PDA

View Full Version : Les Paul



Morpheus
18 september 2004, 03:00
Binnenkort ga ik naar de VS op vakantie...mijn plan was om aldaar een gibson les paul te kopen...aangezien ze hier zo godsgruwelijk duur zijn....ik neem namelijk aan dat ze daar een tikkeltje goedkoper zijn...maar heeft íemand enig idee op hoeveel dollars ik moet rekenen voor een goeie les paul

Nee, nie custom..maar gewoon, een standaard ding...liefst die classis, kleur boeit nie....maar allermooist is die zakk wylde signature..heeft al MIJN eisen...weet ik, omdat ik op die instrumenten heb gespeeld...iemand die ik ken heeft haast alle gibson lp-issues....nou ja..van alle soorten eentje..nie in alle kleuren natuurlijk....

Weet iemand de prijs van dat speeltje?? :roll:

Bij voorbaad dank...

THW
18 september 2004, 09:06
Binnenkort ga ik naar de VS op vakantie...mijn plan was om aldaar een gibson les paul te kopen...aangezien ze hier zo godsgruwelijk duur zijn....ik neem namelijk aan dat ze daar een tikkeltje goedkoper zijn...maar heeft íemand enig idee op hoeveel dollars ik moet rekenen voor een goeie les paul

Nee, nie custom..maar gewoon, een standaard ding...liefst die classis, kleur boeit nie....maar allermooist is die zakk wylde signature..heeft al MIJN eisen...weet ik, omdat ik op die instrumenten heb gespeeld...iemand die ik ken heeft haast alle gibson lp-issues....nou ja..van alle soorten eentje..nie in alle kleuren natuurlijk....

Weet iemand de prijs van dat speeltje?? :roll:

Bij voorbaad dank...
De prijs heb ik geen idee van, maar bij de grens moet je toch weer belasting betalen zodat ze uiteindelijk toch even duur zijn :roll:

Annuh
18 september 2004, 11:40
Ik heb ook m'n gitaartjes gekocht in usa.(handig he elk jaar naar beverly hills te gaan;)) En ik zou je aanraden om naar een Guitar Center te gaan...deze zijn in elke staat te vinden. Dit is het grootste muziekbedrijf in amerika.

De prijs van een classic is Price: $1,649.00 - $1,749.00
De prijs van een Standaard '60 neck is Price: $1,849.00
De prijs van een Zakk Wylde is Price: 3,799.00

Ik zou vooral effecten enzo in amerika kopen.
En losse onderdelen zoals slagplaten enzo die je hier niet kan krijgen.

suc7 :D

Morpheus
18 september 2004, 13:52
Heel erg bedankt voor alle respons! Heeft echt al geholpen! Wellicht een overbodige vraag, maar bij die muziek-toko verkopen ze ook 2e hands gibson lp's he? Of zijn die 2e hands instrumenten schrikbarend duurder dan de nieuwe instrumenten??

Annuh
18 september 2004, 17:55
neem de nieuwprijs van de lp en neem daar 2/3 van.
Als de gitaar er perfect nog uitziet en klinkt en je betaald er minder voor de 2/3 van de nieuw prijs...good job! :D

Meestal 2de hands in winkels zijn duurder dan marktplaats 2de handsjes...de winkels willen wel namelijk wat winst maken.

RRRobin
18 september 2004, 20:35
Binnenkort ga ik naar de VS op vakantie...mijn plan was om aldaar een gibson les paul te kopen...aangezien ze hier zo godsgruwelijk duur zijn....ik neem namelijk aan dat ze daar een tikkeltje goedkoper zijn...maar heeft íemand enig idee op hoeveel dollars ik moet rekenen voor een goeie les paul

Nee, nie custom..maar gewoon, een standaard ding...liefst die classis, kleur boeit nie....maar allermooist is die zakk wylde signature..heeft al MIJN eisen...weet ik, omdat ik op die instrumenten heb gespeeld...iemand die ik ken heeft haast alle gibson lp-issues....nou ja..van alle soorten eentje..nie in alle kleuren natuurlijk....

Weet iemand de prijs van dat speeltje?? :roll:

Bij voorbaad dank...


De prijs heb ik geen idee van, maar bij de grens moet je toch weer belasting betalen zodat ze uiteindelijk toch even duur zijn :roll:

over het algemeen wel ja :P heheh

Morpheus
18 september 2004, 22:20
heeft iemand enig idee hoeveel % belasting t is? En overigens...hoe weet de belastingdienst, dat je de gitaar DAAR hebt gekocht, en niet hier????

vester86
19 september 2004, 00:42
gewoon een lege gitaartas/koffer meenemen, en op de terugweg vragen of je je gitaar mee het vliegtuig mee mag nemen, dan isser nisk met belastingen... laat ze maar es bewijzen dat je die gitaar niet al had...

