PDA

View Full Version : Fender Hotrod of Engl Thunder



Fender2
20 september 2004, 16:43
Hallo,

Graag even een advies van jullie

Ik wil een nieuwe buizenbak aanschaffen en zit nu te twijfelen tussen een Fender Hotrod De Luxe Of een Engl Thunder.

Speel in een band met verschillende muziekstijlen, van 60 jaren tot heden. Ben nu in het bezit van een Ampeg VL 503. M'n gitaren zijn een Fender American Strat en een Fender Lead ll. Effect pedaal is een Boss ME 50.

M'n amp wordt via een microfoon uitverstrekt naar de PA.

Reden dat ik de Ampeg weg wil doen is dat ie zo ontzettend zwaar is (48 kilo). Sjouw m'n eigen een breuk.

Gr. Frits

Fuhgawz
20 september 2004, 17:35
Uit de ENGL kun je een stuk meer variatie halen. Deze heeft behalve een goed clean namelijk ook een erg goede overdrive. De Fender aan de andere kant heeft een uitstekende clean, maar de overdrive is nogal matig. Aangezien je verschillende muziekstijlen speelt is die variatie misschien wel handig.
Daarnaast hoor je ook wel eens over betrouwbaarheidsproblemen bij Fender Hot Rods, terwijl je die verhalen over ENGL nooit hoort. Daarmee bedoel ik niet dat ze allemaal rot zijn, want er zijn ook genoeg gebruikers die er nooit problemen mee hebben, maar de kans dat er wel wat mis gaat is wat dat betreft toch groter bij de Fender.
Al met al zou ik in jouw situatie voor de ENGL gaan.

Nicci
20 september 2004, 18:11
op dit forum was er deze week nog een draadje waarbij een man of 10 aangaven vrij ernstige problemen met ENGL te hebben . . . .

waarom beperk je je overigens tot deze 2?

BLOK182
20 september 2004, 18:15
Toevallig laatst nog op beide gespeeld, Fender heeft zeker mooi clean, maar die Engl scheurt een stuk lekkerder.

Diedo
20 september 2004, 18:51
op dit forum was er deze week nog een draadje waarbij een man of 10 aangaven vrij ernstige problemen met ENGL te hebben . . . .

waarom beperk je je overigens tot deze 2?

ik meen mij ook zoiets te herinneren, maar de service was ook prima... dus het hoeft geen probleem te zijn

dejohan
20 september 2004, 19:53
Het "voordeel" van de Hot Rod Deluxe is is dan, als je je er in wil verdiepen, ongeveer alles kan onderhouden/herstellen/modden mits deze site:
http://studentweb.eku.edu/justin_holton/

En de drive van de HRDx is idd niet zo goed.

Fender2
20 september 2004, 23:03
Antwoord op de vraag van Nicci waarom ik me beperk tot deze twee is:
1e Natuurlijk het budget
2e Ik wil graag een geheel nieuwe amp (zie dus 1e)

Hiermee rekening houdende kom ik dus automatisch op deze twee keuzes, omdat marshall en H&K voor mij afvallen.

Heb nog even, .v.m. de verschillende muziekstijlen die we spelen, zitten denken aan een Line6 o.i.d. Maar ik hou nu eenmaal van een echte buizenbak en die modeling amps hebben niet die pure toon. Zonder ze af te kraken hoor.

Vandaar dus Engl en Fender.....[/quote]

Fuhgawz
21 september 2004, 11:07
op dit forum was er deze week nog een draadje waarbij een man of 10 aangaven vrij ernstige problemen met ENGL te hebben . . . .

waarom beperk je je overigens tot deze 2?

