PDA

View Full Version : Onderhouden?



M.COM
19 september 2004, 20:07
Beste mede-gitaristen, ik heb een klein vraagje die hier mss al eerder is gesteld ( heb er nog geen gevonden, dus ja..), maar ik stel ze toch:

Hoe onderhoud ik het best mijn gitaar? Daarmee bedoel ik qua schoonmaken (kuisen, afstoffen,....) van body, dus geen zaken afstellen....en wat gebruik ik hier het best voor?

Cheers, Maarten

Edit: Moest het verschil uitmaken, ik heb een Gibson SG Standard...

schwalbe
19 september 2004, 20:41
http://www.projectguitar.com/tut/tutorial7.htm

Maiden Michiel
20 september 2004, 08:37
Eens in de zoveel tijd poets ik alles met Guitar Polish, dat werk goed. Zorg ook dat je gore randen net langs de fretten weghaald.

Harry
20 september 2004, 09:17
ik doe er niks aan, is ook een manier.

vester86
20 september 2004, 17:06
krijgt ie mooie vintage look van ;-)

af en toe poetsdoek eroverheen vanwege de vette vingers, soms met stringcleaner voor gladde snaren, en meer niet

pimmetje
20 september 2004, 17:27
Ik poets meestal aan 't eind van een avond spelen ff snel de achterkant van de hals gewoon met een zacht doekje... gewoon om alle meuk die achtergebleven is eraf te halen en stroefheid van die achterkant een beetje te voorkomen.
De kast doe ik vaak ook gewoon met 'tzelfde zachte doekje als ik flink heb gezweet.

Het fretbord poets ik iedere 3 of 4 maanden op met een oud vod en wat blokfluit-olie. Daarmee schrob ik dan dus de urft die net naast je fretten groeit weg en voed ik tegelijk 't hout.

Intoneren doe ik iedere keer als er een nieuw setje snaren een paar dagen op zit. Open mechanieken op bijvoorbeeld de brug blaas ik als ik me echt verveel (en als een ongesteld wijf aan 't schoonmaken en opruimen ben :D) een zooi perslucht langs om de verzamelde zooi daaruit te werken.

dejohan
20 september 2004, 18:14
Hou onderhoud ik een gitaar?

Af en toe een biertje geven en 1 keer per week uitlaten. Bij z'n verjaardag iets moois voor kopen. Af en toe laten spelen met andere gitaren (maar er wel op letten dat er niet teveel kleine gitaartjes van komen).

THW
20 september 2004, 18:51
Hou onderhoud ik een gitaar?

Af en toe een biertje geven en 1 keer per week uitlaten. Bij z'n verjaardag iets moois voor kopen. Af en toe laten spelen met andere gitaren (maar er wel op letten dat er niet teveel kleine gitaartjes van komen).
:-D

Jammin J
20 september 2004, 21:14
http://www.rikkersgitaarbouw.nl/database/details.php?Base=tips&Node=5

Wicked Willy
20 september 2004, 22:03
zoekfunctie gebruiken deze vraag is al eerder gesteld!

jerox
24 september 2004, 07:48
Goeie reactie wikked,
Hij zegt toch dat hij het niet heeft kunnen vinden.


als iemand je de weg vraagt zeg je toch ook niet dat de vraag al eerder gesteld is, ik vind het bijzonder onvriendelijk en dat zeg ik heus niet alleen tegen jouw alleen........ :evil: :evil:


Fijn dat we ook een site willen zijn voor de starters en beginners onder ons :x

swampie
24 september 2004, 13:16
de jerox heeft gesproken en gelijk had hij !!!!

:)