PDA

View Full Version : top



Morpheus
22 september 2004, 21:24
kwas van de week weer s bij mn vaste gitaarstek.....zag ik daar een prs hangen (zown single cut, welke t exact is, weet ik nie, maar twas een sunburst...) en een epiphone les paul....

de verkoper vertelde me, dat de prs's "beter gebookmathed waren..." althans..de top....

wat zie ik tot mijn grote verbazing....de top van de prs was op zn zachtst gezegd: niet recht, terwijl de epiphone's top gewoon compleet spiegelbeeldig aan zichzelf was, zal ik maar zeggen (ja, t waren 2 helften, je zag de breuklijn...)

klopt dat? dat hoort die prs nie te hebben...lijkt mij......gezien t bedrag dat je voor die prs betaald t.o. die epiphone (haast t 10-voudige...)...

(lol, mijns inziens had die epi zelfs een beter geluid, maar das smaak.... :razz: )

maar goed, ik hoor wel wat men dr van vindt/denkt... :wink:

SiNiSTRaL
22 september 2004, 21:27
als je een flametop hebt is t wel leuk als ie symmetrisch is....maar welke 2 stukken hout zijn er nou precies tzelfde?
en quilted maple tops zijn volgens mij niet symmetrisch...

iam
22 september 2004, 21:41
kwas van de week weer s bij mn vaste gitaarstek.....zag ik daar een prs hangen (zown single cut, welke t exact is, weet ik nie, maar twas een sunburst...) en een epiphone les paul....

de verkoper vertelde me, dat de prs's "beter gebookmarked waren..." althans..de top....

wat zie ik tot mijn grote verbazing....de top van de prs was op zn zachtst gezegd: niet recht, terwijl de epiphone's top gewoon compleet spiegelbeeldig aan zichzelf was, zal ik maar zeggen (ja, t waren 2 helften, je zag de breuklijn...)

klopt dat? dat hoort die prs nie te hebben...lijkt mij......gezien t bedrag dat je voor die prs betaald t.o. die epiphone (haast t 10-voudige...)...

(lol, mijns inziens had die epi zelfs een beter geluid, maar das smaak.... :razz: )

maar goed, ik hoor wel wat men dr van vindt/denkt... :wink:

wast in de guitarshop?
ik heb die PRS ook zien hangen, was trouwens van de gitarist van janez dedt,
ik vond hem wel lekker zo!

Morpheus
22 september 2004, 21:48
nope, twas nie daar.

klopt, niet alle 2 de stukken hout zijn t zelfde, maar wat nu als je een grote plaat hout neemt, en dan in t verlengde van elkaar de tops zaagt, en dan op de gitaar plakt?? dan krijg je wel 2 nagenoeg gelijk in elkaar overlopend helften, en dát had die prs nie, en die epi wel...

arno
22 september 2004, 21:53
vaak zagen ze de top in de lengte(dikte) door. Als een turks brood laat maar zeggen. Als je deze dan openvouwd zijn ze aan beide kanten exact gelijk. De desbetreffende PRS bestaan dus uit twee verschillende stukken hout. De epi dus van 1 doorgezaagd stuk hout .

BartL
22 september 2004, 22:02
...en als hij uit 2 stukken toplaag bestaat, is het geluid dan slechter? Of is het gewoon een kwestie van smaak?

Persoonlijk vind ik het namelijk niet lelijk uitzien als de top niet symmetrisch is.

AART
22 september 2004, 22:36
die epiphone had waarschijnlijk een photoflame :-?

ieme
22 september 2004, 22:52
die epiphone had waarschijnlijk een photoflame :-?
Zat ik ook aan te denken....

Morpheus
22 september 2004, 23:54
feitelijk maakt t niets uit voor het geluid, of wellicht een minuskuul verschil, maar dat is materiaal eigen.

wat is photoflame? :oops:

Vexx
23 september 2004, 00:32
een photoflame is geen echte top, maar een 'plaatje'. Een photoflame draagt dus ook niet bij aan het geluid (dat normaal verandert bij een top).

