PDA

View Full Version : gitaar vanaf 12 fret vals, hoe kan ik dat verhelpen.



wimmeltje
17 mei 2002, 15:41
Ik wilde weten hoe ik mijn gitaar kan stemmen zodat bij het spelen vanaf de 12de fret mijn gitaar niet meer vals is. Dit noemen ze geloof ik intoneren. Kan iemand mij vertellen hoe ik dat kan doen? Is het makkelijk?? want het is best irritant om solo's te spelen, als je gitaar niet mooi klinkt vanaf de 12de fret. Misschien om te weten. het is een Fender strat USA met een vintage tremolo. Please help me.

Groetjes Wim

Marinus
17 mei 2002, 17:25
Misschien heb je hier iets aan

http://www.virtualguitarmagazine.com/Gear_Tips/Intonation.htm

Gr. Marinus

pimmetje
18 mei 2002, 08:12
Intoneren of octaafzuiver stellen (vind ik zelf een duidelijkere term) is gewoon zorgen dat je gitaar dezelfde toon geeft op de flagiolet boven de 12e fret als de toon van bij de twaalfde fret als je de snaar indrukt.

Als die twee tonen niet gelijk zijn (doe dit overigens niet op gehoor, maar met een stem-apparaat), dan kan je de toon beïnvloeden door de zadels op je brug naar voren of naar achteren te verplaatsen. Hiervoor zitten 6 schroefjes in je brug...

Zelf vind ik 't altijd wel zo handig om eerst een nieuw setje snaren erop te zetten en hier nog een paar dagen op te spelen. Met te nieuwe of te oude snaren is toch kans op iets andere resultaten. Hierdoor kan je gitaar nét niet meer helemaal octaafzuiver staanbij optredens.

ekkerman
18 mei 2002, 14:12
inderdaad ouwe snaren zijn niet meer te stemmen en veroorzaken valse akkoorden want in een solo kunnen we natuurlijk nog door opdrukken de toon manipuleren maar met akkoorden valt ie door de spreekwoordelijke mand.
vooral als de temperatuur omhoog gaat en wij iets meer plegen te transpireren gaan snaren maar 1 weekeind of 2 optredens mee wil je verzekerd zijn van een zuiver stuk gereedschap .

jaccoos
18 mei 2002, 15:07
Als de snaar op de 12e fret hoger klinkt dan open, is de snaar bij het indrukken ervan te kort. dan moet je het brugzadeltje naar achteren schroeven. (weet niet hoe dat bij een strat of floyd rose werkt maar bij een les paul moet het zo) Het is logisch dat als je snaar op de 12e fret te laag klinkt, je het brugzadeltje naar voren draait.

Dila
18 mei 2002, 17:07
het zou kunnen dat je hals een beetje krom is, ik heb dat ook met m'n acoustische gitaar. ik denk niet dat daar iets aan te doen is, behalve er een nieuwe hals op laten zetten.

wimmeltje
18 mei 2002, 17:56
mmm, nu al? ik heb een les paul, die het niet heeft, en van mijn fender, heeft alleen de hoge E het. Dan zouden alle snaren het toch moeten hebben. ik heb al verschillende merken snaren gebruikt, maar die hoge e blijft toch een probleem, en is best vervelen met het spelen van solo's.

aadplagiaat
18 mei 2002, 18:16
Dan MOET je dus eenvoudigweg die hoge E (en gelukkig voor jou dus alleen die) opnieuw intoneren. Zie hiervoor de vele goede raadgevingen eerder geplaatst.