PDA

View Full Version : acryl of olie basis verf?



chennie
24 september 2004, 14:36
Kan iemand mij misschien een second opinion geven over het volgende ?

Ik wou graag mn gitaar oververven met een grondkleur en daarover een tekening. Daarover heen moet uiteeindelijke een blanke laklaag komen. Als grond verf wou ik een (graffiti) spuitbus van het merk "montana" gebruiken en als verf voor tekeningen, de verf van modelbouwmerk "Revell" Volgens mij zijn ze allebei op olie basis.
Is dit een goede keus? Zijn er alternatieven?

Wanneer je als lak een lak op cellulosebasis gebruikt is verf op acryl basis een keuze of niet >?

wietse
24 september 2004, 15:18
acryl is sterker dan olie basis of alkyd , kan echter niet over elkaar heen dus als je de ene soort gebruikt dan zit je er aan vast.
acryl lak kan je niet over een andere laksoort heen spuiten andersom gaat vaak wel goed.(dus niet altijd)
ik heb vroeger een een brommer gespecial paint met modelbouw verf en dat geseald met een blanke acryl lak dat gaf dus geen problemen toen.
hoe cellulose lak op acryl reageert heb ik geen idee van zou het eens voorzichtig op een plekje proberen , en zien wat er gebeurt.

e_lukather
24 september 2004, 20:29
ik dacht dat je acryl juist wel op alkyd kon doen en andersom niet.

wietse
24 september 2004, 20:30
ik dacht dat je acryl juist wel op alkyd kon doen en andersom niet.
dacht je net verkeerd , kan wel maar dan moet die alkyd lak er al minstens een jaar opzitten dus ,heb het door schade en schande geleerd met m'n eerste taunus (wat was dat ding rot)

fred dons
25 september 2004, 07:33
in ieder geval geen alkyd gebruiken het duurt eeuwen voordat het droog is
en reageert heel snel op niet-compatible lakken

het ligt er een beetje aan waar de revell mee verdund wordt of je het met andere laksoorten kan gebruiken, als het op thinner basis is dan kan cellulose wel maar acryl vaak niet (de meeste acryl in spuitbussen is niet op Thinner basis)

wat ik als basis gebruik is Gesso (kan je bij een schilders benodigheden
winkel kopen) dit smeer ik met een doek op (is in wit en zwart verkrijgbaar) dit spul werkt als het droog is als papier en kun je perfect opschilderen of airbrushen.
Ik schilder zelf met airbrush acryl verf en dit is op waterbasis en kan dus met alle laksoorten afgelakt worden
hier ben ik op dit moment mee bezig
http://www.pixum.nl/members/freddons/?act=a_view&album=440038&i_pos=103&page=13&ktw=2c072ce5fe3076c5824a9b8711c45b93&sid=r4wz5deb6f22d85e21ed30e09f51324e

chennie
25 september 2004, 11:39
het ligt er een beetje aan waar de revell mee verdund wordt of je het met andere laksoorten kan gebruiken, als het op thinner basis is dan kan cellulose wel maar acryl vaak niet (de meeste acryl in spuitbussen is niet op Thinner basis)

wat ik als basis gebruik is Gesso (kan je bij een schilders benodigheden
winkel kopen) dit smeer ik met een doek op (is in wit en zwart verkrijgbaar) dit spul werkt als het droog is als papier en kun je perfect opschilderen of airbrushen.
Ik schilder zelf met airbrush acryl verf en dit is op waterbasis en kan dus met alle laksoorten afgelakt worden


sorrie ik begrijp je niet, eerst zeg je dat acryl niet met cellulose lak kan worden gebruikt en daarna zeg je dat acryl met alle, dus ook cellulose lak kan worden gebruikt.