Het verschil tussen een echte flame en een photoflame schijn je te kunnen zien aan de 'diepte' die er bij de echte wél in zit en bij de photoflame niet. Ikzelf heb het in het echt nooit uitgeprobeerd (nooit de tijd genomen om een photoflame en een echte goed te vergelijken eigenlijk), maar het verschil schijnt vrij duidelijk te zijn.

frankpaul1
23 september 2004, 00:34
Een geshrinkwrapped stukje dun spul ( weet niet wat, maar goed :oops: ) waardoor het lijkt op een flametop, maar wat het dus niet is. Dus dan is het ook makkelijk om de helften gelijk te krijgen in tegenstelling tot twee helften maple te matchen.

fred dons
23 september 2004, 07:55
de epi heeft een vineer top

bij bookmatching hangt het af van de manier waarop het blok hout gezaagd is voordat het gebookmatched wordt of beide kanten perfect symetrish zijn.
als een blok hout kwartiers gezaagd is en wordt gespleten dan zal de nerf en de vlam symetrisch zijn (meestal maar niet altijd met een pinstripe flame) , bij een flatssawn stuk hout zal de nerf niet meer symetrisch zijn maar de vlam vaak nog wel (vaak een curly flame of quilt ), daarnaast kan het gebeuren dat wanneer een stuk hout gespleten wordt en gebookmatched dat bij het carven van de top zoveel houtweg gehaald wordt dat het spiegelbeeld van beide stukken hout zover uit elkaar komt te liggen dat ze inderdaad niet meer op elkaar lijken.
PRS heeft in het verleden ook slipmatch toegepast waarbij de linker en de rechter helft van de top uit het verlengde van elkaar komen en waarbij net zo lang gepast en gemeten wordt dat het lijkt of ze gebookmatched zijn.

en hier het bewijs dat quilt ook perfect gebooktmatched kan worden
http://www.pixum.nl/members/freddons/?act=a_view&album=440038&i_pos=20&page=3&ktw=bef443b93b4970e6fea998a85bdc9957&sid=r4wz5deb6f22d85e21ed30e09f51324e
http://www.pixum.nl/members/freddons/?act=a_view&album=440038&i_pos=31&page=4&ktw=50ba3ba57ef812c4594605f9b8710ed4&sid=r4wz5deb6f22d85e21ed30e09f51324e
http://www.pixum.nl/members/freddons/?act=a_view&album=440038&i_pos=99&page=13&ktw=72f9f86d6ee4a0825a5991b15d386c2a&sid=r4wz5deb6f22d85e21ed30e09f51324e

Diedo
23 september 2004, 16:42
zijn de tops op deze foto´s nou zeg maar doorgezaagd en dan als ene boek opengeklapt? het is practisch symetrisch... ziet er erg puik uit!

fred dons
23 september 2004, 18:08
ja dat zijn goede bookmatch (opengeklapt stuk hout) , tis niet goed te zien op de foto maar dit hout is flatsawn waardoor de nerf een hele grillige tekening heeft (die niet symetrisch is) maar waar wel een perfecte bookmatch in het quilt uit kwam

Negative K3 fan
23 september 2004, 18:10
en hier het bewijs dat quilt ook perfect gebooktmatched kan worden
http://www.pixum.nl/members/freddons/?act=a_view&album=440038&i_pos=20&page=3&ktw=bef443b93b4970e6fea998a85bdc9957&sid=r4wz5deb6f22d85e21ed30e09f51324e
http://www.pixum.nl/members/freddons/?act=a_view&album=440038&i_pos=31&page=4&ktw=50ba3ba57ef812c4594605f9b8710ed4&sid=r4wz5deb6f22d85e21ed30e09f51324e
http://www.pixum.nl/members/freddons/?act=a_view&album=440038&i_pos=99&page=13&ktw=72f9f86d6ee4a0825a5991b15d386c2a&sid=r4wz5deb6f22d85e21ed30e09f51324e

