PDA

View Full Version : amateur zoekt marshall versterker



lmb
23 september 2004, 10:13
Hier nog iemand die op zoek is naar een goede versterker. Ik speel nu een klein jaartje electrisch en heb nu een heeeeel klein versterkertje die geen distortion aan kan. Nu wil ik graag een betere kopen. Ik zoek een versterker voor een beetje alle soorten muziekstijlen. Ik speel nu voornamelijk Metallica en Guns 'n roses. Het is in principe voor thuis gebruik maar misschien ook in de toekomst voor op het podium, ik moet er dus alle kanten mee op kunnen. Nu dacht ik zelf aan 50 watt maar ik heb hier en daar al gelezen dat het veel te veel is. Maar wat als ik nou het podium op wil??

Ik heb een voorkeur voor Marshall versterkers maar ook daar heb je zoveel verschillen in. Er moeten verschillende (de meest gebruikelijke) effecten op zitten en liever geen buizenversterker vanwege de prijs en het onderhoud.
Wie kan mij wat uitleg geven of een Nederlandse site aanraden voor informatie (ik kan alleen engelstalige sites vinden)

Alvast heel erg bedankt want ik zie door de bomen het bos niet meer.

Mithrandir
23 september 2004, 10:17
Nou, die site heb je eigenlijk al gevonden, het schijnt dit hier nogal wta info over versterkers te vinden is.

Sterker nog, een identiek topic aan de jouwe staat hieronder, misschien moet je die ook maar even gaan volgen.

dejohan
23 september 2004, 11:53
50 wat is niet "veel te veel" voor een transistor versterker hoor, integendeel. Als je met een drummer speelt die een beetje doorklopt hoor je jezelf niet meer met een 50 watt amp, dan moet je hem al helemaal openzetten. Ik zou eerder naar 80-100 watt gaan. Thuis kan je die versterker zacht zetten. Bij een buizenversterker zou je met 30-50 watt al moeten toekomen (buizen hebben een veel hoger volume dan transistor).

Bij zo'n amps is er wel een "probleem". De volumeknoppen bij goedkopere amps zijn vaak "lineair", terwijl normale volumeknoppen "logaritmisch" moeten zijn, omdat het menselijke oor ook logaritmisch werkt. Hoe dit nu zit is te raar om uit te leggen, maar het komt er op neer dat met lineaire volumeknop op 2 je amp al de helft van zijn maximale volume geeft, terwijl bij een logaritmische je de helft van het volume krijgt als ie op 5 staat. Het is dus niet meer dan logisch dat op versterkers logaritsmische volumeknoppen zouden staan, want dan je de amp ook echt stil zetten. Bij een amp met een lineaire knop is dit moeilijker, hij staat al hard op 2, op 5 staat hij loeihard en tussen 5 en 10 hoor je geen verschil meer. Bij een logaritmische knop staat de amp nog redelijk 'stil' op 2.
Waarom steken ze dan lineaire knoppen in veel van die goedkopere amps? Simpel: een nieuweling ga je naar de winkel, zet de amp op en zet je het volume op 3. Dan klinkt ie keihard, zodat je hem wat zachter zet, uit angst op buitengegooid te worden. Maar tegelijkertijd denk je: wow, als die amp op 3 al zo'n geluid geeft, dan moet hij echt wel hard gaan. Bovendien ben je 'verplicht' om hem te beluisteren op een hoog volume, wat voor vele mensen toch als mooier klinkend overkomt dan een stil pingelversterkertje. Dit is dus een ordinaire verkoopstruk, maar vele fabrikanten maken hier gebruik van.

Probleem is wel dat je deze versterkers moeilijker kan gebruiken voor thuisgebruik en bandgebruik tegelijk: voor thuisgebruik krijg je hem niet stil genoeg, maar als je een stillere koopt, kan je hem in een band niet gebruiken. Buiten er een andere volumepot op zetten of zoeken naar een amp waar deze knop logaritmisch is, zou ik eigenlijk niet weten wat je zou moeten doen om een transistor amp te kopen die je zowel thuis als in bandsituaties kan gebruiken.

Misschien weet een andere forumgebruiker welke transistor amps een logaritmische volumepot hebben.

Mr.Bluesbreaker
23 september 2004, 14:10
Hou er ook rekening mee dat je vaak een mastervolume hebt (die van alle kanalen het volume regelt) en vaak ook een gain knop op elk kanaal en soms EN een gain EN een aparte volumeknop op elk kanaal. Je kan in combinatie met de master en de voume/gain ook je geluid thuis zo bepalen dat je geen last hebt van te stil of snel te hard, zodat je thuis geen probleem hoeft te hebben met een lineare volumeknop.

