PDA

View Full Version : Wat is er mis met de Crybaby



jurgeo
19 september 2004, 11:18
Beste mensen...

Ik speel nu een jaar gitaar...en wil graag een effect aanschaffen, nou ligt mij voorkeur voor een wah-pedaal...

Ik heb zelf al testjes gedaan in muziekwinkels.....en ik vind de crybaby voor die prijs goed klinken....

waarschijnlijk hebben jullie er ervaring mee.....en kunnen jullie me meer vertellen....wat er goed en slecht aan is

Mitch
19 september 2004, 11:43
Je hebt de zoekfunctie nog niet gebruikt zeker :D

nocaster
19 september 2004, 11:55
Als iemand zijn eerste bericht hier plaatst heet je hem welkom Seymour Paul.
Welkom hier jurgeo
De Crybaby is een prima Wah-pedaal alleen niet true bypass,
dit in tegenstelling met bv de Real mccoy die dat wel is, klinkt ook beter maar is ook een flink stuk duurder.
Verders is er over wah-pedalen al zoveel geschreven hier, zou zeggen gebruik je zoekfunctie en lees.
Succes

Fuhgawz
19 september 2004, 12:01
Ikzelf vind de Crybaby veel te scherp klinken. Daarbij heeft hij nauwelijks bas. Heb je ook de Vox (Clyde McCoy) wah wah getest in de winkel?
Je kunt ook op harmony central (http://www.harmony-central.com) voor recensies kijken, maar die moet je meestal met een korreltje zout nemen.
Verder kan ik je aanraden om op marktplaats te kijken. Soms duiken er wah wah's met true bypass op. Daarnaast is het gewoon een stuk goedkoper.

Mitch
19 september 2004, 12:11
Als iemand zijn eerste bericht hier plaatst heet je hem welkom Seymour Paul.


Ik had niet naar het aantal posts gekeken :oops:


Verders is er over wah-pedalen al zoveel geschreven hier, zou zeggen gebruik je zoekfunctie en lees.


....maar we zijn het wel eens :)

Minpunten crybaby:

-geen respons in het laag (hak naar beneden)
-iets te vinnig hoog (teen naar beneden)
-romelt behoorlijk aan je geluid: zelfs als -ie uit staat vermindert -ie je gitaarsignaal behoorlijk (het true bypass verhaal van nocaster)

Plus:
-prijs. Zeker 2ehands goedkoop.
-ruim aanbod.

Quink
19 september 2004, 13:32
Als iemand zijn eerste bericht hier plaatst heet je hem welkom Seymour Paul.

Kijk, zo zet men de wereld op zijn kop. Als iemand nieuw is, is het netjes om dit even te laten weten, "Beste mensen, ik ben nieuw hier, misschien zie ik wat over het hoofd, bla bla.." etc, of je even voor te stellen.

Anyway, back on topic. Ik heb zelf een Cry baby gehad, en vond het op zich geen verkeerd pedaal. Alleen, wat al eerder is gezegd, het ding tast je toon behoorlijk aan. Maar op zich wel een leuk pedaal om een beetje mee te spelen, zeker als je begint. Maar zeker niet nieuw kopen. Tweedehands, dan kun je er zonder al te veel verlies weer vanaf.

Bluesbreaker
19 september 2004, 13:54
de 535q is wel true bypass

jurgeo
19 september 2004, 14:00
Oke......sorry dat ik me niet heb voorgesteld.....

Ik ben dus Jurgeo.....en ben grote fan van RHCP,......ik wil met het wah-pedaal dus funky dingen mee spelen (wacka-wacka).......

Maar alvast bedankt voor de info, dus als ik het goed begrijp is hij niet geschikt voor lage tonen.....

maar ik zal idd even de zoekfunctie gebruiken

RedBuell
8 oktober 2004, 23:43
Okee ben zelf aan het snuffelen voor een wah nou kom ik steeds dat true bypass tegen wat houd dit in....???

Robbert
8 oktober 2004, 23:59
Ik raad je aan om de zoekfunctie te gebruiken. Niet om flauw te zijn, maar wel omdat onder andere Dirk_Hendrik een hoop heeft geschreven over (niet/) truebypass.

