PDA

View Full Version : Cube 60



The_RockeR13
19 september 2004, 18:16
Heb net op een cube 15 gespeeld van me vriendje, en damm wat een sound komt er uit dat kleine dingentje :o (en hard ook). Nu vraag ik me af of de 60-watt versie van de cube geschikt is voor kleine optredens en in een band?

spanky_franky
19 september 2004, 19:07
cube60?? ik ken alleen de 15 en de 30..

maarja wie ben ik :???:

LordSpeedyShit
19 september 2004, 19:12
cube60 is d8 ik gewoon de 60watt versie van de cube30. 60watt is zat voor in een band en kleine optredens hoor.

vester86
19 september 2004, 19:51
met 60 watt kun je prima vooruit, grotere zaaltjes worden toch uitversterkt dmv PA, dus dat is geen probleem.

zeker met zn 12" speaker klinkt de cube 60 een stuk beter dan de cube 30, een mooier gespreid geluid

Joris

The_RockeR13
19 september 2004, 20:39
oke thnx, vind hem stuk beter (clean, overdrive) klinken dan line 6 spider 2 8-)

Bluesbreaker
19 september 2004, 20:39
dat ding kost ongeveer 400 euro, voor dat geld kun je denk ik wel een betere versterker kopen

The_RockeR13
19 september 2004, 20:44
nou ik vond hem wel aardig vetjes klinken (de 15 watt al he)

Bluesbreaker
19 september 2004, 20:55
nou ik vond hem wel aardig vetjes klinken (de 15 watt al he)

ik zeg niet dat een cube slecht is, en ik kan me voorstellen dat je die ingebouwde effectenprocessor wel "vetjes" vind, maar voor 400 euro kun je volgens mij echt wat beters kopen dan een cube

vester86
19 september 2004, 23:38
suggesties?

vox ad60vt ofzo?

Bluesbreaker
19 september 2004, 23:51
http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=gitvers&md=details&id=29538

http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=gitvers&md=details&id=29311

en nog veel meer, maar ik heb wel wat beters te doen
maar ik begrijp dat je vooral ook veel effecten wil, dus dan zou je ook kunnen kijken naar een wat goedkopere versterker en een effectenbak

BlackSun
20 september 2004, 12:14
Gaan we weer..." Oh heb je zoveel te besteden?...Dan kan je een buizenbak kopen!"

Vervolgens zit de koper opgescheept met een of ander ouwe lullige buizenbak waar de sound die hij zoekt echt niet uit te halen is en nog voor 100-en euro's aan pedalen erbij moet kopen voor wat effecten, maar hey, hijs wel buizen! :-?

Mijn advies: Vind je die Cube lekker klinken(kan ik me heel goed voorstellen, goed ding), dan zou ik er gewoon voor gaan, 60-watt is meer dan genoeg voor optredens!
Je kan er ook nog een Cab aanhangen, dus als je betere kwaliteit speaker wilt kan je er bijvoorbeeld 2*12" aan hangen wat veel doet voor je spreiding en het algehele geluid.

The_RockeR13
20 september 2004, 15:15
Gaan we weer..." Oh heb je zoveel te besteden?...Dan kan je een buizenbak kopen!"

Vervolgens zit de koper opgescheept met een of ander ouwe lullige buizenbak waar de sound die hij zoekt echt niet uit te halen is en nog voor 100-en euro's aan pedalen erbij moet kopen voor wat effecten, maar hey, hijs wel buizen! :-?

Mijn advies: Vind je die Cube lekker klinken(kan ik me heel goed voorstellen, goed ding), dan zou ik er gewoon voor gaan, 60-watt is meer dan genoeg voor optredens!
Je kan er ook nog een Cab aanhangen, dus als je betere kwaliteit speaker wilt kan je er bijvoorbeeld 2*12" aan hangen wat veel doet voor je spreiding en het algehele geluid.

Ben ik helemaal met je eens :wink: Bedankt voor het advies!

Bluesbreaker
20 september 2004, 15:28
Gaan we weer..." Oh heb je zoveel te besteden?...Dan kan je een buizenbak kopen!"

Vervolgens zit de koper opgescheept met een of ander ouwe lullige buizenbak waar de sound die hij zoekt echt niet uit te halen is en nog voor 100-en euro's aan pedalen erbij moet kopen voor wat effecten, maar hey, hijs wel buizen! :-?

