PDA

View Full Version : Boost etc.



Hempo
22 september 2004, 15:20
Ik zit de laatste tijd met het volgende:

bij optredens gebruik ik een fender twin amp met 3 kanalen, namelijk clean, overdrive (randje.), en distortion.

Nu gebruik ik bijvoorbeeld het distortion-kanaal veel voor solo's, maar een nummer later moet ik met hetzelfde geluid begeleidingswerk doen.
Oplossing tot nu toe is draaien en draaien. Gevolg is dat het beetje chaotisch wordt qua volumes. De rest van de band gaat ook harder enzo.

Bestaan er goede boost/EQ-pedaaltjes die dit probleem voorkomen, en welke zijn een beetje goed? In welke prijsklasse zit je dan bij een beetje kwaliteit.

e_lukather
22 september 2004, 15:25
Nocki verkoopt wel een goede geloof ik.. pm hem maar

http://www.gitaarnet.nl/forum/privmsg.php?mode=post&u=493

Sjakie
22 september 2004, 16:12
Ik heb laatst een clean booster van Richard Ollmann gekocht voor €75: de Capt. Hook. Truebypass, max 33dB.
Ik ben er erg blij mee. Blijft van je sound af. Met andere worden: je krijgt er volume bij zonder klankverandering.

Z'n site ziet er niet uit maar de kwaliteit is super. Erg aardige vent trouwens. Kijk maar eens:

http://ollmann-elektronik.de/

soapwater
23 september 2004, 23:40
Ik heb onlangs zelf een booster met J-fets gebouwd... Prima ding!! Wijzigt ook de sound niet, alleen het volume en als je de gain helemaal opendraait, krijg je een lichte overdrive... Als je wilt kan ik je het schema bezorgen of er je eentje bouwen?!

Bouke
23 september 2004, 23:47
Hey Soapwater,

Klinkt interessant, ik wil ook een boostertje gaan bouwen. Zou je het schema willen mailen of posten?

boukejanssen@home.nl

Thanks!

Bouke

Hempo
24 september 2004, 19:36
ja wel cool idd, maar sorry heb wel natuurkunde en techinshie zooi op school, maar ik ga me er voorlopig niet aan wagen om eigen shit te bouwen. :cool:

dejohan
24 september 2004, 20:02
Als je een goedkopere oplossing wil:
De Boss Hyperfuzz heeft naast twee fuzz functies ook een redelijk cleane boost functie, en heeft bovendien een EQ sectie (treb en bass). Je kan er dus wel wat mee, en tweedehands moet ie niet duur zijn, want de fuzz functies in die pedaal zijn niet echt goed. Die boost kan trouwens enorm luid gaan, daarom dat ik niet kan zeggen of ie echt 'clean' is of een beetje vervorming geeft, want hij overstuurt mijn amp een beetje als ik hem opzet.

soapwater
26 september 2004, 15:18
Hier het schema van de J-fet booster die ik net heb gebouwd... Versterkingsfactor = ca. 100... De ingang bevindt zich aan de linkse potentiometer, dit is de gain-knop. De uitgang bevindt zich aan de rechtse potentiometer. Deze is niet nodig en kan gewoon weggelaten worden, maar hij is handig als je de schakeling als overdrive wilt gebruiken. Zet dan de gain volledig open, de fet's zullen lichtjes overstuurd raken en een lichte overdrive-crunch geven. Om te voorkomen dat je versterker clipt of het begeeft, kan je het volume beperken met de volume-pot.
Met de gain-pot in de middenstand heb je een zeer clean signaal... (hangt af van de output van de pu's)

schema: http://users.skynet.be/fa500290/booster.JPG

Natuurlijk moet je'm True bypass maken met een footswitch en een led enz... Bla bla bla... als je dit al kan laten werken, zal je de rest ook wel kunnen zeker...

Dit kostte me ca. 50€ (behuizing, schakelaar, knoppen, jackpluggen, batterij en dc-connector inclusief)

Greetz

gigagitarist
1 oktober 2004, 20:43
hallo sjakie,

die booster waar je het over had in je reactie, boost ie ook het overstuurde kanaal. ik ben ook al een tijdje op zoek naar een boost voor soli, maar over het algemeen wordt alleen de gain meer maar niet het volume. De boost mist dan zijn doel. Wordt het bij jou wel duidelijk harder in volume?

gigagitarist
1 oktober 2004, 20:44
hallo sjakie,

die booster waar je het over had in je reactie, boost ie ook het overstuurde kanaal. ik ben ook al een tijdje op zoek naar een boost voor soli, maar over het algemeen wordt alleen de gain meer maar niet het volume. De boost mist dan zijn doel. Wordt het bij jou wel duidelijk harder in volume?

jpb
2 oktober 2004, 08:41
hallo sjakie,

die booster waar je het over had in je reactie, boost ie ook het overstuurde kanaal. ik ben ook al een tijdje op zoek naar een boost voor soli, maar over het algemeen wordt alleen de gain meer maar niet het volume. De boost mist dan zijn doel. Wordt het bij jou wel duidelijk harder in volume?
Dat is normaal. Je versterker zit waarschijnlijk al 'over z'n top' dus een (clean) boost levert voornamelijk nog meer vervorming en compressie op waardoor je solo's er niet uitkomen.

tillens
2 oktober 2004, 13:35
Hi, kijk anders ook eens naar een hydra boost van carl martin! Heel goed pedaal, en werkt als een tierelier. Geeft tot 20dB boost! En goed te betalen, bij feedback staan ze voor 99 euro.

heaui!