Ook duurdere versterkers hebben soms nog een lineare volumeknop, bv een Fender Twin. (de 3 kanaals) Dan staat ie ook al knetterhard (lees: oefenhokvolume, dus boven de drummer bassist zangeres en andere gitaar uit) Daarbij is het wel echt bijna met een pincet je volume afstellen.
Mijn Marshall TSL begint echt pas wakker te worden als de master boven de 5 komt. Verschilt per merk natuurlijk weer wat, maar ik kan natuurlijk ook geen TSL60 watt met een Twin 100 watt buizen vergelijken.

Marc Oblivian
23 september 2004, 14:45
Nou is die arme jongen helemaal in de war........
Maar goed: als het erg moeilijk wordt om een 80/100w transistor met logaritmische volknoppen te vinden, dan zou ik wellicht toch voor een 50 watt buizencombotje van Marshall gaan....
Is die nieuwe serie nix voor je? Die MD of MF... (jongens help me effe...)...nog wat
Is geloof ik niet helemaal buizen, maar er zitten wel wat effecten enzo in.
Als daar een 50 wattertje van beschikbaar is (of zelfs 30...als het toch deels buizen is...) lijkt me dat een leuke optie.....

dejohan
23 september 2004, 15:11
Nou is die arme jongen helemaal in de war........
Maar goed: als het erg moeilijk wordt om een 80/100w transistor met logaritmische volknoppen te vinden, dan zou ik wellicht toch voor een 50 watt buizencombotje van Marshall gaan....
Is die nieuwe serie nix voor je? Die MD of MF... (jongens help me effe...)...nog wat
Is geloof ik niet helemaal buizen, maar er zitten wel wat effecten enzo in.
Als daar een 50 wattertje van beschikbaar is (of zelfs 30...als het toch deels buizen is...) lijkt me dat een leuke optie.....

Ik vind dat de overheid de fabrikanten die amps met lineaire volumeknoppen verkopen zou moeten laten opdraaien voor de gehoorapperaten die hun klanten binnen 40 jaar moeten kopen. :D

Negative K3 fan
23 september 2004, 15:11
hoeveel geld/moeite kost het nou om een lineaire potmeter te vervanden door een logaritmische??? ik zie het probleemn daarin niet zo.

jaywalker
23 september 2004, 15:12
Ik zit dus weer eens te gassen op een nieuwe amp, maar 50 watt buizen is hard genoeg om op volume te giggen?

Ik heb nu een 100 watt top, (ik heb geen idee van hoe hard die 50 watters gaan aangezien ik deze alleen gewend ben)

Mr.Bluesbreaker
23 september 2004, 15:15
Nou is die arme jongen helemaal in de war........
Maar goed: als het erg moeilijk wordt om een 80/100w transistor met logaritmische volknoppen te vinden, dan zou ik wellicht toch voor een 50 watt buizencombotje van Marshall gaan....
Is die nieuwe serie nix voor je? Die MD of MF... (jongens help me effe...)...nog wat
Is geloof ik niet helemaal buizen, maar er zitten wel wat effecten enzo in.
Als daar een 50 wattertje van beschikbaar is (of zelfs 30...als het toch deels buizen is...) lijkt me dat een leuke optie.....

MG :-D
Daar zou ik sowieso vanaf blijven, ontbetrouwbare steriele geluiden die je daar uit krijgt is niet aan te raden. Als je niet volledig buizen wil- een Valvestate of een oude master lead, hoewel die wat beperkt is. Dat lijkt me het beste voor het minste geld. Oja, we hebben het trouwens niet over een hem.

pol
23 september 2004, 16:19
50 wat is niet "veel te veel" voor een transistor versterker hoor, integendeel. Als je met een drummer speelt die een beetje doorklopt hoor je jezelf niet meer met een 50 watt amp, dan moet je hem al helemaal openzetten. Ik zou eerder naar 80-100 watt gaan. Thuis kan je die versterker zacht zetten. Bij een buizenversterker zou je met 30-50 watt al moeten toekomen (buizen hebben een veel hoger volume dan transistor).

