PDA

View Full Version : Knowing what u play



combo
21 september 2004, 18:59
Ik stel nu en dan eens theorievragen, en hier is er weer 1:

stel je neemt het akkoord Esus4

En jullie moeten daar een lieke rond maken, hoe gaan jullie te werk ?


Of stel dan je een liedje wil maken met septimen, hoe gaan jullie te werk; wat schrijf je uit als scale etc... waar ga je in soleren...

Negative K3 fan
21 september 2004, 20:33
tja, ik denk dat weinig mensen die een Esus4 pakken en daar een liedje omheen gaan maken :S

en als die er zouden zijn zouden ze gewoon wat nemen wat goed klinkt.

theorie is er niet om je te zeggen wat je moet doen, maar het is een model van waarom iets leuk klinkt wat je erbij hebt verzonnen. Het zou leuker zijn om zelf eerst eens iets leuk bij die Esus4 te maken en dan eens volgens de theorie te gaan kijken wát je nou precies hebt gedaan.

maarja, soms kan in modes etc spelen je horizon wat verbreden.

ZioN
21 september 2004, 22:15
Iets met C#m en A eromheen bouwen. Nou is alleen nog de vraag wat voor soort nummer wil je ervan maken. HEeft een hoop te maken met de akkoorden die je dan moet kiezen.

Das Schaap
21 september 2004, 23:50
Als je echt vanuit 1 akkoord zou beginnen, zou je vermoedelijk eerst dezelfde greep gewoon ergens herhalen, misschien zelfs op meerdere plekken, en dan later pas die akkoorden aanpassen ofzo. Maar dat verschilt, hangt er vanaf wat voor sfeer je wilt neerzetten.

combo
22 september 2004, 09:54
Zion,

da klinkt wel goed, die combinatie :)

Kan je me vertellen hoe je daaraan komt ?

sneez0r
22 september 2004, 13:36
Er zijn véél boeken geschreven over jazzcompositie. Het is dus niet makkelijk te zeggen hoe je een goed nummer met septimeakkoorden kan maken. Daar is veel theoriekennis voor nodig. Ook kan je buiten je hoofdtoonladder treden, en gemakkelijk uitleggen gaat niet. Zoek een goede leraar of koop een goed boek (bv. van Berklee Music Press).

Eigenlijk is het veel beter om, als je nummer wil schrijven, te bedenken wat je wil uitbeelden, of dat nou een verhaal is of emoties. Dat kan je uitdrukken met muziek. Goed over alles nadenken; hoe kan ik dit en dat het best doen? Wat klinkt goed bij elkaar?

Daar heb je natuurlijk ook theoriekennis voor nodig, maar een goede compositie gaat ook ergens over.

taylor
23 september 2004, 10:24
wat dacht je van een I VI V II schema of I VI IV II schema wordt standaart vaak in fusion gebruikt.dit is natuurlijk een begin je moet het wel veder uitbouwen.

sneez0r
23 september 2004, 10:25
niet makkelijk om met septieme(vierklank) akkoorden een nummertje te maken??

wat dacht je van een I VI V II schema of I VI IV II schema wordt standaart vaak in fusion gebruikt.dit is natuurlijk een begin je moet het wel veder uitbouwen.
Ja, dan maak je jezelf er wel erg makkelijk vanaf. Het kan, maar dan leg je de nadruk meer op improviseren dan op het componeren.

taylor
23 september 2004, 10:29
misschien wel ja maar het lijkt me dat ie eerst 1 voorbeeld moet hebben om daar me oefenen enzo veder.

componeren van 1 goed stuk komt wel meer bij kijken dan kennis alleen van je theorie of techniek,talent daarin is natuurlijk ook een factor.

ZioN
23 september 2004, 11:50
Zion,

da klinkt wel goed, die combinatie :)

Kan je me vertellen hoe je daaraan komt ?

Zou ik wel willen doen, alleen weet ik het zelf niet. Ik denk dat het ontstaat als je gewoon lekker een beetje aan het pielen bent. Niet ingewikkled proberen te denken maar van te voren weten naar welke klank je opzoek bent.

combo
23 september 2004, 18:43
Zion, puur op gehoor ?

1 4 5 2 en 1 4 6 2 ga ik eens proberen Taylor.

SneezOr, gebruik jij geen regeltjes maar neem je gewoon een scale en probeer je de majeur en mineur akkoorden uit die scale ?

ZioN
23 september 2004, 22:13
Nee mijn gehoor is niet super overdreven groot. Alleen met gitaarles enzo leer je toch altijd liedjes enzo. Ik denk dat het daar een resstant van is. Probeer muziek alleen niet altijd vanaf de theoretische kant te bekijken. Hoe dan ook have fun.

sneez0r
24 september 2004, 10:33
SneezOr, gebruik jij geen regeltjes maar neem je gewoon een scale en probeer je de majeur en mineur akkoorden uit die scale ?
Dat zijn eigenlijk al regels. Nou ja, je kan nog naar veel meer dingen kijken. Bijvoorbeeld hoe de 'stemmen' zich bewegen.
http://home.planet.nl/~hogerjmw/score.png© 2004
De baslijn loopt iets vloeiender door die gis/as, de oplossing op het einde is nu behoorlijk sterk. De middenstemmen zijn juist lekker rustig. En de melodie (de bovenste stem) klinkt best helder.

Het is vaak stukken interessanter om ook noten te gebruiken buiten je hoofdtoonladder. Ik zou je graag alles uitleggen, maar ik weet ook slechts vrij weinig van jazzcompositie. Ik zou echt een goed boek kopen of een leraar zoeken. Je kan wel zelf beginnen door gewoon (septime)akkoorden te combineren, en kijken of je er een vloeiend geheel van kan maken, met sommige akkoorden die spanning brengen (bijvoorbeeld een dominant uit een andere toonaard) en rustpunten, zoals het tonica-akkoord (het akkoord op I dus).