PDA

View Full Version : Is dit een goede keus?



H@nk
19 september 2004, 23:16
Mijn zoon van veertien heeft inmiddels twee jaar gitaarles en speelt op een Alhambra. Hij is nu aan het sparen voor een nieuwe Fender omdat hij mettertijd 'electrisch' wil. Tweede hands durven we niet en gezien het verwachte budget heeft hij een Mexicaanse Strat op het oog. Is dit een goede keuze want ik lees zo veel goeds over de Japanse- en de U.S.A.-modellen? :roll:

Bobbel
19 september 2004, 23:21
Het aller mooiste is natuurlijk een USA Fender... aangezien die toch het mooiste materiaal gebruikt... maar volgens mij is de Mexicaanse Fender wel beter dan de Japanse (ik neem aan dat met Japanse het merk Squier word bedoelt)... maar over dat laatste statement twijvel ik nog een beetje...

vester86
19 september 2004, 23:24
Waarom niet 2e hands?? er is zoveel goed te krijgen 2e hands, voor het budget van een nieuwe mexikaan heb je al een 2e hands USA, en das toch wel een stap beter.

Anders zou ik een Stratocaster uit de Highway serie adviseren, dat is een mexikaan met enkele amirikaanse trekjes, dus eigenlijk een soort tussenmodel http://www.gitaar.net/faq/index.php?a=faq&f=30

BartL
19 september 2004, 23:37
Highway is made in USA

En zeker tweedehands kopen! Ik doe bijna niet meer anders.

vester86
19 september 2004, 23:41
ik zie het idd in die FAQ staan, made in usa met MEX onderdelen....
ik zie dr zo snel een paar op marktplaats.nl staan voor 700 euro, en het zijn dan USA series, volgens de advertentie.

iwan
20 september 2004, 05:48
De japanse fenders (Fenders, niet Squiers) worden niet meer gemaakt. Die kan je nieuw dus niet meer krijgen.

Overigens kan tweedehands best wel, maar neem dan bijvoorbeeld je zoons gitaarleraar mee om te kijken of het een goede is, of kies een tweedehands uit een winkel (bij veel winkels hebben ze wel een aantal inruilers hangen). Heb je nog een beetje garantie ook. Lang niet elke tweedehands is overigens bagger/versleten/krom, maar je moet wel even spelen om hem uit te testen. Maar dat geldt ook voor nieuwe gitaren!

Het verschil tussen een Mex en een USA is (buiten het prijsverschil) de electronica en het hout. Beiden hebben de twangy cleane stratsound, maar van beiden zijn zo veel verschillende series dat je toch niet kan bepalen wat nou precies "de beste strat" is, vind ik. Afhankelijk van model (bijvoorbeels 50-60-70's reissue of een van de moderne series) heb je bredere, rondere of plattere halzen, en verschillende types elementen.... Elementen en andere hardware (brug, tuners en zo) kan je altijd nog vervangen voor andere, maar zorg dat het gevoel dat je bij de hals hebt goed is. Hou je van een handvol, of wil je een smal plat halsje? Test dit uit in een winkel die de verschillende types heeft hangen!

Ik hoor goede dingen van de Mexicaanse reissues en ook goede dingen van texas special elementen. Maar dat is subjectief. Eerst spelen en luisteren in de winkel dus, dan een type uitzoeken, dan kijken of je die in je prijsklasse kan vinden.

De Highway serie wordt trouwens inderdaad in de USA in elkaar gezet, met Mexicaanse hardware. Belangrijker is echter dat de body afgewerkt is met een dunne (nitrocellulose?) lak, in plaats van met polyurethaan zoals in de andere moderne modellen. Deze lak geeft volgens velen een betere sustain (het hout kan beter meevibreren), maar is ook kwetsbaarder dan de poly-lak. Ook is het niet zo hoogglanzend als de poly-lak, dus je moet van de looks houden. Voor de Highway serie betaal je meer dan voor de meeste mexen. Het is een USA instapper en naar mijn mening te duur voor wat 'ie biedt. Je betaalt duidelijk voor het 'made in de USA'.

Ik hoop dat jullie hier wat mee kunnen?

Iwan

Nocki
20 september 2004, 08:20
vervelend kwaaltje van gitaristen is dat ze nooit gelijk blij zijn met een gitaar. het kan best zijn dat je zoon nu een fnder wilt maar en niks bij voel en bv meer een les paul klant is. ik heb dat zelf ook. als je dan een fender koopt nieuw en je wil m weer verkopen om iets ander te kopen dan verlies je ronde de 40% aan centjes die je erin gestopt hebt. 2e hands kan je altijd weer verkopen voor dezelfde prijs of mischien wel met winst.
heel veel jeugd beginnen met een fender type gitaar en willen daar dan bv een metal geluid uit halen. dus moet je de gitaar aan de stil van je zoon aanpassen. heb je vast al gedaan maar ik wou het gewoon even zeggen.

succes.

Nocki

Harry
20 september 2004, 09:18
als hij nu op een alhambra speelt, is een Lag een goede keuze voor een elektrische.