mooi airbrush werk trouwens

fred dons
25 september 2004, 11:55
sorry ik bedoel alleen acryl op waterbasis (speciaal voor airbrush)
dat is de kleurlak die ik gebruik om te schilderen
het is namelijk niet de verf de die reageert maar het oplosmiddel dat er in zit, acryl opgelost in water reageert nergens op

de acryl voor de top laag is een transparante spuitbus lak en die kan niet met alles gecombineert worden maar als je dus met de bovengenoemde
kleur begint kan je er daarna 1 van de opties (cellulose, acryl, alkyd) overheen lakken zonder dat het gaat reageren

en bedankt voor het compliment :D

chennie
25 september 2004, 12:43
Dus je bedoelt dat acryl "gewoon" niet echt te combineren valt met alle soorten lak, maar acryl op waterbasis wel te combineren valt met alle soorten lak ?

overigens, kan ik gesso ook gebruiken als grondverf? Dus inplaats van een zwarte spuitbus verf (zoals mijn eerste post bovenaan) gebruik ik gesso, als dekkend zwart. Of is gesso puur alleen voor een onderlaag van voor het verven.

e_lukather
25 september 2004, 13:42
als we het toch over lak hebben enzo..

jachtlak is toch een van de weinige op terpetine basis?

fred dons
26 september 2004, 21:11
gesso kun je inderdaad als grondverf gebruiken , het voordeel is dat je het heel dun op kan brengen en heel erg goed op alle soorten ondergrond hecht

het zou kunnen dat jachtlak terpetine bevat, ik gebruik het zelf niet omdat jachtlak door wrijving zacht wordt (bijvoorbeeld als het op de hals zit en je speelt langere tijd dan wordt de lak zacht en heel erg stroef)

gecko84
27 september 2004, 20:21
Wat ik laatst van de mensen bij fox humana begreep is dat cellulose-lak bijna niet meer wordt gebruikt. Dit omdat het een rottig giftig goedje is.

Zij gebruiken een 2-componenten acryllak en die ziet er op zn minst net zo mooi uit als cellulose-lak (dat heb ik ook zelf bij Fox kunnen zien).

Ik zou dus in ieder geval geen cellulose-lak gebruiken.

Ik heb even gelezen wat er op zo'n pot gesso staat, en dat kan je zelfs met acrylverf kleuren, dus dat biedt ook weer extra mogelijkheden

chennie
28 september 2004, 18:08
ik weet dat cellulose giftig is en ik hoorde, maar weet niet zekers dat het ook nog lastiger is dan "modernere" lakken.
Maar ik kies toch voor cellulose, gewoon voor het "net echt effect. niet alleen qua uiterlijk , maar ook aan materialen. Dat lijkt me gewoon leuker om te doen. =)

fred dons
30 september 2004, 07:25
cellulose (en met name de thinner) is inderdaad giftig maar het is voor de doe het zelver een stuk makkelijker te gebruiken (en te reparen) dan bij voorbeeld poly lakken
een 2 componenten lak droogt door een chemische reaktie, hierdoor als je bijvoorbeeld bij het schuren door de lak heen gaat en je moet die plek bij-lakken dan smelt de nieuw lak niet in de oude en blijf je die plek altijd zien, bij cellulose (of normale acryllak) lost de oude laag wel een beetje op en zie je na de reparatie niets meer van de eerdere schade

als waarschuwing: 8)
lak altijd met een goed masker (ik gebruik 3m) want ook acryl lakken zijn niet echt goed voor je gezondheid

chennie
4 januari 2005, 14:14
even hierop terugkomen, want ik ben toch verward

acryl verf is altijd op waterbasis, altijd vermengbaar met water.
cellulose lak is op thinner basis.
conclusie acrylverf en cellulose lak gaat niet samen.