Mijn advies: Vind je die Cube lekker klinken(kan ik me heel goed voorstellen, goed ding), dan zou ik er gewoon voor gaan, 60-watt is meer dan genoeg voor optredens!
Je kan er ook nog een Cab aanhangen, dus als je betere kwaliteit speaker wilt kan je er bijvoorbeeld 2*12" aan hangen wat veel doet voor je spreiding en het algehele geluid.

lees dan ook wat ik zeg voordat je me er op aanvalt!:



en nog veel meer, maar ik heb wel wat beters te doen
maar ik begrijp dat je vooral ook veel effecten wil, dus dan zou je ook kunnen kijken naar een wat goedkopere versterker en een effectenbak

edit: en dat van mij is net zo goed een welgemeend advies als dat van jou

Bart1981
20 september 2004, 15:31
Ik heb vorige week een Cube 60 aangeschaft, in combinatie met een Squier Double Fat Strat. Dit is mijn 1e elektrische set. Wel al eerder elektrisch gespeeld op geleend spul.

Ik speel er mee in een band. En ik kan je zeggen: die Cube 60 gaat HARD! Heb hem nog niet verder dan op 50% volume gehad en dat was eigenlijk al te hard voor de repetitie. Ook begin ik steeds beter in de gaten krijgen op welke manier je leuke sounds voor bepaalde nummers krijgt. Het is met name zoeken naar het juiste COSM-model in combinatie met een goed ingestelde equalizer en gain.

De Cube 60 kostte in de winkel 349. Ik vind het een zeer geschikte versterker als je op zoek bent naar iets dat "breed inzetbaar" en tevens betaalbaar is. De andere gitarist in de band speelt in op een Marshall JCM600 buizentop met een 2x 12" cab. Ik kan niet zeggen dat mijn Cube 60 voor zijn versterker onder doet. Zowel niet qua volume als qua klank.

The_RockeR13
20 september 2004, 15:38
cool :) thnx voor je reactie Bart1981. Ik kan wel een versterker voor 700 euro kopen (heb ik het geld nu ook voor). Maar om nou zoveel uit te geven :???: En die cube is indd een goede prijs/kwaliteit verhouding. Maar ik kijk nog ff verder 8-)

Bart1981
20 september 2004, 15:41
Bedenk wel dat je niet zomaar elke footswitch op de Cube kunt aansluiten. Tenzij je 2x wilt intrappen om te switchen van kanaal, of "effect aan/uit" en "delay/reverb aan/uit".
Als je volledig wilt kunnen footswitchen moet je 3 Boss FU-5S pedaaltjes kopen. Of je moet in de muziekzaak vragen of ze een 3-in-1 footswitch voor je solderen. Ik heb voor dat laatste gekozen. Moet hem alleen nog ophalen als ik klaar is... :p

Bluesbreaker
20 september 2004, 15:44
De andere gitarist in de band speelt in op een Marshall JCM600 buizentop met een 2x 12" cab. Ik kan niet zeggen dat mijn Cube 60 voor zijn versterker onder doet. Zowel niet qua volume als qua klank.

Ik begin pissed te worden van dit topic, ik begrijp ook wel dat jullie beginners zijn. Maar dat je het verschil niet hoort betekent niet dat niemand het kan horen.

Bovendiel lul je gewoon uit je nek als je zegt dat een cube 60 qua volume niet onderdoet voor een jcm 600, dat kan best zo zijn, maar jij kunt het niet weten. In dezelfde post zeg je immers nog de versterker nog nooit verder dan 50% opgengetrokken te hebben.

Bart1981
20 september 2004, 15:53
<bericht bewerkt... zie 2 posts lager>

ieme
20 september 2004, 15:53
De andere gitarist in de band speelt in op een Marshall JCM600 buizentop met een 2x 12" cab. Ik kan niet zeggen dat mijn Cube 60 voor zijn versterker onder doet. Zowel niet qua volume als qua klank.

Ik begin pissed te worden van dit topic, ik begrijp ook wel dat jullie beginners zijn. Maar dat je het verschil niet hoort betekent niet dat niemand het kan horen.

Bovendiel lul je gewoon uit je nek als je zegt dat een cube 60 qua volume niet onderdoet voor een jcm 600, dat kan best zo zijn, maar jij kunt het niet weten. In dezelfde post zeg je immers nog de versterker nog nooit verder dan 50% opgengetrokken te hebben.

Hij bedoeld denk ik dat je op bandvolume alle 2 wel mee kan komen...

Bart1981
20 september 2004, 15:54
Ho ho ho Bluesbreaker!

Ik heb niet geschreven dat ik geen verschil hoor tussen een Cube 60 en een JCM600. Dus je reactie vind ik enigszins ongenuanceerd. Tuurlijk hoor ik verschil... en wat ik persoonlijker mooier vind ik klinken is een kwestie van smaak. Clean klinkt die JCM600 erg goed. Overdrive vind ik hem erg schel soms, geen breed geluid.

