PDA

View Full Version : Douanerechten / BTW alleen voor nieuw of ook 2ehands?



Quink
21 september 2004, 13:19
Als je via internet bijv. een pedaal koopt moet je er, in principe, douanerechten en BTW over betalen (mits duurder dan €22). Maar geldt dit alleen voor nieuwe spullen of ook voor tweede hands? Heb op de site van de douane gezocht maar kan niet een twee drie iets vinden.

Alain
21 september 2004, 13:24
ook voor 2e hands

LordRiffenstein
21 september 2004, 13:29
ook voor 2e hands

Niet volgens mijn ervaring.

bluegate
21 september 2004, 13:37
Voor zover ik weet, alles buiten de EU: invoerrechten + BTW over alle kosten.
Maakt niet uit of het 2e hands is of niet.

Alain
21 september 2004, 13:49
Wettelijk gezien wel hoor LordRiffenstein.

We hebben het hier wel over de Belgische wetgeving, maar ik vermoed dat die in Nederland gelijklopend is.

Soms is een fiscaal adviseur wel interessant he. :wink: :P

De onderstaande quote is letterlijk de parlementaire vraag, met antwoord.

Of die wetgeving wordt toegepast is een andere vraag.

Invoer van postcolli
--------------------------------------------------------------------------------

De invoer van postcolli is aan de B.T.W. onderworpen. Als maatstaf van heffing geldt de douanewaarde.
Kleine zendingen zonder handelskarakter, die gratis worden verzonden door een particulier aan een andere particulier en waarvan de totale waarde 49,58 EUR niet overschrijdt, genieten vrijstelling van BTW bij invoer.
Daarnaast kunnen goederen waarvan de totale waarde 24,79 EUR niet overschrijdt, van B.T.W. worden vrijgesteld wanneer ze zijn ingevoerd in het kader van postorderverkoop en wanneer het niet gaat om alcoholische producten, parfums en reukwater, tabak en tabaksproducten.




VRAAG 99/1610

Vraag nr. 1610 van de heer Reynders dd. 08.01.1999

Vr. en Antw., Kamer, 1998-1999, nr. 165, blz. 22206

Postpakketten.

VRAAG

Op door particulieren vanuit het buitenland verzonden postpakketten die in het land van verzending volgens de verzekerde waarde zijn gefrankeerd, past de Belgische Post, naast het invoer- en het inklaringsrecht, een door de geadresseerde in België te betalen BTW toe.

De BTW wordt blijkbaar berekend tegen een tarief van 21 % op de door de verzender verzekerde waarde omgerekend in frank, die met een invoerrecht van 3,80 % van die waarde en met een inklaringsrecht wordt verhoogd.

Een particulier die geen handelaar is en via de post van een Amerikaanse vriend een pakje ontvangt (pakket dat voor 100 dollar werd verzekerd en ter plaatse al voor 17 dollar werd gefrankeerd), moet dus meer dan 1000 frank aan BTW op de verzekerde waarde, invoer- en inklaringsrechten neertellen om het pakje in ontvangst te nemen.

1. Wat rechtvaardigt in het beschreven geval de toepassing van een op die grondslag berekende BTW, afgezien van de wettelijke basis van die bepaling?

2. Wordt dat BTW-tarief vanaf een bepaalde verzekerde minimumwaarde toegepast?

ANTWOORD

1. De postcolli die in de hypothese van het geachte lid worden aangehaald als zijnde onderworpen aan invoerrechten, kunnen enkel zendingen zijn afkomstig van derde landen die worden ingevoerd in de Gemeenschap.

Artikel 3 van het BTW-Wetboek onderwerpt aan de belasting, de invoer van goederen, door wie ook, wanneer die invoer in België plaatsvindt.

De postcolli vormen geen uitzondering op deze regel.

De maatstaf van heffing voor de in België ingevoerde goederen wordt overeenkomstig artikel 34, § 1, van het BTW-Wetboek gevormd door de waarde berekend volgens de geldende communautaire regels tot vaststelling van de douanewaarde, ook al heeft de invoer betrekking op goederen die om welke reden ook niet aan invoerrechten onderworpen zijn.