Korte samenvatting. True bypass betekend volledige bypass. Wanneer een pedaal uitgeschakeld staat, is het signaal volledig afgesloten van het signaalpad. Bij niet true bypass kan het signaal dus nog wel door het effect heen, met tone-loss als gevolg.

savecracker85
8 oktober 2004, 23:59
waar het in het kort op neer komt is dit:
als je wah-wah uit staat gaat het signaal natuurlijk toch door het pedaal heen...Hierdoor verlies je nogal wat toon dus de kwaliteit van van het geluid gaat dan achteruit...Echter als je wah/pedaal true bypass is heb je hier geen last van

*edit*
damn..net iemand voor :P

Speeddemon
9 oktober 2004, 00:02
true bypass houdt in dat wanneer een effect is UITgeschakeld, de ingangsjack DIRECT aan de UITgangsjack is gekoppeld, zonder dat er ook maar enige electronica in dat signaalpad hangt, wat het geluid kan aantasten.

Nou zijn bijvoorbeeld met name MXR en DOD pedalen (de ouwe) dusdanig goed ontworpen, dat je daar amper verschil hoort (als je mij bij een DOD 250 het verschil tussen TB en non-TB kan aantonen, wordt minister-president! ), maar wah-wah's en fuzzpedalen zijn notoire 'tone-suckers'; pedalen die een zwaar negatieve invloed hebben op je signaal, als ze uit staan.

RedBuell
9 oktober 2004, 00:26
Ik kan een Vox V848 kopen voor een stuk minder dan de € 200,- waar hij voor staat bij Feedback.

Hoe zit het met tonesucking bij die Vox, en hoe klinken ze uiteraard (wie speelt er mee)

Robbert
9 oktober 2004, 00:27
Voor hoeveel kan je hem kopen? Een Vox 847 is vrij makkelijk te modificeren... dus het moet wel een leuke deal zijn voor je...

Speeddemon
9 oktober 2004, 00:28
de V848 IS al true bypass.

Nicci
9 oktober 2004, 11:29
ik gebruik al een tijdje een crybaby en alles wat hier geschreven wordt klopt, maar dat wil niet zeggen dat het geen bruikbare wah is: dat is het wel. en niet duur. dat is ook van belang aangezien ik het idee heb dat de vragensteller nog niet zo lang aan de gang is.

oh ja, welkom!

Antal
9 oktober 2004, 19:03
Voor hoeveel kan je hem kopen? Een Vox 847 is vrij makkelijk te modificeren... dus het moet wel een leuke deal zijn voor je...


de V848 IS al true bypass.

Waarschijnlijk bedoelde hij dat als je een 848 koopt alleen omdatie tb is, je net zo goed voor minder geld een 847 kunt kopen en dan zelf tb maken.

Robbert
9 oktober 2004, 20:49
Waarschijnlijk bedoelde hij dat als je een 848 koopt alleen omdatie tb is, je net zo goed voor minder geld een 847 kunt kopen en dan zelf tb maken.

Precies, dat bedoelde ik :D

Speeddemon
9 oktober 2004, 21:55
aha.

maar een tijdje geleden stonden ze allebei nog in 't feedback krantje, en ook allebei voor 189 euro.
Nu staat alleen de Clyde McCoy er nog in.

AoDf
10 oktober 2004, 00:12
Even mijn ei kwijt:

Ik heb overigens zelf laatst mijn Dunlop Crybaby GCB-95 gemodificeerd. Zelf true-bypass gemaakt en enkele tone-mods gedaan, was erg leuk om een beetje te hobbyen en het geluid is echt opgeknapt. Kan nu via drie potmeters de klank en bas en mids regelen. Kan nu ook simpel via een jumpertje op een klein extra printje de frequentieband regelen die door de wah gebruikt wordt. Nu is mijn wah niet schel meer en door de regelbare mid boost wordt ook de overgang van laag naar hoog meer uitgesmeerd. Met de hak naar beneden heb ik nu niet zo'n 'geknepen' bastoon meer. Al met al voor zo'n 20 euro onderdelen een veelzijdigere wah.

Echter enige probleem is dat mijn wah nu piept en shriekt als ik het pedaal op en neer doe, zelfs bij een nieuwe potmeter blijft het pedaal piepen, daar baal ik wel van, beetje olie heeft niet geholpen.

