PDA

View Full Version : holowbody bassen



starscream
23 september 2004, 23:02
kan iemand me meer vertellen over holowbody bassen? ik heb namelijk wel een mooie gezien:
http://www.harmony-central.com/Newp/2003/Dean-Stylist-Bass.jpg
Maar ik weet helemaal niks van holowbodys...Wat is bijv de sound? welke stijlen zijn geschikt voor zo'n bas?

Shaggy
24 september 2004, 01:00
google kan je vast meer vertellen over die bas :-?

ziet er wel leuk uit verder, vooral die bigsby lookalike brug .. lijkt me geschikt voor jazz en blues .. heb je een soundsample?

basswasp
24 september 2004, 14:53
Vet Ding! Die had ik nog niet gezien!

Hollowbodies werder vooral veel in de jaren '60 gebruikt door allerlei rockpopbandjes van toen (Britisch Invasion enzo, hoe heet dat?). Luister naar The Beatles, Small Faces etc. Of wat Mando Diao (Sheepdog en Mr. Moon, te gekke muziek!). Enkele bekende bassen:

Gibson EB-2 (klassieker)
Epiphone Rivoli (en z'n reissue)
Guild Starfire
DeArmond Starfire (heb ik op gespeeld. Hele leuke bas, maar de €900 die ze vroegen is echt te veel)
Hagström Concorde (is niet aan te komen)
Epiphone Jack Casady Signature (schijnt goed te zijn)
Ibanez Art-Core Ding (Combineer een hollowbody met een Musicman-achtige pickup, het resultaat: 't is 't net niet)

Verder nog de Vioolbas en al z'n kopietjes. Ergens in november komt Jay Turser ook nog met een zeer fraaie hollowbody:
http://www.talkbass.com/forum/showthread.php?t=139416 Wauw! 8-)

Speel eens op één van deze bassen, en je hebt al meteen een aardig idee hoe ze klinken.

Ik ga in ieder geval de hollowbodies in de gaten houden :)

De Dean is best mooi, alleen wat jammer dat er geen f-gaten in zitten en ik de kop niet zo'n 'oud' uiterlijk heeft. Wel weer 24 frets, dat heb ik nog niet eerder gezien op een hollowbody.

AntY
25 september 2004, 19:29
ik was gister bij een optreden van boilersuit, britpop bandje. met een rickenbacker 4005. die is van Chris P. Dekker, die kwam hier vroeger ook al eens.

ik heb ook eens op die 4005 mogen spelen, geef heel erg diep geluid. kwam gister erg mooi uit in de hogere regionen.