PDA

View Full Version : Spelen zonder effecten



johantipker
21 september 2004, 12:05
Zijn er onder jullie ook gitaristen die geheel zonder effecten spelen op een goede buizen amp?

Hoe bevalt dat? Je maakt dan ook als het ware gebruik van de akoestiek van de ruimte waar je in staat te spelen qua natuurlijke nagalm enzo.


Johan

bluegate
21 september 2004, 12:25
Bijna helemaal zonder, ik gebruik alleen Wah en Distortion pedaal.
Als versterker gebruik ik een Guytron GT100F/V.

Bevalt mij erg goed, ik mis het niet.

Bij de opnames doe ik er wel wat Reverb/Delay bij maar dan achteraf.
Live speel ik ook zonder, maar op de tafel wordt er soms wat reverb bij
gedaan.

kokeleko
21 september 2004, 12:58
Live speel ik ook zonder, maar op de tafel wordt er soms wat reverb bij gedaan.

Dus niet zonder :D

ieme
21 september 2004, 13:00
Ik speel zo nu en dan bij repetities zonder effectenrack, alleen met mn Guytron GT100 en Bogner cab.. heerlijke sound! maar bij optredens heb ik toch wat delaytjes enzo nodig...

pimmetje
21 september 2004, 13:24
Ik speel altijd zonder fx.
Bij m'n kochie zit er dan natuurlijk nog wel reverb op, maar bij m'n ouwe bakkies zit er alleen een volumeknop op. Die ouwe bakkies hebben door hun constructie (o.a. veel minder stug dan moderne bakken) al wat eigen, natuurlijke galm.

Bij modernere versterkers - of beter gezegd speakerkasten - vind ik 't zonder een beetje reverb niet echt fijn klinken. Bij het spelen via PA maakt dat natuurlijk weinig uit... die hebben ook wel een reverbje.

Ik mis m'n fx echt totaal niet. Eigenlijk leidden ze me goeddeels nog af van het echt bezig zijn met de gitaar en vingers.

Maar 't ligt natuurlijk ook wel een beetje aan wat voor stijl muziek je maakt. Ik zit met alleen een drummer (heel beperkt drumstelletje) en een mondharmonikaspeler wat ouwe blues te spelen... dan zijn fx al snel overbodig. Bij een ander bandje waarmee ik soms ff meespeel is 't meer rockblues met de nadruk duidelijk op rock. Dan zijn fx ook niet echt noodzakelijk... twee kanalen op de amp zijn dan alleen wel handig.

Negative K3 fan
21 september 2004, 13:27
Zijn er onder jullie ook gitaristen die geheel zonder effecten spelen op een goede buizen amp?

Hoe bevalt dat? Je maakt dan ook als het ware gebruik van de akoestiek van de ruimte waar je in staat te spelen qua natuurlijke nagalm enzo.


Johan

moi, voorlopig, ik heb alleen een beetje footswitchable reverb op mn amp en het bevalt me allemaal prima, al heb ik geen band en treed ik ook niet serieus op (ik speel alleen af en toe in een kerk, ook zonder effecten, maar ik ga eens kijken wat voor een inbreng de podxt daar kan hebben).

bluegate
21 september 2004, 13:35
@Kokeleko
Maar die Reverb hoor je in de zaal.
Waar ik sta hoor je die niet dus ik speel zonder... :-D

kokeleko
21 september 2004, 13:37
@Kokeleko
Maar die Reverb hoor je in de zaal.
Waar ik sta hoor je die niet dus ik speel zonder... :-D

Staat die PA uit dan, als je het niet hoort :D

BramVersteeg
21 september 2004, 13:59
In de metalband waarin ik speel speel ik met m'n Gibbie LP studio met enkel het brug element over m'n Diezel Herbert zonder enige FX, ook niet uit de amp zelf. Cab is een ENGL std. cab met V-60's. Maar het is toch alleen lawaai en geknetter dus die FX zou je toch niet horen :razz: .