Annuh
19 september 2004, 00:43
Ik heb nooit belasting voor m'n gitaar(en) moeten betalen die ik meenam uit de vs. Je koopt hem daar en dan neem je hem in het vliegtuig mee als handbagage (instrumenten mogen meegenomen worden als handbagage). Je geeft hem in het vliegtuig aan zo'n schattige steward (voor jou stewardess :wink: ) en die zet hem dan ergens veilig neer in het vliegtuig. Als je in NL geland bent dan staat hij/zij al klaar op je te wachten met de gitaar bij de uitgang van het vliegtuig of je zegt hey ik heb m'n gitaar hier aan een steward(ess) gegeven en dan pakken ze hem.

Simple nuhh??? :D

vester86
19 september 2004, 00:48
that's what i say.. en dan moet je wel heel vriendelijk met een pokerface zeggen dat je niks hebt aan te geven bij de douane.... :-p

bert k
19 september 2004, 01:26
Nee, en zo'n koffer valt ook helemaal niet op :o

vester86
19 september 2004, 01:31
wie zegt dat je die niet uit nederland de VS mee in hebt genomen?? ik ben afgelopen najaar met school naar rome geweest: heb akoestische gitaar mee genomen en totaal nergens last van gehad!

Joris

bert k
19 september 2004, 01:37
Ja, maar Rome is EU, daar kan alles. Als je met een gitaar naar de VS en terug gaat moet je bij vertrek een verklaring bij de douane halen dat dat ding van jou is.

ben???
19 september 2004, 01:47
ik neem jaarlijks een gitaar mee naar israel, nooit ellende mee gehad

ben???
19 september 2004, 01:47
de duane dus :D

nog nooit iets gevraagd

Morpheus
19 september 2004, 02:13
in mijn jonge jaren (alsof ik daar nie meer inzit :razz: ) speelde ik ooit hobo. Voor degenen onder ons die niet weet wat dat is; geen man overboord, tis een blaasinstrument, lijkt op klarinet...

ik had een tournee door de VS, met dat ding....ging ik dus mee t vliegtuig in...alleen in philadelphia deed men moeilijk, en dacht men dat het een soort opklapbare bazooka was..moest ik m dus uit de koffer halen, in elkaar zetten, en op spelen, toen bleek dat alles toppietoppie was, niets aan t handje. maar ook daar deed men dus eigenlijk niet moeilijk over.

vester86
19 september 2004, 02:42
Ja, maar Rome is EU, daar kan alles. Als je met een gitaar naar de VS en terug gaat moet je bij vertrek een verklaring bij de douane halen dat dat ding van jou is. gewoon net doen alsof dr in die koffer/tas een gitaar zit (of koop een gitaar van 50 euro bij f**dback, en "ruil die dan om" in de VS, mogelijkheden genoeg)

Steven5446
19 september 2004, 09:48
Het meenemen naar NL blijft altijd een gok. De douane op Schiphol kijkt steeds vaker uit naar (nieuwe) gitaar koffers, en als ze dan ook nog zien dat je uit de US komt is het vaak te laat. Als je de gok wil nemen raad ik je aan om een oude koffer mee te nemen (of gigbag). Je moet ook zorgen dat je geen aankoop nota's of bonnetjes of kaartjes bij je gitaar houdt. Stuur deze apart met de post. Als je dan aangehouden wordt, gewoon volhouden dat het je eigen gitaar is die je uit NL al meegenomen had.

De vliegtuig maatschappijen zijn nooit erg moeilijk over het meenemen van een gitaar. Meestal als je het normaal vraagt en zegt dat het een waardevol instrument is hebben ze wel een extra plekje in de kabine.

Als je het zekere voor het onzekere wil nemen, de invoerrechten voor een electrische gitaar zijn 3.7 % en btw 19%

Dus een gitaar van USD. 100,-(factuur) gaat je ongeveer kosten:

usd. 100 x douane koers = bijv. Euro 80,-
Euro 80,- + 2.96(3.7%) + 15.76(19% van 82.96) = Euro 98,72

Als je nadat je door de douane bent aangehouden je gitaar wil invoeren, heb je meestal kans dat de douane je een boete geeft over dit bedrag....(wegens het niet netjes vooraf aangeven).