Maar toch, uit bovenstaande zou het goed moeten gaan. Wat lees ik verkeerd ?

fred dons
4 januari 2005, 14:49
nee acryl is niet altijd op waterbasis, het is ook op thinnerbasis verkrijgbaar dus goed kijken op de verpakking

cellulose is altijd op thinnerbasis maar gaat heel goed samen met acryl op water en (en natuurlijk)thinnerbasis (acryl op waterbasis gaat echt met iedere laksoort samen )

chennie
4 januari 2005, 15:10
aha ok, iedere verf winkel heeft me dat afgeraden, maar omdat jij goede resultaten hebt (als ik naar je fotos kijk) geloof ik het =)

Is het dan wel noodzakelijk dat je de acrylverf op waterbasis oof daadwerkelijk vermengt met water, aangezien ik geen spraygun heb , maar gewoon de kwasten ga gebruiken.
Is er nog een bepaalde verhouding.formule bij het vermengen o geldt de oude regel "op gevoel" ?

fred dons
4 januari 2005, 16:08
als je de acryl in de potjes voor Airbrush koopt hoef je niet meer te verdunnen (dat is al melkdik).
als je zelf wilt verdunnen (wat ik niet aanraad) dan kun je met die grote potten acrylverf aan de gang, gewoon water toevoegen tot het dun genoeg is, probleem is dat het best wel moeilijk te verdunnen is en daardoor niet altijd genoeg dekt (en maar in een beperkt aantal standaard kleuren te krijgen is)

de airbrush acryl is in een hele boel mooie kleuren te krijgen waaronder metallic en parelmoer kleuren (merk: Createx, dekt heel goed)
deze lak is nog verdunbaar (omdat hij van zichzelf heel dik is) en normaal verdun ik die 1 op 1, maar als je met kwasten (of liever penselen) werkt zou ik hem niet verdunnen omdat hij zo beter en sneller pakt en dekt.

chennie
4 januari 2005, 16:49
misschien een heel kleinigheidje, maar jij hebt het vaak over acryl lak en ik over acryl verf, bedoelen we hetzelfde ? of bedoel jij echt een lak met een kleurtje erin op acryl basis ?
Ik heb het namelijk over een kleurtje waar ik de gitaar mee wil opfleuren en dan wil aflakken met een blanke lak.

chennie
4 januari 2005, 17:05
ps. @fred dons, Helemaal aan het begin van het topic had je het over gesso. Eigenwijs als ik ben heb ik het eerst geprobeerd op andere manieren, die allemaal keihard zijn gefaald.

ik wou het nu dan doen met gesso, ik zoek een klein beetje zwarte gesso. Weet jij misschien winkels waar dat te verkrijgen is ?
Ik heb tot nu alleen maar grote potten witte gesso gevonden. Om dat aan te maken met zwarte verf of pigment, ben je namelijk eigenlijk ook weer aan het verdunnen, iets wat ik dan toch wil vermijden.

fred dons
4 januari 2005, 17:29
als ik acryl lak zeg moet je inderdaad verf lezen :D (je moet dus altijd aflakken omdat de acryl niet krasbestendig is)

ik koop mijn zwarte gesso in een klein potje bij de hobbyspeciaal zaak,
om een of andere reden zit de zwarte gesso in een klein potje en de witte in grote potten
(in rotterdam koop ik het bij Harolds, Alkmaar bij groothuizen verfhandel en in Amsterdam bij de Vlieger)
je kunt de witte wel op kleur mengen maar het risico bestaat dat de kleur gaat doorlekken in de kleur laag erboven
overigens bestaat de kans dat je eerst met witte verf je tekening moet voorschilderen op de Gesso om dat met name de donkere kleuren heel donker worden op een zwarte ondergrond en met die witte onderlaag zorg je er voor dat de oorspronkelijke kleur gehandhaafd blijft (maar dat merk je snel genoeg )

chennie
4 januari 2005, 17:36
ah bedankt, jah dat vanzelf merken zal wel gebeuren =) heb nu al heel veel probeersels op de top gehad. Gelukkig zat er nog een oude laklaag op (onder de oude kleur laag, dus ik denk dat het is gebruikt als een grondlak of sealer of iets dergelijks) Ik heb dus vaak een laag eraf kunnen schuren zonder dat het hout te milimeteren =)

fred dons
4 januari 2005, 17:59
wat voor tekening wil je er eigenlijk op hebben ?

