PDA

View Full Version : Snelle solo-loopjes met 3 vinger i.p.v. 4



wille525
24 september 2004, 11:54
Ik speel zelf voornamelijk 80's hardrock. Daarbij zitten in de solo's vaak snelle toonladder-partijen. Nou is het zo dat de aanslag van mijn pink (pull-on en pull-off) niet iets minder hard gaat dan de rest van m'n vingers, waardoor de solo's soms wat dynamiek verliezen. Al jaren ben ik bezig om m'n pink-aanslag te verbeteren, maar ik denk dat het niet veel beter zal gaan dan nu.
Ik speel zelf in een Iron Maiden tribute-band. Gisteren heb ik gespeeld met een nieuwe gitarist die (alleen) bij snelle (!) solopartijen 3 vingers gebruikte i.pv. 4 (de pink gebruikte hij zo min mogelijk om een consequente aanslag te houden). Hier heb ik nog nooit van gehoord, maar het klonk wel erg goed. Weet iemand of het gebruikelijk is om in dergelijk situaties 3 vingers te gebruiken? Dat wordt voor mij wel lastig omschakelen, maar als ik vooruitgang wil boeken is het wel nodig denk ik....

pimmetje
24 september 2004, 12:00
Ik ken gitaristen die er zo ongeveer een 2-vinger techniek op na hielden... en niet onverdienstelijk. Maar zij hebben toch moeten leren die andere vingers erbij te halen om verder te komen...

Maar in principe moet je gewoon spelen zoals je 't lekker vindt. Vooral als je al een tijdje een andere manier serieus hebt geprobeerd zonder succes. Bij een beginnend gitarist die gewoon weinig zin heeft om z'n pink te oefenen zou ik een ander advies geven...

Jopie
24 september 2004, 12:34
Zelf speel ik ook wel veel van deze muziek (Iron Maiden , Osbourne , Gary Moore). Op de hoge posities kun je vaak wel met 3 vingers af vooral in pentatonische licks , alleen op de lage posities lukt dat gewoon niet omdat de afstand tussen de frets te groot is (tenzij je ver kunt strekken , maar je verliest toch snelheid). Bij bijv. licks van Randy Rhoads zoals de solo's in Mr. Crowley of de solo in Over the Mountain heb je de pink nodig om de toonladder ascending en descending stukkies een beetje vloeiend te kunnen spelen. Paul Gilbert gebruikt ook altijd z'n pinkie en is daardoor in staat zulke snelle lickies te spelen. De pink kun je trouwens goed trainen door veel tap-oefeningen en licks als bijv. de intro van Thunderstruck. Rock on! :cool:

telecastermaster
27 september 2004, 14:20
Ik heb les van een flamenco gitarist en ik hoef bij hem niet met een dergelijk verhaal aan te komen zetten: 1-vinger-per-fret, all the way!

sneez0r
27 september 2004, 17:32
Gekke klassieke muzikanten altijd :D

belfrink
28 september 2004, 19:31
Eric Johnson gebruikt over het algemeen ook meestal maar 3 vingers, zowel bij hoog als bij laag. :)

Bigfoot414
28 september 2004, 21:57
SRV deed dat toch ook? En echt traag kon je em ok niet noemen...

Maiden Michiel
29 september 2004, 08:29
En wat dacht je van Malmsteen?
Hij gebruikt ook heel vaak 3 vingers, bijvoorbeeld bij die 3 snarige diminished arpeggio's.

fenderfreak
29 september 2004, 10:53
Michael Schenker kon ook niks met z'n pink...

belfrink
29 september 2004, 13:58
Michael Schenker kon ook niks met z'n pink...

Hehe, klopt ja. :D

Soulflyhigh
29 september 2004, 15:08
Ik heb les van een flamenco gitarist en ik hoef bij hem niet met een dergelijk verhaal aan te komen zetten: 1-vinger-per-fret, all the way!
probeer ik ook altijd aan te houden, puur om de pink ook te blijven trainen