Mocht je voor de veilige manier van invoer gaan, zorg dat de waarde op de bon/factuur enigszins correct is... een historic les paul van USD. 100,- daar trapt (zelfs) de douane niet (meer) in...

zjanke
19 september 2004, 11:44
Je moet ook zorgen dat je geen aankoop nota's of bonnetjes of kaartjes bij je gitaar houdt. Stuur deze apart met de post. Als je dan aangehouden wordt, gewoon volhouden dat het je eigen gitaar is die je uit NL al meegenomen had.

Zo werkt het dus niet, jij voert iets in, dus jij moet aantonen dat je het ding hier gekocht hebt. Dus je zult een aankoopbewijs uit NL moeten overleggen, of een tijdelijke uitvoerverklaring.
Volhouden dat je hem hier gekocht hebt als dat niet zo is werkt dus niet, als er een crimineel hier aankomt met meer dan 3 kg coke (daaronder heb je vrijstelling in NL en ben je dus muzikant :wink: ) en hij blijft beweren dat het poedersuiker is, geloven ze hem ook niet op zijn mooie blauwe kijkers. 8-)



Als je nadat je door de douane bent aangehouden je gitaar wil invoeren, heb je meestal kans dat de douane je een boete geeft over dit bedrag....(wegens het niet netjes vooraf aangeven).

Mocht je voor de veilige manier van invoer gaan, zorg dat de waarde op de bon/factuur enigszins correct is... een historic les paul van USD. 100,- daar trapt (zelfs) de douane niet (meer) in...

Die boete krijg je dus inderdaad wel en zij berekenen die boete over onder andere de werkelijke waarde. Laat ik het zo stellen, als de douane inruilprijzen zou vaststellen, dan ging vandaag iedereen zijn gitaar inruilen... Ook hebben ze vaak meer kennis van zaken dan de leek denkt, wel is het zo dat iedere douanier zijn eigen "specialiteiten" heeft. Ik heb zelf dus een keer gezien dat een partij valse nike shirts werd geindentificeerd aan de hand van verkeerd gestikte naden. Die historic Les Paul halen ze er echt wel uit...

Ik werk zeer regelmatig met de douane en het zijn net mensen. Als jij een beetje leuk met hen omgaat, dan gaan zij een beetje leuk met jou om. Probeer je ze te naaien, dan worden ze heel erg star en dan pakken ze je overal waar ze je kunnen pakken.
Wil je dus 22% besparen moet je de gok nemen dat ze je niet pakken, maar niet zeiken als ze het wel doen. De voorbeelden van de mensen op dit forum die gewoon doorlopen, zijn incidenteler dan mensen die gepakt worden, al lijkt het er toch sterk op dat je gewoon door kunt lopen. :o

MazeMouse
19 september 2004, 11:55
Zorg gewoon net als ik voor familie in Amerika.
En dan laat je je neef hierheen op vakantie komen.
Dan wordt toch plotsklaps en ineens zijn gitaar gestolen. (terwijl je wel netjes afrekent ;))

Jij je gitaar voor de lagere prijs.
Hij het geld van de gitaar terug EN nog eens verzekering innen (en een leuke vakantie :P)

Morpheus
19 september 2004, 22:47
maar okay...goed....ik lees hier heel veel info..maar....is het te doen? kán ik het doen? Is de pak-kans, om t zo maar te noemen, groot??

want t scheelt echt schandaaaalig veel gewoon, daar een gibson lp kopen, of hier....

zjanke
19 september 2004, 23:26
Zoals ik al eerder aangaf: Het is te proberen, maar de pakkans is aanzienlijk, zeker met de terrorismecontroles etc.
Een kans om een boete te ontlopen (maar wel gewoon BTW + invoerrechten moeten betalen) is je van de domme houden als je gepakt wordt en dan maar toegeven dat je niet wist :oops: dat je dat ding moest aangeven en alsnog wilt betalen.
Een andere (maar die heb je niet van mij :wink: ) mogelijkheid is om te proberen om een blanco factuur van een nederlandse muziekwinkel te pakken te krijgen voor je vertrekt en daar vervolgens zelf een factuur van te maken met een valse aankoopdatum en het juiste serienummer.
Mocht je dan gepakt worden dan kun je meteen de blues gaan zingen, je hebt dan officieel een economisch delict gepleegd en de straf zal dan iets hoger uitvallen als in het eerste geval :razz:

heavy-metal-thunder
20 september 2004, 11:19
In de States zijn ze goedkoper. Een LP Standard ebony kost bij Chuck Levins (in Washington) 1620 USD een Flame top kost 1799. Let op, dit is zonder BTW en die bedraagt in Washington 7% in NY 8 (dacht ik) in Florida 5%. Maar, als je wat moeilijk doet laten sommige zaken je het zonder BTW. Ik spreek uit ervaring.

