PDA

View Full Version : Engl 4x12 of Bogner 4x12



Baco
22 september 2004, 12:12
Na veel wikken en wegen en reviews te checken ben ik tot de volgende keuze gekomen voor een nieuwe cab, nl een Engl 4x12 of een Bogner 4x12 met Vintage 30 speakers.
Tussen die 2 zit er zo'n prijsverschil van 300 euro. Qua constructie lijkt de Engl me zeker geen mindere van de Bogner. Waar zit dan die meerprijs? Voor de prijs van die Bogner kan ik zonder probleem een Engl XL cab krijgen.
Volgens de Bogner dealer is die Bogner natuurlijk niet te vergelijken met die Engl, maar helaas heb ik zelf geen ervaring met die Bogner cabs. Iemand tips? Naast elkaar testen wordt moeilijk, maar 'k ben eens benieuwd wat jullie hiervan zeggen.

LordRiffenstein
22 september 2004, 12:18
Ik ga een keertje tegen mijn 'natuur' ingaan.

Ik heb laatst een dikke 2 uur met mijn Savage SE over een Bogner 4x12 met V30s gespeeld bij VD Haar. 'Normaal' ben ik geen fan van V30s, zeker niet in Marshall kasten, al meer in de Engl 4x12. Bottomline is dat die Bogner kast KICK ASS is. Super vette tone, geen scherp hoog, lekker smooth, meer dan genoeg lows.

Ik kan niet direct vergelijken met Engl. Ik zou in elk geval die XL cab een keer testen, ik hoor heel veel positiefs erover. Beiden zijn duur dus je kan maar beter zeker zijn van wat je koopt.

ieme
22 september 2004, 12:19
Ik denk dat de verkoop prijs hier in nederland verschillend is door de shipping en invoerrechten, de Engl komt uit duitsland(eu land) en de Bogner uit Amerika.
In amerika zijn de Bognercabs goedkoper dan dat je daar een Englcab zou kopen, Mesa is in de vs ook goedkoop en Marshall is daar weer relatief duur...

Denk dat dat een deel van t prijsverschil zal zijn...

ieme
22 september 2004, 12:23
Even iets anders, kun je ook in een 4X12 cab met 2 GreenBack en 2 V30 speakers doen? tuurlijk kan dat, maar omdat ik van het warme van de GB's en t directe van V30s hou, een combi, zou dat goed klinken?

Baco
22 september 2004, 12:36
@LordR: heb je al ergens reviews gezien van die XL cabs? 'k Heb het net ook al wat "afgegoogled" en veel vind ik er niet van. Volgende week ga ik nr Beyers en dan zit het er heel dik in dat ik met een Engl cab nr huis kom. Ben alleszins van plan om die XL te testen. Vorige keer heeft Alain een tijdje op een XL gespeeld, maar zelf heb ik ondertussen Beyers wat verkend :wink: 'k Heb ook al veel goeds gelezen over de Bogner 4x12.

@Ieme: zit mss wel iets in wat die invoertoestanden betreft. Nu, in België is het verschil Bogner-Engl niet zo groot (die Engl koop ik toch zowiezo in Duitsland), maar toch. Grr, die verkopers hé....

ieme
22 september 2004, 12:50
@Ieme: zit mss wel iets in wat die invoertoestanden betreft. Nu, in België is het verschil Bogner-Engl niet zo groot (die Engl koop ik toch zowiezo in Duitsland), maar toch. Grr, die verkopers hé....

Bogner is mooi!.... staat wel goed als je cab collectie 2X12 v30, 4X10 kendrick, 4X12 2GB 2V30's is... :-D Gas never ends!

Wat voor top heb je erbij trouwens?

ieme
22 september 2004, 12:51
Bogner is mooi!.... staat wel goed als je cab collectie 2X12 v30, 4X10 kendrick, 4X12 2GB 2V30's is...


Sorry, liet me even gaan! :oops:

Baco
22 september 2004, 12:57
@Ieme: zit mss wel iets in wat die invoertoestanden betreft. Nu, in België is het verschil Bogner-Engl niet zo groot (die Engl koop ik toch zowiezo in Duitsland), maar toch. Grr, die verkopers hé....

Bogner is mooi!.... staat wel goed als je cab collectie 2X12 v30, 4X10 kendrick, 4X12 2GB 2V30's is... :-D Gas never ends!

Wat voor top heb je erbij trouwens?

