar ruist niet (over dezelfde amp, effectenspul)...


mijn geaardheid zit in mn hoofd en ik val nog altijd op vrouwen. sorry dus...

amon
28 september 2004, 16:40
iemand :???:


(voordat dit topic voorgoed vergeten wordt....

guitardude
28 september 2004, 18:27
Is je versterker wel geaard?? dus in een geaard stopcontact?
(want dat je andere gitaar niet ruist is geen reden)

zo jah dan kan het de combinatie van die elementen en die versterker misschien zijn. ( klinkt raar maar t kan denk wel) en anders misschien optie om bij een gitaarwinkel op wat versterkers uitproberen of je daar ook brom hebt. Zo jah misschien laten nakijken.

edit: laatste dingetje, is het kabeltje voor aarding dat van je pu afkomt wel goed aangesloten op je pu. ik lees op je site dat je ze voor een leuk prijsje kon kopen. hier uit maak ik op dat je ze 2de hands heb.

edit2: je fender versterker verkopen met 150 euro winst he , bastard :razz: :wink: ( wel slim winst maken )

joke
28 september 2004, 19:44
opsporen van ruis en brom is een zaak van elimineren en logisch nadenken steeds iets uit de keten halen en dan blijft uiteindelijk over wat het veroorzaakt!

bert k
28 september 2004, 20:20
Precies. Begin eens met een voor een de elementen los te koppelen, merk je vanzelf of daar het probleem zit.

vester86
28 september 2004, 20:20
ja, maar in een aangesloten EMG setje valt er niet zo gek veel tussenuit te halen, of je hebt niks geen geluid meer.......

In een keten met 30 pedaaltjes misschien wel, maar niet bij ingebouwde elementen

bert k
28 september 2004, 20:30
Nee, maar dan weet je toch wanneer je geen brom meer hebt?

vester86
28 september 2004, 20:32
jij was me net voor bert, ik doelde op de reactie van Joke

amon
28 september 2004, 20:43
oh, hehe, ik zal ff die prijs weghalen voor wat ik die fender gekocht heb.... :-? :D


uhm, tja, de ruis is er op mn jcm800 en op de princeton, dus ligt niet aan versterker, versterker/pu.

ik dacht zelf ook al dat de pu's van zichzelf niet goed stil zijn, maar die emg's zijn helemaal dichtgebouwd, die kun je niet open krijgen zonder ze te mollen, zodat je binnenin even kunt kijken of alles op zn plek is.
maar dan is het misschien ook wel erg toevallig dat ze allebei ruizen... maargoed, als ik weer geld hem wil ik er toch nog een keer actieve emg's inzetten. voorlopig maar de nois supressor gebruiken... :)

Swan
28 september 2004, 20:47
heb je ook EMGs in je andere gitaren? misschien pakken deze net n frequentie op van n lamp (tl buis bijv) oid

amon
29 september 2004, 19:27
nee, heb ik niet....

Swan
29 september 2004, 19:45
heb je geen TL buis of geen gitaren met EMGs?
misschien als je je gitaar en amp in n andere kamer probeert kan je kijken of er iets is in je vaste speelomgeving die de storing geeft, misschien zijn EMGs daar gevoeliger voor

amon
29 september 2004, 20:16
aha, ik zal het eens proberen

guitardude
29 september 2004, 20:45
misschien lees ik er overheen maar volgens mij heb je nog nergens gezegd dat je amp echt geaard is. Probeer je amp met gitaar in de keuken uit daar Moeten geaarde stopcontacten zitten.

bert k
30 september 2004, 09:48
Steek je gitaar eens in een andere installatie (meenemen naar de winkel of zo) als ie daar ook bromt weet je dat het probleem in je gitaar zit. Bromt het niet dan zit de fout in je amp.

amon
30 september 2004, 17:45
misschien lees ik er overheen maar volgens mij heb je nog nergens gezegd dat je amp echt geaard is. Probeer je amp met gitaar in de keuken uit daar Moeten geaarde stopcontacten zitten.


dat klopt, nog niet gezegd, is niet geaard, maar een andere gitaar doet het wel zonder brom. misschien dat emg's hier niet tegen kunnen en andere elementen wel (?). ik zal het inderdaad eens uitproberen.


