PDA

View Full Version : Aarde, etc....



SilverFoo
25 september 2004, 14:12
In ons oefenhok hebben we een "niet geaard" stopcontact. Nou ga ik zondag voor het eerst mijn effectendoos meenemen, heeft dit gevolgen? Zuigt het stroom? En in hoeverre is een niet geaard stopcontact eigenlijk gevaarlijk?


Alvast bedankt.

aad
25 september 2004, 14:42
In ons oefenhok hebben we een "niet geaard" stopcontact. Nou ga ik zondag voor het eerst mijn effectendoos meenemen, heeft dit gevolgen? Zuigt het stroom? En in hoeverre is een niet geaard stopcontact eigenlijk gevaarlijk?


Alvast bedankt.

De zoekfunctie levert met alleen het woord "aarde" zo'n 125 topics over dit onderwerp. Dus als je behoefte hebt aan veel informatie over aarding etc. have fun.

Kortweg kan het kwa geluid veel vervelende bijgeluiden geven (brom, ruis en gekraak) als je over niet geaarde versterkers speelt. Effecten worden meestal niet geaard via het eigen lichtnet. De aarde van effecten loopt meestal via de afscherming van je gitaarsnoer over je versterker. Dat heeft als voordeel dat je minder snel een aardlus krijgt.

Ook ben je zekerder van een pijnlijke ervaring als er iets mis gaat in je installatie: Stel je hebt een buizenversterker (zou best kunnen nietwaar?) en in die versterker wordt een weerstand door bijv. kortsluiting zo heet dat de soldeertin loslaat en de weerstand valt om en maakt sluiting met het chassis. Op dat moment staat de afscherming van je gitaarsnoer onder spanning. Dit kan zomaar 400volt gelijkspanning zijn. Als je versterker goed geaard is loopt de stroom die die spanning veroorzaakt rechtstreeks naar aarde. Stroom kiest n.l. altijd de weg van de minste weerstand, net als wij mensen :D . Als die aarde er niet is moet de stroom via jou gaan en dat doet pijn en kan heel goed dodelijk zijn.

Conclusie, als de wiedeweerga een geaard stopcontact aan(laten)leggen.

Je speelt met je leven.

SilverFoo
25 september 2004, 16:10
En hoe zit het als je het bijv. doorlust met een stekkerdoos? Dus, geaard stopcontact > stekkerdoos > gear?

zjanke
25 september 2004, 16:33
Theoretisch kan het verhaal van Aat natuurlijk wel, in de praktijk zal het zo'n vaart niet lopen. Ik heb zelf een keer in een kroeg gespeeld waar de electrische installatie niet helemaal jofel was, als ik gitaar speelde en tegelijkertijd mijn microfoon aanraakte kreeg ik een lichte (maar erg vervelende) schok via de mic. Met een pantykousje over de mic was het probleem opgelost, maar als we daar nog eens spelen, dan nemen we zelf lange verlengkabels mee en halen we stroom uit de keuken, die is namelijk wel altijd goed geaard. :wink:

Antwoord op je vraag?
Als je stopcontact geaard is en je steekt daar een geaarde verdeeldoos in, dan blijft alles geaard.

birt
25 september 2004, 17:42
[quote="SilverFoo"]En hoe zit het als je het bijv. doorlust met een stekkerdoos? Dus, geaard stopcontact > stekkerdoos > gear?[/quote
maak een draad met 2 krokodilleklemmetjes en maak 1 kant vast aan het chassis van je amp en 1 kant aan bijvoorbeeld een radiator (wel aan een plekje waar geen lak is)

aad
25 september 2004, 19:24
Theoretisch kan het verhaal van Aat natuurlijk wel, in de praktijk zal het zo'n vaart niet lopen.

De oorzaak van de meeste (dodelijke) ongelukken komen voort uit een dergelijke houding. Met electriciteit moet je niet spotten.



Ik heb zelf een keer in een kroeg gespeeld waar de electrische installatie niet helemaal jofel was, als ik gitaar speelde en tegelijkertijd mijn microfoon aanraakte kreeg ik een lichte (maar erg vervelende) schok via de mic.


Prijs je zelf hier gelukkig, dat het slechts een verschil in fase was in dit geval (~110voltAC). Als je 1 van de 220volt stekers zou hebben omgedraaid (van de zanginstallatie OF je versterker) zou het probleem opgelost kunnen zijn.



Met een pantykousje over de mic was het probleem opgelost, maar als we daar nog eens spelen, dan nemen we zelf lange verlengkabels mee en halen we stroom uit de keuken, die is namelijk wel altijd goed geaard.
:wink:


Hou er toch maar rekening mee dat dat pantykousje na verloop van tijd en vurig zingen (met consumptie) vochtig - zo niet - nat wordt en dan geleidt het stroom ! en niet een beetje.



Antwoord op je vraag?
Als je stopcontact geaard is en je steekt daar een geaarde verdeeldoos in, dan blijft alles geaard.

Klopt, maar probeer vanuit het oogpunt van aarding dit zo kort mogelijk te houden.