PDA

View Full Version : Loadbox of Mastervolume mod?



benhus
21 september 2004, 08:37
Hallo,

Ik heb een Marshall Bluesbreaker en daar ben ik erg blij mee. Wat een lekkere buizencrunch komt eruit!
Ik wil alleen niet vroetijdig doof worden. Nu vroeg ik me af wat de beste oplossing is.

- De amp heeft een bright en gain channel, maar geen mastervolume. Is het mogelijk om een mastervolume in te laten bouwen? Zo ja, hoe duur is dat ongeveer? Hiermee wil ik bereiken dat ik het mastervolume op een oorvriendelijk niveau kan zetten en mijn gain of bright channel flink kan openzetten.

- Of is een Loadbox/attentuator een betere oplossing?


Ik hoop dat iemand mij advies kan geven.
Alvast bedankt!

Negative K3 fan
21 september 2004, 08:53
ik denk dat vaniut het toon oogpunt gezien een attenuater beter is, neem wel de tijd om een goede uit te zoeken want er zit erg veel verschil tussen. Het nadeel bij een loadbox is dat je buizen sneller slijten. Als je een MV installeert dan krijg je geen extra eindbuis oversturing maar alleen maar voorversterker oversturing en dat is meestal niet wat je wilt in jouw geval (denk ik) en kwa prijs verschilt het niet veel.

benhus
21 september 2004, 17:12
Ik speel heel basic: gitaar-->amp

Die tone die ik daar uit krijg vind ik jummie!! Die zou ik ook zoveel mogelijk willen behouden.

Les Paul
21 september 2004, 17:39
Volgens mij heeft de Bluesbreaker niet zo heel veel vermogen. Ik gebruik zelf een Marshall Studio 15 van 15 Watt met een Weber MiniMass loadbox. Hiermee krijg ik een zalige eindbuisoversturing, terwijl mijn buren er geen last meer van hebben :)
Als je niet veel vermogen hebt, is een MiniMass niet zo heel duur (ik betaalde incl verzendkosten $58). Zie webervst.nl

Antoon
21 september 2004, 17:42
Wat noem je 'oorvriendelijk'? Het geluidsniveau van thuis een avondje TV kijken betekent dat je meer dan 99% vermogensreductie moet maken. En da's best veel (je blijft toch 2 12" speakers houden). Is wat anders dan wanneer je bij repetitie of optreden het geluid net wat zachter wilt hebben om bivoorbeeld gelijk met de drummer te komen.

De Hotplate schijnt op erg lage volumes (huiskamerniveau) nog het best te klinken in vergelijking met andere attenuators. Mastervolume inbouwen is vrij eenvoudig, de variant die na de fasedraaier wordt gezet schijnt bij Marshalls nog het best te klinken. Zoek maar op het plexipalace forum bij Marshall onder 'rich-mod'. Ik denk wel dat dat een stuk goedkoper is dan een attenuator maar ik vraag me af of je genoeg gain hebt om een mooie scheur te maken.

Je kunt ook voor in je huiskamer een kleine oefenversterker erbij kopen. De Roland Cube 30 of 15 schijnt wel aardig en ook veelzijdig te klinken op laag volume.