PDA

View Full Version : Barrees Help



chairman
20 september 2004, 16:14
Ik speel nu 14 maanden gitaar en opzich gaat het heel erg goed. De open akkoorden kan ik goed over pakken en kan ook lekker pingelen. Het probleem is alleen dat ik moeite heb om barree grepen te pakken.

Doordat ik een spierziekte heb, heb ik verminderde kracht in mijn handen. Nu denk ik meer dat het kwestie is van goed je greep pakken dan domweg kracht zetten.

Hebben jullie tips voor mij om barree te kunnen spelen. Mischien dat ik met een andere arm/pols houding ze makkelijke kan pakken.

Ik heb sinds twee weken een handbouw gitaar van Zwier die helemaal naar mijn wensen is gebouwd is. Dunne hals, platte klankkast etc.

The_RockeR13
20 september 2004, 16:18
uh handen trainen met een powerball? Het is in het begin altijd moelijk, het zal denk niet aan je kracht in je vingers liggen, zoveel kracht zet je niet :wink: Gewoon door blijven oefenen, dan komt het wel :wink:

Megadeth
20 september 2004, 16:52
Probeer ook eens dunnere snaren, dan hoef je minder kracht te zetten!

chairman
20 september 2004, 16:56
Ik heb 0.9 erop liggen. Zelf denk ik mischien dat het meer mijn pols houding is.

BlackSun
20 september 2004, 17:13
je kan je pols niet echt verranderen bij een barre denkik. probeer een houding te zoeken die je het lekkerst ligt. dan met die houding steeds oefen zodat overpakken sneller gaat en je alle snaren goed fret.
In 9 van de 10 gevallen is het gewoon oefening!

pimmetje
20 september 2004, 17:15
Sowieso je gitaar nooit te laag hangen als je staat...
... en misschien je hals iets meer de lucht in steken. Elleboog niet te dicht bij je lichaam houden...
Als kracht bij jou een serieus probleem is, is 't misschien ook niet slecht om erop te letten dat je duim zo veel mogelijk recht achter de hals geparkeerd staat. Niet dat dat de enige goede manier is of zo, maar als je - zoals velen van ons - de duim bovenaan de hals houdt of er zelfs overheen hebt hangen bij de lage E-snaar, dan is kracht zetten met de vingers toch een lastiger verhaal.

Maar 't hoeft natuurlijk helemaal geen houdingsprobleem te zijn.
Ik weet niet wat je in die 14 maanden hebt geoefend en of je al veel tijd in je barré's hebt gestoken. 't Is namelijk niet echt een kracht-toer (juist liever niet!). Eerder een combinatie van rekken en een beetje kracht zetten. Zo lang je nog niet echt gewend bent aan dat rekken en bepaalde vingerstanden, komt er maar zeer weinig van de kracht die je zet ook daadwerkelijk op de juiste manier op de snaren terecht.

chairman
20 september 2004, 17:24
Doordat ik zit (mischien handig te vermelden dat ik in rolstoel zit) heb ik mijn gitaar op mijn bovenbeen staan en de hals steekt vrij hoog de lucht in. Wat mischien een punt is dat ik met mijn linkerarm op een armleuning zit, zodat ik mijn arm niet hoef te laten hangen.

Ik heb 12 maanden les gehad maar die leraar die kan nu niet meer ben wel zoekende. Oefenen doe ik gemiddeld 2,5 uur per dag.

Denk zelf dat het gewoon vanzelf komt en me er niet teveel op die barrees moet focussen, wel oefenen erop natuurlijk :lol:

Das Schaap
20 september 2004, 23:12
Maar lukken andere akkoorden wel gewoon enzo ?
En doel je echt op de barre´s van je wijsvinger over alle 6 de snaren enzo ?
Misschien met wat kleinere beginnen ofzo ?

dejohan
22 september 2004, 19:28
Doordat ik zit (mischien handig te vermelden dat ik in rolstoel zit) heb ik mijn gitaar op mijn bovenbeen staan en de hals steekt vrij hoog de lucht in. Wat mischien een punt is dat ik met mijn linkerarm op een armleuning zit, zodat ik mijn arm niet hoef te laten hangen.

Ik heb 12 maanden les gehad maar die leraar die kan nu niet meer ben wel zoekende. Oefenen doe ik gemiddeld 2,5 uur per dag.

Denk zelf dat het gewoon vanzelf komt en me er niet teveel op die barrees moet focussen, wel oefenen erop natuurlijk :lol:

Begin anders eerst eens met powerchords (Nirvana ofzo spelen). Als je een electrische gitaar hebt, daar speelt dat ook makkelijker op. Een beetje distortion of overdrive en je moet niet eens je acoord perfect pakken om het leuk te laten klinken. Perfect leren pakken en "echte" barré's leer je dan automatisch gaandeweg, is bij mij toch zo gegeen. Het plezier van het spelen is belangrijker, dat is beter dan je zitten te frustreren omdat het niet perfect lukt en het dan misschien opgeven.

En ik kan me wel voorstellen dat het met een rolstoel moeilijker is. In een stoel met leuningen vind ik het ook moeilijk spelen. Kweet niet of je de leuning van je rolstoel er af kan halen, maar misschien kan je dat eens proberen als dat gaat.

dejohan
22 september 2004, 19:31
Doordat ik zit (mischien handig te vermelden dat ik in rolstoel zit) heb ik mijn gitaar op mijn bovenbeen staan en de hals steekt vrij hoog de lucht in. Wat mischien een punt is dat ik met mijn linkerarm op een armleuning zit, zodat ik mijn arm niet hoef te laten hangen.

Ik heb 12 maanden les gehad maar die leraar die kan nu niet meer ben wel zoekende. Oefenen doe ik gemiddeld 2,5 uur per dag.

Denk zelf dat het gewoon vanzelf komt en me er niet teveel op die barrees moet focussen, wel oefenen erop natuurlijk :lol:

Begin anders eerst eens met powerchords (Nirvana ofzo spelen). Als je een electrische gitaar hebt, daar speelt dat ook makkelijker op. Een beetje distortion of overdrive en je moet niet eens je acoord perfect pakken om het leuk te laten klinken. Perfect leren pakken en "echte" barré's leer je dan automatisch gaandeweg, is bij mij toch zo gegeen. Het plezier van het spelen is belangrijker, dat is beter dan je zitten te frustreren omdat het niet perfect lukt en het dan misschien opgeven.

En ik kan me wel voorstellen dat het met een rolstoel moeilijker is. In een stoel met leuningen vind ik het ook moeilijk spelen. Kweet niet of je de leuningen van je rolstoel er af kan halen, maar misschien kan je dat eens proberen als dat gaat. Haal ze er wel alletwee af, want de body van je gitaar moet eigenlijk ietsje meer rechts hangen om echt goed aan je hals te kunnen (als je rechtshandig bent). Als er dan rechts een leuning is, dan raak je bijvoorbeeld moeilijk aan een F barré. Haal ook de linkse er af om zoveel mogelijk bewegingsvrijheid te hebben.