PDA

View Full Version : F-spaced?



FLechdrop
24 september 2004, 21:04
Klopt het dat als er een floyd rose tremolo op de gitaar zit ik f-spaced (dimarzio) pickups moet bestellen? En is het Edge pro II systeem van Ibanez (welke op de RG 320 (http://www.ibanez.co.jp/world/products/eg/page/RG320FMAM.html) zit) een floyd rose? (Dit meen ik ergens gelezen te hebben maar ik kan mij niet herinneren waar..)

Vexx
25 september 2004, 00:22
Het is inderdaad een Licenced Floyd Rose brug. Dat wil zeggen dat Ibanez Floyd Rose betaalt om het concept te gebruiken. En voor gitaren met een Floyd moet je inderdaad F-spaced elementen hebben. Seymour Duncan noemt het trouwens Trembucker.

De F in F-spaced staat trouwens voor Fender: als je een strat hebt, moet je dus ook F-spaced elementen hebben.

NeeraDJ
25 september 2004, 01:19
Het verschil is vrij miniem, het is overigens niet verplicht een F-Spaced humbucker te hebben hoor. Bij F-Spacing zitten de polepieces ietsjes verder van elkaar af, dit omdat de snaren bij de brug ook wat verder van elkaar af staan vergeleken met fixed bridges. De halshumbucker hoeft en kan echter nooit F-Spaced zijn. Het verschil is volgens de purist te horen, maar de meeste mensen merken er weinig van

AART
26 september 2004, 00:03
Het is inderdaad een Licenced Floyd Rose brug. Dat wil zeggen dat Ibanez Floyd Rose betaalt om het concept te gebruiken. En voor gitaren met een Floyd moet je inderdaad F-spaced elementen hebben. Seymour Duncan noemt het trouwens Trembucker.

De F in F-spaced staat trouwens voor Fender: als je een strat hebt, moet je dus ook F-spaced elementen hebben.

die edge pro's en lo pro's van ibanez zijn geen licenced floyd rose bruggen maar een eigen ontwerp, superieur aan het ontwerp van floyd rose.

Vexx
26 september 2004, 00:37
Het is inderdaad een Licenced Floyd Rose brug. Dat wil zeggen dat Ibanez Floyd Rose betaalt om het concept te gebruiken. En voor gitaren met een Floyd moet je inderdaad F-spaced elementen hebben. Seymour Duncan noemt het trouwens Trembucker.

De F in F-spaced staat trouwens voor Fender: als je een strat hebt, moet je dus ook F-spaced elementen hebben.

die edge pro's en lo pro's van ibanez zijn geen licenced floyd rose bruggen maar een eigen ontwerp, superieur aan het ontwerp van floyd rose.

Je hebt gelijk dat ze geen licenced floyd zijn, maar superieur zou ik het niet noemen... hooguit 'anders'. Het is in ieder geval feit dat de OFR beter is dan de Licenced FR's.

NeeraDJ
26 september 2004, 00:49
die edge pro's en lo pro's van ibanez zijn geen licenced floyd rose bruggen maar een eigen ontwerp, superieur aan het ontwerp van floyd rose.

Idd AART dat zou ik nooit durven zeggen. Die Lo Pro Edge schijnt één van de beste stemvaste Floyds te zijn, maar de Schaller ook. Ze verschillen echter wel behoorlijk.

vester86
27 september 2004, 01:21
dus de floyds van ibi zijn ook Fspaced?

Wouter J
27 september 2004, 02:21
Het is inderdaad een Licenced Floyd Rose brug. Dat wil zeggen dat Ibanez Floyd Rose betaalt om het concept te gebruiken. En voor gitaren met een Floyd moet je inderdaad F-spaced elementen hebben. Seymour Duncan noemt het trouwens Trembucker.

De F in F-spaced staat trouwens voor Fender: als je een strat hebt, moet je dus ook F-spaced elementen hebben.

die edge pro's en lo pro's van ibanez zijn geen licenced floyd rose bruggen maar een eigen ontwerp, superieur aan het ontwerp van floyd rose.

Dat spreek ik tegen, bij Knooren hebben we vaak Ibanez'en binnen gehad waarbij de studs van de Lo-pro edge waren gebroken. Floyd Rose zelf laat zijn bruggen bij Schaller maken en die gebruiken veel sterker materiaal.

Kijk maar eens op de site van Steve Vai, bij de beschrijving van zijn belangrijkste gitaar, de "Evo" verteld hij dat de Lo-pro edge vanwege slijtage wel twaalf keer is vervangen.

Lacrymosa
27 september 2004, 10:08
F-spaced maakt echt geen drol uit kwa geluid

alleen ziet het er niet uit als je pole pieces niet netjes onder je snaren staan

CheerS!!

Iced Dragon
27 september 2004, 10:45
wel nooit f-spaced in non-tremolo gitaar, past net niet... :oops: :roll:

Raffel
27 september 2004, 11:37
@ Wouter J:

Ik denk dat je het nu over de Junior JEM hebt met de Lo TRS, die is van broos metaal gemaakt. De Lo Pro slijt echt niet sneller dan de gemiddelde Floyd Rose.

Ik vind persoonlijk de Lo Pro wel beter dan de gemiddelde Floyd Rose, maar dat komt puur door het feit dat ie 'Lo Pro' is en dus erg laag is.