:o donders lijp

vulvasonic
23 september 2004, 23:18
Hallefuckinglujah Dons, zijn die gitaren allemaal van jou of run je een bedrijfje????

fred dons
24 september 2004, 07:24
die zijn allemaal van mij :-D (en het leuke is, ik heb ze nog niet allemaaal gefotografeerd )

ik bouw veel voor mijzelf en ik heb een tijdje gehad toen ik nog in Amsterdam werkte dat ik tijdens de lunchpauze alle gitaar winkels afging voor koopjes

mocht je je afvragen hoe ik het financier, ik werk 70 uur in de week en heb al 5 jaar geen vakantie genomen :wink:

Morpheus
24 september 2004, 08:00
haha, ik ken dat! Zo doe ik t ook ongeveer, met mijn gitaar/gitaren financieren!

jorrit
24 september 2004, 10:36
(lol, mijns inziens had die epi zelfs een beter geluid, maar das smaak.... :razz: ) maar goed, ik hoor wel wat men dr van vindt/denkt... :wink:


uhm het is bijna onmogelijk dat ie epiphone beter klonk als die prs...zou je je oren niet eens laten nakijken?

Eagel
24 september 2004, 13:20
die zijn allemaal van mij :-D (en het leuke is, ik heb ze nog niet allemaaal gefotografeerd )

mocht je je afvragen hoe ik het financier, ik werk 70 uur in de week en heb al 5 jaar geen vakantie genomen :wink:

Heb je dan nog wel tijd om te spelen? :wink:

Anders Destium
24 september 2004, 14:10
(lol, mijns inziens had die epi zelfs een beter geluid, maar das smaak.... :razz: ) maar goed, ik hoor wel wat men dr van vindt/denkt... :wink:


uhm het is bijna onmogelijk dat ie epiphone beter klonk als die prs...zou je je oren niet eens laten nakijken?

Dat kan toch best, per slot van rekening zijn er hele volksstammen die gitaren met single coils goed vinden klinken :wink:

Volgens mij was Morpheus een beetje (boel) vooringenomen, maar dat moeten we hem maar vergeven :)

Om de eigenschappen van maple maar even te laten zien:

http://www.freewebs.com/anders_d/cu24geheel.JPG

Wat voor een schele aap heeft die top gebookmatched :o

http://www.freewebs.com/anders_d/cu24zonder.JPG

Valt bij nader inzien toch wel mee!

Morpheus
24 september 2004, 14:21
vooringenomen?? nee juist niet....ik ging dr eigenlijk van uit die prs beter zou klinken....

maar idd, tis een kwestie van smaak....
en wellicht kunnen jullie dit helemaaaaal nie vatten, maar ik vond dat die epi een warmer en ronder geluid had....

donkerdere klankkleur, noemden ze dat op t conservatorium...

bert k
24 september 2004, 15:10
Ja maar wacht ff, dit gaat toch om zo'n cheapo Koreaanse PRS? Die kan je best met een Epi vergelijken hoor.

Anders Destium
24 september 2004, 15:36
Inderdaad, maar het "lekker puh" gehalte droop er een beetje vanaf :wink: Alleen hebben de goedkope PRSen geen flametops, het kan best goed een CE zijn geweest.

De SE's zijn geloof ik ongeveer E600, ik weet niet hoe duur de Epi was (want die maken ook zo nu en dan een redelijke gitaar).

Morpheus
24 september 2004, 16:37
de epi was rond de 400 eetjes, en de prs was rond t 10-voudige drvan...

:lol: toch grappig...dr word n hele discussie gevoerd om/over mijn smaak!! (not that i mind...leer ik nog meer over gitaartjes..)

abbys
24 september 2004, 17:59
en terwijl heb ik weer enkele uniek prachtige fotos van prachtige gitaren gezien ^^