chennie
4 januari 2005, 18:17
Het zijn voorlopige schetsen die ik in photoshop even gauw heb ingekleurd voor het idee waarschijnlijk verandert het een en ander nog wel.

schets van de voorkant, deze komt in de linker helft van de ronding van een les paul (http://home.student.utwente.nl/c.h.li/Upload/Retriever/Heart_Feather_color1.jpg)
schets van de achterkant (http://home.student.utwente.nl/c.h.li/Upload/Retriever/End_the_weakness_1.jpg)

verder zijn het nogwat kleine dingetjes zoals een klein detail stukje in de kop.

fred dons
5 januari 2005, 08:34
mooi! 8)

chennie
7 januari 2005, 20:36
ej dank je wel voor het compliment. =)

Nou omdat ik toch nu alwel een topic bijna voor me zelf heb lopen:
-Ik heb acryl verf op waterbasis gehaald. Kan iemand mij vertellen of ik beter hoogglans of zijdeglans kan gebruiken als verflaag onder blanke (cellulose) lak?
-Weet iemand hoe ik na het opbrengen van de verf, dit mooi egaal en vlak krijg? Ik heb namelijk geen spuit/airbrush systeem of dergelijke. Opbrengen doe ik dus met kwasten/penselen. Dit leidt tot kleine oneffenheden hier en daar die ik toch graag weg wil. Zowieso ik wil een mooi strak en glad oppervlakte hebben voordat ik ga aflakken. Iemand een suggestie?

fred dons
8 januari 2005, 07:38
daar is ik weer :D

ik vind het het veiligst om de zelfde lak als ondergrond te gebruiken als waar ik mee aflakt zodat ik zeker weet dat de lak niet gek gaat reageren als er misschien een ander bestanddeel in de 2e lak zit

om de lak (ondergrond) glad te krijgen kun je het zelfde doen als bij het aflakken, natschuren (vanaf 600 grit) en daarna polijsten met commandant 4 (dit laatste hoeft niet tot hoogglans omdat dan de acryl niet goed meer pakt en je de hoogglans uiteindelijk toch niet ziet)
het beste is om dit te doen nadat de ondergrond een week uitgehard is
omdat hij gegarandeerd nog in de nerf gaat zakken en het gladde effect
dan weer weg zou zijn.
Overigens dit gladde effect verdwijnt weer als er gesso overheen gaat dus ik zou al stoppen tot aan het polijsten met commandant 4
de gesso kun je dan het beste gewoon met je vinger over de body smeren omdat dat uiteindelijk minder lijnen in de lak geeft als verven met een kwast.
het acryl is super dun en geeft op zich zelf weinig oneffenheden als hij opgedroogd is maar eventuele oneffenheden verdwijnen toch weer tijdens het aflakken (door iedere keer te schuren tussen de lagen door)
voordat ik ga aflakken zijn mijn airbrushes ook te lezen braille dus ik zou me daar echt geen zorgen over maken :wink:

chennie
8 januari 2005, 15:42
en daar ben ik weer =)

-edit: dit was een domme opmerking als gevolg van slecht lezen-

chennie
9 januari 2005, 22:29
het acryl is super dun en geeft op zich zelf weinig oneffenheden als hij opgedroogd is maar eventuele oneffenheden verdwijnen toch weer tijdens het aflakken (door iedere keer te schuren tussen de lagen door)
voordat ik ga aflakken zijn mijn airbrushes ook te lezen braille dus ik zou me daar echt geen zorgen over maken :wink:

Maarre als we het hebben over kwast lijnen in de verf en kleine stofjes die in de verf zitten en dergelijke. Is het beter om dit wel weg te werken voordat de lak erop gaat ? En hoe is dit dan het beste te doen?
Dat het wel glad wordt met lakken en schuren en lakken en schuren, geloof ik, maar ga je gevangen stofdeeltjes en lijnen niet heel goed zien met lak erop ?