En met m'n opmerking over dat volume... Ik heb de afgelopen tijd op een Marshall G15RCD gespeeld in ons bandje. En die moest je dus helemaal open trekken om op de repetities enigszins mee te kunnen. Tijdens optredens moest die G15 wel over de PA, anders was 't zinloos. Met die Cube 60 kunnen we nu gerust optredens verzorgen waar alleen de zang over de PA wordt gestuurd. Overigens: ik ben in dat bandje de zanger/gitarist. Voor mij geen solo-gejengel of andere virtuoze gitaarstunts. Mijn gitaarpartijen zijn slechts ter opvulling en verbreding. En laat mijn Cube 60 plus die Squier Double Fat Strat daar nu uitstekend geschikt zijn.

Jammer dat je zo snel pissed wordt...
En jammer dat hier op dit forum soms erg snel "koop toch een buizentop" geroepen wordt!

Bluesbreaker
20 september 2004, 16:01
En met m'n opmerking over dat volume... Ik heb de afgelopen tijd op een Marshall G15RCD gespeeld in ons bandje. En die moest je dus helemaal open trekken om op de repetities enigszins mee te kunnen. Tijdens optredens moest die G15 wel over de PA, anders was 't zinloos. Met die Cube 60 kunnen we nu gerust optredens verzorgen waar alleen de zang over de PA wordt gestuurd. Overigens: ik ben in dat bandje de zanger/gitarist. Voor mij geen solo-gejengel of andere virtuoze gitaarstunts. Mijn gitaarpartijen zijn slechts ter opvulling en verbreding. En laat mijn Cube 60 plus die Squier Double Fat Strat daar nu uitstekend geschikt zijn.

Jammer dat je zo snel pissed wordt...
En jammer dat hier op dit forum soms erg snel "koop toch een buizentop" geroepen wordt!

Nu ga je de cube vergelijken met een marshall g15rcd, in het begin ging het nog over een cube in vergelijking met een jcm 600.....

En als iemand mij vraagt wat naar mijn mening beter is dan een cube voor ongeveer dezelfde prijs mag ik gerust zeggen dat ik een buizencombo zou kopen, dat is namelijk mijn mening

BlackSun
20 september 2004, 16:08
maar ik begrijp dat je vooral ook veel effecten wil, dus dan zou je ook kunnen kijken naar een wat goedkopere versterker en een effectenbak

Hoe wil je aan eenr edelijke versterker van ONDER de 300 euro komen als je er nog een multieffect bij wil?!?
hallo, een buizenbak krijg je echt niet voor die prijs(althans geen redelijke), en dan zit je nog opgescheept met een matige transistorbak + een goedkoop fx bakkie.

Tuurlijk is je advies welgemeend. Maar ik vind niet dat je advies hem veel verder zal helpen. je krigj voor hetzelfde geld gewoon geen buizen + effecten. De Cube heeft lekker alles bij elakar, genoeg vermogen, en een prima geluidskwaliteit.

Ik zou best een voorbeeldje willen zien met wat jij dan zou kopen voor dat geld, want ik ben echt razend benieuwd welke buizencombo er aan zn eisen voldoet. Die vorige 2 combootjes die lijken me nou namelijk echt net niks.

Bart1981
20 september 2004, 16:09
Bluesbreaker...

Tuurlijk respecteer ik je mening. En natuurlijk rij ik ook liever in een Volkswagen Phaeton dan in een Skoda Octavia. Maar in die Skoda kom je even goed in Zuid Frankrijk.

Maar even on-topic:
In ons bandje hebben we nu dus een Cube 60 voor mij (zang/gitaar) en een JCM600 (leadgitaar). Wat ik bedoelde te zeggen... beide gitaarversterkers hebben allebei voldoende vermogen om bij repetities en kleine optredens zonder PA, toch de zaal te vullen. In dat opzicht doet de Cube 60 dus niet onder voor het volume van de JCM600. Wat betreft klank/effecten is het natuurlijk een kwestie van smaak. Ik kan alleen maar zeggen dat ik erg tevreden ben over de klank en de mogelijkheden van de Cube 60. In combinatie met de prijs, was het voor mij een ideale versterker. (Daarbij is hij ook nog compact en handzaam... wat ik ook erg handig vind!)

Shaggy
21 september 2004, 20:29
Ik heb twee weken geleden nog een strat uitgeprobeerd icm een cube 60. De effecten en amp simu's vielen me direct op. De delay en chorus is niet echt denderend maar die overdrives waren wel goed. Verder kan ik em alleen vergelijken met de bandit 112 in dezelfde prijsklasse en dan moet ik zeggen dat de cube clean beter sappiger klinkt en dat de overdrive vetter is.

Bart1981
21 september 2004, 20:58
Hey Shaggy,

Nou ik vind de delay lekker klinken, evenals de chorus en de phaser. De distortions vind ik uitermate goed. De r-fier is super... alleen ben ik nog aan het zoeken naar een lekkere rock-distortion. Als ik voor de COSM "Marshall Stack" kies en daarna de gain ver open draai, vind ik hem wat fel klinken, mag wel wat dieper/bassiger van mij. Hoe regel ik dat met de equalizer?

Bart