Met de gitaar het vliegtuig op, vormt geen probleem. Kan gwoon de bin in als handbagage.

Dan de douane passeren. Met wat geluk loop je ze zo voorbij, maar voor hetzelfde geld houden ze je tegen. In dat geval zou ik het netjes spelen en je gewoon van de domme houden en zeggen dat je het niet wist dat je hierop invoer moest betalen. Zeggen dat je ze al bij had bij je vertrek gaan ze niet geloven als het over een nieuwe gitaar gaat.

Je zou in de States 2de hands kunnen kopen. Maar mijn ervaring heeft me geleerd dat een 2de hands in een winkel nauwelijks minder kost dan een nieuwe in de grote magazijnen.

Droffie
21 september 2004, 18:01
Ik zou 't gewoon gokken als ik jou was.
Ik was te schijterig vorig jaar toen ik NY terug kwam. Een hele mooie Strat uit de Customshop stond bij Sam Ash. God wat heb ik staan twijfelen. Uiteindelijk niet gedaan en wat denk je?
Geen fokking douane te zien op Schiphol. Ik had er nog een mooie amp bij kunnen kopen ook :evil:

Had ik 't maar gedaan...HEt had me maar 800 Euro gescheeld.

Morpheus
22 september 2004, 01:18
mijn knoop is doorgehakt: ik koop gewoon daar die gitaar, en zie ik douane, boeie, betaal ik belasting etc etc. Hoe ik t wend of keer, ik kom toch goedkoper uit! Althans...als iemand antwoord heeft op deze vraag (mn laatste...): heeft iemand ENIG idee hoe t zit met btw/invoerrechten in belgie???

Swoon
22 september 2004, 10:05
mijn knoop is doorgehakt: ik koop gewoon daar die gitaar, en zie ik douane, boeie, betaal ik belasting etc etc. Hoe ik t wend of keer, ik kom toch goedkoper uit! Althans...als iemand antwoord heeft op deze vraag (mn laatste...): heeft iemand ENIG idee hoe t zit met btw/invoerrechten in belgie???

Ik heb een 6tal jaar geleden een Fender 12 string gitaar gekocht in de US en die gewoon als handbagage meegenomen op het vliegtuig.

Ik had wel een oude gitaarzak op voorhand meegenomen.

Heb enkel problemen gehad bij het controlleren van de bagage. het was een semi akoestische gitaar en die pipo's in de US waren er eerst heilig van overtuigd dat er een bom in zat. (Het kleine preampje en de kabeltjes in de gitaar vonden ze nogal verdacht.) Er kwam op de duur zelf iemand die het bovenblad er wou afhalen.
Anyhoo, na 5 minuutjes hadden ze dan toch door dat het om een versterkertje ging en ben ik probleemloos door geraakt.

Ik weet wel niet hoe het nu staat met de controles. Toen was alles nog net iets gemakkelijker dan nu...

Swoon

The Mule
22 september 2004, 10:10
mijn knoop is doorgehakt: ik koop gewoon daar die gitaar, en zie ik douane, boeie, betaal ik belasting etc etc. Hoe ik t wend of keer, ik kom toch goedkoper uit! Althans...als iemand antwoord heeft op deze vraag (mn laatste...): heeft iemand ENIG idee hoe t zit met btw/invoerrechten in belgie???

In NL hebben we de douanetelefoon, een gratis nummer waar je al je vragen uitvoerig en geduldig beantwoord krijgt. Zoek hetzelfde voor Belgie op zou ik zeggen...

P****Fred
22 september 2004, 11:34
in belgië 21 % btw + 3 % invoer...

bij wildwoodguitars koop je een lp standard voor 1750 $

1750 * 1.24 = 2170 $

volgens de huidige koersen is dit 1764 €!!!

zonder belastingen komt het op 1423 €...

vind ik eigenlijk het risico niet waard, want je moet niet denken dat je als je tegengehouden wordt je enkel je btw en invoer moet betalen, daar komt nog es een leuke boete bovenop ;-)

Morpheus
22 september 2004, 13:22
@p****Fred:
en dat klopt dus niet. Je mag t gewoon meenemen, als je maar die belasting en ivrechten betaald. Doe je dat niet, dan pas krijg je de boete....

