PDA

View Full Version : Hoe werkt een Leslie nu eigenlijk met gitaar?



Dirtypool
17 september 2004, 20:49
Ik bedoel dus eigenlijk, hoe zet je dit op en zijn er voorkeuren voor types, jaren, weetikveel?

Grtz Richard

nicoverduin
17 september 2004, 20:57
Richard,

Wat je zult krijgen is dat je door de verschillende snelheden van de drum en de hoorn verschillende 'zwevende' effecten ga krijgen afhankelijk van de hoogte van de toon. Hoe lager de toon des te meer komt het geluid over de drum, hoe hoger des te meer over de hoorn.

Zoals bekend (neem ik aan) worden ze veel op de hammond toonwiel orgels gebruikt. Dat in combinatie met een beetje overdrive geeft dat typesche 'growl' effect.

Hoe het met een gitaar klinkt ... Geen idee :???: :???:

Vast wel iemand die het weet.

M.b.t. type Ik meen dat op de hammond-suzuki site (www.hammond-suzuki.com) er een aantal samples waren van hun verschillende type leslie boxen.

Nico

Dirtypool
17 september 2004, 21:01
Ik heb wel een idee hoe het klinkt, wil alleen weten of het net als een tubescreamer tussen gitaar en versterker zit of dat er kunst en vliegcapriolen uitgehaald dien te worden.
In elk geval bedankt voor de info Nico :-)

nicoverduin
17 september 2004, 21:08
Volgens mij hebben de Leslie boxen van Hammond een eigen ingebouwde versterker. Dus zou je de gitaar (na een kleine voorversterker) rechtstreeks in de Leslie moeten proppen.

De effect loop zou als ingan voor de leslie kunnen dienen.

Nico

Frits van Mourik
18 september 2004, 01:05
Hoe het klinkt? Awesome!
Een leslie is het enige werkelijk 3-D effect wat er m.i. bestaat!
Denk aan een chorus, maar dan voor & achter & om je heen.
Voor mooie legato-partijen "ècht euhh... tè space, weetjewel!" :wink:

Al
18 september 2004, 02:27
Ik bedoel dus eigenlijk, hoe zet je dit op en zijn er voorkeuren voor types, jaren, weetikveel?

Grtz Richard

Het is een box. Een speaker die zo opgehangen is dat het geluid gevangen wordt in een ronddraaiende "trommel' met uistparing. Deze slingert het dan als een vuurtoren om zich heen de ruimte in. De snelheid is regelbaar. De meeste door gitaristen gebruikte leslies hebben geen aparte hoorns voor het hoog maar slechts een enkele voor gitaar geschikte speaker. Je kan hem schakelbaar aansluiten op je extra speaker out. Vaak gebruikt is de Fender Vibratone die oorspronkelijk door Lesley gemaakt werd. Dat bedrijf was onderdeel van CBS, hetzelfde bedrijf wat vanaf 1965 ook eigenaar van Fender was. Vrijwel identiek zijn de Leslie 16 en 18 die ook door lesley gemaakt werden. De 16 had een 10" speaker en de 18 een 12" (even uit mijn hoofd).

Je hebt ook electronische leslie-simulatoren. Vergelijk het met een chorus. Die hang je dan tussen je gitaar en amp of in je effectloop.

Stevie Ray Vaughan gebruikte een leslie in o.a. Cold Shot en Couldn't stand the wheater. Ook Akkerman in met name zijn na-Focus periode gebruikte het wel eens.

Al

Mr.Jay
18 september 2004, 10:16
Ik bedoel dus eigenlijk, hoe zet je dit op en zijn er voorkeuren voor types, jaren, weetikveel?
Grtz Richard
Het is een box.
Al

Niet in alle gevallen. Zoals Nico al zei , in veel exemplaren zit tevens een eindversterker, buizen of transistor.
Deze kasten sluit je dus anders aan dan de versies met alleen speakers erin. Je kunt ook een 2e versterker nemen, b.v. een losse TOP en dáár je LESLIEbox op aansluiten, en zo een "mix" van geluid maken met je hoofdversterker.

JaY

Dirtypool
18 september 2004, 12:01
En die Vibratone, die heeft Peevee geloof ik..is die speciaal voor gitaar?

IndiepoprockJesse
18 september 2004, 12:52
david gilmour liet ze eigen 'kleinere' leslie boxen voor em maken..