Wat betreft postcolli herkomstig uit andere landen dan de Gemeenschap en die het voorwerp uitmaken van zendingen tussen particulieren, geldt als uitgangspunt voor het bepalen van de douanewaarde de eventueel aangepaste koopprijs van het goed, door de afzender betaald aan de leverancier in het derde land. Bij gebrek aan een koopprijs kan de waardebepaling geschieden zoals voor identieke of soortgelijke goederen die worden geleverd ten gevolge van een onder de voorwaarden van het communautair Douane-Wetboek tot stand gekomen verkoop.

Bovendien bepaalt artikel 34, § 2, van voornoemd wetboek dat in de maatstaf van heffing, zoals bepaald in artikel 34, § 1, moeten worden opgenomen, voor zover zij niet reeds daarin zijn begrepen:

1° de in het buitenland verschuldigde rechten, heffingen en andere belastingen, alsmede die welke ter zake van de invoer verschuldigd zijn, met uitzondering van de te heffen belasting over de toegevoegde waarde;

2° de bijkomende kosten, zoals van commissie, douaneformaliteiten, verpakking, vervoer en verzekering, tot op de eerste plaats van bestemming van de goederen in België.

De invoerrechten die verschuldigd zijn ten gevolge van de invoer van een postcolli, moeten dus worden opgenomen in de maatstaf van heffing van de BTW van deze zendingen.

Op dezelfde wijze vormen de inklaringsrechten, die het geachte lid aanhaalt, kosten inzake douaneformaliteiten die eveneens deel uitmaken van de maatstaf van heffing van de BTW van ingevoerde goederen.

2. Bepaalde invoeren van goederen genieten een vrijstelling die het gevolg is van de omzetting in het Belgisch recht van de reglementering uitgevaardigd door de Europese Gemeenschap.

Dit is met name het geval voor kleine zendingen van goederen zonder enig handelskarakter, die gratis worden verzonden door een particulier aan een andere particulier en waarvan de totale waarde 2.000 frank niet overschrijdt. Indien deze voorwaarden niet vervuld zijn, is de BTW bij invoer in principe verschuldigd.

In elk geval kunnen goederen waarvan de totale waarde 1000 frank niet overschrijdt, enkel van de belasting worden vrijgesteld wanneer ze niet zijn ingevoerd in het kader van een postorderverkoop en wanneer het niet gaat om alcoholische producten, parfums en reukwater, tabak en tabaksproducten.

LordRiffenstein
21 september 2004, 13:54
Ik kan me moeilijk voorstellen dat ik al die keren al puur geluk gehad heb. Lucky lucky me :cool:

Eigenlijk is die regeling wel erg raar want per definitie is er bij een verkoop tussen particulieren geen BTW mogelijk. Invoerrechten kan ik begrijpen maar BTW niet. Maar er zijn wel meer rare zaken in de fiscale wetgeving...

Quink
21 september 2004, 14:05
Wettelijk gezien wel hoor LordRiffenstein.

We hebben het hier wel over de Belgische wetgeving, maar ik vermoed dat die in Nederland gelijklopend is.

Soms is een fiscaal adviseur wel interessant he. :wink: :P

De onderstaande quote is letterlijk de parlementaire vraag, met antwoord.

Of die wetgeving wordt toegepast is een andere vraag.

Snip..........



:o :o Hoei, dat is wat je noemt een Antwoord! Ik ga er in ieder geval maar van uit dat het voor tweede hands in Nl dus ook geldt, en verder een kwestie van pech / geluk is.
In ieder geval iedereen bedankt die de moeite heeft genomen om mijn vraag te beantwoorden.

("Lachen" trouwens dat je een vraag over douane zaken makkelijker beantwoord krijgt op een gitaarforum dan op de site van de douane.... De slogan van de Nederlandse belastingdienst: Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker. Ja ja. :-? )

Alain
21 september 2004, 14:32
Ik kan me moeilijk voorstellen dat ik al die keren al puur geluk gehad heb. Lucky lucky me :cool:

Eigenlijk is die regeling wel erg raar want per definitie is er bij een verkoop tussen particulieren geen BTW mogelijk. Invoerrechten kan ik begrijpen maar BTW niet. Maar er zijn wel meer rare zaken in de fiscale wetgeving...