Engl SE :-D

ieme
22 september 2004, 12:58
@Ieme: zit mss wel iets in wat die invoertoestanden betreft. Nu, in België is het verschil Bogner-Engl niet zo groot (die Engl koop ik toch zowiezo in Duitsland), maar toch. Grr, die verkopers hé....

Bogner is mooi!.... staat wel goed als je cab collectie 2X12 v30, 4X10 kendrick, 4X12 2GB 2V30's is... :-D Gas never ends!

Wat voor top heb je erbij trouwens?

Engl SE :-D
SE? wauw! nice dude! daar MOET een Bogner 4X12 onder hoor, das een :-D :-D :-D killer-combi!

Baco
22 september 2004, 13:02
@Ieme: zit mss wel iets in wat die invoertoestanden betreft. Nu, in België is het verschil Bogner-Engl niet zo groot (die Engl koop ik toch zowiezo in Duitsland), maar toch. Grr, die verkopers hé....

Bogner is mooi!.... staat wel goed als je cab collectie 2X12 v30, 4X10 kendrick, 4X12 2GB 2V30's is... :-D Gas never ends!

Wat voor top heb je erbij trouwens?

Engl SE :-D
SE? wauw! nice dude! daar MOET een Bogner 4X12 onder hoor, das een :-D :-D :-D killer-combi!

Hehe, over het esthetische heb ik nog niet nagedacht, maar d'er zit iets in :wink:

LordRiffenstein
22 september 2004, 13:04
Baco, check your PMs :-D

LordRiffenstein
22 september 2004, 13:06
Hehe, over het esthetische heb ik nog niet nagedacht, maar d'er zit iets in :wink:

Puur esthetisch hoort er dan een Engl cab onder!!

http://community.webshots.com/s/image7/2/58/65/176725865eckYTk_ph.jpg

Mocht de foto niet werken:

http://community.webshots.com/s/image7/2/58/65/176725865eckYTk_ph.jpg

Alain
22 september 2004, 13:30
@ LordRiffenstein :en mocht de link ook niet werken?

Bij Beyers heb ik zowat alles gecombineerd ja :lol:
Engl paradise :lol:
De XL en de V30 waren voor mij beter dan de standaard

Maar de Ubercab is zeker niet te versmaden, ik heb hem zelf nog niet gehoord met een powerball, dus ik kan niet echt vergelijken.

LordRiffenstein
22 september 2004, 13:47
@ LordRiffenstein :en mocht de link ook niet werken?

Link copieren?

Alain
22 september 2004, 13:55
Om een mens dan zo te laten kwijlen... :evil:

Das nie schoon

Allez 't fotootje wel

Baco
22 september 2004, 15:34
Hehe, over het esthetische heb ik nog niet nagedacht, maar d'er zit iets in :wink:

Puur esthetisch hoort er dan een Engl cab onder!!



Ziet er zeker niet slecht uit :o

Bedankt voor de PM trouwens, ik steek mijn licht eens op :wink:

ieme
22 september 2004, 16:04
hmmm... nice pic, al is een bognercab mooier :razz:

ieme
22 september 2004, 19:11
Best wel raar dat iedereen zo'n hekel aan Marshall cabs begint te krijgen, een paar jaar geleden speelde IEDEREEN over die dingen!

AART
22 september 2004, 19:46
Best wel raar dat iedereen zo'n hekel aan Marshall cabs begint te krijgen, een paar jaar geleden speelde IEDEREEN over die dingen!

ik vind ze nog steeds goed klinken eigenlijk, alleen ik heb ze het liefst met v30's.
marshall cab met v30 klinkt heel anders dan een engl v30 of v60, veel opener lijkt het....
frisser om het zo te zeggen :D

Negative K3 fan
22 september 2004, 21:25
Best wel raar dat iedereen zo'n hekel aan Marshall cabs begint te krijgen, een paar jaar geleden speelde IEDEREEN over die dingen!

volgens mij beoordelen veel lui de marshalls op die g12t75s die niet echt populair zijn en zeker niet voor iedereen. Maar marshall maakt ook wel leuke kastjes zoals de 1960 TV die ik persoonlijk erg geil vind.

ieme
22 september 2004, 22:39
Best wel raar dat iedereen zo'n hekel aan Marshall cabs begint te krijgen, een paar jaar geleden speelde IEDEREEN over die dingen!

volgens mij beoordelen veel lui de marshalls op die g12t75s die niet echt populair zijn en zeker niet voor iedereen. Maar marshall maakt ook wel leuke kastjes zoals de 1960 TV die ik persoonlijk erg geil vind.
Ja die 1960AX greenback kasten vind ik ERG goed! 799 bij beyers, 500 2dehands, 2 1960AX voor de prijs van 1 bogner... en als je de achterkant van die Marshall goed vastzet en de bedrading vervangt zal het niet zo gekveel uitmaken denk ik!

