PDA

View Full Version : Vraagje over Fretloos D.I.Y



All Dirt
23 september 2004, 19:13
Hoi,
Ik heb nu 3 bassen en nu wil ik er eigenlijk wel een fretloos maken.
Maar de bas die wil defretten heeft een maple toets.
Nou is er genoeg info te vinden over hoe je de frets kunt verwijderen en opvullen, maar hoe je dat doet bij een Maple toets daar word neit over gesproken. Het principe is natuurlijk het zelfde, maar een maple toets is gelakt. Nu vraag me dus af wat er met die lak gebeurt als je zo'n fret gaat verhitten en er uit trekt met een tang. Breekt die lak dan niet?
Of smelt het misschien. :???:
Ik weet het dus niet, misschien heeft hier iemand ervaring mee??

Alle tips opmerkingen zijn welkom. :lol:

Ps: met hoeveel watt Soldeerbout moet ik gaan werken (heb nu 25watt maar dat werkt niet)

BramVersteeg
23 september 2004, 20:28
Ik heb ook een bas fretloos gemaakt, echter niet met een maple toets.
Ik heb de frets eruit gelift zonder ze te verhitten. Gewoon mesje eronder en voorzichtig opliften. Als ik jou was zou ik de lak gewoon van de hals af schuren, de lijnen opvullen en met een paar lagen harde lak overnieuw aflakken. Dan krijg je het beste resultaat. Maar dat zijn mijn bevindingen en misschien zijn er mensen die het totaal anders doen. Maar voor mij werkt het. Op m'n webshots kun je zien hoe ik het gedaan heb.
http://community.webshots.com/scripts/editPhotos.fcgi?action=viewall&albumID=182193907
Succes ermee.
Grz. Bram

Lazy B.
24 september 2004, 09:42
Kijk even op http://www.fretlessbass.com/home.html.

Daar vind je wel wat je wilt weten.

Good luck.

piezo
26 september 2004, 10:11
Ik heb wel een bas met esdoorn toets fretloos gemaakt. Lak er gewoon afschuren en dan zo laten, kan best. Esdoorn is op zich hard genoeg om ongelakt te laten, harder dan bijvoorbeeld rosewood.
De reden dat het meestal gelakt wordt is dat de lichte kleur er vies uit gaat zien met al dat zweet en vet erop.

All Dirt
27 september 2004, 19:43
Oke, en wat kan je daar aan doen... ow ja lakken dus..

Maar waar het me meer om gaat: breekt de lak niet als je de frets er uit trekt? zo nee dan doe ik gewoon kneedbaar hout in de fretsleuvjes en voila! of werkt het zo niet?

Ik heb nu echt alle sites en links en berichten bekeken maar ik heb nog nergens een duidelijk verhaal(ervaringen) over het fretless maken van een gelakte fretted maple toets.

Was hier niet iemand die zijn OLP gedefret had??

Lazy B.
28 september 2004, 10:18
Ik heb nu echt alle sites en links en berichten bekeken maar ik heb nog nergens een duidelijk verhaal(ervaringen) over het fretless maken van een gelakte fretted maple toets.

Heb je je vraag al voorgelegd op het forum van die site die ik je noemde?!

Ik ben trouwens wel benieuwd naar de reacties, want ik heb ook 2 bassen met maple toetsen waarvan ik er wel eens één zou willen ontfretten. Hou me op de hoogte!

All Dirt
28 september 2004, 22:03
Zojuist heb ik de vraaf op fretlessbass gezet.

Ik mail hier mijn verdere bevindingen.

En als er hier nog mensen zijn die ervaringen hebben gehad met de bovenstaande problemen/vragen, GRAAG

All Dirt
28 september 2004, 22:03
Zojuist heb ik de vraaf op fretlessbass gezet.

Ik mail hier mijn verdere bevindingen.

En als er hier nog mensen zijn die ervaringen hebben gehad met de bovenstaande problemen/vragen, GRAAG

All Dirt
28 september 2004, 22:09
Zojuist heb ik de vraaf op fretlessbass gezet.

Ik mail hier mijn verdere bevindingen.

En als er hier nog mensen zijn die ervaringen hebben gehad met de bovenstaande problemen/vragen, GRAAG

BramVersteeg
29 september 2004, 10:07
Succes ermee!

piezo
30 september 2004, 14:42
Oke, en wat kan je daar aan doen... ow ja lakken dus..

Maar waar het me meer om gaat: breekt de lak niet als je de frets er uit trekt? zo nee dan doe ik gewoon kneedbaar hout in de fretsleuvjes en voila! of werkt het zo niet?

Ik heb nu echt alle sites en links en berichten bekeken maar ik heb nog nergens een duidelijk verhaal(ervaringen) over het fretless maken van een gelakte fretted maple toets.

Was hier niet iemand die zijn OLP gedefret had??

Als je de toets ongelakt laat maakt het niet uit of de oude lak breekt. En als je de fretloze toets gelakt wilt hebben, ook niet. De bestaande lak is namelijk toch niet hard genoeg voor fretloos gebruik, dus die moet je dan zowiezo vervangen. En de oude lak er op laten en dan de fretsleufjes opvullen is natuurlijk helemaal onzin: als je dan een fretloze slide maakt, krijg je een hik in je geluid.