PDA

View Full Version : 12 snarig



cortjakje
23 september 2004, 19:11
Hallo zijn hier ook nog 12 snarige gitaristen, zoja welk gitaarmerk hebben jullie en wat voor nummers spelen jullie zoal.

Picker
23 september 2004, 22:17
Ik heb een 12-snarige Ovation Glenn Campbell uit 1979. Dezelfde gitaar waar Harry Sacskioni in de zeventiger jaren furore mee maakte. In zeer goede staat, afgezien van een (niet gevaarlijke en gerepareerde) barst in het bovenblad.

Het is een erg goede gitaar met een waanzinnig volume en een heel heldere klank. Ik speel er alleen amper meer op! Twaalfsnarig deed ik nagenoeg uitsluitend in alternate tunings, voornamelijk open G (Svoboda Dans, De Optimist, Blos...), dropped D (De Telganger, Amsterdam...) en E majeur (eigen spul).

Ik speel er dus nooit mee op, maar toch zonde om weg te doen. Misschien komt er weer een dag...

Picker.

Harald
25 september 2004, 03:29
Ik heb een oude (en goedkope) Aria, denk ergens eind 80er jaren gekocht. Die staat nu standaard in open G, en een Bozo. Het is een van de in licentie gebouwde gitaren uit de 70er jaren met een waanzinnig goede sound. Die staat meestal in drop D. Ik speel er voornamelijk stukken van Sacksioni en eigen werk op.

ieme
12 oktober 2004, 12:31
http://www.speakcarmenese.com/guitar02.jpg
Kijk dis pas een mooie 12snaar....

bert k
12 oktober 2004, 13:19
Nee man, ik hou niet van rose :-D

CGCGCE
12 oktober 2004, 13:22
Een jaar of wat geleden een heel goedkope oude EKO gekocht, om te zien of een 12-snarige iets voor mij was. "Cripple Creek" van Leo Kottke op leren spelen, nog wat van John Fahey, en dan was het plezier er voor mij af. Een 12-snarige heeft gewoon 6 snaren te veel :D

bert k
12 oktober 2004, 13:29
Ja, ik vind het ook erg zwaar spelen; respect voor de muzikanten die ermee uit de voeten kunnen.
Ik heb ooit eens op een 12-snarige BAS gespeeld, en die was vier maal driekorig! 1 lage en twee oktaafsnaren. Dat was serieus zwaar...

Aat
14 oktober 2004, 22:58
Het is inderdaad wat zwaarder spelen, maar de sound is wel mooi (toch BertK), luister naar de Eagles en je bent verkocht. Wat ik even niet snap is dat cortjakje een paar topics hier boven vraagt om advies voor een nylon string, twijfel je cortjakje of wil je gewoon meer weten over de 12 snarige jongens ??

Dirk_Hendrik
15 oktober 2004, 13:53
Ik doe alle akoestische band dingen op een 12 snaar. Dat zware valt wel mee als je dat instrument in D stemt (met als bijkomend voordeel dat het instrument over 5 jaar niet stukgetrokken is), en wat er al zwaar is is pure handkrachttraining. En dan weer terug naar elektrisch..... vrooooom!

cortjakje
15 oktober 2004, 15:58
ik ben van plan om een van mijn elektrische gitaren in te ruilen, alleen ik twijfel nog tussen een 12snarige of een klassieke met nylon snaren ik heb
al een 6snarige cort ntl20. :razz:

Harald
15 oktober 2004, 18:52
Als ik het goed begrijp wil je dus wat (voor jou) nieuwe dingen gaan proberen. In welke richting denk je dan. Klassiek, of fingerpicking op een nylonsnarige is iets heel anders dan 12 snarig. Bovendien moet je er bij 12 snarig rekening mee houden dat er als je echt gaat fingerpicken niet zo heel veel repertoire voor is. Daar staat tegenover dat je er wel degelijk erg mooie dingen mee kunt doen, in verschillende stijlen. Ook voor slagpartijen kan het erg mooi zijn.

cortjakje
15 oktober 2004, 19:47
ik denk meer aan fingerpicking op een nylon ik vind het geluid wel mooi
12 snarige voor slagpartijtjes.