AART
22 september 2004, 22:53
jaaahhhhh, greenbacks, moeten ooit nog eens onder mijn SL-X, maar daar heb ik het geld nu nog niet echt voor :-D

ieme
22 september 2004, 22:54
jaaahhhhh, greenbacks, moeten ooit nog eens onder mijn SL-X, maar daar heb ik het geld nu nog niet echt voor :-D
Kun je beter voor een degelijke top sparen! :razz:

Baco
23 september 2004, 08:45
jaaahhhhh, greenbacks, moeten ooit nog eens onder mijn SL-X, maar daar heb ik het geld nu nog niet echt voor :-D
Kun je beter voor een degelijke top sparen! :razz:

:razz: :amp:

guhlenn
24 september 2004, 10:04
JAmmer aan die greenbacks is dat ze te snel "stuk"gaan. Het wattage is te laag... Maar die kast klinkt echt super.

ruezzz
24 september 2004, 13:42
Ik heb 10 jaar met mijn ENGL Savage 120 over een Marshall 1960 gespeeld. Onlangs een Bogner 4 x 12 V30's gekocht.

Supersound. Een enorm verschil met de Marshall. Mooi hoog, vet en rond laag en een compleet middenspectrum erbij waarvan je niet eens dacht dat het uit je versterker kon komen.

Het kost wat - maar dan heb je ook wat. AANRADER!!!

guhlenn
24 september 2004, 14:05
vat het niet helemaal, gebruikt bogner andere dimensies, houtsoort of isolatie dan?

ruezzz
24 september 2004, 15:48
Dat is het onder andere inderdaad: de houtsoort (meer lagen multiplex), metalen handgrepen i.pv. plastic.

Maar, je moet het gewoon eens uitproberen.

AART
24 september 2004, 15:51
jaaahhhhh, greenbacks, moeten ooit nog eens onder mijn SL-X, maar daar heb ik het geld nu nog niet echt voor :-D
Kun je beter voor een degelijke top sparen! :razz:


ik heb nog geen betere top gehoord met zo'n hoop distortion...
en een engl kleurt gelijk weer zo donker :-?

(ik weet het, hap hap :P )

Alain
24 september 2004, 16:55
jaaahhhhh, greenbacks, moeten ooit nog eens onder mijn SL-X, maar daar heb ik het geld nu nog niet echt voor :-D
Kun je beter voor een degelijke top sparen! :razz:


ik heb nog geen betere top gehoord met zo'n hoop distortion...
en een engl kleurt gelijk weer zo donker :-?

(ik weet het, hap hap :P ) :seriousf: Ik ben geen leraar nederlands, maar is het niet hopen op iets? :seriousf:

guhlenn
24 september 2004, 17:01
LMAO!!!

en alsof metalen hendels het geluid beinvloeden... kom op zeg. meer lagen multiplex alla... maar het zal wel zo'n verzamelaars ding zijn...

Alain
24 september 2004, 17:26
metalen hendels beïnvloeden het geluid heel sterk en hoe meer multiplex, hoe groter de hardheid, geleiding,...

't is maw serieus

Michael AE
24 september 2004, 17:36
Metalen hendels beinvloeden het geluid wel degelijk. Dat jij iets niet hoort, wil nog niet zeggen dat het er niet is. :razz: Geintje. :wink:

Even zonder gekheid; alle details zijn van invloed, maar vaak is het zo dat het zo weinig verschil maakt, dat het verwaarloosbaar is. Vaak is het zo dat als je iets aanpast en je hoort het verschil, dan ga je vanzelf op zoek naar nog meer dingen die je geluid veranderen. Bij mij is het begonnen met het omhoog/omlaagdraaien van mijn pickups en het omkeren van mijn snoer. Nu gaat het zelfs zo ver, dat ik de oude, kapotte slagplaat van mijn strat er weer terug op heb gezet, omdat ik en een maat van mij die beter vonden klinken. :roll:

Het wordt wel een beetje een obsessie na een tijdje, maar gelukkig kost het, in tegenstelling tot GAS, weinig geld.

ruezzz
24 september 2004, 18:28
Je kan discussieren over wat allemaal het geluid al dan niet beïnvloed:

Je MOET het gewoon eens TESTEN en VERGELIJKEN.

