PDA

View Full Version : Goede oplossing voor recording amps??



semt-x
20 september 2004, 18:32
Ik ben mezelf aan het oriënteren op het gebied van recording. Laatst zag ik dat Randall een soort versterker verkoopt, waarbij je dan modules kan kopen om het gewenste geluid te creëren. Nu zag ik dat Mesa Boogie zoiets ook heeft. Althans, ze noemen het de Recto Recording Preamp. Het lijkt me een Rectifier maar dan gericht op recording. Weet iemand hier iets over te vertellen???? Lijkt me wel wat en scheelt behoorlijk met een triple recifier met mesa cabinet eronder.

bobby
20 september 2004, 19:58
mmm.. klinkt interesant, wat kost zoiets nou, een rectifier voor recording?

semt-x
20 september 2004, 20:32
Zich op de prijslijst bij de dealer EUR 1650,-. Zal voor de verkoop wel iets goedkoper zijn.

telecastermaster
22 september 2004, 16:54
Interesant. Link cq. plaatjes??

semt-x
22 september 2004, 23:25
http://www.mesaboogie.com/Product_Info/Rectifier_Series/RectoPreAmps/RectoPreAmp.html

bert k
23 september 2004, 09:26
Ziet er mooooi uit. Maar het is dus 'gewoon' een pre-amp met een speaker simulator. Voor het geld mag je wel wat goeds verwachten, maar ik zou hem eerst moeten horen. Uit mijn Line6 komt ook een goeie Mesa simulatie.

telecastermaster
23 september 2004, 11:46
Het lijkt me een mooi ding, maar volgens mij is het uiteindelijk toch gewoon alleen een preamp met speakersimulator, en daar blijf ik toch een beetje achterdochtig over. De speakersimulator is gewoon een EQ waar je op zich heel behoorlijke resultaten mee kunt bereiken, maar de overstuurde geluiden van alleen een preamp blijven mij te beperkt. Mijn heilige graal voor direct recording blijft toch mijn pronkstuk: de ADA Ampulator. Dit is een apparaat dat de eindtrap emuleert; hij heeft een 12AX7 buis in een eindtrap configuratie staan die een vermogen genereerd van 0,5 Watt wat vervolgens weer dmv transformators naar beneden wordt getransformeerd zodat het een mengtafel in kan. Je kunt er zelfs het type eindtrap (classe A, B of AB) mee emuleren. Verder zit er natuurlijk ook een speakersimulator op. Voor de Ampulator heb ik een ADA MP-1 voorversterker.


http://fr.audiofanzine.com/img/produits/normal/2/2/22522.jpg

harrie-beton
23 september 2004, 11:49
:o waaaaaaaaaaaaaat 1650 euro??


ik lees op hun site: "no digital modeling". Ben heel benieuwd hoe het klinkt, maar voor dat geld ging ik wat anders doen..

hb

telecastermaster
23 september 2004, 13:00
Ja, ik vind het ook wel waanzinnig veel geld.

Kijk ook eens naar Hughes & Kettner Cream machine en de Crunchmaster. Die gaan tweedehands voor € 75 of zo.

http://www.tonygoodall.clara.net/music/mus_hk.htm

http://www.amptone.com/hkcrunchmaster.htm

guhlenn
24 september 2004, 10:07
LOL 't is avn mesa. dan kan je dat verwachten.

semt-x
24 september 2004, 19:23
Telecaster,

Waar heb jij deze ADA Ampulator gehaald? Lijkt me wel interessant. Kan je mij vertellen waar deze te koop is???? Of zijn er nog meerdere opname manieren?

telecastermaster
24 september 2004, 19:49
Hi semt-x,

Ik heb me helemaal gespecialiceerd in het 'direct recorden'. De apparaten die ik hiervoor heb of heb uitgeprobeerd zijn: Hughes & Kettner Cream Machine, Crunch Master, Tubeman, Line6 POD II, Zoom PS02, Korg PX3, ADA ampulator en Rocktron Juice extractor.