P****Fred
22 september 2004, 13:44
en dat bedoelde ik dus ook... :wink:

The Mule
22 september 2004, 14:42
@p****Fred:
en dat klopt dus niet. Je mag t gewoon meenemen, als je maar die belasting en ivrechten betaald. Doe je dat niet, dan pas krijg je de boete....

Kleine aanvulling: als ze (letterlijk of via een bordje) vragen "heeft u iets aan te geven" en je ontkent (of gaat het andere poortje door) maar zij snappen je, dan heb je ook een boete aan je broek...

Negative K3 fan
22 september 2004, 16:52
kun je altijd zeggen dat je dat niet wist ofzo...

mijn oom is trouwens gewoon doorgelopen m et een agile in doos in koffer vorig jaar vanuit de VS.

Morpheus
22 september 2004, 17:55
@ p****Fred: okay, sorry als t lullig overkwam :razz:

oh ik had dan nog een vraag, namens een maatje van me....die geste gaat ook mee naar de VS, en wil de supreme kopen....hier in rockpalace kost ie, minus een paar centen, 3000 euro....weet iemand hoeveel ie in dollars kost? of beter, een site met amerikaanse prijzen? kheb gezocht, maar kvond nix...veni, vidi, en niet vici.... :???: :-?

P****Fred
22 september 2004, 19:38
meestal vind je geen prijzen op de sites

hier heb je een aantal sites, waar je met een mailtje een prijsofferte kan aanvragen..;

www.wildwoodguitars.com
www.willcuttguitars.com
www.magdonmusic.com
www.guitarsetc.net

hadv
22 september 2004, 22:18
houd er rekening mee dat de prijzen in de winkels in usa vaak zonder btw (vat) zijn, dat komt er ook nog bij en dat krijg je aan de grens NIET terug

oh ja, en zeggen bij de douane dat 'je het niet wist' is nogal dom & helpt ook helemaal niet :o

heavy-metal-thunder
23 september 2004, 12:16
@ p****Fred: okay, sorry als t lullig overkwam :razz:

oh ik had dan nog een vraag, namens een maatje van me....die geste gaat ook mee naar de VS, en wil de supreme kopen....hier in rockpalace kost ie, minus een paar centen, 3000 euro....weet iemand hoeveel ie in dollars kost? of beter, een site met amerikaanse prijzen? kheb gezocht, maar kvond nix...veni, vidi, en niet vici.... :???: :-?

Chuck Levins in Washington is de goedkoopste die ik kon vinden. www.chucklevins.com. Als je ze mailt heb je zéér snel antwoord en dat kan je van velen niet zeggen. Prijzen i/d States zijn zonder BTW, afhankelijk v/d State een 4à 8%, maar na wat aandringen kreeg ik het a/d prijs zonder BTW!!!

Een gitaar kan en mag zonder problemen in de Bin op het vliegtuig (als handbagage dus). Althans bij United Airlines, andere maatschappijen geen ervaring mee.

De douane passeren is altijd tricky: in Zaventem/België is het te doen om gewoon door te lopen. De gitaar in een goedkope/afgeleefde case lijkt me geen slecht idee. Maar als ze je staan houden zou ik gewoon zeggen dat je niet wist dat je het moest aangeven. Als je gaat beweren dat je ze van huis uit hebt meegenomen, zal je bewijsmateriaal moeten voorleggen en dan val je door de mand en ga je nog boete moeten betalen!!

2de hands in de States kopen, valt doorgaans even duur uit als dat je ze nieuw koopt bij Chuck Levins. Maar daarmee loop je iets makkelijker de douane voorbij.

heavy-metal-thunder
23 september 2004, 12:20
ah, prijzen bij chuck Levins :
+/- 1630 USD voor LP Standard ebony
+/- 1799 USD voor LP Standard burst
prijzen incl. de case.

Morpheus
23 september 2004, 17:10
mensen, heel erg bedankt voor alle info!
Maarrr....ik heb mn keuze kunnen maken!
Het word idd de gibson les paul...maar nie de standard/classic/studio....

t wordt...


de supreme cherry sunburst...

die voldoet aan AL mijn eisen, en valt ook nog s binnen mn budget!! Ik heb een dealer via idd dít forum gevonden, die m levert voor 2300 dollar...das dan, inclusief belasting, invoerrechten blablabla 1950 euro....nou..is dat nie een mooi mals prijsje????

