PDA

View Full Version : Het grote 'gehoor' topic



dvmutzy
19 september 2004, 22:17
ja, eigenlijk heb ik hier zelf niet zoveel over te zeggen, want ik heb r nogal problemen mee. iemamd nog tips?

Thom TK
19 september 2004, 22:39
Alpine

Negative K3 fan
19 september 2004, 22:45
http://www.good-ear.com

Harry
20 september 2004, 09:31
je kunt bij de apotheek een spuitbusje kopen waarmee je zelf je oren kunt uitspuiten, werkt echt goed!

Maiden Michiel
20 september 2004, 09:38
ja, eigenlijk heb ik hier zelf niet zoveel over te zeggen, want ik heb r nogal problemen mee. iemamd nog tips?

Beetje wazig zo, leg eens uit?

guitarmonk
20 september 2004, 13:00
je kunt bij de apotheek een spuitbusje kopen waarmee je zelf je oren kunt uitspuiten, werkt echt goed!

Volgens mij kun je daar beter niet mee beginnen, je raakt eraan verslaafd ofzoiets.

pimmetje
20 september 2004, 13:26
Voor bescherming van die vlakke dempers kopen... vooral als je regelmatig (hard) optreedt. Kosten flink want ze worden op maat gemaakt, maar door de vlakke demping blijf je de muziek gewoon horen zoals hij is...

Die alpines die je gewoon van de toonbank kan kopen werken ook wel, maar ik vind ze eigenlijk alleen echt acceptabel bij het luisteren naar een bandje. De demping is daar in mid en hoog veel sterker dan in het laag. Daardoor "vervormt" de muziek. Bij het zelf spelen in sommige bandjes heb ik dan meer last van de bas dan plezier van minder dB.

Als je bij 't oefenen (en optreden) niet goed hoort wat iedereen in de band doet... gewoon zachter gaan spelen. Oordoppen zijn altijd aan te raden, maar ze verhelpen kuttig hard de muziek tot brei spelen uiteindelijk niet :D.

Hempo
20 september 2004, 13:51
vlakke dempers? lijkt me wel ideaal, gewoon doppen die ALLES zachter zetten i.p.v. dat je inderdaad met die alpines vervormde zooi krijgt.

weet iemand prijzen ?

pimmetje
20 september 2004, 14:03
Pakweg 170 euro inclusief verzekering (binnen 2 jaar verrot of kwijt --> gratis nieuwe). Maar misschien zijn er wel zaken met scherpere prijzen...

Bluesbreaker
20 september 2004, 14:57
http://www.alpine.nl/test/start.asp?PageID=050201

90 euro, staat hier voor op maat gemaakt met windruisfilter,maar volgens mij kun je er ook wel gewoon andere filters in krijgen

pimmetje
20 september 2004, 16:32
Daarbij heb je volgens mij hetzelfde "probleem" als met die muzikanten-dingen van alpine; je kan er wel andere filters in doen, maar die dempen allemaal niet vlak.

En een verschil in demping van 15,7dB (500Hz) en 18,7dB (1000Hz) is natuurlijk niet niets op zo'n logaritmische schaal. Om dan nog maar te zwijgen over de dempingen van rond de 25dB ten opzichte van die rond de 15dB...

Het is wel zo dat de verschillen in demping verhoudingsgewijs kleiner worden naarmate je er zwaardere filters in gooit. Maar vlak worden ze nooit. Bij die dingen op maat kan je overigens kiezen tussen een demping van 9dB, 15dB of 25dB. Zelf heb ik de 15dB variant.

Bluesbreaker
20 september 2004, 16:38
ik hier dus helemaal geen verstand van, maar hoezo hebben die alpine otoplastieken geen "vlakke demping"?

dit staat op de alpine site:

Het filtersysteem

In eerder genoemd oorstukje wordt een filter geplaatst.
Dit filter is er in 5 verschillende nivo's, van weinig tot zeer veel demping.

De keuze van het filter wordt bepaald door de geluidsomgeving
waarin de beschermers gebruikt worden.

Door deze selectieve demping worden alleen de schadelijke
niveaus gefilterd en blijven omgevings- en spraakgeluiden behouden.

Verder is het filtertje een open systeem. Hierdoor blijft men richtinghoren en worden hinderlijke drukverschillen voorkomen.

pimmetje
20 september 2004, 17:00
Als je deze link pakt:
http://www.alpine.nl/test/start.asp?PageID=020601#MusicSafe

en een klein stukje omlaag scrollt, dan zie je een tabel met gemiddelde dempingswaarden. Hierin staat per frequentie een indicatie van de demping in dB. Deze demping verandert dus over alle frequenties heen.

Bij een vlakke demping zou dus in ieder vakje in zo'n rij (vrijwel) hetzelfde getal staan (9, 15 of 25dB).