Zoals gezegd heb ik de beste resultaten met de ampulator. Helaas zijn die bijzonder schaars. (Ik heb de mijne uit Italie moeten importeren). Waar je zou kunnen kijken is op het ADAdepot http://www.adadepot.com/
Verder heeft ADA een versie met alleen de speaker simulator die veel beter te krijgen is en waar je (naar het schijnt) ook heel redelijke resultaten mee kunt krijgen. Zie hier: http://www.adadepot.com/adagear/subgear/cabsims.htm

Verder is het zo dat Vox de Valvetronix heeft die volgens mij op hetzelfde principe berust. Daar zit alleen een digitale fx processor voor als voorversterker. Ik heb er verder geen ervaring mee, maar zie hier voor de link. http://www.voxamps.co.uk/products/valvetronix/vtOverview.htm
Er staan volgens mij ook nog ergens soundsamples op de site.

De Hughes & Kettners (Cream Machine en Crunch Master werken ook op dit principe. Die hebben 1 preamp buisje en zo'n klein EL83 eindbuisje waarmee ze 1 watt vermogen opwekken. Nadeel is echter dat er toch ook een paar transistortrappen in voorversterker zitten en dat het opgewerkte vermogen niet met via transformators naar beneden wordt getransformeerd maar met weerstanden (de trafo's zijn medebepalend voor de niet-lineare vervorming in de eindtrap van buizen versterkers.

Verder ben ik geen fan van de PODII.

Als je nog meer vvragen hebt hoor ik het wel.

telecastermaster
24 september 2004, 19:51
Ja, hier zijn de soundsamples van de Vox Valvetronix. Leuke site!

http://www.voxamps.co.uk/products/valvetronix/vt_audition.htm

semt-x
24 september 2004, 20:15
Ik heb sinds kort de Pod XT, en ben hier prima tevreden mee. Ik kan voorlopig weer vooruit met klooien en doen. Het enige wat ik toch mis is dat randje "buizen"... Net ff die dynamiek, zit dit wel in 1 van apparaten die je opnoemde?? Ik val toch voor een Mesa Triple Rect. maar heb hier het geld niet voor. Dus ik zoek naar een oplossing waarbij het geluid nagenoeg hetzelfde is als de triple... Vandaar dat die recording amp mij wel aansprak, maar het blijft een bak met geld!

bert k
24 september 2004, 23:32
Die Valvetronix zijn gewoon de modeling amps van Vox. Ik heb ze eens getest bij Feedback, in directe vergelijking met een Flextone, en ik vond de laatste het best klinken.
Dan zit je met die Pod in dezelfde hoek.

Nou heb ik een idee: er was laatst in een ander topic wat discussie over pre-amps voor microfoons. Als je nou het signaal van je Pod eerst door een mooie buizen-preamp laat lopen? Zou dat wat zijn?

semt-x
25 september 2004, 03:43
Lijkt me een poging waard, maar alleen lijt het me dat de uiteindelijke "waveform" niet veranderd. Het zal wel een randje krijgen maar het digitale blijft erin. Je hoort het wel als je goed luistert, mis je bepaalde diepte, dit haal je lijk me niet weg door het een preamp achter te zetten... Maar, ik weet wat er allemaal op de markt is, maar ik zal er eens achteraan gaan.

bert k
25 september 2004, 13:06
Dat geloof ik dus niet, over een 'digitale' wavevorm. Ik denk eerder dat een (goede) digitale opname erg clean en onvervormd is, en dus een kale indruk maakt. Analoge opnames, en zeker buizenopnames, hebben die vervorming wel, en klinken daarom lekkerder.