P****Fred
23 september 2004, 17:43
is die nieuw...???

kan je me es laten weten welke dealer dat is??
zal em niet voor je neus wegkapen hoor, m'n gitaarbudget is even op voor het ogenblik... :cry:

Flatcat
23 september 2004, 17:50
die voldoet aan AL mijn eisen, en valt ook nog s binnen mn budget!! Ik heb een dealer via idd dít forum gevonden, die m levert voor 2300 dollar...das dan, inclusief belasting, invoerrechten blablabla 1950 euro....nou..is dat nie een mooi mals prijsje????

Ga je hier niet de mist in? Hij kost al 1900euro zonder btw en taks, moet toch minstens een 2450 zijn ofzo??

Wormaap
23 september 2004, 17:53
In de meeste staten ís er toch helemaal geen BTW? Da's meen ik alleen in TX en NJ ofzoiets.
Als je hier niet tegengehouden wordt door de douane hoef je hier uiteraard ook geen BTW en invoerrechten te betalen :)

Flatcat
23 september 2004, 18:00
ach met doorwandelen op douane, ok

heavy-metal-thunder
23 september 2004, 19:27
In de meeste staten ís er toch helemaal geen BTW? Da's meen ik alleen in TX en NJ ofzoiets.
Als je hier niet tegengehouden wordt door de douane hoef je hier uiteraard ook geen BTW en invoerrechten te betalen :)

In de staten Maryland (is waar Washington DC ligt), Florida (Orlando, Miami) en New York worden taksen geheven!! Respectievelijk 7%, 5% en 8%.

Die Supreme is een mooie ding, veel geluk met de aankoop.

heavy-metal-thunder
23 september 2004, 19:39
Zelf wou ik een Standard uit de States meebrengen. Maar een paar maand voor ik naar ginder ging, stuitte ik op een pracht tweedehands (bijna nieuw) Class 5. Daarom heb ik een 2de hnds gekocht. Geen risico met douane.

Zie net een premium te koop staan, als het je interesseert (is wel in België:

timeforparty@hotmail.com

Steven5446
23 september 2004, 22:43
In de staat Delaware is de sales tax 0%

heavy-metal-thunder
23 september 2004, 23:52
Als je in New York bent, kan je dan maar best eens uitzien naar een goede winkel in Delaware. Is niet ver en scheelt toch een slok op de borrel.

Morpheus
24 september 2004, 02:21
Flatcat schreef:
Ga je hier niet de mist in? Hij kost al 1900euro zonder btw en taks, moet toch minstens een 2450 zijn ofzo??(vaag..vaag...ging iets mis met de quote-knop)

nee, niet echt...waarom? kheb een mail naar die toko gestuurd, en die gasten hebben me HEEEEL snel een mail gestuurd....zeiden dat ie, inclusief tax plus minus 2300 DOLLAR kost....en in euro's is dat toch echt wel 1440 euro...naar boven afgerond...daarover dan 3.7% invoer en daarover dan weer 19% btw, kom ik uit op 1800 euro...for the sake of reality maak ik dr 1950 van....zie je wel?

@p****fred: dat heb ik gehaald van een van de sites die jij me gaf!! Heb je raad opgevolgd, met (voor mijn persoonlijke interests) briljante resultaten :wink: :-D

Morpheus
24 september 2004, 02:29
In de meeste staten ís er toch helemaal geen BTW? Da's meen ik alleen in TX en NJ ofzoiets.
Als je hier niet tegengehouden wordt door de douane hoef je hier uiteraard ook geen BTW en invoerrechten te betalen :)

Om de evt. zoekparameters te vernauwen: ik ga naar californie...ouwe vrienden opzoeken, genieten van san francisco (wat een MOOIE stad is dat!!), en aldaar kijken naar die gitaar....maar als ik idd ergens midden in t land daar een goedkope supreme vind maak ik natuurlijk dáár een tussenstop.....

Maar zoals ik al dan niet heb gezegd: nogmaals heeeel erg bedankt voor de hulp hier, ik heb genoeg info, kzat egt ff vast, maar ik heb nu genoeg richtlijnen en info om die gitaar te kopen!! dus, wat mij betreft (en metn dit niet egoistisch vindt) mag dit topic een roemvol doch stille dood sterven..tenzij mensen het natuurlijk leuk vinden om hierover te discussieren, of over les paul's an sich...(hence the topicname... :razz: )

heavy-metal-thunder
24 september 2004, 08:49
Het zou leuk én interessant zijn mochten we wel het eindresultaat (invoerrechten, taksen...) hier kunnen lezen.

