PDA

View Full Version : Wat zijn je favoriete standjes...



Javaca
23 september 2004, 12:46
...wat betreft element instelling op je gitaar?


Die van mij:
Clean: Mid/Mid+Neck, tone 10
Scheur: Mid+Bridge, tone 3
Jazz: Neck, tone 0

Swan
23 september 2004, 12:47
ik heb maar 1 knop en die staat op max meestal :razz:

bert k
23 september 2004, 12:51
Uiteraard bridge voor vette scheur, en neck voor mooi dun, maar wat ik lekker vind is alle drie tegelijk aan, zo'n neuzig funkgeluid. Werkt op mijn Charvel en op de Strat, niet echt op de LP :D

Anavrin
23 september 2004, 13:02
misschien is het wel handig als je erbij zet (iedereen) welke gitaar je hebt.
Mijn favo-standjes op m'n Fender Jaguar:
master volume en toon: max
beide pups aan,
thin uit.

Op m'n Strat-kopie:
brug en middenelement aan,
mastervolume en 1e toonknop max,
2e toonknop dicht.

Yamaha-bas:
alles max.

J-bass-custommade:
beide elementen aan,
toon max

Sicky61
23 september 2004, 13:10
ik heb op al m'n gitaren die ik live gebruik enkel een humbucker met een meerstanden switch zodat ik bij strak bedoelde stops ook stil ben.

dejohan
23 september 2004, 13:11
Das redelijk simpel:
Fender AV '62 Jazzmaster:
Brugelement, alles open.
Brug en Neck, alles open.
Neckelement, alles open.

Dat 'andere circuit' op de Jazzmaster gebruik ik niet.
:-D

Mithrandir
23 september 2004, 13:17
Hofner :
- Neck element, toon op 6/7, volume varierend. Goed voor clean, overdrive en fuzz lead tones
- Brug element, toon op 10 voor coil-split, volume op 6, goed voor clean slag
- Brug element, toon op 7/8, volume vol, goed voor overdrive rythm.


SG
- Enkel 1 optie mogelijk; brug element, toon op 10, volume op 10 en scheuren.

Stitch
23 september 2004, 13:43
alles op elke gitaar maxed out en rammen!

The Mule
23 september 2004, 13:55
Dit is echt een heel grappig en maar nutteloos topic als je bedenkt over hoeveel soorten (bas)gitaren we het hier hebben :lol:

Maar daar gaat 'ie dan voor m'n #1 bas... (ik zal jullie niet vervelen met m'n andere Alembics)

1991 Alembic EVH Signature:
- volume van beide elementen helemaal open
- brugelement low-pass filter (tone ala Alembic) 3/4 'dicht' + q-switch (decibelboost) op 2e positie
- halselement low-pass filter 1/4 'dicht' + q-switch op 1e positie

Ik hou kortom van het volle geluid van beide elementen tegelijk, en zo mogelijk 'blenden' van twee redelijk extreme settings...

Mr.Bluesbreaker
23 september 2004, 14:00
Op de LP:

Gore britrock setting: middenstand, brugelement volume iets terug.
Smooth lead solo's: halselement voluit, met de toon 1/3 terug.
Maar 7 op de 10 keer toch gewoon brug vol open en toon ook. Scheuren.

Met mijn strat is het tussenstandje tussen hals en middenelement echt goed voor zo'n glazig geluid. Maar meestal halselement met alles open.

bat
23 september 2004, 14:49
Strat: middenelement, toon naar believen iets teruggedraaid, volumeknop als regelaar voor al dan niet overdrive op het op het randje zittende cleane kanaal. En voor de scheur gewoon de hotrails in de brug met de toon driekwart en volume vol open.

Tele: met zo'n nieuwe 4-standenschakelaar precies dat standje dat een normale Tele met een 3-standenschakelaar niet heeft. Toon op driekwart, volume zelfde als bij de strat. Scheuren kan dat ding niet echt.

Raffel
23 september 2004, 14:54
ligt eraan welke gitaar.

Ik hou wel van dat smooth lead geluid waarbij je redelijk wat gain uit
de amp haalt en relatief weinig uit de gitaar. Dat maakt je geluid heel dynamisch doordat je geluid dan niet zo gelimiteerd is bij pieken.

Maar om dat te bereiken moet ik dat wel bij mijn 2 meest gebruikte gitaren anders doen.

De Evo pickup in mijn RG wordt namelijk scheller en dunner zodra je volume verder dicht draait. Als ik dit doe gebruik ik dus vanzelfsprekend de tone knop, die draai ik voor een kwart dicht of zo. Dan krijg je vanzelf dat geluid.

Bij de Steve's Special in de JPM100 werkt dit weer anders, want als je hierbij volume dicht draait is tone vrijwel niet nodig omdat je de toon wat meer behoudt. Hierdoor is het geluid van deze pup wel wat minder dynamisch dan die van de evo.