Jimi Hendrix
26 september 2004, 10:15
Volgens mij kun je nog het beste zo'n pod oid gebruiken als je geen cab wilt miken...... het schiet een beetje z'n doel voorbij als je zo'n dure mesapreamp gaat aanschaffen zonder dat je hem aansluit op een goede eindtrap+cab en miket met een redelijke mic + preamp....
Het echte 'buizen' gevoel zit hem toch meer in de eindtrap dan in de voorversterker.

of anders, als je al een mooie top of combo hebt, probeer eens zo'n palmer speakersimulator, daar hoor je goede verhalen over.

guhlenn
27 september 2004, 09:49
hmmm, kun je het signaal van de POD dan zover omlaag draaien is de vraag? en een goede buizenpreamp kost zo'n 1600,- euro... Kun je net zogoed de triple stack kopen LOL.

telecastermaster
27 september 2004, 10:18
Nou heb ik een idee: er was laatst in een ander topic wat discussie over pre-amps voor microfoons. Als je nou het signaal van je Pod eerst door een mooie buizen-preamp laat lopen? Zou dat wat zijn?

Ik zou zeggen andersom; POD -> buizen voorversterker/compresssor/EQ, etc. De preamp word dan een soort van effectprocessor. Ik weet dat sommige professionele muzikanten (zoals o.a die jongens van XTC) hun albums hebben opgenomen met de POD. Maar volgens mij doen ze dat door de POD aan te sluiten op dure analoge (buizen) apparatuur om er een beetje warmte en dynamiek aan toe te voegen. Bovendien gebruiken ze zeker wat betere effecten want de effecten zijn erg ondermaats. (Op mijn POD II is de reverb om te huilen!)

telecastermaster
27 september 2004, 11:07
Dit is bv. een review (van Harmony-Central) van een goedkope buizen compressor (ART Levelar) geplaatst na een POD.

Price Paid: US $79
Ease of Use: 10
this unit is very easy to use and really is priceless for direct recording into a pc.

Sound Quality: 10
this tool makes my gtr sound shine. i use it w/a pod for direct recording and the difference it makes is night and day. i wasn't happy w/the pod and almost got rid of it but bought this tube compressor for $79 and it has changed my mind. i run the pod into the levelar at full volume and the compressor evens out the boomy lowend of the pod and adds some tube/tape like saturation to the signal that gives me an incredible direct gtr sound. that i can record close to digital zero. i've been recv'ng emails from all over the place regarding my gtr sound and how i achieved it. i think the levelar is the secret ingredient and i wouldn't record w/out it. go to the www.positivenrg.net music page and hear this tool for your self, it really is that good. $79 for such an incredible sound upgrade is the deal of the year.

Reliability: 10
i've had no problems w/ the levelar and will buy another one when i can as a backup. this unit really makes digital recording sound much more chewy and warm.

Customer Support: N/A
i've owned other art products before and have never had a problem to report.

Overall Rating: 10
i love many styles of music and this tool works w/ all of them. it isn't flashy but is much more important to your overall sound than any multi fx. if you record into a digital setup and want big, fat, powerful gtr/bass sounds this unit can make an incredible difference in you sound. check one out, it helped me to get closer to the sound i hear in my head!!

http://www.harmony-central.com/Effects/Data/ART/Levelar_-01.html

bert k
27 september 2004, 14:40
Nou heb ik een idee: er was laatst in een ander topic wat discussie over pre-amps voor microfoons. Als je nou het signaal van je Pod eerst door een mooie buizen-preamp laat lopen? Zou dat wat zijn?

Ik zou zeggen andersom; POD -> buizen voorversterker/compresssor/EQ, etc. De preamp word dan een soort van effectprocessor. )
Dat bedoelde ik ook, ik zei het wat onduidelijk :D

semt-x
28 september 2004, 07:46
Dus als ik het goed begrijp, dan zet ik een buizen preamp NA de Pod XT. En dan zou ik dicht in de buurt komen van het zogehete buizengeluid? Dus een natuurlijke buizenpreamp is dan voldoende? Aangezien ik de karakters uit me pod haal.... Ik kan geen cab gaan micen hiero, ivm. me buren. Die vinden het leuk dat ik gitaar speel, maar ze moeten het niet horen! Waarvoor evt. buizen preamp raden jullie aan? Wel preamps die hier in nederland te krijgen zijn, want importeren ben ik niet zo gek op!

