PDA

View Full Version : downtunen = minder tone?



john.3001
23 september 2004, 17:46
Ik speel vrijwel altijd in normale tuning (Eadgbe), maar ik was gisteren bezig met 'Ain't talkin' 'bout love' van Van Halen (coole plaat trouwens...), en dat speel ik gedowntuned naar Eb.
Ik merkte dat het snaren opdrukken een stuk makkelijker gaat (logisch), maar ik meende te veronderstellen dat ik tone / sustain verloor... klopt dit? Hoe lossen jullie dit op? (dikkere snaren, maar dat is moeilijk als je tussen liedjes andere tunings speelt)...

Thom TK
23 september 2004, 18:08
De sustain gaat achteruit als de snaren slapper zijn, idd.
De oplossing is dus gewoon dikkere snaren.

[edit]: wat je wel kan doen, is de gitaardowntunen in Eb, en dan een capo nemen voor als je in E speelt.
Dat doe ik ook met D/E tuning.

john.3001
23 september 2004, 18:14
De sustain gaat achteruit als de snaren slapper zijn, idd.
De oplossing is dus gewoon dikkere snaren.

[edit]: wat je wel kan doen, is de gitaardowntunen in Eb, en dan een capo nemen voor als je in E speelt.
Dat doe ik ook met D/E tuning.

Ja, dat ben ik dus nu ook aan t doen, maar dan moet je alle noten een toets opschuiven, en bij improvisaties land ik dan nog wel es verkeerd (omdat ik t niet gewend ben zeg maar...), maar t is een oplossing idd

Thom TK
23 september 2004, 18:33
De sustain gaat achteruit als de snaren slapper zijn, idd.
De oplossing is dus gewoon dikkere snaren.

[edit]: wat je wel kan doen, is de gitaardowntunen in Eb, en dan een capo nemen voor als je in E speelt.
Dat doe ik ook met D/E tuning.

Ja, dat ben ik dus nu ook aan t doen, maar dan moet je alle noten een toets opschuiven, en bij improvisaties land ik dan nog wel es verkeerd (omdat ik t niet gewend ben zeg maar...), maar t is een oplossing idd

Jah bij improvisaties is een capo een drama :lol: , absoluut.
Maar ik heb hem in D, dus ik schuif gewoon alles een toon naar voren (of ik denk 1 toon terug).

Negative K3 fan
23 september 2004, 19:16
waarom zou je je gitaar een halve stap naar beneden stemmen om 1 nummer te spelen :S

RRRobin
23 september 2004, 19:22
misschien om met de plaat me te spelen, althans dat doe ik wel :P
maar dikkere snaren is idd een oplossing.

Nicci
23 september 2004, 20:27
hier bestaat geen oplossing voor. als je zonder compromis in een lage stemming wilt spelen zal je daar een aparte gitaar voor moeten aanschaffen.
vraag je eerst wel even af wie het nu precies opvalt dat je 'minder tone' hebt. :D

Negative K3 fan
23 september 2004, 20:36
je kunt ook gewoon als je mee wilt spelen dat ding een halve toon omhoog gooien, veeeel mnder moeite.

Nicci
23 september 2004, 20:38
je kunt ook gewoon als je mee wilt spelen dat ding een halve toon omhoog gooien, veeeel mnder moeite.


?

Negative K3 fan
23 september 2004, 20:38
dat liedje/nummer dus.

Bigfoot414
23 september 2004, 20:44
Ik heb gewoon 1 gitaar in normale tuning staan een een andere in Eb. Zo kan ik veel nummers uitzoeken zonder dat gehannes met capo's en shit.

StereoX
23 september 2004, 21:32
Ik heb gewoon 1 gitaar in normale tuning staan een een andere in Eb. Zo kan ik veel nummers uitzoeken zonder dat gehannes met capo's en shit.

dat werkt inderdaad voor mij ook het beste. op m'n les paul zitten 0.11 snaren en staat in D-tuning afgesteld, en op m'n ibanez zitten 0.10 snaren en die staat in normale E-tuning.

zjanke
23 september 2004, 21:59
waarom zou je je gitaar een halve stap naar beneden stemmen om 1 nummer te spelen :S

Omdat onze zangeres er dan beter uitkomt... :D

gerrekat
23 september 2004, 22:46
Ik vind dat als je erg downtunes je zeker een brijerig geluid krijgt en minder toon en definitie.
Natuurlijk kan het best nog acceptabel klinken maar ben er niet weg van, ik hou absoluut niet van stemmingen lager dan D...

Ik noem het vaak "artificial heaviness" LOL!

Negative K3 fan
23 september 2004, 23:17
waarom zou je je gitaar een halve stap naar beneden stemmen om 1 nummer te spelen :S

Omdat onze zangeres er dan beter uitkomt... :D

alleen bij 1 nummer? is het dan niet effecienter alles een halve stap lager te zetten?

Negative K3 fan
23 september 2004, 23:18
waarom zou je je gitaar een halve stap naar beneden stemmen om 1 nummer te spelen :S

Omdat onze zangeres er dan beter uitkomt... :D

alleen bij 1 nummer? is het dan niet effecienter alles een halve stap lager te zetten?

ik heb trouwens niks tegen (ver) downtunen voor een heavy toon>>> Meshuggah!!1 Al vind ik mortician ofzo dan weer overdreven.