Peter

Sjakie
3 oktober 2004, 12:07
hallo sjakie,

die booster waar je het over had in je reactie, boost ie ook het overstuurde kanaal. ik ben ook al een tijdje op zoek naar een boost voor soli, maar over het algemeen wordt alleen de gain meer maar niet het volume. De boost mist dan zijn doel. Wordt het bij jou wel duidelijk harder in volume?


Dat zou ik eens moeten testen. Ik gebruik mijn overstuurde kanaal enkel voor gierende solo's dus die staat op zich al harder dan clean. Voor de rest gebruik ik een Tubescreamer voor het "mildere" werk.
Op clean en Tubescreamer hoor je duidelijk een volume verschil. Kan ook haast niet anders met een boost van 33dB.

Ik zal het eens proberen op het overstuurde kanaal en ik laat je iets weten.

gigagitarist
3 oktober 2004, 18:21
thanx sjakie, ik ben benieuwd! ik ben er trouwens al uit hoe ik het ga doen: ik heb een shiva top en ik laat mijn boost kanaal modificeren zodat het volume verschil groter wordt. nu is het zo dat bij het inschakelen van de boost het volume niet hard genoeg is voor een solo (vind ik dan he...)

mzzl!

Plain
6 oktober 2004, 18:23
ik heb zelf een boostkick van Carl Martin, zet hem in de loop van een JCM top (in mijn geval JCM900) beetje bijkleuren met de EQ en je krijgt gegarandeert een extra boost/hoeveelheid volume om flink (hoorbaar) uit te halen in een solo

vinni
6 oktober 2004, 23:17
Ja,
Als je de boost gebruikt voor extra versterking van je geluid tijdens soli, dan moet je inderdaad de boost eens proberen in de loop.......
Misschien wel dat de ruis van de preamp extra versterkt :-?
Maar is zeker het proberen waard.

Gebruik zelf de Xotic RC en AC boosters maar da's ook om het geluid wat te modelleren. zit ook een toonregeling op.

Denk dat de Carl Martin HydraBoost en de Fatboost van Fulltone wel aan jou eisen voldoen..

Hmm....
Bedenk in ene dat de New Rising Sun van Banzai ook wel iets voor jou kan zijn.....dat zijn meerdere boosts in één.....

Of een compressortje misschien ?...hahaha....jaja, vele mogelijkheden

Groet,
Vinni

Braindead
9 oktober 2004, 16:26
Hydraboost en boostkick van Carl Martin, zijn dat verschillende pedalen?
zoaja, wat is het verschil?

Mitch
9 oktober 2004, 17:13
Hydra heeft geen eq mogelijkheden. Is van zichzelf perfect neutraal.

-robbert-
10 oktober 2004, 23:29
je kunt toch ook gewoon een Volume pedaal kopen?? veel goedkoper en hetzelfde effect in principe

Mithrandir
10 oktober 2004, 23:33
Ja,
Als je de boost gebruikt voor extra versterking van je geluid tijdens soli, dan moet je inderdaad de boost eens proberen in de loop.......
Misschien wel dat de ruis van de preamp extra versterkt :-?
Maar is zeker het proberen waard.

Gebruik zelf de Xotic RC en AC boosters maar da's ook om het geluid wat te modelleren. zit ook een toonregeling op.

Denk dat de Carl Martin HydraBoost en de Fatboost van Fulltone wel aan jou eisen voldoen..

Hmm....
Bedenk in ene dat de New Rising Sun van Banzai ook wel iets voor jou kan zijn.....dat zijn meerdere boosts in één.....

Of een compressortje misschien ?...hahaha....jaja, vele mogelijkheden

Groet,
Vinni

Het leuke van de New Rising Sun (2) is idd dat het 2 schakelbare boosts in 1 doosje zijn (+ een extra pre-ampje, dus 3 boosts), ik gebruik hem dit moment zowel als volume boost en als clean boost, circuit van boost 1 in de loop en circuit van boost 2 in de directe chain, ideaal. Nu alleen nog goed leren afstellen :-?

Flatcat
11 oktober 2004, 00:19
Is de MXR Micro-amp ook niet goed daarvoor?