Bij zo'n amps is er wel een "probleem". De volumeknoppen bij goedkopere amps zijn vaak "lineair", terwijl normale volumeknoppen "logaritmisch" moeten zijn, omdat het menselijke oor ook logaritmisch werkt. Hoe dit nu zit is te raar om uit te leggen, maar het komt er op neer dat met lineaire volumeknop op 2 je amp al de helft van zijn maximale volume geeft, terwijl bij een logaritmische je de helft van het volume krijgt als ie op 5 staat. Het is dus niet meer dan logisch dat op versterkers logaritsmische volumeknoppen zouden staan, want dan je de amp ook echt stil zetten. Bij een amp met een lineaire knop is dit moeilijker, hij staat al hard op 2, op 5 staat hij loeihard en tussen 5 en 10 hoor je geen verschil meer. Bij een logaritmische knop staat de amp nog redelijk 'stil' op 2.
Waarom steken ze dan lineaire knoppen in veel van die goedkopere amps? Simpel: een nieuweling ga je naar de winkel, zet de amp op en zet je het volume op 3. Dan klinkt ie keihard, zodat je hem wat zachter zet, uit angst op buitengegooid te worden. Maar tegelijkertijd denk je: wow, als die amp op 3 al zo'n geluid geeft, dan moet hij echt wel hard gaan. Bovendien ben je 'verplicht' om hem te beluisteren op een hoog volume, wat voor vele mensen toch als mooier klinkend overkomt dan een stil pingelversterkertje. Dit is dus een ordinaire verkoopstruk, maar vele fabrikanten maken hier gebruik van.

Probleem is wel dat je deze versterkers moeilijker kan gebruiken voor thuisgebruik en bandgebruik tegelijk: voor thuisgebruik krijg je hem niet stil genoeg, maar als je een stillere koopt, kan je hem in een band niet gebruiken. Buiten er een andere volumepot op zetten of zoeken naar een amp waar deze knop logaritmisch is, zou ik eigenlijk niet weten wat je zou moeten doen om een transistor amp te kopen die je zowel thuis als in bandsituaties kan gebruiken.

Misschien weet een andere forumgebruiker welke transistor amps een logaritmische volumepot hebben.
Volgens mij klopt dit niet echt wat je hier vertelt. Buizenversterkers zoals een 1-kanaals jcm800 gaan ook al loeihard als ze op 3 staan, en zitten tegen 5 al aan hun maximum volume. Een peavey 5150 hoef je ook nauwelijks hoger te zetten om boven een luide drummer uit te komen.
Bij mijn weten hebben deze nochtans logaritmische pots.
Dat lampenversterkers duurder zijn in onderhoud klopt ook niet echt. Een lampen versterker is bijna altijd gemakkelijk te repareren, en eindbuizen zijn nie ook niet zo vreselijk duur bij een 50 watter.
Ik heb meer problemen gehad met mijn 1ste amp (marshall valvestate), ding is 4 keer kapot gegaan op anderhalf jaar tijd.

Negative K3 fan
23 september 2004, 16:42
Ik zit dus weer eens te gassen op een nieuwe amp, maar 50 watt buizen is hard genoeg om op volume te giggen?

Ik heb nu een 100 watt top, (ik heb geen idee van hoe hard die 50 watters gaan aangezien ik deze alleen gewend ben)

zit er op jouw tsl geen triode schakelaar oid (volgens mij is dat de vpr schakelaar ofzo)? als je die aanzet geeft je eindbuis veel minder vermogen, minder dan een 50 watt nog. Dus dan heb je een beetje een idee. 50 watt gaat nog wel erg hard, het enige wat je merkt is dat hij eerder zal gaan vervormen, niet zozeer het volume.

Marc Oblivian
23 september 2004, 17:17
Jongens, hou het een beetje ontopic, anders raakt dat meisje/die mevrouw helemaal gedisillusioneerd in de informatieve waarde van dit forum.....
Discussie over logaritmisch ed zijn hier veel te technisch....
Okee.....geen MG (ofzo) dus.......
Dus een transistor of een hybride (half buizen) met wat ingebouwde effecten.
Wie roept?
Hoor ik Line 6?
Behringer?

Ohnee...moest een Marshall zijn....beetje te betalen Marshall incl een paar aan te raden effectpedalen (ingebouwd lijkt me moeilijk..)....
Nogmaals...wie roept? 8-)

SiNiSTRaL
23 september 2004, 17:29
hybrid?
mijn marshall vs230! :D
pm me als je interesse hebt

jaywalker
23 september 2004, 17:38
Ik zit dus weer eens te gassen op een nieuwe amp, maar 50 watt buizen is hard genoeg om op volume te giggen?