fred dons
10 januari 2005, 07:04
de lijnen verdwijnen (langzaam) zijdens het lakken, waar je aan moet denken is dat je de gitaar plat legt tijdens het lakken (en de voor- en achterkant dus in verschillende stadia lakt) hierdoor kan de lak mooi uitlopen en kiertjes opvullen

voor stof hoef je niet zo bang te zijn, acryl is snel drogend en plakt niet zo erg als andere verf soorten, ik heb dan ook zeer zelfden een pluisje in mijn verf zitten (en als dat er toch in zit haal ik het na het drogen voorzichtig weg met een mesje of i.d.)

chennie
10 januari 2005, 19:11
Even voor de goede orde :

Een verfstukje hoeft dus totaal niet te worden bijgeschuurd, gepoetst, gepolijst of iets dergelijks ? Je moet gewoon zo goed en schoon mogelijk proberen te schilderen en dan hopen op een goed resultaat ?
Omdat ik wel wat pluisjes heb en het naar mijn gevoel niet strak en mooi uitziet, ben ik echt huiverig om toch maar gewoon te beginnen met lakken.
Is er nog een lange speciale droogtijd nodig, wanneer ik aflak met cellulose lak?

fred dons
11 januari 2005, 07:16
nee het hoeft niet te worden bijgeschuurd of gepolijst dat gladde komt tijdens en na het lakken (het acryl smelt ook een beetje in het cellulose)

voor cellulose hou ik aan dat ik 2 lagen per dag lak waarbij er zo'n 20 minuten tussen de eerste en de 2e laag zit
meer lagen en de onderliggende laag hard niet genoeg uit en dan duurt het jaren voor dat de lak helemaal uitgehard is

chennie
11 januari 2005, 09:39
aha bedankt !

dan kan ik dus deze weken al beginnen met het roemruchte aflakken. =)

nickbongers
11 januari 2005, 10:36
ik wens je er heel veel succes bij, en hoop dat je zo spoedig mogelijk fotos van het resultaat post.

chennie
11 januari 2005, 18:52
maar voordat dat gebeurt heb ik weer een vraag over het verf en aflakken. Ik weet nu dat bij het aflakken je verf laag tcoh wel glad strijkt. Maar nu het volgende: bij mijn vele pogingen heb ik niet goed opgelet en zie nu dat ik op sommige plekken de grondlak eraf heb geschuurd. Vooral bij de randen is dit het geval natuurlijk. Het resultaat is dat ik nu een verflaag heb die oa op de randen iets verschilt van structuur en tint. De ondergrond is maple hout. Blijf je dit nog wel zien na het aflakken ?

Ik vraag maar voor de zekerheid, want ik zit nu in een stadia dat ik het met enige moeite weer terug kan na gronlakken. Maar na het aflakken is dat natuurlijk een stuk moeilijker

fred dons
11 januari 2005, 19:01
het verschil in structuur van de ondergrond verdwijnt (kost je alleen wat meer lakken en schuren) het kleur verschil niet, ik zou die plekjes daarom nog even met grondlak (of dekkend zwart) aanstippen

chennie
11 januari 2005, 19:11
aha bedankt, ook voor al je andere natwoorden overigens.

Na je antwoord denk ik dat het voldoende is om even de verf uit te laten harden. En dan nog een laag verf erover heen te doen. Ik denk dat, omdat ik dekkend zwart gebruik het verschil in tint minimaal zal zijn. Nu al uit het verschil zich voornamelijk in dat de rauwe plekken iets groffer zijn. Maar dat zou volgens jou toch minder worden bij het lakken. =)

heroism
25 juli 2006, 21:51
is die Gesso ook in andere kleuren verkrijgbaar in bijvoorbeeld Creme Wit ofso ?

fred dons
26 juli 2006, 09:21
er zijn verschillend kleuren gesso's maar je kunt ook gemakkelijk met witte gesso en een klein beetje geel of beige acryl verf zelf een roomkleurige gesso maken