PDA

View Full Version : Hoe herken je de oorzaak van ontstemmen?!



TuuP
23 september 2004, 19:44
Hoi,

Ik heb naast een telecaster met een vaste brug die nooit ontstemt een SA160QM van Ibanez. Van de ene kant vind ik dat een supergitaar want hij is licht, klikt goed (heb de elementen vervangen) en is breed inzetbaar. Enige nadeel is dat ie om de haverklap ontstemt. Ik kan letterlijk geen drie liedjes spelen zonder dat ie vals wordt.

Hoe kom ik er achter wat de oorzaak is, de topkam, een rot tremoloblok of moeten de mechanieken worden vervangen?! De tremolopook gebruik ik niet, het blok is zwevend want ik heb eens gehoord dat de gitaar dan stemvaster is tov een blok wat op de body rust.

Akira
23 september 2004, 19:55
Als je hem niet gebruikt, kan je overwegen je trem vast te zetten.
Gewoon je tremolo parallel aan je body zetten, en dan een blokje hout precies op maat maken en tussen je tremolo en je body zetten, onder de veren, achter in de bodycavity.
Dan kan je de veren van je trem nog ietsie strakker zetten en hij zit vast als een huis.
Dan ontstemt ie vast al een heel stuk minder.

TuuP
23 september 2004, 20:35
Even hypotetisch, hoeveel zou het ongeveer kosten om het tremolosysteem te laten vervangen door een vaste brug?!

Negative K3 fan
23 september 2004, 22:15
als je geen locking nut hebt of eenb beetje goedkope gitaar zit het probleem vaak in de topkam, snaren blijven daarin steken. Als je gitaar na 3 nummers weer eens is ontstemd moet je eens proberen de snaren achter de kam (dus bij de kop) eens goed de bewegen/in te drukken. Als je gitaar dan weer zuiverder is, is het tijd voor een nieuwe topkam of voor een afstelling van de huidige.

Diedo
23 september 2004, 22:15
je gitaar wordt met een zwevende tremolo juist gevoeliger voor ontstemming... misschien kun je em weer op de body laten rusten.

vulvasonic
23 september 2004, 23:06
Misschien niet het antwoord dat je graag had gehad, maar ik zou gewoon es naar een goede gitaarboer stappen om 'm goed na te laten kijken en af te stellen. Hij/zij (indien gitaarboerin) zal je precies kunnen vertellen waar het aan ligt en bovendien ben je de eerst komende tijd van je problemen af. Zo duur zijn ze niet, die gitaarboer(inn)en.