PDA

View Full Version : LP Standard 1 of 2 piece body?



Droffie
18 september 2004, 00:36
Hmmm...heb de discussie op de Les Paul forum over the two piece body van de Standards gevolgd. Was even schrikken maar gelukkig is mijn Standard een one piece body.
blijkt Gibson voor Guitar Center in de US two piece bodies te hebben geleverd om aan de vraag te voldoen. Een gast kwam er achter dat zijn twee LP Standards Premiums two piece bodies heeft. Da's even slikken!!

LP bezitters, ik zou toch even checken of je body wel uit 1 stuk mahonie bestaat. Classics worden sowieso uit twee of meer stukken gemaakt, maar Standards moeten uit 1 stuk bestaan.

fred dons
18 september 2004, 07:17
ook standaards zijn tegenwoordig voornamelijk gebouwd uit bodies met 2 stukken mahonie, er staat ook nergens dat ze uit 1 stuk moeten bestaan (gibson zegt alleen dat de body solid mahonie is maar een fender strat body kan uit 3 tot 5 stukken bestaan en nog steeds "solid" elzen zijn)

het was wel altijd gebruikelijk dat een lp uit 1 stuk mahonie bestond (+ maple top) echter dat dit "beter"zou zijn dan 2 (of zelfs 3 pieces) is moeilijk te bewijzen
Zakk Wylde's lp's zijn uit de sandwich periode waar het mahonie uit 3 lagen bestond en dit geld ook voor Ace Fehley, John Sykes en veel andere lp gitaristen. Uiteindelijk geld toch of je gitaar mooi klinkt of niet en als dat gebeurt met een body uit 40 of 2 stukken maakt dan niet zo uit
(uiteindelijk bestaat een lp body minimaal uit 3 stukken, 2 stukken maple en 1 stuk mahonie dus "het body uit 1 stuk" effect is er al niet )

de reden overigens dat steeds meer fabrikanten over moeten gaan op bodies uit meerdere stukken is gewoon dat de grote tropische bomen die nog gekapt mogen worden opraken, de goede houtsfirma's herplanten wel maar die bomen krijgen niet meer de tijd om een jaartje of 60 door te groeien voor dat ze gekapt worden

Aca Ilic
18 september 2004, 09:01
Hey guys!

Ben met Fred eens. Mijn virend heeft een oude ( 69-er) gibson Gold top, en jij kunt het duidelijk zien dat gitaar gelamineerd is ,en dan niet zoals ze dat normaal doen ( naad in het midden) , maar van zijkanten kun je zien dat gitaar dwars gelamineerd is. Ik bedoel het niet zoals mahonie- esdoorn topje , nee, maar 2 stukken mahonie op elkaar + esdoorn topje.
Heel raar gezicht trouwens.
Het is inderdaad minder bij "see- through" kleuren. Dan kun je alleen maar hopen dat ze die overgangen naadloos in elkaar laten overlopen.
mvg
Alex
www.midlifeblues.nl

EmgMaster
18 september 2004, 10:58
als ze over solid gitaren praten, dan wil dat zeggen dat de gitaar geen holle ruimte heeft, maar heeft niets te maken met uit hoeveel stukken de body bestaat

The Mule
18 september 2004, 11:09
als ze over solid gitaren praten, dan wil dat zeggen dat de gitaar geen holle ruimte heeft, maar heeft niets te maken met uit hoeveel stukken de body bestaat

Dacht het niet, dan heb je het over 'solid body gitaren'. Als het over 'solid wood' gaat is de algemene gedachte dat het om niet-gelamineerde tops op (semi) acoustische gitaren gaat. Maar het is correct dat de term 'solid wood' niets zegt over het aantal stukken waaruit een body bestaat. Er is dus een duidelijk onderscheid tussen meerdere bodydelen in het verticale vlak (laminaten) en in het horizontale vlak. Met uitzondering van het feit dat een solide top op een acoustische gitaar absoluut het beste is, komt er vooral veel gevoel en persoonlijke voorkeur bij kijken trouwens...

...en dus allemaal zaken die ervoor pleiten dat je gewoon heel goed uit je doppen moet kijken, geen haast moet hebben, veel vragen moet stellen, zoveel mogelijk vergelijken etc. etc. als je in de markt bent voor een dure (bas)gitaar. De advocaat van de duivel zou dit verhaal ook als een belangrijk argument VOOR de laatste actie van Gibson inz. internetverkopen kunnen zien, maar persoonlijk blijf ik dat afkeurenswaardig vinden vanwege niet-consequent i.v.m. de kennelijke deal met wat 'grote jongens' zoals GC (!).

Toen ik een Gibson Les Paul wilde heb ik stad en land afgezocht, en ben uiteindelijk bij een Deluxe reissue met een body uit 1 stuk en een maple top uit 1 stuk (!) terechtgekomen. Eerder en later nooit (meer) een betere Les Paul (incl. Standards, Historics etc.) tegengekomen. Die Deluxe hangt inmiddels op een nieuw baasje te wachten bij BassConnection, maar da's een ander verhaal... :wink:

Droffie
20 september 2004, 22:26
De meeste hedendaagse standards bestaan uit een 1 piece body. Gibson kon geen goede reden geven waarom er ook veel zijn die uit meerder stukken bestaan.
CG verklaarde dat Gibson dat speciaal voor hun deed en die gitaren alleen op de US markt terecht zijn gekomen.
Ik ga er vooralsnog van uit dat de STandard een 1 piece body hebben. Mag ook wel voor dat geld....

Negative K3 fan
20 september 2004, 22:48
Mag ook wel voor dat geld....

daarmee is een heleboel gezegd, eigelijk zal het mij een worst wezen uit hoeveel delen, zolang het maar goed klinkt, goed in elkaar zit en het er een beetje mooi uit ziet. Maar Gibson profileert zich in de markt door hoge prijzen en een daarbijbehorende (schijnbaar) hoge kwaliteit en dan kunnen ze het niet opeens maken de bodies uit meer stukken te maken IMO.

michielv
21 september 2004, 08:28
Begin jaren '90 heb ik eens een Gold Top gezien waarvan het mahonie gedeelte in ieder geval al uit 6 delen bestond (drie plankes naast elkaar en dat dubbel), vanwege de lak kon ik de top niet zien maar dat zal ook wel een bouwpakket zijn geweest...

Vroegen ze toch nog 1700 gulden voor (dat was veel in die tijd ;) )

Droffie
21 september 2004, 09:25
Begin jaren '90 heb ik eens een Gold Top gezien waarvan het mahonie gedeelte in ieder geval al uit 6 delen bestond (drie plankes naast elkaar en dat dubbel), vanwege de lak kon ik de top niet zien maar dat zal ook wel een bouwpakket zijn geweest...

Vroegen ze toch nog 1700 gulden voor (dat was veel in die tijd ;) )
In het verleden met name de Norlin periode waren vrijwel alle LP bodies meer piece bodies.
Gibson beweerde zelf dat de hedendaagse Standards uit één stuk mahonie bestaan. De Historics zijn sowieso 1 stuk (solid body zoals Gibson dat zelf noemt). Daarom was het vreemd om meerdere piece bodies tegen te komen. Maar ja dat verwijst weer naar het GC verhaal.