Ik heb nu een 100 watt top, (ik heb geen idee van hoe hard die 50 watters gaan aangezien ik deze alleen gewend ben)

zit er op jouw tsl geen triode schakelaar oid (volgens mij is dat de vpr schakelaar ofzo)? als je die aanzet geeft je eindbuis veel minder vermogen, minder dan een 50 watt nog. Dus dan heb je een beetje een idee. 50 watt gaat nog wel erg hard, het enige wat je merkt is dat hij eerder zal gaan vervormen, niet zozeer het volume.

ik kreeg van neeradje van de week een tip. Stond op gitaarmarkt een marshall jubilee 25/50 watt 2x12 combo.
Dat is denk ik wel de richting waar ik naar toe zou willen kwa amp. Ik vind de top van jubilee 25/50 watt ook wel erg "GASbaar"

jaywalker
23 september 2004, 23:21
Vanmiddag even amp op half vermogen en alle knoppen op 10. Damn wat gaat dat eigenlijk hard. Toen heb ik half vermogen ook nog eens uit gezet. En dat maakt eigenlijk helemaal niet zo veel verschil. Gaat iets harder, maar kwa vervorming maakte ut niet veel uit.

conclusie:
50 watt is zo slecht nog niet

jaywalker
23 september 2004, 23:26
Vanmiddag even amp op half vermogen en alle knoppen op 10. Damn wat gaat dat eigenlijk hard. Toen heb ik half vermogen ook nog eens uit gezet. En dat maakt eigenlijk helemaal niet zo veel verschil. Gaat iets harder, maar kwa vervorming maakte ut niet veel uit.

conclusie:
50 watt is zo slecht nog niet

lmb
24 september 2004, 08:49
Hier en daar lees ik "mondelinge" versterker.

Wat is dat??

treblemaster
24 september 2004, 09:35
:o Mondelinge verterker?! Het enige wat ik kan verzinnen is dat dat een zangversterker is(dus voor de zanger en niet voor de gitarist ;))

Marc Oblivian
24 september 2004, 11:31
Tjeesss....ik probeer me nu te bedenken wat een schriftelijke versterker dan zal zijn...... :o

lmb
24 september 2004, 12:32
Even voor de duidelijkheid een citaat:

Haha geen dank , ja een amp maakt gewoon veel uit. Zorg dat je een lekker veelzijdig ding koopt zoals een line6 modeling bak (of bijvoorbeeld cube30) of iets dergelijks, je zal zien dat als je veel verschillende sounds tot je beschikking heb, je er ook meer gaat doen.
_________________

andoni
24 september 2004, 12:48
Modeling is iets totaal anders dan mondeling hoor, het is geen typo.

Modeling amps zijn amps die via een digitale pre-amp (eigenlijk een soort geavanceerde geluidskaart zoals in een pc) andere (meestal legendarische) versterkers imiteren. Door even van software instelling te wisselen doe je je amp als een Mesa klinken terwijl hij daarnet nog als een Fender klonk, dit natuurlijk in de mate van het mogelijke rekening houdend met de capaciteiten van power amp, eventueel speakers, enzovoort.

Marc Oblivian
24 september 2004, 13:21
Jaja...ook bij versterkers heb je supermodels :-D
Okee en dan nu weer ontopic :evil:

BlackSun
24 september 2004, 13:40
SPAAAAM: Heb nog een Cube 30 voor je staan :wink: :D

Epic
29 september 2004, 09:50
Even voor de duidelijkheid een citaat:

Haha geen dank , ja een amp maakt gewoon veel uit. Zorg dat je een lekker veelzijdig ding koopt zoals een line6 modeling bak (of bijvoorbeeld cube30) of iets dergelijks, je zal zien dat als je veel verschillende sounds tot je beschikking heb, je er ook meer gaat doen.
_________________
Ik zou ook voor een modeling versterker gaan, als het je eerste versterker is.

Voordelen:

- veel versterker types (fender, marshall, mesa boogie)
- ingebouwde effecten
- klinkt op laag en hoog volume goed (voor thuis/optreden)
- met koptelefoon klinkt ie ook nog goed (voor s'nachts)

Het enige nadeel is dat een echte buizen Marshall wel wat beter klinkt.

Over het algemeen wordt Line6 (www.line6.com) toch wel als de topper onder de modeling geacht.

Fuhgawz
29 september 2004, 17:16
Qua modeling kun je ook voor de Cube 60 gaan. Maar ik weet niet hoe deze is ten opzichte van de Line 6 versterkers.

lmb
30 september 2004, 13:51
En welke types van de line 6 zijn goed?
Ik zal ze zeker eens gaan proberen.

strattie
30 september 2004, 16:55
spam: flextone 2