Antoon
10 oktober 2004, 19:50
AoDF was me voor maar het lijkt mij ook niet zo'n probleem om een schakelaartje met 4 ipv 2 lipjes erin te zetten (Cry Baby heeft niet eens een LEDje) en hem zo true bypass te maken.. De JD Wahs zitten goed en stevig in elkaar en zijn makkelijk te modificeren: een ander input condensatortje (bv 0.05 ipv 0.01) geeft je al veel meer bas. Ook de 'sweep' is aan te passen (bv verder laten doorlopen). Als je behuizing, de inductor en de potmeter maar goed is. De rest van de electronica is te verwaarlozen

cappuccino
11 oktober 2004, 11:29
gewoon een vox wah kopen. Rest is shit vind ik.

Speeddemon
11 oktober 2004, 11:52
gewoon een vox wah kopen. Rest is shit vind ik.
deze horen ook bij de rest:
Alles van Teese
alles van Fulltone
alles van Colorsound.


:roll:

Antoon
11 oktober 2004, 12:32
De VOX wah verschilt nagenoeg niets van de Cry Baby, behalve de behuizing. Het allemaal vrijwel hetzelfde circuit. Geoffrey Teese gebruikt Jim Dunlop behuizingen maar heeft extra aandacht aan de componentkeuze gegeven. Schema van de picture wah is identiek aan de vox

ReinoutV
11 oktober 2004, 12:47
Hoe kan het dan dat die dingen allemaal anders klinken en sommige mensen met een Vox een Crybaby niet kunnen uitstaan?

Antal
11 oktober 2004, 13:52
deze horen ook bij de rest:
Alles van Teese
alles van Fulltone
alles van Colorsound.

Idd volledig shit. Vooral die WoF wah! :razz:

Antal
11 oktober 2004, 13:55
De VOX wah verschilt nagenoeg niets van de Cry Baby, behalve de behuizing. Het allemaal vrijwel hetzelfde circuit. Geoffrey Teese gebruikt Jim Dunlop behuizingen maar heeft extra aandacht aan de componentkeuze gegeven. Schema van de picture wah is identiek aan de vox

Het spijt me zeer hoor, maar ik hoor toch duidelijk een verschil tussen een dunlop en een Vox. Misschien dat ze schematisch op elkaar lijken, maar de klank is toch echt anders. Misschien door het gebruik van andere componenten ofzo... De behuizingen van die 2 verschillen dan wel weer nauwlijks. Dus daar ben ik het ook niet met je eens.

Speeddemon
11 oktober 2004, 16:02
idd. Ik *had* een Vox. En toen die gerepareerd en TB gemaakt werd, had ik voor een optreden een Crybaby te leen. Die met dat rode knopje aan de zijkant voor schakelbare volume boost.

Echt, totaal geen MOJO of tone. (we spelen funk/soul/disco covers).

Tuurlijk hoort Jan Lul in 't publiek het niet, maar ik wel, en dat beinvloedt mijn spel en podium 'aura' nadelig.

Maar goed, d'r komt een Teese WOF aan, dus al die proletarische wah's staan toch onder me. :razz: 8-) :lol:

AoDf
11 oktober 2004, 19:29
De VOX wah verschilt nagenoeg niets van de Cry Baby, behalve de behuizing. Het allemaal vrijwel hetzelfde circuit. Geoffrey Teese gebruikt Jim Dunlop behuizingen maar heeft extra aandacht aan de componentkeuze gegeven. Schema van de picture wah is identiek aan de vox

Het spijt me zeer hoor, maar ik hoor toch duidelijk een verschil tussen een dunlop en een Vox. Misschien dat ze schematisch op elkaar lijken, maar de klank is toch echt anders. Misschien door het gebruik van andere componenten ofzo... De behuizingen van die 2 verschillen dan wel weer nauwlijks. Dus daar ben ik het ook niet met je eens.

De Vox is volgens mij standaard warmer en bassiger als een Crybaby. Die Jimi Hendrix van Dunlop is ook al warmer als de crybaby. Dit is inderdaad zo te regelen met een andere condensator en een weerstandje. Als je de waarden aanneemt die ook in de vox zitten kom je al een aardig eind. Tuurlijk kun je ook gelijk een nieuwe Vox kopen :-D maar ik had mijn Dunlop al een paar jaar liggen, dacht ik ga ermee hobbyen en ik zie wel wat het wordt. Klinkt perfect nu.