Antoon
19 september 2004, 01:21
Een Leslie live is vaak heel wat anders dan in de studio. Live lijkt het inderdaad op een (mooi) chorus effect, maar als je strategisch microfoons gaat plaatsten kun je het geluid in een soort heftige phaser laten veranderen. De meest diepe 'gorgelende' effecten kun je dan maken. Het liedje Electric Ladyland van Hendrix heeft dit geluid over de gitaarpartij. Volgens mij ook de pianopartij van Just The Way You Are van Billy Joel (sorry..) :oops: of het intro van Fool To Cry van de Stones. De leslie 'simulators' uit die tijd zoals de Univibe probeerden ook just dat geluid te imiteren en niet zozeer het chorus effect.

Volgens mij hechten de meeste gitaristen niet zo heel erg aan de buizeneindversterker die just voor Hammond orgels zo goed klinkt. Leslie blijft voor mij een intrigerend ding..

Al
19 september 2004, 01:21
En die Vibratone, die heeft Peevee geloof ik..is die speciaal voor gitaar?

Vibratone is voor fender gemaakt. Ik weet niet zeker of Fender ze specifiek voor gitaar heeft bedoeld. Hij kan er in ieder geval goed voor gebruikt worden. Net zoals de Leslie 16 en 18 trouwens. Stock zit er een filter op maar die kan er evt. gewoon af. De 10" speaker wordt vaak vervangen door een 12".

Al

nocaster
19 september 2004, 22:50
Heb vandaag de Little Lanilei 10"Rotary Wave Speaker van Songworks uitgeprobeerd, wat een geweldig effect, geen maar dan ook geen enkel pedaal haald het hierbij !!!!!!!! Staat nu hier en kon het even niet laten het intro van Us and Them te spelen.

Toaster
20 september 2004, 11:54
Onze vorige toetsenist (hammond jawel) Had er ook 2...

Heel gaaf geluid, helaas nooit mijn gitaar op ingeplugd. Er zit inderdaad een versterker in, uiteraard op buizen.

Alleen ik weet wel dat voor een goed leslie effect je 2 van deze bakken nodig hebt (dit geldt in ieder geval voor toetsenisten.) En dat ze behoorlijk groot zijn en zwaar.

Dit kan dus een probleem opleveren bij optredens... (niet alleen het sjouwen maar ook de ruimte die je nodig hebt.)

Daarnaast weten de meeste geluidsmensen absoluut niet hoe ze zo'n ding moeten micen. Bij onze toetsenist hebben ze ooit een mic in het roterende gedeelt gedaan.....

De stukken vlogen in het rond.

O ja en wat betreft immitatie.... Alleen Leslie maakt het leslie effect zoals het hoort...

Ik heb ze namelijk ook wel eens gezien in een minuscuul kastje maar dat was het toch niet hoor.

P.S. ik weet niet hoe je met gitaar de rotaryspeed instelt voor deze dingen want met de hammond ging dit met een pedaal.

ben ik dus zelf wel in geïnteresseerd hoe dat voor gitaar gaat.

Mr.Jay
20 september 2004, 12:48
Onze vorige toetsenist (hammond jawel) Had er ook 2...
Heel gaaf geluid, helaas nooit mijn gitaar op ingeplugd. Er zit inderdaad een versterker in, uiteraard op buizen.

uiteraard is teveel gezegd > er zijn ook Leslie's met transistor versterkers ingebouwd, ook behorende bij Hammonds.



P.S. ik weet niet hoe je met gitaar de rotaryspeed instelt voor deze dingen want met de hammond ging dit met een pedaal.
ben ik dus zelf wel in geïnteresseerd hoe dat voor gitaar gaat.


De rotaryspeed gaat altijd met een schakelaar via het orgel > óf pedaal, óf een switch bij het toetsenbord.
De snelheid van de Hoorn kun je bovendien nog een riem bijstellen.

JaY

Dirtypool
20 september 2004, 13:58
Ok, wat is dus de meest gechikte versie voor de gitarist(-achtige)en wat betreft die Little Lanelei wat is de prijs van dat dingetje?

PeeVee
20 september 2004, 14:54
Hoi Ries

Mijn Vibratone werkt inderdaad zoals Al beschrijft. Het is dus een speaker cabinet met een 10" speaker. Daarvoor draait een piepschuim trommel rond die aan de voorkant dicht is en aan de zijkanten een soort tunneltjes heeft; hij slingert het geluid er dus aan de zijkanten en bovenkant uit. Het effect is het bekende "doppler" effect; het geluid wordt soms naar je toegeslingerd en soms van je af; het idee van de brandweer sirene die steeds hoger klinkt naarmate hij naar je toekomt en lager gaat klinken naarmate hij van je weg rijdt.