(En een tip: neem je pinpas maar mee)

Baco
24 september 2004, 19:08
Je MOET het gewoon eens TESTEN en VERGELIJKEN.

(En een tip: neem je pinpas maar mee)

Ik zou heel graag eens een Engl 4x12 en een Bogner 4x12 met Vintage 30's vergelijken A/B-en, mijn SE kan dit zonder probleem, maar het is ofwel Bogner ofwel Engl in de zaken die ik ken.
Tja, het zal dan wel weer een Engl worden, XXL of niet, ik zie het wel. De meerprijs van een 4x12 is nu ook zo gek niet, vandaar dat ik eerder geneigd ben een 4x12 te nemen ipv een 2x12.
Choices, choices :-?

guhlenn
27 september 2004, 09:55
Ik wil je wel uitdagen voor een A/B test hoor. Doen we een met plastic hendels en een zonder. Microfoon ervoor, opnemen en dan mag jij zeggen welke metalen hendels heeft, of desnoods een gordijn en het opmaken uit het live geluid.

Pivkup hoogte is van een heel ander kaliber dat verschil hoort iedereen. De reden dat ik hier zo zeker van ben is dat ik een cab met losse metalen hendels heb en een tje met plastic hendels. Ik geloof er geen zak avn dat jij die kan onderscheiden. Overigens bestrijd ik niet dat er verschil zit tussen de verschillende merken cabinetjes, dat heb ik zelf ook wel meegmaakt (waarbij de speakers natuurlijk dezelde warebn. Vond dast verschil trouwens erg klein.

G

Michael AE
27 september 2004, 16:38
Ik wil je wel uitdagen voor een A/B test hoor. Doen we een met plastic hendels en een zonder. Microfoon ervoor, opnemen en dan mag jij zeggen welke metalen hendels heeft, of desnoods een gordijn en het opmaken uit het live geluid.

Pivkup hoogte is van een heel ander kaliber dat verschil hoort iedereen. De reden dat ik hier zo zeker van ben is dat ik een cab met losse metalen hendels heb en een tje met plastic hendels. Ik geloof er geen zak avn dat jij die kan onderscheiden. Overigens bestrijd ik niet dat er verschil zit tussen de verschillende merken cabinetjes, dat heb ik zelf ook wel meegmaakt (waarbij de speakers natuurlijk dezelde warebn. Vond dast verschil trouwens erg klein.

G

Het maakt mij niet uit of jij me wel of niet gelooft, het gaat mij erom dat ik het beste uit mijn spullen haal en dat ik anderen graag aanspoor dat ook te doen. Als jij een speaker met plastic handvatten hetzelfde vindt klinken als een met metalen, prima. Ik hoor het verschil echter duidelijk. Bovendien vind ik niet dat ik mezelf aan jou moet gaan bewijzen, puur omdat jij mijn opmerking in twijfel trekt. Als jij echter de moeite wilt nemen zo'n experiment te organiseren, dan schrijf ik me bij deze in.

andoni
27 september 2004, 16:58
w000h000 mijn Ashdown 4x12 heeft ook metalen handvaten 8-)





































alleen geen Vintage 30's :-(

guhlenn
27 september 2004, 17:03
zal mij natuurlijk ook worst zijn ... De audiophiele medemens denkt dat zilveren kabels effect hebben. Wat jij wil. ik ga zo'n testje in mekaar zetten... ik ben benieuwd. Zal wel een tijdje duren. Overigens; Wat si het verschil tussen beide handvaten wat betreft geluid?

G.

morris
27 september 2004, 23:56
V.w.b. topic,
Bij de SE zou ik voor de standaard 4x12 met V30 (van Engl) gaan.
Ik vind de XXL niet mooi. Veeeeeel te veeel laag..., Ik vond de normale cab veel strakker!

Morris

Baco
28 september 2004, 06:22
V.w.b. topic,
Bij de SE zou ik voor de standaard 4x12 met V30 (van Engl) gaan.
Ik vind de XXL niet mooi. Veeeeeel te veeel laag..., Ik vond de normale cab veel strakker!

Morris

Thanx for the reply! Ik ga ze alleszins beide eens testen (was normaliter voor morgen gepland, maar dat lijkt niet door te gaan :-( )
Ik stel me vooral vragen bij de handelbaarheid van die XXL, die standard cab weegt al 50 kg, wat moet die XXL dan niet wegen, afgaande op het formaat...