PDA

View Full Version : met/zonder element?



Nienepien
16 mei 2002, 20:58
Ik ben helemaal verliefd op zwarte western gitaren met cutaway, maar wat is nou het verschil tussen met of zonder element?

Nienke

Stefan16384
16 mei 2002, 22:21
Simpel: een gitaar met element kun je versterken, eentje zonder niet. In een gitaar zonder element is het ook nog eens mogelijk ook later gewoon nog een element in te bouwen. Kijk dus wat je met je gitaar doen gaat. Ga je ermee het podium op? Dan is een element misschien wel makkelijk ja... Anders niet echt zou ik zeggen!!!

MetalliCat
16 mei 2002, 22:58
Wat houdt dat cutaway eigenlijks in..?

Kjiratsiekoedel
16 mei 2002, 23:54
Een stuk-uit-je-gitaar om makkelijk bij je hogere fretten te komen.

sebass
17 mei 2002, 01:26
Als je die gitaar echt geweldig vindt zou ik hem kopen. Het element kun je erin laten bouwen, en als je dit goed laat doen zal dit niet ten koste gaan van je geluid en is het niet al te duur. Je kan je gitaar ook versterken met microfoons. Let daarbij wel op de plaatsing zodat er geen feedback ontstaat, wat trouwens weer weg te halen is met een feedback destroyer maar dit is niet noodzakelijk.
Een element is echt geen must hoor.

Nienepien
17 mei 2002, 17:10
Ik denk dan dat ik zonder element doe, want ik speel eigenlijk niet op het podium. Maakt het voor het geluid uit als je met of zonder element neemt?

nienke

Stefan16384
18 mei 2002, 00:43
Op 2002-05-17 16:10, schreef Nienepien:
Ik denk dan dat ik zonder element doe, want ik speel eigenlijk niet op het podium. Maakt het voor het geluid uit als je met of zonder element neemt?

nienke

Alleen als je een waanzinnig slecht element hebt... Denk als een element gewoon maar als een ding waarmee je je gitaar kunt versterken...

Suc6!!

SchaapOpJeHoofd
19 mei 2002, 17:38
Ik gebruik het element in mijn western om hem zachtjes door mn versterker te spelen. Zo kan je wat spelen met de instellingen voor bas, mid en hoog en eventueel een beetje reverb toevoegen. Het is niet noodzakelijk maar als je toch een versterker hebt staan klinkt het wel leuk.
Je kan bovendien wat makkelijker opnemen (microfoons vind ik altijd zo moeilijk plaatsen want ik beweeg te veel) zodat je over jezelf kan soleren oid.

fakruis
29 mei 2002, 14:56
Een "element" in een akoestische gitaar is een piezoelektrisch element die men onder het zadel stop en die de trillingen (drukveranderingen) omzetten in een elektrisch signaal die dus kan versterkt worden. Dit is in de eerste plaats gedacht voor het "podium" optreden.
Zo een element met voorversterker kost algauw een 200 euro. Dus indien je budget laag is en je podium optredens eerder beperkt, laat het en koop voor 200 euro meer gitaar dat zal je meer voldoening geven. Het is nu eenmaal niet mogelijk om een gitaar te kopen die alle goede eigenschappen in zich verenigt, daarbij nog met ingebouwde pickup en Cutaway en dat alles voor een zacht prijsje.