P.S. Ik ben erg tevreden over mijn geluid.

Mr.Bluesbreaker
21 september 2004, 14:56
Speel met een LP en strat over een TSl buizenamp, met alleen een wah ertussen soms. Dat is het, en met effecten klinkt het soms wel grappig, maar als het even kan, en dat is in 9 van de 10 gevallen, gebruik ik ze niet. Galm gebruik ik alleen in rustige cleane stukjes zonder PA, overstuurd altijd galm dicht.

wessel
21 september 2004, 15:18
ik moet ook niets van fx hebben, zorgen alleen maar voor meer apparaten die kapot kunnen gaan of voor bijgeluiden zorgen.... Zelf speel ik over een Engl powerball en dat bevalt prima....(afgezien van een nieuw element wat niet helemaal functioneert, maar dat heeft er niets mee te maken.)

wessel
21 september 2004, 15:18
ik moet ook niets van fx hebben, zorgen alleen maar voor meer apparaten die kapot kunnen gaan of voor bijgeluiden zorgen.... Zelf speel ik over een Engl powerball en dat bevalt prima....(afgezien van een nieuw element wat niet helemaal functioneert, maar dat heeft er niets mee te maken.)

johantipker
21 september 2004, 15:19
Nee, reverb uit de FOH, hoor je normaal gesproken niet, als je op t podium staat, dus het voelt alsof je zonder fx speelt.

johantipker
21 september 2004, 15:21
sommige kerken galmen al verschrikkelijk van zichzelf, kan mooi zijn voor gitaar, maar slagjes spelen of drums verzuipen dan helemaal

Harry
21 september 2004, 17:56
ik heb het jaren zonder gedaan. Gewoon die Bedrock open draaien, en een Les Paul inpluggen en rammen. Schakelen tussen lead en begeleiding gewoon met de elementenschakelaar. Wel lekker eigenlijk, maar door dit ^%#@$* forum ben ik aan de G.A.S. geraakt..... :-D

el loco
21 september 2004, 18:24
Na jarenlang gekloot met al die multifx enzo, ben ik nu (bijna) volledig`fxfree`. Gewoon rechtstreeks in een dual rectifier, alleen een noise gate en een tuner om de boel in toom te houden. Ik ben ook eindelijk van dat cleane kanaal af, gewoon één geluid en je vingers om er wat mee te doen...

Maar het ligt natuurlijk wel erg aan de stijl die je speelt: in de pop of rock kan een reverb of delay een nummer bijvoorbeeld heel erg goed doen.

skabouter
21 september 2004, 18:44
In de metalband waarin ik speel speel ik over m'n Diezel Herbert zonder enige FX, ook niet uit de amp zelf. .
logisch, die amp heeft geen FX :D


sommige kerken galmen al verschrikkelijk van zichzelf
Sommige ??? :o :roll:


ikzelf speel in mijn main setup altijd vrij wet. ik hou van FX`s. maar ik heb ook een jcm800, die ik zonder wat dan ook gebruik, voor gewoon ff de pure rock`n roll uitspattingen. en dat klinkt ook meesterlijk goed.
just plug`n play :)

Javaca
21 september 2004, 18:56
Ik speel regelmatig in kerken en de galm is daar veel te lang. Alles wat maar een beetje scheurt verzuipt in de ruimte of begint rond te zingen.

Het geklooi van multieffecten ben ik nu al aardig zat.
Ze halen karakter uit je gitaar en snel ff een effectje aanzetten gaat niet zonder onderbreken van je spel.
Een goeie distortion/overdrive (aangezien ik een cleane versterker heb)en wah (ik speel rock) zijn in principe genoeg.