AoDf
11 oktober 2004, 19:30
De VOX wah verschilt nagenoeg niets van de Cry Baby, behalve de behuizing. Het allemaal vrijwel hetzelfde circuit. Geoffrey Teese gebruikt Jim Dunlop behuizingen maar heeft extra aandacht aan de componentkeuze gegeven. Schema van de picture wah is identiek aan de vox

Het spijt me zeer hoor, maar ik hoor toch duidelijk een verschil tussen een dunlop en een Vox. Misschien dat ze schematisch op elkaar lijken, maar de klank is toch echt anders. Misschien door het gebruik van andere componenten ofzo... De behuizingen van die 2 verschillen dan wel weer nauwlijks. Dus daar ben ik het ook niet met je eens.

De Vox is volgens mij standaard warmer en bassiger als een Crybaby. Die Jimi Hendrix van Dunlop is ook al warmer als de crybaby. Dit is inderdaad zo te regelen met een andere condensator en een weerstandje. Als je de waarden aanneemt die ook in de vox zitten kom je al een aardig eind. Tuurlijk kun je ook gelijk een nieuwe Vox kopen :-D maar ik had mijn Dunlop al een paar jaar liggen, dacht ik ga ermee hobbyen en ik zie wel wat het wordt. Klinkt perfect nu.

savecracker85
11 oktober 2004, 20:53
idd. Ik *had* een Vox.

ja want die heb ik nu volgens mij :P

ik dacht al dat hij van iemand van van dit forum kwam :D

Antoon
11 oktober 2004, 22:07
Het spijt me zeer hoor, maar ik hoor toch duidelijk een verschil tussen een dunlop en een Vox. Misschien dat ze schematisch op elkaar lijken, maar de klank is toch echt anders. Misschien door het gebruik van andere componenten ofzo... De behuizingen van die 2 verschillen dan wel weer nauwlijks. Dus daar ben ik het ook niet met je eens.

ik weet niet of ik je helemaal begrijp maar ik ben het met je eens dat ze zo uit de doos zeker verschillend klinken. Maar het loont de moeite om even op te zoeken hoe het circuitje werkt. Op het internet is zat te vinden over hoe je een huis-tuin-en-keuken Cry Baby kunt aanpassen. De hoeveelheid electronica is vrij minimaal. Je zal misschien niet het niveau van de Teese wahs halen maar dingen als te weinig bas of een te scherp hoog zijn bijna in een handomdraai aan te passen. De behuizing, de pot en de inductor van de Cry Baby zijn goed en de rest is eigenlijk een kwestie van 'tuning'. Probeer maar eens

Speeddemon
11 oktober 2004, 22:43
idd. Ik *had* een Vox.

ja want die heb ik nu volgens mij :P

ik dacht al dat hij van iemand van van dit forum kwam :D
Hey Eelco, jij hier? :lol:

al mee opgetreden of nie?

savecracker85
12 oktober 2004, 09:13
Hey Eelco, jij hier? :lol:

al mee opgetreden of nie?
yep ik ook hier :P
nee, kep nog niet opgetreden..zit er voorlopig ook niet zo snel in, denk ik... Maar de wah werkt iniedergeval prima :wink:

Mithrandir
12 oktober 2004, 09:27
Eelco? Ik ben Eelco verdomme...

savecracker85
12 oktober 2004, 14:15
nee ik ben Eelco :roll:

piezo
28 november 2004, 14:29
Even mijn ei kwijt:

Ik heb overigens zelf laatst mijn Dunlop Crybaby GCB-95 gemodificeerd. Zelf true-bypass gemaakt en enkele tone-mods gedaan, was erg leuk om een beetje te hobbyen en het geluid is echt opgeknapt. Kan nu via drie potmeters de klank en bas en mids regelen. Kan nu ook simpel via een jumpertje op een klein extra printje de frequentieband regelen die door de wah gebruikt wordt. Nu is mijn wah niet schel meer en door de regelbare mid boost wordt ook de overgang van laag naar hoog meer uitgesmeerd. Met de hak naar beneden heb ik nu niet zo'n 'geknepen' bastoon meer. Al met al voor zo'n 20 euro onderdelen een veelzijdigere wah.

Echter enige probleem is dat mijn wah nu piept en shriekt als ik het pedaal op en neer doe, zelfs bij een nieuwe potmeter blijft het pedaal piepen, daar baal ik wel van, beetje olie heeft niet geholpen.