Nu is dat dempingsverloop bij die Alpines niet voor niets gekozen. Lage geluiden ervaart men als minder hard dan geluiden vanaf zo'n 1000Hz. Dus hebben zij die lage geluiden minder gedempt.

Mijn persoonlijke ervaring is echter dat bij live muziek, die al snel wat te hard staat, dat dempingsverschil niet nodig is. Maar op zich doen die alpines 't voor het beschermd live muziek luisteren meestal best.

Echter... als je zelf speelt, kan die ongelijke demping irritant worden. Bij een flink aanwezige bassist bijvoorbeeld, lijkt vooral die bas in je kop te blijven resoneren en wordt veel van het mid (waar je gitaar ook goed gebruik van maakt) te veel weggedrukt.
Je mix wordt dan zeg maar door je oordoppen in je hoofd vernaggeld. Soms zelfs tot op 't punt dat je moeite moet doen om de draad van de muziek te kunnen blijven volgen.

dvmutzy
20 september 2004, 22:40
ow :oops: ik bedoelde eigenlijk 'gehoor' qua uhm muzikaal gehoor, dat je dingen kunt uitzoeken en intervallen kunt onderscheiden e.d.

maar nu we t toch hierover hebben: ik hoorde dat je intervallen moest oefenen met oordopjes in je oren. dan kon je dat oefenen nml in de bus enzo doen. maar volgens mij horen je omstanders het dan best wel. ?

Bluesbreaker
20 september 2004, 22:48
Als je deze link pakt:
http://www.alpine.nl/test/start.asp?PageID=020601#MusicSafe

en een klein stukje omlaag scrollt, dan zie je een tabel met gemiddelde dempingswaarden. Hierin staat per frequentie een indicatie van de demping in dB. Deze demping verandert dus over alle frequenties heen.

Bij een vlakke demping zou dus in ieder vakje in zo'n rij (vrijwel) hetzelfde getal staan (9, 15 of 25dB).

Nu is dat dempingsverloop bij die Alpines niet voor niets gekozen. Lage geluiden ervaart men als minder hard dan geluiden vanaf zo'n 1000Hz. Dus hebben zij die lage geluiden minder gedempt.

Mijn persoonlijke ervaring is echter dat bij live muziek, die al snel wat te hard staat, dat dempingsverschil niet nodig is. Maar op zich doen die alpines 't voor het beschermd live muziek luisteren meestal best.

Echter... als je zelf speelt, kan die ongelijke demping irritant worden. Bij een flink aanwezige bassist bijvoorbeeld, lijkt vooral die bas in je kop te blijven resoneren en wordt veel van het mid (waar je gitaar ook goed gebruik van maakt) te veel weggedrukt.
Je mix wordt dan zeg maar door je oordoppen in je hoofd vernaggeld. Soms zelfs tot op 't punt dat je moeite moet doen om de draad van de muziek te kunnen blijven volgen.

ah, okay dit begrijp ik nu, bedankt!
en in die op maat gemaakte alpines zitten dezelfde filters als in die musicsafe dingen?

pimmetje
21 september 2004, 11:02
en in die op maat gemaakte alpines zitten dezelfde filters als in die musicsafe dingen?
Dat weet ik niet.
Ik kan de precieze demping van de filters bij "op maat" niet vinden. Er staat een overzicht met bepaalde filters bij bepaalde werkzaamheden, maar niet de precieze demping. Ze hebben 't echter niet specifiek over vlakke demping en die vlakke demping wordt eigenlijk specifiek voor bij muziek (maken) gebruikt. Bij andere werkzaamheden is zo'n demping niet nodig of zelfs niet gewenst.

pimmetje
21 september 2004, 11:04
maar nu we t toch hierover hebben: ik hoorde dat je intervallen moest oefenen met oordopjes in je oren. dan kon je dat oefenen nml in de bus enzo doen. maar volgens mij horen je omstanders het dan best wel. ?
Hoe bedoel je dit oefenen in de bus... wat voor oefening heb je 't dan over?

Hempo
22 september 2004, 17:34
Tot hoever gaan de prijzen, en de technieken? (volumeknop op gehoording enzo :D )

dvmutzy
28 september 2004, 12:15
maar nu we t toch hierover hebben: ik hoorde dat je intervallen moest oefenen met oordopjes in je oren. dan kon je dat oefenen nml in de bus enzo doen. maar volgens mij horen je omstanders het dan best wel. ?
Hoe bedoel je dit oefenen in de bus... wat voor oefening heb je 't dan over?
ik bedoel intervallen zingen danwel neuriën.

dvmutzy
28 september 2004, 12:16
maar nu we t toch hierover hebben: ik hoorde dat je intervallen moest oefenen met oordopjes in je oren. dan kon je dat oefenen nml in de bus enzo doen. maar volgens mij horen je omstanders het dan best wel. ?
Hoe bedoel je dit oefenen in de bus... wat voor oefening heb je 't dan over?
ik bedoel intervallen zingen danwel neuriën.