En dan... RIP

heavy-metal-thunder
24 september 2004, 08:57
Toch nog effe reageren, want je gaat de mist in : 2300 dollar zal wel kloppen (bij Chuck Levins een 2225, maar ja da's Washington DC) maareuhhh .... 2300 USD heeft meer weg van 1850 euro. Nog zeer aanvaardbaar...

Morpheus
24 september 2004, 09:05
how the hell do you get that???

1 euro is 1.6 dollar.... dus, 0,625 euro is 1 dollar....dus, simpel: 2300x0,625=1440 euro...wisselkoers van de bank en internet :???:

en als je pint (das echter discutabel, maar met de creditcard van mn ma, dát weet ik WEL zeker!!!!) hoef je nie te dokken voor t wisselen.....ik ben nie de slimste, maar ik ben niet zo zot dat ik met die 2300 dollar cash op zak ga lopen om dat ding te betalen!!

Maar, (@heavy metal thunder) kan je me vertellen hoe jij t berekend hebt?? Wellicht komt dan de fout aan het licht van míjn berekening (niet dat dat extreem veel uitmaakt, want zelfs als t in totaal rond de 2300 euro zal liggen, past t nog in mn budget....ik mag tot 2500 euro nl uitgeven aan muziekinstrumenten....maar ik wil ook nog een buizenampje hebben....ben ik voorzien voor de rest van mn leven, vermoed ik...maar goed, das nie echt relevant denk ik zo....)

heavy-metal-thunder
24 september 2004, 09:43
1 euro is +/- 1,24 USD (tot enkele weken geleden, was dit een gemiddelde koers). 1 euro = 1,6 USD??? Neen, geloof ik niet : in februari was er een historisch dieptepunt van 1 euro = 1,3 USD. Zou me verbazen dat de euro terug zo zou gestegen zijn.


Dus 2300/1.24 is een 1850 euro.

Nog enkele aandachtspunten :
- Ik zou ze daar in California toch even de duimschroeven aandraaien : bij Chuck Levins kost een Premium nog geen 2100 USD (zonder 7% taks, maar daar kan mss. wel wat mee geschipperd worden).
- als je wat zeurt krijg je het in sommige winkels aan de prijs zonder taks (blijkbaar bestaat ook daar "zwart")
- In de States krijg je soms korting als je cash betaalt;
- ook al zijn ze i/d States veel goedkoper als hier, ik zou toch nog wat negociëren over de prijs. Immers, zij weten niet juist hoe duur ze hier zijn en zij vinden een Premium ook verschrikkelijk duur.

Als je een buizenampje wil meebrengen :

Fender is 1/2 van de prijs van hier en dit geldt ook voor andere Amerikaans merken. Marshall kan je net zo goed hier kopen.

Een Fender Blues Junior kost een 350 à 400 USD. Met wat negociëren kan je er komen met je 2500.


Succes and than ... topic = RIP

Morpheus
24 september 2004, 09:56
hmm, mieters kerel! Je hebt gelijk.....

blijkbaar waren mijn info-kanalen verkeerd.... ik ga dus ook NOOOIT meer uit van die (piep) in de bank.....leuk hoor, verkeerd inlichten...(jaha, de BANK zei t verkeerd...kan je nagaan...)...

Over die amp: ik was eigenlijk ook nie echt van plan die amp daar te kopen....gaat moeilijk in de plane....gitaar...tas...nog n tas, en dan de amp...?? nee, nie echt :wink:

En btw: ben ik ff blij dat ik goed kan afdingen!! :lol: lukt me overal! ik kreeg dr steevast 50% of meer van de prijs af in de zijdestraat in china (zeg maar...de PC hooftstraat van beijing....ongeveer....)

Maar...."shame shame" :oops: :oops: :oops: wat is de premium?? Ik bedoelde de supreme....of bedoelen wij gewoon dan tzelfde??

heavy-metal-thunder
24 september 2004, 10:15
Ook al trekt de naam PREMium op suPREMe het is niet hetzelfde. Sorry, ik vergis mij inderdaad.

Een Premium is een veredelde Les Paul Classic: http://www.gibson.com/products/gibson/lespaul/classicpp.html

Een Supreme is wel degelijk iets anders, maar ze lijken wel op elkaar.
http://www.gibson.com/products/gibson/lespaul/lpsu.html

Nu was ik wel ff de mist in en nou ben ik erg aan het twijfelen a/d prijs van Chuck Levins : een kleine 2100 maar was dit nou een Supreme of Premium??? Zou ik moeten nagaan, maar maakt voor jou niets uit want van Californië ga je zo niet direct naar Washington rijen... Alhoewel een beetje Route 66-en...