In ieder geval weer bedankt!

guhlenn
28 september 2004, 11:55
Je zou dan een recording preamp moeten nemen... maar die zxijn dus stikduur. Of neem een geodkope gitaar preamp en zoek wat langer naar het geluid.

Jimi Hendrix
28 september 2004, 12:36
Inderdaad een micpreamp met lijningang.
De bruikbare units beginnen bij de platinumlijn van focusrite en (buizen, niet dat dat veel uitmaakt in de goedkopere prijsklasse:) TLAudio.

telecastermaster
28 september 2004, 13:15
Waar je naar op zoek moet gaan zijn de zgn. "recording channels", "voice channels" of "channel strips": voorversterkers met geintegreerde compressor en EQ. Sinds het digitaal recorden sterk is toegenomen is ook de verkoop van deze apparaten sterk toegenomen om een beetje warmte aan de opnames toe te voegen.
Merken waar je naar kunt kijken zijn idd Focusrite, TL Audio. Verder o.a. Joe Meek en Mindprint en nog een zooitje anderen.

Zie alhier: http://www.soundonsound.com/sos/apr00/articles/faqvoicech.htm?session=11ecebe51c4c6c4ee7e39a163ba 64d63

Zoek voor meer info de rest van deze website af. Uitstekende bron van informatie.

Het punt met buizen preamps is dat goedkope buizen voorversterkers vaak op een lage spanning werken. Dat maakt de voorversterkers goedkoper omdat er veel goedkopere onderdelen gebruikt kunnen worden. Het nadeel is dat je de echte buizen karakteristieken eigenlijk alleen krijgt bij voorversterkers die op een hoge spanning werken (200 Volt of zo). En die zijn duur........

cheers

harrie-beton
28 september 2004, 13:52
iedereen heeft het over het "buizengeluid".

Ik heb een cd van Dreamtheater (inner turbulence), daar klinkt de gitaar geweldig op.
Een CD is een digitale registratie zo u weet. Wat je dus hoort van het "buizengeluid" van Petrucci klinkt goed bij mij thuis en ik heb geen buizen maar een transistor versterker en een cd speler.

Het buizengeluid is dus wel te digitaliseren, anders zou het alleen moeten klinken over een buizen cd speler en een buizen versterker.

Ik kan met de podxt een prima "buizengeluid" maken alleen ik noem het geen buizengeluid maar een "mooi geluid".

Jimi Hendrix
28 september 2004, 14:46
Hmm. Bij opnamekwaliteit gaat het er voor een groot deel om hoe je het signaal versterkt etc. voordat het gedigitaliseerd wordt. Als je dus superbuizenvoorversterkers gebruikt voor je microfoons, krijg je heus wel een 'buizensound', liever: een supersound op de schijf. Idem met randapparatuur zoals compressors, eq's ed.
Overigens is het in de opnamewereld bepaald niet zo dat alleen buizenvoorversterkers etc worden gebruikt, je hebt juist ook vele uitmuntende transistorvoorversterkers. Vaak wordt per mic een eigen 'kleur' voorversterker gebruikt die goed past bij de sound die je zoekt.

bert k
28 september 2004, 15:21
Kijk hier: http://www.feedback.nl/pages/departments.php?pagetype=3&the_parent=5&xtracats_id=89&departments_id=90

Van goedkoop tot duur. Kijk ook hier: http://www.feedback.nl/pages/departments.php?departments_id=89&pagetype=2&the_parent=5 Zelfde verhaal, kies maar uit...

harrie-beton
1 oktober 2004, 15:41
he Bert K,
dit las ik van op de www.gitaarnet.nl geschreven recensie door JOHN van der VEER.


Omdat de 'reamping' functie van de POD PRo een line-level niveau vraagt, is de verleiding groot om het apparaat te voorzien van het signaal van een echte buizenpreamp. Het resultaat valt tegen. Buis op virtuele buis in de voorversterker kan blijkbaar niet. Maar in de eindsectie, dus in combinatie met een echte buizen-poweramp, klinkt de POD XT PRO heel erg goed.