Steek je gitaar eens in een andere installatie (meenemen naar de winkel of zo) als ie daar ook bromt weet je dat het probleem in je gitaar zit. Bromt het niet dan zit de fout in je amp.

ik heb nu 2 amps staan en in allebei heb ik het gebrom.

amon
30 september 2004, 17:47
als het aan de aarding van mn amp ligt, hoe kan ik die aarden? ja, met een geaard stopcontact... maargoed, die heb ik niet op mn kamer.
mijn sony reciever kan/heb ik via een schroefje aan de achterkant speciaal voor de aarding gewoon op de verwarming gezet. op mijn jcm800 zit niet zoiets, maar misschien wel iets anders waar ik een draadje in klem en dat ook op bijv de verwarming zet?

Swan
30 september 2004, 17:55
ik heb zon draadje van de verwarming naar t pookje van de aarde van de stroomkabel van mn amp...werkt goed

dejohan
30 september 2004, 18:04
ik heb zon draadje van de verwarming naar t pookje van de aarde van de stroomkabel van mn amp...werkt goed

Maar je vrouw die in een andere kamer de verwarming effe lager zet springt een meter in de lucht. :D

Negative K3 fan
30 september 2004, 18:08
ik heb zon draadje van de verwarming naar t pookje van de aarde van de stroomkabel van mn amp...werkt goed

het werkt goed maar het is natuurlijk niet de perfecte oplossing, net wat dejohan zegt :)

guitardude
30 september 2004, 19:07
amon in de keuken zit altijd een geaard stopcontact.
Maar waarom heb je niet eerder gezegd dat hij niet geaard was. De eerste 6 posts ofzo gingen daarover heb je die genegeerd ofzo:???:
je heb al 1600 posts ofzo man. Zo moeilijk is het toch niet. :-?

amon
30 september 2004, 20:54
ik ging ervan uit dat het dat niet kon zijn, omdat het bij mijn andere gitaar niet ruist. nu pas dacht/las ik dat het misschien per merk (vooral EMG's) kan verschillen...

amon
28 oktober 2004, 11:13
ik heb er nu 2 seymour duncans ingegooid (soldeerbout ontplofte gisteravond nog 2 keer en bij de 2e keer sloeg er een stop door :D )
vandaag een nieuwe gehaald en het werk afgemaakt. en jawel, RUIS....

ik snap er niets van. hij is prima geaard en ook in een geaard stopcontact (in de repetitieruimte (ik ben even helemaal kwijt of je 'repetitie' zo schrijft, het ziet er zo niet-goed uit...) blijven we lekker door ruisen.
als ik de tone knop dicht draai is het al minder en gaat het van ruis naar een zacht galm/feedback geluidje (maar geen echte feedback).

ik weet wel iets dat eht misschien kan zijn, ik heb geen flauw idee: op die seymour duncans en die emg's zat naast de vier draden (wit, zwart, rood, groen) ook nog een niet-gekleurd flosje. dit heb ik altijd maar gewoon op de aarde erbij gesoldeerd, maar nergens staat eigenlijk dat dat moet.... :-? ?
iemand die weet wat je hiermee moet? voor zover ik weet heb ik niet anders gekend dan dat dat dingetje er gewoon bijgesoldeerd wordt...

vosarnout
28 oktober 2004, 14:14
Dat flosje wat je bedoeld is de aarde draad. Die moet dus idd naar de aarde. Voor schema's over aansluiting zou ik eens kijken op www.seymourduncan.com Daar staan heel veel schema's op waar op je precies kan zien hoe het een en andere gesoldeerd moet worden.
Je probleem van ruis kan veel dingen zijn, slechte potmeter, slechte soldeerverbindingen, verkeerde verbinding tussen je toon en volume pot. Bekijk die schema's eens goed en loop en meet alles nog eens na....

amon
28 oktober 2004, 18:24
ik had mijn schema ook van die site... alles al dubbel nagelopen en soldeerpunten netter gemaakt, maar nog.....RUIS

harrie-beton
29 oktober 2004, 13:06
het is tijd









om hem naar een gitaardokter te brengen. Eentje mét diploma's.

vosarnout
29 oktober 2004, 20:17
Wat nog zou kunnen helpen is de uitsparing in je body te beplakken met aluminium folie, dit geleit en isoleert beter. Ik weet echter niet om hoeveel ruis het gaat. En je pots doormeten is ook belangrijk, het zou goed kunnen zijn dat tijdens het solderen er een pot gesneuveld is. Een goede pot (cts) kost circa 6 euro. Dat valt wel mee dus... Probeer ook eens de verbinding tussen je toon pot en volume pot om te wisselen dus van het middelste pootje naar de buitenste etc...

hoop dat een van deze mogelijkheden werkt, anders zou ik toch echt adviseren om je gitaar even naar een goede repair/custom shop te brengen