PDA

View Full Version : Welke artiesten spelen solo's voornamelijk op 3 vingers?



wille525
24 september 2004, 12:12
Ik speel zelf voornamelijk 80's hardrock (bv Maiden en Metallica). Daarbij zitten in de solo's vaak snelle toonladder-partijen. Nou is het zo dat de aanslag van mijn pink (pull-on en pull-off) niet iets minder hard gaat dan de rest van m'n vingers, waardoor de solo's soms wat dynamiek verliezen. Al jaren ben ik bezig om m'n pink-aanslag te verbeteren, maar ik denk dat het niet veel beter zal gaan dan nu.
Ik speel zelf in een Iron Maiden tribute-band. Gisteren heb ik gespeeld met een nieuwe gitarist die (alleen) bij snelle (!) solopartijen 3 vingers gebruikte i.pv. 4 (de pink gebruikte hij zo min mogelijk om een consequente aanslag te houden). Hier heb ik nog nooit van gehoord, maar het klonk wel erg goed. Weet iemand of het gebruikelijk is om in dergelijk situaties 3 vingers te gebruiken? Zijn er bekende gitaristen die in sommige gevallen drie vingers gebruiken voor hun snelle solo's?

Dat wordt voor mij wel lastig omschakelen, maar als ik vooruitgang wil boeken is het wel nodig denk ik....

Shaggy
24 september 2004, 13:07
santana gebruikt zijn pink alleen voor hammer-on maar verder speelt ie voornamelijk met wijs,middel en ringvinger

Toffe gozer
24 september 2004, 22:07
Volgens mij Eric Clapton ook , alleen is dat natuurlijk geen hardrock.
Ook zijn solo's zijn natuurlijk volgens de hedendaagse standaard niet erg snel.

Al werd hij vroeger toch wel als een "snelle" gitarist gezien , hij kreeg daar zelfs een bijnaam voor namelijk "slowhand" , aangezien het feit dat het leek dat hij rustig zat te spelen, terwijl zijn vingers snel langs zijn snaren schoten , mmmmm ik dwaal volgens mij een beetje af , Clapton dus.

Set Wenker
25 september 2004, 12:10
Ik heb juist altijd gehoord hij de bijnaam "Slowhand" verkreeg hij omdat hij tijdens het spelen meermaals een snaar brak, welke hij op het podium verving bijgestaan door het publiek dat traag in de handen klapte ("slow hand-clapping").

Dat verhaal lees je op veel sites.

ArpeggioKing
14 oktober 2004, 13:55
hmm ik gebruik denk ik ook veel mijn derde vinger (ring) waar mijn pink zou moeten staan. Maar dat doe ik omdat ik dan veel verder kan strekken met mijn pink. ik speel bijvoorbeeld als ik een solo speel de derde en vierde positie meestal met mijn ring vinger. puur omdat ik dan mijn pink nog kan gebruiken om bij de 5e 6e of 7e te rijken.

Vinger zetting is denk ik puur persoonlijk. Je moet gewoon kijken wat het beste bij je past en wat het beste klinkt. Maar gebruik je pink wel want het is wel een belangrijk instrument!

belfrink
14 oktober 2004, 13:59
Bij Iron Maiden, gebruiken ze alle 3 toch regelmatig de pink hoor.

Op de "Rock In Rio 2001 DVD" zie je bij de solo van "Hallowed Be Thy Name" dat Janick Gers toch behoorlijk kundig is met z`n pink. :)

THW
14 oktober 2004, 14:07
Ik gebruik de pink bij solo's alleen maar for hammerons en pulloffs

MightyMike
14 oktober 2004, 15:06
Django Reinhart...


Ah, nee, wacht... :wink:

Soul Grinder
14 oktober 2004, 22:04
Django Reinhart...


Ah, nee, wacht... :wink:
:D

Hempo
14 oktober 2004, 22:19
die had toch 2 vingers en een stompje :D ofzo

vulvasonic
17 oktober 2004, 22:40
Michael Schenker