Oh, dat draadje heb ik niet gezien, maar toen ik een hele tijd terug ook de beide versterkers aan het vergelijken was stuitte ik alleen op onbetrouwbaarheidsproblemen bij de Fender. Dit is dus blijkbaar niet niet alleen bij de Fender het geval, vergeef me de fout.
Behalve de Fender en Engl zou je ook voor een Peavey Classic / Delta Blues kunnen gaan, of een Laney VC. Dat zijn ook volledige buizencombo's.

johantipker
21 september 2004, 12:00
Ben zelf iets meer dan anderhalf jaar in het bezit van een Hotrod deluxe, al snel ging eeen van de ingangen kapot (flutkwaliteit), deze input (chassisdeel) staat al ruim 10 maanden in backorder bij de Fenderimporteur, nou vraag ik je!

Overigens bevalt de amp me verder uitstekend, ik heb verder nog nooit gezeik met uitval oid. Qua sound is ie ontzettend veelzijdig met de boss me50. Clean vind ik 'm veel mooier dan bijv Koch of Mesa, amps die bovendien stukken duurder zijn. Hij doet t ook heel goed met losse overdrive pedaaltjes bijv van Fullltone, tubescreamer, RAT en Boss OD2.

Het drive kanaal kan te gek klinken, maar ik gebruik 'm niet zo vaak.

Johan

LordRiffenstein
21 september 2004, 12:37
op dit forum was er deze week nog een draadje waarbij een man of 10 aangaven vrij ernstige problemen met ENGL te hebben . . . .

waarom beperk je je overigens tot deze 2?

Ik lees maar problemen bij 3 mensen. Blijven proberen zou ik zeggen.

Nicci
21 september 2004, 13:51
hoezo blijven proberen? ik geef toe, '10' is een symbolisch getal en staat voor veel . . . . :D
hoe dan ook: dat draadje had in korte tijd een aantal mensen met serieuze problemen. ik zou het moeten opzoeken, maar volgens mij meer dan 3.
het gaat mij dus wat ver om een ENGL een probleemloze versterker te noemen.

dit draadje bedoel ik:

http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=38283&highlight=

en deze

http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=38298

dat zijn toch een aantal problemen . . . .

LordRiffenstein
21 september 2004, 13:58
hoezo blijven proberen? ik geef toe, '10' is een symbolisch getal en staat voor veel . . . . :D
hoe dan ook: dat draadje had in korte tijd een aantal mensen met serieuze problemen. ik zou het moeten opzoeken, maar volgens mij meer dan 3.
het gaat mij dus wat ver om een ENGL een probleemloze versterker te noemen.

dit draadje bedoel ik:

http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=38283&highlight=

Ja, die bedoel ik ook en ik vind enkel terug dat Mayly, Andy en Helleke issues hadden.

Ik vind het nogal kortzichtig om dan een versterker af te doen als niet te vertrouwen. Wat belangrijker is vind ik of er sprake is van goeie service na verkoop of niet. Een tijdje geleden was er op een niet nader te noemen forum een thread/flame-war over de degelijkheid van Diezel waar iedereen vergat of de problemen nu opgelost werden of niet.

BramVersteeg
21 september 2004, 14:08
Alle amps kunnen kapot. Dus ook ENGL en Fender amps. Over de fender kan ik niet oordelen (nooit over gespeeld) maar die ENGL amps zijn technisch erg goede amps. Bovendien komt de importeur vaak bij de locale muziekzaak dus bij problemen zijn ze zo verholpen. Ik zou in eerste instantie gewoon op het geluid afgaan. En een tip.........waarom een ME-50 over een buizenbak?? Een multiFX klinkt beter over een transistorversterker dan over een buizenbak. Persoonlijk zou ik voor de ENGL gaan (uit deze keuzes) omdat ie een stuk veelzijdiger is.
Grz. Bram

johantipker
21 september 2004, 15:29
Nu raak je bij mij een (over) gevoelige snaar, ik had eerst een valvestate marshall, klonk best ok, icm de ME 5o klonk ie helemaal K......, heel raar krasserig. Bij repetities heb ik vaak met m'n me50 gespeeld over een transistorbakkie dat dan toevallig in zo'n oefenhok staat, daar krijg ik m'n soun dan echt niet uit.