:o wauw, dit is wel heel erg flauw

Stratman70
20 september 2004, 12:12
Worden er geen Japanse Fenders meer gemaakt????????? :cry:

Shaggy
20 september 2004, 12:16
welke fender het ook mag worden, je kan imo het beste een fatstrat nemen omdat ie veelzijdiger is dan de gewone strat :)

Negative K3 fan
20 september 2004, 12:49
De Highway serie wordt trouwens inderdaad in de USA in elkaar gezet, met Mexicaanse hardware. Belangrijker is echter dat de body afgewerkt is met een dunne (nitrocellulose?) lak, in plaats van met polyurethaan zoals in de andere moderne modellen. Deze lak geeft volgens velen een betere sustain (het hout kan beter meevibreren), maar is ook kwetsbaarder dan de poly-lak. Ook is het niet zo hoogglanzend als de poly-lak, dus je moet van de looks houden. Voor de Highway serie betaal je meer dan voor de meeste mexen. Het is een USA instapper en naar mijn mening te duur voor wat 'ie biedt. Je betaalt duidelijk voor het 'made in de USA'.

Ik hoop dat jullie hier wat mee kunnen?

Iwan

de highway jheeft idd een andere finishmaar dat is volgens mij juist geen nitro celulose lak, omdat dat duur is (of duurDER) en de high way juist een budget model is. Verder raad ik eerder een mex aan dan een highway, de highways zijn IMO niet echt veel waard en een mex classic bijvoorbeeld is een prima gitaartje die je 2e hands voor hele schappelijke prijzen kunt vinden.

dejohan
20 september 2004, 13:02
Worden er geen Japanse Fenders meer gemaakt????????? :cry:

Laat je niets wijsmaken. Japanse Fenders worden zeker nog gemaakt, maar die worden niet naar Europa of de US uitgevoerd (behalve de 'rare' modellen als de Jaguar en de Jazzmaster). De reden is dat de Japanse fabriek eigenlijk een "licence houder" is, en geen eigendom is van Fender zelf. Nu Fender USA zelf een lijn van goedkopere (Mexicaanse) Fenders op de USA en EURO markt heeft gebracht, heeft het de Japanse fabriek verboden om nog gitaren naar hier te exporteren, want dan zou de MEX fenders beconcureerd worden door de Jap fenders. Aangezien de mex fabriek geen Jazzmasters of Jaguars maakt, mogen die Jappen wel naar Europa geëxporteerd worden (echter niet naar de US, al weet ik niet waarom).

Je kan echter wel via het internet Jappen bestellen.

dejohan
20 september 2004, 13:15
Een usa strat voor 500-600 Euro valt zeker te vinden hoor. Gewoon beter rondkijken. Er zijn er zoveel dat dit de prijzen drukt.

check deze eens.

http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=elecgit&md=details&id=29659

http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=elecgit&md=details&id=28886

(zijn niet van mij hoor).

Chris Wolstenholme
20 september 2004, 14:27
Je kan echter wel via het internet Jappen bestellen.

welke sites anders dan ishibashi doen dat? zoek nog steeds een leuk japans jazz basje ofzo

vester86
20 september 2004, 17:03
iemand hier raadde LAG aan, daar had ik nog niet over gedacht maar het zijn PRACHTIGE gitaren (imo) en ze klinken erg lekker, zeker gezien de prijs die je er voor betaald. ik zou daar zeker eens gaan kijken.

john.3001
21 september 2004, 10:51
Als 2e-hands echt geen optie is, dan is de mex strat wel een goeie keuze denk ik. Ik heb er zelf ook 1 en daar is niks mis mee (oja, ik heb wel de tuners en de elementen vervangen :) ).
Kijk es naar een ibanez... Die jetkings hebben ook wel een beetje die Fender vibe en zijn bovendien een stuk goedkoper

http://www.ibanez.com/guitars/zoom/JTK2BS.jpg

Deze heeft een wat flinkere hals en 2 humbuckers, maar er zitten ook coil-splitters op, zodat je ze naar single-coil kan schakelen (hoe veelzijdig...).

Hij kost ongeveer 300 euro (net zoals de jtk1, met iets slankere hals en basswood body).

dejohan
22 september 2004, 15:57
Das een mooi gitaartje!

Vexx
22 september 2004, 16:08
No offense, maar die Ibanez Jetking vind ik echt de lelijkste solidbody die Ibanez maakt. Ibanez moet gewoon bij de superstrats blijven... Jackson gaat toch ook geen Les Pauls uitbrengen? :-?

bert k
22 september 2004, 16:47
Ik vind de body wel mooi, maar op zo'n wannabe Jaguar zet je toch geen humbuckers... En ik zie geen tremolo... Nee, toch maar niet.

dejohan
22 september 2004, 18:19
Ik vind de body wel mooi, maar op zo'n wannabe Jaguar zet je toch geen humbuckers... En ik zie geen tremolo... Nee, toch maar niet.

Sommige Jaguar gebruikers zetten toch 1 of meerdere humbuckers op hun Jag, dat zie je toch wel af en toe.

En ja, de afwezigheid van een trem vind ik ook wel een probleem.