AART
21 september 2004, 19:00
ik gebruik alleen overdrive, alleen dan wel overmatig veel :-D

BLOK182
21 september 2004, 20:13
Heb een hele tijd zonder effecten gespeeld, toen een GT6 gekocht, gebruikte ik alleen de wah van, ding dus weer verkocht. Zit al weer een halfjaar zonder effecten, en over 2 dagen ga ik een fatsoenlijke wah kopen. Naast overdrive (maar das niet echt een effect) en de natuurlijke galm op mijn cleane mesa ben iki ook niet van plan méér dan een wah te kopen / gebruiken.

Negative K3 fan
21 september 2004, 20:29
Sommige ??? :o :roll:

ja, sommige, niet alle kerken zijn van die grote dingen die je midden in een dorp ziet staan hoor arjentje :o :roll:

skabouter
21 september 2004, 23:49
ok, dat zou kunnen....................ik baseerde het slechts op alle kerken waar ik geweest ben. daar galmde het behoorlijk

Negative K3 fan
22 september 2004, 09:49
ja die grote kerken met hoge plafonds etc. galemn heel mooi, hier in haaksbergen heb ik een paar keer gespeeld in de hervormde kerk, dat is zon waterdinges iets. Gewoon rond in een puntige vorm en heel hoog, wat een ultra geile galm krijg je daar, niet gezond!

dejohan
22 september 2004, 10:23
Jazzmaster over het cleane kanaal van een Hot Rod Deluxe. Kanaal is licht overstuurd, en ik gebruik een Marshall Guv'nor als scheurpedaal, maar enkel voor solo's of echt harde stukken. Ik speel alternative/desert/garage rock.

Hoewel ik thuis of tijdens repetities veel met effecten klooi, vind ik het live een geklooi met al die pedaaltjes, daar hou ik het liever sound and simple. En ik ben m'n Wah kwijt, anders zou ik die mss ook gebruiken.

jorrit
22 september 2004, 14:15
ik speel nu sinds al een tijdje zonder fx gewoon gitaar kabel amp. klinkt eingelijk het beste. misschien dat ik ooit nog een delay en een chorus er bij wil maar dan moet die shit wel true bypass zijn en moet mn effectloop schakelbaar zijn...

jorrit
22 september 2004, 14:15
ik speel nu sinds al een tijdje zonder fx gewoon gitaar kabel amp. klinkt eingelijk het beste. misschien dat ik ooit nog een delay en een chorus er bij wil maar dan moet die shit wel true bypass zijn en moet mn effectloop schakelbaar zijn...

nocaster
23 september 2004, 20:58
zou wel eens mijn Little Lanilei Rotary Wave in een kerk willen horen, op een statief van twee meter.

gerrekat
23 september 2004, 21:54
IK

Negative K3 fan
23 september 2004, 22:19
Little Lanilei Rotary Wave

wow, daar heb ik echt nog nooit van gehoord??

up-guitarman
19 november 2004, 16:07
Ik speel ook zoveel mogelijk zonder FX, gewoon simpele Yamaha RGX 112 gitaar => Boss SuperOD => Marshall Valvestate 8100 head => 4*12 JCM900 cab + Novanex 2*12 cab

Ik gebruik de SuperOD meestal als boost op het clean en crunch kanaal voor solo's, mooie warme klank trouwens en voor hardere stukken gewoon OD van de amp zelf en de reverb van de amp, ook zeker niet slecht.

Af en toe voor solo's en iets warmere clean wel een Boss Pro 21-bands Equalizer in de FX-loop.

Ik speel hiermee stevige emo-poprock, some funky shit en soms wa bluesy stuff en da lukt perfect. Mss koop ik me ooit nog wel een chorus of zo maar voorlopig voldoet deze setup echt geweldig. 8-)

up-guitarman
19 november 2004, 16:07
Ik speel ook zoveel mogelijk zonder FX, gewoon simpele Yamaha RGX 112 gitaar => Boss SuperOD => Marshall Valvestate 8100 head => 4*12 JCM900 cab + Novanex 2*12 cab

Ik gebruik de SuperOD meestal als boost op het clean en crunch kanaal voor solo's, mooie warme klank trouwens en voor hardere stukken gewoon OD van de amp zelf en de reverb van de amp, ook zeker niet slecht.