Morpheus
24 september 2004, 15:29
ik heb een email gestuurd, en er een teruggekregen van een amerikaanse toko (ben de naam ff kwijt, kan t je wel later melden als je wilt), die zegt, dat de supreme 2300 dollar is, ex. VAT, maar idd, zoals je zelf aan zei, kan je redelijk makkelijk pingelen daar....t schijnt zelfs, dat t hoort..ofzo...

maar goed, nog één vraagie, over die buizenamp...voor wie dr wat van weet....

kheb wel s een geluidsfragment gehoord met zown ding, klonk superbruut, edoch.....ik heb nooit zown buizenamp gezien..hoe groot is zoiets??? Ik ben nl gelimiteerd wat ruimte betreft....

heavy-metal-thunder
24 september 2004, 21:52
Gelimiteerd??? Bwah, 'k heb gasten gezien die een grote microgolfoven (eentje met gril en al) meenamen en zelfs TV-toestel. Das zeker zo groot als vb. een Fender Deville van 40 W. Een klein buizencombo is echt niet zo groot en niet zo zwaar (vb. een Pro junior is daar echt goedkoop. Zou ik gerust i/d handbagage durven meenemen.

Morpheus
25 september 2004, 02:57
haha, ik maak me ook geen zorgen over de ruimte in het vliegtuig, maar de ruimte in mijn kamer!!! ik heb een hok van 2 bij 3...

maar ach, wellicht is een buizenamp toekomstzang....

eeeeerst die gitaar, dan zie ik wel weer :wink:

gibls6
25 september 2004, 09:36
Voor de liefhebbers van valuta:

http://www.x-rates.com/d/USD/EUR/graph120.html

Nielsvdam
27 september 2004, 11:19
Hoe zit het eigenlijk met de voltages. In Amerika hebben ze namelijk 110 volt. Kan je bijv. een Amerikaanse gitaar op een Europese versterker aansluiten?

Morpheus
27 september 2004, 12:34
bij mijn weten heeft dat temaken met het voltage dat uit je stopcontact komt...niets met het voltage uit je gitaar......lijkt me ook logisch...want 220 (of 110 V, for that matters) is echt wel VEEL.....kunnen die kleine magneetjes never opwekken...

althans, das mijn beredenering...

Morpheus
27 september 2004, 12:34
bij mijn weten heeft dat temaken met het voltage dat uit je stopcontact komt...niets met het voltage uit je gitaar......lijkt me ook logisch...want 220 (of 110 V, for that matters) is echt wel VEEL.....kunnen die kleine magneetjes never opwekken...

althans, das mijn beredenering...

Nielsvdam
27 september 2004, 17:31
Ik weet ook wel dat die elementjes dat niet aankunnen :) maar het gaat mij meer om het signaal dat vanuit de versterker naar je gitaar gaat, is dat bij europese versterkers anders dan bij amerikaanse?

Morpheus
27 september 2004, 18:09
vanuit je amp gaat er geen signaal naar je gitaar. dr gaan een signaal van je gitaar naar je amp!

je pickups vangen de trillingen van je snaar op, en zetten t om in een electrisch signaaltje. dat gaat door die kabel, en dat wordt versterkt (hence the name...) en dat wordt dan "afgespeeld" via de speaker zelf...

hoe t allemaal exact in zn werk gaat, weet ik niet. maar zo zit t wel ongeveer:)

of is iemand t fundamenteel niet met mij eens??

bert k
27 september 2004, 18:19
Klopt helemaal. Allemaal superlaagspanning. Veel versterkers kan je van 110 Volt naar 230 schakelen, heeft geen invloed op je geluid of op je gitaar.

Nielsvdam
28 september 2004, 22:54
ok en dat laaste wilde ik dus weten, bedankt :D

Negative K3 fan
28 september 2004, 23:42
Klopt helemaal. Allemaal superlaagspanning. Veel versterkers kan je van 110 Volt naar 230 schakelen, heeft geen invloed op je geluid of op je gitaar.

wel als je daarbij niet van stopcontact wisselt :)

die spanning uit de muur wordt al meteen als hij binnenkomt getransformeert naar andere spanningen, dus daar houdt de invloed van het spanningsverschil al op. Het enige wat je dus ook hoeft te doen om een amerikaanse amp in europa te laten werken en omgekeerd is de trafo vervangen.