PDA

View Full Version : dé brug/nek pickup combi voor mijn sz320 + powerball?



elmark
23 september 2004, 12:05
ik ben toe aan nieuwe elementen voor in mijn Ibanez sz320. De gitaar heeft een mahonie body en er zitten nog steeds de stock elementen in. Amp is Engl Powerball op Engl 4x12 standard.

Mijn speelstijl is rock/metal. Invloeden in sound zijn bands als deftones, chevelle, thursday, radiohead. Wat ik hier in feite mee bedoel en wil verwezenlijken is dat ik op het 3e (lo-gain) kanaal vd PB de meest gedefinieerde, vette scheur eruit krijg! ...t 1e (clean) graag zo helder mogelijk.

wat ik tot nu toe op mijn lijstje heb staan is voor in de brug de dimarzio Super Distortion of de Tone Zone. Ik lees hier veel verschillende verhalen over, maar misschien kan ik nu eindelijk de knop doorhakken welke nu het best bij mijn setup (body v. gitaar) en stijl past.

In combi met brugelement wil ik ook een neckpickup van dimarzio, de Air Norton misschien?

Er zijn natuurlijk nog 101 andere opties in mijn situatie maar wil me graag tot bovenstaande specificeren, ik heb al genoeg zoekfuncties gebruikt op verschillende fora :wink:

NeeraDJ
23 september 2004, 14:52
Met de Super Distortion kun je nooit mis gaan, dat ding klinkt chunky en krachtig in een mahonie body, en in een Alder body ongeveer hetzelfde maar met iets meer hoog. Met de Tone Zone kun je echter wel slechte resultaten krijgen vooral in een mahonie body. Ik heb het zelf nog gehad (gebruik de zoek functie) en ik was er echt niet blij mee.

De Air Norton klinkt als alles wat je zoekt en meer. Prachtige clean ups, en heeft ook nog eens killer harmonics en klinkt heerlijk voor solos en ritme spel. Picking attack is dit ding best wel gevoelig voor, naar mijn mening geweldig omdat je meer controle over je spel hebt op deze manier

Thom TK
23 september 2004, 17:35
Met de Super Distortion kun je nooit mis gaan, dat ding klinkt chunky en krachtig in een mahonie body, en in een Alder body ongeveer hetzelfde maar met iets meer hoog. Met de Tone Zone kun je echter wel slechte resultaten krijgen vooral in een mahonie body. Ik heb het zelf nog gehad (gebruik de zoek functie) en ik was er echt niet blij mee.

De Air Norton klinkt als alles wat je zoekt en meer. Prachtige clean ups, en heeft ook nog eens killer harmonics en klinkt heerlijk voor solos en ritme spel. Picking attack is dit ding best wel gevoelig voor, naar mijn mening geweldig omdat je meer controle over je spel hebt op deze manier

Maar...de Air Norton heeft wel VEEL minder output dan de SD of TZ.
En output kan juist hetgene zijn wat hij zoekt...

NeeraDJ
23 september 2004, 18:01
...t 1e (clean) graag zo helder mogelijk.

Hij kwam zelf met het initiatief, ik kom met overtuiging. Ik ken geen enkele hoge output humbucker die clean een lage output humbucker kan evenaren op het gebied van clean ups. En veel minder output zou ik echt niet zeggen hoor, kijk ook eens naar de D.C. Resistance. Bij humbuckers zegt dit vaak of de halshumbucker de brug niet zal overpoweren, ook al heeft het low output

Output zegt overigens vrij weinig met een hi-gain amp als de Powerball valt uit een '59 en Pearly Gates van Duncan ook een scheurend geluid te halen hoor. Ik heb zelfs een gozer met de PG een Zakk Wylde clip over een Line 6 modelling amp horen spelen, en harmonics en die dikke metal sound waren even aanwezig. Voordeel was meer helderheid en definitie in toon. Mensen kijken hier vaak over heen

StereoX
23 september 2004, 20:30
ik heb een seymour duncan super distortion in m'n sz520 zitten. klinkt echt super.

ik speel over een jcm 900 en ik krijg er zelfs de geluiden uit die jij zoekt (ik speel ook muziek uit dat straatje :D ), dus met een powerball moet die sound helemaal geen problemen opleveren.

NeeraDJ
23 september 2004, 21:09
ik heb een seymour duncan super distortion in m'n sz520 zitten. klinkt echt super.

Bedoel je niet de Seymour Duncan Distortion? Duncan heeft namelijk geen Super Distortion

gerrekat
23 september 2004, 21:50
Ik blijf het zeggen de DiMarzio DP-100 super Distortion (zowel voor heavy Rock als Metal), en voor metal de L 500 XL van BIll Lawrence voor de brug en de DiMarzio PafPro voor de nek.

Super Distortions hebben ongeveer 435 mV output dat is behoorlijk hoog, en eigenlijk genoeg voor de zwaarste muziek, de passive met de hoogste output is de DiMarzio X2N en die heeft 550 mV maar is minder geschikt voor Rock tot Bluesy toon en een puurscheurijzer.

De SD doet het allemaal zeg maar....de Lawrence is superstrak maar kan te scooped klinken als je ook graag eens classic rock speelt.

Vexx
23 september 2004, 22:18
Ik blijf het zeggen de DiMarzio DP-100 super Distortion (zowel voor heavy Rock als Metal), en voor metal de L 500 XL van BIll Lawrence voor de brug en de DiMarzio PafPro voor de nek.

Super Distortions hebben ongeveer 435 mV output dat is behoorlijk hoog, en eigenlijk genoeg voor de zwaarste muziek, de passive met de hoogste output is de DiMarzio X2N en die heeft 550 mV maar is minder geschikt voor Rock tot Bluesy toon en een puurscheurijzer.

De SD doet het allemaal zeg maar....de Lawrence is superstrak maar kan te scooped klinken als je ook graag eens classic rock speelt.

Is het niet verstandiger om dan een Dual Sound te nemen? Dat zijn Super Distortions, maar dan met extra schakelmogelijkheden. Door middel van een push/pull pot zou je dan beter clean kunnen krijgen (althans, volgens de site van Dimarzio dan..)

NeeraDJ
23 september 2004, 22:50
Ik denk echter niet dat de clean ups werelds zullen zijn vanwege de vaak steriele en overwound keramische magneet. Maar waarschijnlijk wel beter, een Air Norton in de hals lijkt mij echter gewoon ideaal voor clean ups en smooth leads á la Petrucci