1) Het piepen zit niet in de pot en meestal ook niet in het scharnier, maar in de "bladveer", die over de scharnieras loopt. Met een druppie machine olie tussen veer en as te verhelpen.
2) Heb je aantekeningen bijgehouden van de wijzigingen aan je Crybaby? Ik zou ook nog wel wat wijzigingen in de klank willen kunnen maken. N.B. ik ben geen echte electronica hobbyist, dus doorekenen e.d. kan ik niet.
3) Ik heb mijn Crybaby overigens onlangs ook true bypass gemaakt. ('94 model met een wat andere print dan op de true bypass sites te vinden is en dus moest ik ook een baantje van de print doorkrassen) Beslist een vooruitgang.

piezo
28 november 2004, 14:30
Even mijn ei kwijt:

Ik heb overigens zelf laatst mijn Dunlop Crybaby GCB-95 gemodificeerd. Zelf true-bypass gemaakt en enkele tone-mods gedaan, was erg leuk om een beetje te hobbyen en het geluid is echt opgeknapt. Kan nu via drie potmeters de klank en bas en mids regelen. Kan nu ook simpel via een jumpertje op een klein extra printje de frequentieband regelen die door de wah gebruikt wordt. Nu is mijn wah niet schel meer en door de regelbare mid boost wordt ook de overgang van laag naar hoog meer uitgesmeerd. Met de hak naar beneden heb ik nu niet zo'n 'geknepen' bastoon meer. Al met al voor zo'n 20 euro onderdelen een veelzijdigere wah.

Echter enige probleem is dat mijn wah nu piept en shriekt als ik het pedaal op en neer doe, zelfs bij een nieuwe potmeter blijft het pedaal piepen, daar baal ik wel van, beetje olie heeft niet geholpen.

1) Het piepen zit niet in de pot en meestal ook niet in het scharnier, maar in de "bladveer", die over de scharnieras loopt. Met een druppie machine olie tussen veer en as te verhelpen.
2) Heb je aantekeningen bijgehouden van de wijzigingen aan je Crybaby? Ik zou ook nog wel wat wijzigingen in de klank willen kunnen maken. N.B. ik ben geen echte electronica hobbyist, dus doorekenen e.d. kan ik niet.
3) Ik heb mijn Crybaby overigens onlangs ook true bypass gemaakt. ('94 model met een wat andere print dan op de true bypass sites te vinden is en dus moest ik ook een baantje van de print doorkrassen) Beslist een vooruitgang.

FLechdrop
30 november 2004, 11:42
Wat zijn goede sites met crybaby mod informatie? Met google kan ik niets bruikbaars vinden :-?

Antoon
2 december 2004, 12:01
http://www.geofex.com/Article_Folders/wahpedl/wahped.htm

AoDf
2 december 2004, 21:03
Deze heb ik als basis gebruikt:

http://members01.chello.se/pastorn/fx/mods/dunlop.htm

piezo
6 december 2004, 20:45
Bedankt voor de links, mensen. En AoDf, bedankt voor je persoonlijk bericht. Ik zal de link documentatie eerst eens doorlezen.

dejohan
6 december 2004, 23:04
Het spijt me zeer hoor, maar ik hoor toch duidelijk een verschil tussen een dunlop en een Vox. Misschien dat ze schematisch op elkaar lijken, maar de klank is toch echt anders. Misschien door het gebruik van andere componenten ofzo... De behuizingen van die 2 verschillen dan wel weer nauwlijks. Dus daar ben ik het ook niet met je eens.

ik weet niet of ik je helemaal begrijp maar ik ben het met je eens dat ze zo uit de doos zeker verschillend klinken. Maar het loont de moeite om even op te zoeken hoe het circuitje werkt. Op het internet is zat te vinden over hoe je een huis-tuin-en-keuken Cry Baby kunt aanpassen. De hoeveelheid electronica is vrij minimaal. Je zal misschien niet het niveau van de Teese wahs halen maar dingen als te weinig bas of een te scherp hoog zijn bijna in een handomdraai aan te passen. De behuizing, de pot en de inductor van de Cry Baby zijn goed en de rest is eigenlijk een kwestie van 'tuning'. Probeer maar eens

+1

Je kan bijvoorbeeld de frequentierange van wah's gewoon veranderen door het tandwieltje een tandje te verzetten. zo kan je te schelle of te doffe wah's aanpassen. Een simpelere mod kan je gewoon niet verzinnen.