Dat is eigenlijk het enige moment waarop ik de tone knop gebruik, naast af en toe bij solos.

Negative K3 fan
23 september 2004, 14:58
ik heb altijd alles fullblast! NIKS geen gezuig aan mn toon! bij mn lp heb ik nu de tone dingen helemaal uit het circuit gehald zodat die caps ook geen TOOOONE meer sucken en de volume staat bij mij altijd voluit of helemaal uit! Let the fingers do the talking 8-)

Diedo
23 september 2004, 16:38
RG570: clean meestal neck humbucker met volume ± 5, tone open op een stuk of 8, maar soms ook single coil in het midden.
scheuren op de bridge hum. met tone helemaal open of en stuk of 8 volume tussen de helft en vol, afhankelijk van mn stemming :)

john.3001
23 september 2004, 16:50
Ik gebruikte m'n strat vroeger alleen voor 2 totaal verschillende geluiden:
1] de brug single coil met de tone helemaal open
2] de neck single coil met de tone helemaal dicht

Nu gebruik ik veel vaker de brug-midden combinatie met de tone half open, of de brug coil met de tone helemaal dicht...

Wat heb je eigenlijk aan deze info vraag ik me nu af?... Het is makkelijker als je er ff bij zet wat voor muziek je maakt (ik rechttoe rechtaan rock a la danko jones, datsuns - daarom komt er binnenkort een lp bij), zo wordt t nog een beetje functioneel voor mensen

FNaRK
23 september 2004, 17:22
1 knop
en die staat open

duh :-?

Aca Ilic
23 september 2004, 18:20
Op z'n hondjes
:-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D

MazeMouse
23 september 2004, 18:55
Op mijn OLP stingray5
2 volume: OPEN!
1tone: dicht

En mijn nieuwe aanwinst: Harley Benson 7snaar
1 volume: OPEN!
1 tone: DICHT

Shaggy
23 september 2004, 19:56
jazz => neck
funk/slag = neck/mid of mid/brug
ballad = neck/mid of mid/brug
solo = brug
reggae = mid

bij de mid/brug combi krijg ik een soort paf pro mid wah geluid en i.c.m. een delay en chorus klinkt dat wel mooi

bij de neck/mid combi krijg ik een transparante, funky clean sound

overigens heb ik een hss config


en ff ontopic:

69, piledriver, lepeltjes, doggy en missionaris :D

fördärvad
23 september 2004, 20:38
ibanez S470-DX:
distorted: hals, vol. helemaal open, tone helemaal dicht (+ mid boost mbv mixer).
clean: mid/hals of mid/brug, vol. helemaal open, tone helemaal open, bij voorkeur met wat reverb en chorus.

aria pro II RS:
distorted: hals of brug, vol. helemaal open, tone helemaal dicht (again, + mid boost dmv mixer)
clean: hals, vol en tone helemaal open, ook weer bij voorkeur met reverb en 'een vleugje' chorus.

als ik clean speel met de ibanez is het overigens leuk af en toe de digitech synth wah in te zetten, voor wat lekkere uithalen tussendoor (soort van auto-wah effect).

Vexx
23 september 2004, 23:54
Voor vette distortion gebruik ik graag de brughumbucker van mijn Ibanez RG2550. Voor wat minder gain en wat meer single-coil geluid zet ik altijd het volume op 5-7 en de tone op 5, met de brughumbucker en de singlecoil samen. Dit levert een verbazingwekkend goed geluid op waar bijvoorbeeld het Hendrix-geluid redelijk te halen is (Ok, nothing beats the real thing, maar als je niet anders hebt...).

Ik speel overigens over een Peavey VT-series Deuce buizenbak met gain op 7, bass op 5, mid op 8 en treble ook op 8. Met deze instellingen kan je redelijk blazen (Metallica spul enzo), maar haal je er ook nog behoorlijk clean (met een randje) uit door de volumeknop op de gitaar terug te draaien. Hier gebruik ik trouwens ook wel eens een Boss volumepedaal voor: redelijk ideaal om snel van gain-instelling te veranderen.

Anders Destium
24 september 2004, 09:10
Eigenlijk heb ik een redelijk standaardverhaaltje:
Normaal gebruik: Full blast brughum
Smooth soleren: neckhum
Clean: coiltap op neckhum of piezo.

Afhankelijk van de stijl wil ik ook nog weleens aan de tonedraaien, maar zelden...

dejohan
24 september 2004, 13:14
Op z'n hondjes
:-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D

+1

andy
24 september 2004, 14:17
1 knop: Open. :P

Michael AE
24 september 2004, 16:35
Ik werkt niet zo vaak met de toonknop op mijn LP of Anderson, maar de brugtoon op 7 bij een strat werkt wel goed voor een vette sound, vind ik.

Qua elementschakerlaar standen gebruik ik eigenlijk alles wel vaak; het heeft te maken met wat ik speel en vooral waar op de neck ik het speel.