PDA

View Full Version : EXAMPLE



combo
22 september 2004, 10:19
:P

Hey

Als scale heb ik D - E - F - G - A - Bb - C - D (Dm scale)

intervallen 2 - 1 - 2 - 2 - 1 - 2 - 2

In akkoorden mag ik spelen:

Dm - Em - F - Gm - Am - Bb - C - Dm

klopt dit ?


Mijn progressie: Dm - F - C - Am

Wat denken jullie, is dit een liedje wat ok is ? Mag je over deze soleren met de D mineur scale ( I guess so) ?

Nu ik dit heb vraag ik mij eigenlijk af, wanneer of hoe weet je waar je een SUS, septime of weet ik veel kan spelen..., een sus kan je gebruiken voor een overgang bijvoorbeeld; kijken welke noot je in het volgend akkoord speelt en je kan toevoegen in je huidig akkoord (voorbeeld), right ?


C u guys, thanks for letting me understand theory

Negative K3 fan
22 september 2004, 10:35
een sus2 of sus4 kan eigenlijk bijna altijd wel, dat moet je naar smaak af en toe toevoegen. Een septiem kun je niet zomaar overal tussengooien. Maar dat kan iemand andersje beter uitleggen.

sneez0r
22 september 2004, 13:30
Nee, niet helemaal. In plaats van een e-mineur moet je een e-verminderd (e - g - bes ) spelen. Dat had je zelf ook kunnen bedenken: in e-mineur zit een b, en in deze toonladder (d mineur) zit geen b maar een bes.

Eigenlijk kan je het beste a mineur gebruiken (of c majeur). Daar zitten wél alle vier de akkoorden in.

Sus-akkoorden zijn vrij simpel. Een sus2 bestaat uit grondtoon - reine secunde - reine kwint, bv. c - d - g. Dat kan op alle trappen van een toonladder, behalve de tweede en zevende. Een sus4 (of gewoon sus) bestaat uit grondtoon - rein kwart - reine kwint, bv. c - f - g. Dat kan op alle trappen van een toonladder, behalve de vierde.

Septimeakkoorden zijn vierklanken. In plaats van drie tonen bestaan ze uit vier tonen. Steeds worden er drie tertsen op de grondtoon geplaatst. (Je slaat dus steeds een toon over, snap je?) Neem bijvoorbeeld de toonladder c majeur [c d e f g a b c]. Daar kan je de volgende septimeakkoorden uit halen:

c e g b = Cmaj7 (of Cma7, Cmaj in leadsheets)
d f a c = Dm7
e g b d = Em7
f a c e = Fmaj7
g b d f = Gdom7 (of G7)
a c e g = Am7
b d f a = Bm7b5

Daarnaast bestaan er ook nog overmatige, klein-groot en verminderde septimeakkoorden.
Bijvoorbeeld:

c e gis b = Cmaj7#5
a c e gis = Am(maj7)
gis b d f = G#dim7

http://www.ibreathemusic.com/article/95
http://www.ibreathemusic.com/article/56

combo
22 september 2004, 20:00
versta er geen ballen van,

begin eerts eens met Em, waarom past deze niet in de Dm scale

sneez0r
22 september 2004, 20:13
versta er geen ballen van,

begin eerts eens met Em, waarom past deze niet in de Dm scale
In Em zitten de noten e - g - b. In d mineur zit geen b maar een bes: d e f g a bes c d. De akkoorden haal je in feite uit een toonladder; je gebruikt alleen noten die in de toonladder zitten. Je kan dus geen akkoord met een b erin gebruiken in deze toonladder. Je mag dus wél het akkoord e - g - bes gebruiken; er zit wel een bes in de toonladder. Dat akkoord heet echter e verminderd en niet e mineur. In die artikelen wordt dit ook uitgelegd. Als je echt geen idee hebt waar ik het over heb, moet je dit artikel ook eens lezen: http://www.ibreathemusic.com/article/105

combo
22 september 2004, 20:25
Ik heb idd mijn fout gevat

De kwint is een Si (B), en in de Dm scale zit idd een Bb

De kwint zou moeten een Bb zijn, dan heb ik E - G - Bb

Welk akkoord is dit, een verminderde E zeg je, wat is een verminderde ?


greetz, tnx for you support

taylor
23 september 2004, 10:15
je hebt maar 4 soorten 3 klank akkoorden dat is.

1-majeur------->C,E,G
2-overmatig---->C,E,G#
3-mineur-------->C,Eb,G
4-vermindert---->C,Eb,Gb

misschien begrijp je nu wat vermindert is anders moet je maar ff in boek ofzo zoeken.(kijk goed naar de intervallen!)

combo
23 september 2004, 18:46
Ik begrijp dat je dat verminderd noemt omdat de kwint een bimol is, maar wat soort akkoord is dat dan, neem nu C,Eb,Gb

Das een verminderde Cm; hoe noemt deze in de boekskes ?

sneez0r
24 september 2004, 10:37
Dat noem je trouwens geen verminderde Cm, maar gewoon een verminderd C-akkoord. In boeken komt 'ie voor als Cdim (niet Cdim7!), Cmb5, Co, C° en Cm-5. In het Engels wordt de naam 'C diminished'. De namen Cdim en C° hebben de voorkeur.

combo
24 september 2004, 18:58
Thanks,

Maar diminished kan ik nie spelen :-D

combo
24 september 2004, 18:58
das dus voor later

combo
26 september 2004, 17:43
hey

Ik ben terug even mee

Ik heb de G scale eens uitgeschreven en kwam tot de volgende vaststelling:

G - A - B - C - D - E - F# - G

Akkoorden die passen volgens mij:

G
Am
Bm
C
D
Em

En bij de Fa# heb ik net hetzelfde probleem als de vorige keer met Dm, ik heb F# - A# - C#
Ik verlaag A en C om in de scale te passen.

Dus F#° als resultaat. Diminished. Een verlaagde kwint + terts.

diminished seventh akkoord, is dat wanneer er nog een noot bijkomt ?

sneez0r
26 september 2004, 20:01
Half waar.
Diminished seventh = verminderd septime = o7 of dim7
Half-diminished = half-verminderd septime = m7b5

F#dim7 is fis a c es.
F#m7b5 is fis a c e.

(Een dim7 bevat een verminderd septime boven een vermindere drieklank. Dat is bijvoorbeeld c e ges beses. [1 b3 b5 bb7] Die noot speel je als een a, maar heet anders. Net als een fis en een ges - die zijn eigenlijk ook hetzelfde.
Een m7b5 bevat een klein septime boven een verminderde drieklank, dus c e ges bes. [1 b3 b5 b7])

In dit geval zou je dus een F#m7b5 krijgen, en geen diminished seventh. Maar als je toonladder een es had in plaats van een e was het wel een F#dim7 geworden.