NeeraDJ
27 september 2004, 12:36
F-spaced maakt echt geen drol uit kwa geluid

alleen ziet het er niet uit als je pole pieces niet netjes onder je snaren staan

CheerS!!

In logische zin horen de polepieces onder de snaren te liggen, om de trillingen zo nauwkeurig mogelijk af te kunnen geven. Als ze niet onder de snaren zitten dan heb je niet een even nauwkeurig geluid als anders. Zoals ik zei de meeste mensen horen het niet eens, maar het zou in uiterste zin wel te horen kunnen zijn.

NeeraDJ
27 september 2004, 12:39
dus de floyds van ibi zijn ook Fspaced?

Alle tremelo gitaren zijn F-spaced, ja er zijn wel uitzonderingen van sommige fabrikanten (kans is 1 op 2000 ofzo).

Tip: Houd je element boven de snaren en kijk of de polepieces gelijk lopen met de snaren, zo niet dan is de brug F-Spaced. Makkelijkste methode :)

Rubenios
27 september 2004, 14:49
Het is inderdaad een Licenced Floyd Rose brug. Dat wil zeggen dat Ibanez Floyd Rose betaalt om het concept te gebruiken. En voor gitaren met een Floyd moet je inderdaad F-spaced elementen hebben. Seymour Duncan noemt het trouwens Trembucker.

De F in F-spaced staat trouwens voor Fender: als je een strat hebt, moet je dus ook F-spaced elementen hebben.

die edge pro's en lo pro's van ibanez zijn geen licenced floyd rose bruggen maar een eigen ontwerp, superieur aan het ontwerp van floyd rose.

Dan heb je nog nooit op een Schaller Floyd Rose gespeeld, dat pwnz wel alle typen ibbie trems...

Thom TK
27 september 2004, 15:46
F-spaced maakt echt geen drol uit kwa geluid

alleen ziet het er niet uit als je pole pieces niet netjes onder je snaren staan

CheerS!!

Het maakt dus WEL uit...ik heb op mijn gitaar een gewone dimarzio gehad (op mijn RG 470), en die was dus neit f-spaced.
Palmmuten ging dus NIET, en het geluid was minder vol en had minder gain.
Toen ik er een f-spaced in had, was het echt een wereld van verschil.

Maar das mijn ervaring...

vester86
27 september 2004, 22:04
Tip: Houd je element boven de snaren en kijk of de polepieces gelijk lopen met de snaren, zo niet dan is de brug F-Spaced. Makkelijkste methode Het gaat mij alleen om het bestellen, dat ik wel de goeie maat bestel...

NeeraDJ
27 september 2004, 23:05
Het maakt dus WEL uit...ik heb op mijn gitaar een gewone dimarzio gehad (op mijn RG 470), en die was dus neit f-spaced.
Palmmuten ging dus NIET, en het geluid was minder vol en had minder gain.
Toen ik er een f-spaced in had, was het echt een wereld van verschil.

Maar das mijn ervaring...

Je ervaring klopt zeer zeker! Floyd Rose systemen laten je gitaar vaak dunner klinken en nemen sustain weg, het schijnt dat F-Spaced elementen hier ook voor compenseren, dus wat meer laag.

@vester: Je hebt toch een Edge Pro, je hebt zeker weten een F-Spaced element nodig in de brug

vester86
28 september 2004, 00:19
tnx, geldt dit ook voor een nieuwe single coil in de middle (dimarzio blue velvet) neck PU is gewoon normaal heb ik begrepen, dus neck is niet Fspaced

Braindead
28 september 2004, 12:55
Ik denk dat je in de middle ook het beste een fspaced kan nemen.

FLechdrop
5 oktober 2004, 19:51
En als een F-spaced in de neck overbodig is, waarom zijn er dan F-spaced neck pickups :???:

NeeraDJ
5 oktober 2004, 20:04
En als een F-spaced in de neck overbodig is, waarom zijn er dan F-spaced neck pickups :???:

Die zijn er niet, en dat is ronduit dom om te doen. Houdt maar een F-Spaced pup boven de neck positie en je zult zien wat ik bedoel.

BLOK182
5 oktober 2004, 20:14
Ik heb voor mijn strat een gewone SD humbucker besteld, ben benieuwd hoe het uitvalt.

Braindead
5 oktober 2004, 20:50
Als ik jou was zou ik maar snel je bestelling wijzigen want das echt niks ( voor de brug tenminste)

BLOK182
5 oktober 2004, 20:59
Nou, maar op de website zeggen ze dus weer dit: from guitars with Floyd Rose™ and similar locking tremolo bridges. Dit staat bij trembuckers, en een strat is nou niet bepaald een floyd rose or similar locking tremolo bridge...

FLechdrop
5 oktober 2004, 22:07
http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw7_dimarzio_dp193bkf_airnorton_humbucker_prodi nfo.html?sn=745b810d3356fea01c238d53e5454778 :???:

FLechdrop
5 oktober 2004, 22:08
hmmmm

NeeraDJ
5 oktober 2004, 22:45
Das een F-spaced versie van de Air Norton smartass, je hebt ook een regular spaced. En de Air Norton is geen halshumbucker maar kan in alle posities worden gestopt, net zoals de Paf Pro. Lees nog maar eens de beschrijving op de DiMarzio site