PDA

View Full Version : Hoe krijg je het geluid van Clapton bij Derek and the Domino



Strat uber alles
24 september 2004, 14:05
hallo,

ik speel op een squier strat + fender deluxe 112 plus maar ik vind
dat geluid van clapton zo machtig mooi.Bijvoorbeeld op die
live albums vet mooi kan ik zo'n geluid creren met deze spullen?

groeten Gertjan

Bluesbreaker
24 september 2004, 17:10
clapton gebruikt vooral veel boost, wah en fuzz

Mitch
24 september 2004, 18:27
Ik was even bang dat je zijn geluid op het studio album bedoelde, want hoewel de muziek geweldig is is zijn klank daar echt baggerscherp.
Maar Live in The Fillmore is andere koek.....
Versterker weet ik niet, maar het klinkt erg vol, eerder Marshall dan Fender en hij gebruikte daar erg veel wah (Vox).
Het geluid is niet zo 1,2,3 te benaderen omdat hij daar gewoon een wat hoger volume heeft en dan gaan ook speakers en uiteraard eindbuizen bijvoorbeeld steeds meer bijdragen aan de klank.

Stratman70
24 september 2004, 19:58
En vergeet niet dat Klepton toen veel op Les Pauls speelde, ondanks de vele afbeeldingen van Strats (Blackie en Brownie)!!!

SiNiSTRaL
24 september 2004, 20:05
marshall jtm45 toch?

Mitch
24 september 2004, 20:20
In '70 ? Ik twijfel.

lcvanderhelm
24 september 2004, 20:40
Volgens mij heeft clapton bij de domino's de switch naar strato gemaakt.Daarvoor speelde hij voornamelijk les paul en sg.Zijn beroemde ''female"tone kreeg hij door de tone knop van het halselement vrijwel geheel dicht te draaien en een marshall[bluesbreaker?]op vol volume.

dejohan
24 september 2004, 20:51
hallo,

ik speel op een squier strat + fender deluxe 112 plus maar ik vind
dat geluid van clapton zo machtig mooi.Bijvoorbeeld op die
live albums vet mooi kan ik zo'n geluid creren met deze spullen?

groeten Gertjan

Ik ken die amp, en de sound van Clapton een beetje, dus ik waag het er even op:
Ik zou zeggen: Scheurkanaal gebuiken, gain op 8 uur (net niet helemaal toe dus), contour op 9-10 uur. Bass op 3 uur of zelfs hoger en treble op 10 uur. Volume relatief hoog zetten.
Probeer dan de verschillende pickups.

Is dit iets?

Strat uber alles
25 september 2004, 11:05
harsitkke bedankt voor jullie reactie ik ga het nu proberen!

gr.Gertjan

Swan
25 september 2004, 13:05
Speel tot je gitaar-ilt op je borst krijgt

:-?

Bluesbreaker
25 september 2004, 17:46
Speel tot je gitaar-ilt op je borst krijgt

:-?

is me ook al vaak opgevallen, hij zal wel eelt bedoelen

kNikkEr
26 september 2004, 17:44
Hehe... Neerlandicus zijn is ook een vak :razz:
Nu maar hopen dat ie het ook aanpast... :D

michielv
27 september 2004, 12:13
hallo,

ik speel op een squier strat + fender deluxe 112 plus maar ik vind
dat geluid van clapton zo machtig mooi.Bijvoorbeeld op die
live albums vet mooi kan ik zo'n geluid creren met deze spullen?

groeten Gertjan

Zoals je al wel gelezen zult hebben heb je totaal andere spullen als waar Clapton indertijd op speelde.

EC speelde toen veel op een Les Paul en zijn Explorer. Daarnaast speelde hij ook veel op zijn strat maar volgens mij klinkt de Live at the Fillmore plaat toch meer humbucker-achtig. Dang, da's een tijdje terug dat ik die plaat gedraaid heb zeg.. Krijg je ervan als je overstapt op cd's :(

Verder gebruikte EC een Marshall, type weet ik niet maar de standaard stand in zijn Cream periode was "one louder" dus dat zal wel niet zo heel veel veranderd zijn in die tijd (de man was nog steeds zo doof als een kwartel).

Op de studioplaat was zijn versterker een Fender Champ (EC speelde nl. altijd te hard aldus de rest van de band en dit was het kleinste wat ze konden vinden :D ) die overstuurd werd via een Pignose versterkertje. Persoonlijk vind ik dat een ontzettend k*tgeluid maar de plaat (wat een feel!) blijft natuurlijk fantastisch ;)

In ieder geval, als je op een strat speelt: gebruik je middelste element, bij sommige stukken je hals element. Vergeet het brugelement, da's overbodig :)