B.T.W. is verschuldigd, wanneer in de uitoefening van een economische activiteit geregeld en zelfstandig, met of zonder winstoogmerk, hoofdzakelijk of aanvullend, leveringen van goederen of diensten verricht die in dit Wetboek zijn omschreven.
(ter info, iemand die geregeld pedaaltjes verkoopt kan ook als B.T.W.-plichtige aanzien worden, je moet niet "een zelfstandige" zijn. zelfstandig in deze uitleg is gezien als niet in ondergeschikt belang)

Anderzijds is er altijd B.T.W verschuldigd voor invoer, zijnde van buiten de E.U.
Dus als je een pedaaltje koopt van een Litouwer, geen invoerrechten, geen B.T.W.
als je een koopt van een Rus, wel.


Je hebt altijd geluk gehad, omdat ze bij de post zich er niks van aantrekken. :lol: Firma's als Fed EX, UPS etc. soms, maar meestal niet.

LordRiffenstein
21 september 2004, 14:51
Je hebt altijd geluk gehad, omdat ze bij de post zich er niks van aantrekken. :lol: Firma's als Fed EX, UPS etc. soms, maar meestal niet.

Van alles wat ik in de US gekocht heb is er welgeteld 1 ding via de post gekomen, al de rest via Fed Ex ed. Aanduiding gift zal dan misschien wel helpen.

Hier is een ander vraagje voor onze fiscale adviseur:

Stel, ik koop een 2de hands goed van een Amerikaan. Hij stuurt me dit op, zonder factuur (uiteraard) en zonder waarde-vermelding. Hoe bepaalt UPS of FedEx dan de waarde waarop ze taksen en BTW heffen?

Ik vermoed dat vanaf het moment dat er geen factuur bijzit, FedEx, UPS ed niet de moeite doen om taksen ed te innen omdat ze gewoon geen idee hebben van de waarde.

Robbert
21 september 2004, 15:07
Dan mogen ze je pakketje open maken en informeren bij de Nederlandse importeurs.

Ik denk dat je beter gewoon een lagere waarde vermelding kunt laten noteren, in plaats van helemaal geen waarde.

LordRiffenstein
21 september 2004, 15:17
Dan mogen ze je pakketje open maken en informeren bij de Nederlandse importeurs.

PARDON??? Euhm, inbreuk op de privacy???

Dat bedoel ik dus, vorr niet echt grote spullen gaan ze daar echt geen moeite voor doen.

Alain
21 september 2004, 15:23
Bij dergelijke verzendingskantoren moet meestal een document worden ingevuld, die je bij ontvangst moet aftekenen, en daarop staat meestal wat het juist is.

Bepaalde zijn in het bezit van relatief uitgebreidde lijsten, waarin prijzen staan, en je kent ook de "blue book" van gitaren, versterkers,... Die kennen ze ook.

Het pakketje mag gecontroleerd worden, wat eventueel ook gebeurt.


Daarnaast worden sommige goederen ook verzekerd, en dan hebben ze een waardebepaling. Als je een pakketje niet verzekert, vermoeden ze ook dat het geen waarde heeft. Hierop zal je dus een waarde moeten vermelden. Voor pedaaltjes etc kan dit wel verwaarloosbaar zijn, maar als je een gibson ES 335 uit 1962 laat overkomen neem je dat risico niet. Zodoende hebben ze een waarde, namelijk de verzekerde waarde.

Het is ook zo dat je op hun waarde B.T.W. betaalt. Stel, je koopt die ES335 voor 125 €, maar ze controleren en zeggen dat die gitaar 5000 € waard is, dan zal je die rechten op 5000 € betalen. Maar dan moet je van je voeten gaan maken. :-D

Maar je moet zeker niet gaan panikeren dat je nu opeens B.T.W. en invoerrechten gaat moeten betalen.

Maar wettelijk gezien moet het.

Het is eerder zo als het via douane moet passeren, dan wordt er echt op gekeken.

Alain
21 september 2004, 15:25
Dan mogen ze je pakketje open maken en informeren bij de Nederlandse importeurs.

PARDON??? Euhm, inbreuk op de privacy???

Dat bedoel ik dus, vorr niet echt grote spullen gaan ze daar echt geen moeite voor doen.

Kijk eens op die grote pakketjes, daar staat een ventje op met dat pakje open, en dat ventje heeft een petje op. Dat wil zeggen dat die vent, de postbode namelijk in die enveloppe mag kijken.

Valt niet onder inbreuk op de privacy.

Als je vriendin dat opent, mag je haar aanklagen.