Nicci
21 september 2004, 15:38
@lord R
ik doe de engl's niet af als onbetrouwbaar. ik lees in 1 van de 1e posts van dit draadje dat die fender onbetrouwbaar zou zijn. en engl niet. dat doet een beetje vreemd aan als er op dit moment sowieso al 2 draadjes zijn die over slecht functionerende engl's gaan . . . .

dejohan
21 september 2004, 16:59
Ben zelf iets meer dan anderhalf jaar in het bezit van een Hotrod deluxe, al snel ging eeen van de ingangen kapot (flutkwaliteit), deze input (chassisdeel) staat al ruim 10 maanden in backorder bij de Fenderimporteur, nou vraag ik je!
Johan


Kijk eens hier:
http://studentweb.eku.edu/justin_holton/inputjack.html
Je kan het dus gewoon zelf repareren, omdat er een toffe kerel is geweest die alles ivm met deze amp op een zeer overzichtelijke manier online heeft gezet. En je hebt echt geen dure 'Fender' jacks nodig om het te repareren (fender haalt ze ook bij de goedkoopste leverancier hoor). Een jack uit de locale electronicazaak die past en geisoleerd kan worden is al ok.

LordRiffenstein
21 september 2004, 17:01
@lord R
ik doe de engl's niet af als onbetrouwbaar. ik lees in 1 van de 1e posts van dit draadje dat die fender onbetrouwbaar zou zijn. en engl niet. dat doet een beetje vreemd aan als er op dit moment sowieso al 2 draadjes zijn die over slecht functionerende engl's gaan . . . .

2 threads? Heb ik weer niet goed gekeken :-?

Bigfoot414
21 september 2004, 17:22
Nu raak je bij mij een (over) gevoelige snaar, ik had eerst een valvestate marshall, klonk best ok, icm de ME 5o klonk ie helemaal K......, heel raar krasserig. Bij repetities heb ik vaak met m'n me50 gespeeld over een transistorbakkie dat dan toevallig in zo'n oefenhok staat, daar krijg ik m'n soun dan echt niet uit.
Mee eens! Ik heb thuis een of ander gaar 15 watt Marshalletje, waar ik met mn ME-50 met moeite acceptabel geluid uit krijg. Maar met repeteren(en optreden) gebruik ik een Kitty Hawk Supreme 100 watts buizenbak. Ik krijg er met de Boss ontzettend coole geluiden uit!

P.S, ik zit er wel over te denken om op den duur de ME-50 te vervangen voor losse effeten, omdat ie me iets te beperkt is op sommige punten.

BramVersteeg
21 september 2004, 17:45
Oke, dan kwam het misschien verkeerd over maar wat ik bedoelde is dat transistor versterkers de naam hebben wat strakker, maar wel minder dynamisch, klinken dan buizen. Daardoor zou een multi FX beter over een transistor klinken.

appelmoes
22 september 2004, 09:43
op dit forum was er deze week nog een draadje waarbij een man of 10 aangaven vrij ernstige problemen met ENGL te hebben . . . .

waarom beperk je je overigens tot deze 2?

Oh, dat draadje heb ik niet gezien, maar toen ik een hele tijd terug ook de beide versterkers aan het vergelijken was stuitte ik alleen op onbetrouwbaarheidsproblemen bij de Fender. Dit is dus blijkbaar niet niet alleen bij de Fender het geval, vergeef me de fout.
Behalve de Fender en Engl zou je ook voor een Peavey Classic / Delta Blues kunnen gaan, of een Laney VC. Dat zijn ook volledige buizencombo's.
Peavey Classic / Delta zijn class A amps met goedkope el84 buizen, vox achtig geluid dus, totaal andere wereld, een bmw is geen alfa.

LordRiffenstein
22 september 2004, 10:52
Peavey Classic / Delta zijn class A amps met goedkope el84 buizen, vox achtig geluid dus, totaal andere wereld, een bmw is geen alfa.

Klopt behalve dat een Classic geen ClassA amp is. Goeie amps in elk geval, lekker clean en betere scheur dan een Fender Hot Rod.