Ik hoop van wel, want ik ga hem morgen afhalen :lol:

Antal
11 oktober 2004, 00:24
je kunt toch ook gewoon een Volume pedaal kopen?? veel goedkoper en hetzelfde effect in principe

Hoe bedoel je dat? Een volumepedaal boost toch niets?

tillens
11 oktober 2004, 16:05
Hi nou een volume pedaal lijkt me ook niet echt geschikt. Ik zelf heb de Hydra-boost van Carl Martin en dit pedaal werkt echt fantastisch, en goed te betalen. Een andere optie is inderdaad de New Rising Sun van Banzai, die is ook heel goed, maar vrij lastig te krijgen en prijzig. Succes, en laat ff weten wat je nu gaat aanschaffen!

Peter

Hempo
11 oktober 2004, 22:12
sorry dat ik niks meer vna me heb laten horen. er worden wel nuttige reacties gepost hier :) danku daarvoor en ik ga ff de laatst genoemde pedaaltjes in de posts hier bekijken.

Flatcat
12 oktober 2004, 18:12
Ik heb m'n mxr micro amp..

Het valt me op dat in het high gain kanaal van m'n amp het effect niet zo heel groot is (zelfs met gain van het effect op 10), hopelijk kan ik morgen toch zeggen dat het mooi boven de rest van de band uitkomt.

In vintage kanaal echter klinken de solo's veel effectiever en luider.

Juist jammer dat ik altijd in high gain speel... Dit is normaal zeker dan?

Flatcat
12 oktober 2004, 19:45
Ok, ik testte het nog es, het is klote...

Ik koop een boostpedaal om m'n solo's hoorbaar te maken en het scheelt bijna voor geen centimeter...

Ik kan toch moeilijk naar een vintage kanaal overschakelen om het effect meer hoorbaar te krijgen....?

Is er hier een oplossing voor? (ik las iets met effects loop, hoe werkt dat?)

Het enige dat ik infeite nodig heb is extra volume.... desperate!

Bluesbreaker
12 oktober 2004, 22:33
Ok, ik testte het nog es, het is klote...

Ik koop een boostpedaal om m'n solo's hoorbaar te maken en het scheelt bijna voor geen centimeter...

Ik kan toch moeilijk naar een vintage kanaal overschakelen om het effect meer hoorbaar te krijgen....?

Is er hier een oplossing voor? (ik las iets met effects loop, hoe werkt dat?)

Het enige dat ik infeite nodig heb is extra volume.... desperate!

geen idee wat je bedoelt mat "naar een vintage kanaal overschakelen". Een booster gebruik jeo ok meer voor het effect dan het volume. Als je meer volume wilt hebben tijdens de solos dan tijdens de overige partijen kun je je versterker gewoon harder zetten en met een tijdens de begeleidende partijen de boel wat zachter zetten en tijdens solo's harder.

Speeddemon
13 oktober 2004, 00:40
Flatcat, als je de MXR Micro Amp puur als VOLUME boost wil gebruiken, hang 'm dan in de fx-loop van je versterker.

Dus Effect Send in de MXR In, en MXR uit naar Effect Return op versterker.

birt
13 oktober 2004, 20:03
of iemand op het forum kan je een boostpedaaltje maken :wink:

Flatcat
13 oktober 2004, 22:40
Speeddemon thanks, dit werkt perfect..

Natuurlijk verlies je wel wat van je power hé als je die effectsloop inschakelt? Ik had althans die indruk..

En één klein draaitje teveel aan het pedaaltje en het geluid clipt (stottert ofzo), voor de rest lijkt het wel te lukken!

Wat is dan precies het verschil bij die effectsloop dat het zoveel luider klinkt?

Speeddemon
13 oktober 2004, 22:45
@Flatcat:

de fx-loop is NA de pre-amp sectie van je versterker gesitueerd.
De pre-amp sectie zorgt voor de vervorming (distortion), en als je DAARNA volume toevoegt (wat de Microamp dus doet in FX-loop), wordt de distortion LUIDER. Meer volume dus.

Wanneer je de Microamp TUSSEN gitaar en versterker zet, staat ie dus volume toe te voegen VOOR de pre-amp van je versterker.

In dit geval zorgt het extra volume van de Microamp ervoor dat je pre-amp alleen maar meer overstuurt=meer distortion (amper volume toename).

Dit verklaart gelijk ook waarom je WEL volume-verhoging ervaart, als je je versterker op een 'classic rock' standje hebt staan.
In dit geval heeft de pre-amp nog veel headroom, en kan ie dus ook meer volume (EN meer distortion) leveren, wanneer de Micro amp tussen gitaar en amp staat.

Flatcat
14 oktober 2004, 13:27
Bedankt voor de goeie uitleg!

Maiden Michiel
24 oktober 2004, 17:23
Even een vraagje omtrent dit: kan je solo's ook "boosten" d.m.v. een delay?

Speeddemon
24 oktober 2004, 19:05
Nee.
Wel vetter/ruimer maken, bij gebrek aan een betere omschrijving.

Ik boost mijn solo's altijd door een Boss GE-7 te gebruiken voor meer volume (en equalizing) en delay toe te voegen voor ruim-heid.

Maiden Michiel
25 oktober 2004, 09:30
OK thanks, dan moet ik daar even naar op zoek.