Af en toe voor solo's en iets warmere clean wel een Boss Pro 21-bands Equalizer in de FX-loop.

Ik speel hiermee stevige emo-poprock, some funky shit en soms wa bluesy stuff en da lukt perfect. Mss koop ik me ooit nog wel een chorus of zo maar voorlopig voldoet deze setup echt geweldig. 8-)

marc_o
19 november 2004, 16:17
Speel zonder effecten, heb het oo jaren met gedaan, maar ik kan er gewoon weinig mee, ik hou niet van Chorus en al die kleuring.
Wel langere tijd met Wah gespeeld en die zal ik er dan af en toe nog wel eens tussenproppen, maar het is altijd gitaar>>rivera

Lucky
19 november 2004, 16:23
ik vind het heerlijk...helaas kan ik in mijn bandjes niet zonder een paar effectjes maar als ik heel eerlijk ben...zo min mogelijk.

effecten zijn leuk maar ook enkel met je axe en je amp je geluid maken is te gek

marc_o
19 november 2004, 16:46
Waarom kan jij niet zonder effecten in je band?

Lucky
19 november 2004, 16:56
omdat de muzieksoort (en bandleden) er om vraagt.
coverbandje waar ik toch wel wat verschillende sounds nodig heb
en funkbandje waar ik echt niet zonder wah kan

josh.vandenberg
19 november 2004, 20:48
Vervormd speel ik met een Marshall slx,zonder effecten.

Clean met een showman ,ook zonder effecten,geen reverb ,nix

Klinkt het best en als je goed speelt ,kom je het best tot je recht.Een drummer en een bassist en pianist zet je toch ook niet zonder effecten.

Bigfoot414
19 november 2004, 21:12
Ik speel nu op een Boss ME-50 tussen amp en gitaar. Er zitten iets van 22 verschillende OD/DS geluiden op waarvan ik er maar 2 of 3 echt bruikbaar vindt. Ook van de Modulatie effecten gebruik ik er maar een paar.
Als ik allemaal losse stompboxjes zou hebben, zouden er maximaal 5 of 6 dingen voor mn neus liggen. Nu heb ik er ongeveer 50. Wel leuk, niet handig als je in 1 nummer verschillende effecten gebruikt.

Wicked Willy
19 november 2004, 21:48
Speel met heel veel effecten: pitchshifter, chorus, tremelo, octaver, delay, reverb, flanger, phaser, compressor en Wah. Een combinatie van Multi-effect (Boss GT3, Dunlop Wah en verschillende losse pedaaltjes). Vroeger (in een land hier ver ver vandaan) speelde ik enkel met een distortion en wah.

Waarom? Ik speel in een dance/rock band (denk Faithless/Moloko etc.) dus ik speel ook deels "toetsenpartijen" en sommige effecten gebruik ik puur om "noise" te maken. Ik probeer het wel functioneel te houden, geen effecten om alleen de effecten......vind veel effecten niet echt bevordelijk voor een mooie sound.

Ik speel ook in een folkbandje (Pogues/Flogging Molly) en daar gebruik alleen mijn versterker met mijn gitaar dur rechtstreeks in.......zelfde als bij jamsessies etc.

THW
20 november 2004, 11:04
Ik heb alleen een reverb die ik wel aardig heb open staan vooral als ik wat van Van Halen speel
Maar voor de rest is het gewoon me Sg in me Marshall inpluggen en rammen maar.

Wormaap
20 november 2004, 17:20
Telt O/D van m'n amp ook als effect?
Voor de cleane partij in 1 van onze eigen nummers vind ik wat chorus leuk, maar die gebruik ik nauwelijks omdat ik te lui ben om te trappen :-D
Voor de rest, Model 6 --> Fireball. Wel wireless :)