PDA

View Full Version : Tonezone in Strat



Stinooo
23 september 2004, 17:49
Ik heb een mexicaanse strat, waar ik een half jaartje geleden een SD little '59 in de brug heb laten zetten. Naar ik vind het toch geen mooi vol humbuckergeluid.
Nu heb ik laatst de slagplaat er eens afgeschroefd en ik heb ook gewoon plaats voor een full-size humbucker in mun body. Ik zoek een goede en dynamische humbucker voor pop t/m hardrock en kom na wat gezocht te hebben uit bij de Dimarzio Tonezone.
Zijn er mensen met ervaring met deze pick-up (ook in een strat met een poplar body?). Klinktie niet te 'modern', of is dat gewoon een vooroordeel?

Mr.Bluesbreaker
23 september 2004, 18:08
Wacht ff,
die SD is een singelcoil HB, right? En je had 3 enkelspoelselementen, maar nadat je de slagplaat erafschroeft blijkt er ineens een HB in te kunnen? :???: Leg uit.

Stinooo
23 september 2004, 18:12
Daarvoor had ik mun gitaar nog nooit opengeschroefd (om mun gitaar te beschermen tegen mun onhandigheid) en ging er min of meer vanuit dat er gehakt moest gaan worden. Beetje naief, maarja tis niet anders... Zo leer je telkens weer wat bij, en ja het had een hoop geld/moeite gescheeld.

Luc-O
23 september 2004, 18:13
Hij wil waarschijnlijk gewoon het gat waar de brugpickup inzit wat groter zagen (denk ik) zodat er een gewone humbucker inpast.

Ontopic: ToneZone is vet!! Heeft wel een hoge output, dus ik denk dat het volumeverschil wel heel groot wordt als je schakelt tussen je brug en neck..

Arnie
23 september 2004, 19:39
Wacht ff,
die SD is een singelcoil HB, right? En je had 3 enkelspoelselementen, maar nadat je de slagplaat erafschroeft blijkt er ineens een HB in te kunnen? :???: Leg uit.

Onder de slagplaat van een strat zit er bij sommige modellen standaard ruimte voor een brughumbucker gefreesd. Hier past ook makkelijk een singlecoil in.
Is waarschijnlijk gedaan omdat t op deze manier goedkoper is dan dat je voor twee modellen twee verschillende freesinstellingen moet hebben. Nu kan je in 1 keer alles doen.

Arnie
23 september 2004, 19:40
Moet je natuurlijk wle ff een andere slagplaat kopen. Anders gaat t nog niet passen. :razz:

Stinooo
23 september 2004, 20:56
Zover was ik ook wel ja... :)

BLOK182
23 september 2004, 21:01
Ik ben dus voor mijn USA strat nieuwe brughumbucker aan het zoeken, ik zat zelf te denken aan een SD '59er.

Vexx
23 september 2004, 22:25
Wacht ff,
die SD is een singelcoil HB, right? En je had 3 enkelspoelselementen, maar nadat je de slagplaat erafschroeft blijkt er ineens een HB in te kunnen? :???: Leg uit.

Onder de slagplaat van een strat zit er bij sommige modellen standaard ruimte voor een brughumbucker gefreesd. Hier past ook makkelijk een singlecoil in.
Is waarschijnlijk gedaan omdat t op deze manier goedkoper is dan dat je voor twee modellen twee verschillende freesinstellingen moet hebben. Nu kan je in 1 keer alles doen.

Juist! Men noemt het ook wel een 'zwembad' onder de slagplaat. Vooral de goedkopere gitaren hebben dit vaak, simpelweg omdat het inderdaad goedkoper te produceren is. Het is alleen natuurlijk niet echt goed voor de TOOONE als er onder de slagplaat geen hout zit... Neemt niet weg dat het erg handig kan zijn in sommige situaties. :P

Stinooo
23 september 2004, 22:35
Ik ben dus voor mijn USA strat nieuwe brughumbucker aan het zoeken, ik zat zelf te denken aan een SD '59er.
@BLOK182:
Wat zit er nu in je usa strat: een hotrails oid? Misschien kun je de Little '59 van mij wel overnemen... of wil je ook aan de full-size humbucker?

BLOK182
25 september 2004, 12:53
Ik wilde dus echt aan de fullsize humbucker dit keer :) Vind het zowel qua sounds als qua looks mooier.

Stitch
25 september 2004, 17:44
He Stino, mocht je nog interesse hebben, ik heb een spliksplinternieuwe tonezone in de aanbieding. Ik wou em op marktplaats gooien, maar als jij er nog 1 zoekt kenne we mekoar miskien helpe :) (mocht plaatje niet werken check mn webshots!)

http://community.webshots.com/s/image17/4/83/32/191748332Gjfurg_ph.jpg

http://community.webshots.com/s/image20/4/83/69/191748369gODYEp_ph.jpg

imlikeajungle
25 september 2004, 17:52
ik heb een jeff beck steken in mijn mex en vind dat ook niet mooi- iemand tips?

AART
25 september 2004, 23:29
advies: koop een andere gitaar die meer gemakt is voor humbuckers, ibanez of jackson :razz: 8-)

Stinooo
26 september 2004, 18:15
de Jeff Beck heeft veel te veel hoog voor een strat van populier of alder... Neem een element wat meer laag, redelijk wat mids en minder hoog heeft, dan krijg je toch een goed geluid, door het schelle wat de houtsoort in dit geval veroorzaakt.

imlikeajungle
26 september 2004, 18:36
zoals?

Stinooo
26 september 2004, 20:02
Zoals bijvoorbeeld de Tonezone, voor (als ik de anderen moet geloven) een redelijk hotte output, maar wel dynamiek.
Voor een minder hete pickpup, maar toch warmte zou je de SD '59 kunnen overwegen.
Dit zijn voorbeelden, kijk anders gewoon op websites van pickpupfabrikanten en zoek de tonecharts, waar op aangegeven staat hoe de verhoudingen zijn tussen de lage, midden en hoge tonen...