Mijne heeft nog het filter en da's wel erg prettig; als het effect uitstaat dan schakelt filter het speaker signaal van de amp gewoon door naar de "interne" speaker van de amp. Als het effect aangaat schakelt hij middels een hoog en laag doorlaat filter alleen dat door naar de interne speaker van de amp en het mid gaat naar de leslie speaker. Afgezien van het Leslie effect krijg je dus ook nog een soort "meerweg" systeem; errug cool! Je mag het hier wel een keertje komen beluisteren als je dat leuk vindt. Deze cabinetjes zijn erg moeilijk te vinden, snap niet waarom Fender geen reissue maakt; is simpel ding om te maken volgens mij.

PeeVee
20 september 2004, 14:55
[dubbel post, wat een kneutforum zeg, zo moeilijk is MySQL nou ook weer niet]

Mr.Jay
20 september 2004, 20:01
snap niet waarom Fender geen reissue maakt; is simpel ding om te maken volgens mij.

Wie wil er nou een FENDER SUZUKI ............? :lol:

JaY

PeeVee
20 september 2004, 21:07
Jay-man hij praat met gespleten tong...

(m.a.w. wat bedoel je? Is de tent eindelijk verkocht? Aan Suzuki? Die maken toch onbeduidende motorfietsen en mondharpjes?)

Mr.Jay
20 september 2004, 21:17
Jay-man hij praat met gespleten tong...

(m.a.w. wat bedoel je? Is de tent eindelijk verkocht? Aan Suzuki? Die maken toch onbeduidende motorfietsen en mondharpjes?)

...en Hammonds al jaren. Misschien hebben zij dus ook wel het Lesliepatent, weet ik niet.

JaY

nicoverduin
20 september 2004, 21:21
In ieder geval maken zij nu de hammond orgels en leslies.
Nico

Mr.Jay
20 september 2004, 21:42
In ieder geval maken zij nu de hammond orgels en leslies.
Nico

AHA.....kijk, weer een weet !
Ik wist wel dat de beroemde 122 Leslie opnieuw uit was, maar niet zeker door wie, kost wel paar centen.

JaY

nicoverduin
20 september 2004, 21:43
Ze hebben zelfs weer een XB-3 uitgebracht. Kun je ook een mooie middenklasser voor rijden .
Nico

Toaster
21 september 2004, 09:50
Wat geldt voor gitaristen geldt ook voor toetsenisten (lees hammond spelers)

vintage vintage vintage

Hammonds, leslies en mini moogs, only the original baby.

Al
24 september 2004, 00:15
Wat geldt voor gitaristen geldt ook voor toetsenisten (lees hammond spelers)

vintage vintage vintage

Hammonds, leslies en mini moogs, only the original baby.

En terecht!!!!
Gaat niks boven een oude toonwiel door een buizenleslie.

Al

philbee
26 september 2004, 23:27
PeeVee is de gelukkige eigenaar van een Fender Vibratone, ikzelf van een Leslie 16 (10''), tis vintage en zeer moeilijk te krijgen. Laat die re-issues maar achterwege, haha. Die van mij prik ik achter in mijn Twin en wordt als extra box gebruikt. Heeft dus geen eigen versterker, wat grotere Leslies wel hebben. Uiteraard wel een eigen voeding om die droogtrommel te laten draaien. Klinken dat die dingen doen, aaauuuwww.

Waarom de vraag of het specifiek voor gitaar is, tja nee, gewoon inprikken en spelen, als het lekker is gewoon doen. Denk aan SRV, Jimi, Dave Gilmour etc. Ik ga bij de volgende studio opnames eens wat kloten met mijn stem door de Leslie.

Mazzel,
Phil

schwalbe
27 september 2004, 19:17
Veel oude electronische orgels zijn ook met een Leslie-box uitgerust. Op de rommelmarkt/kringloopwinkel vind je deze complete orgels voor 10,- euro. Leslie eruit slopen, nieuw kastje eromheen timmeren ( desnoods mbv het hout v/h orgel) en klaar is kees!

nocaster
27 september 2004, 21:59
vond deze nog op het net http://www.tiptop.se/cgi-bin/multipage.cgi?id=125

Javaca
27 september 2004, 22:14
Een Leslie live is vaak heel wat anders dan in de studio. Live lijkt het inderdaad op een (mooi) chorus effect, maar als je strategisch microfoons gaat plaatsten kun je het geluid in een soort heftige phaser laten veranderen. De meest diepe 'gorgelende' effecten kun je dan maken. Het liedje Electric Ladyland van Hendrix heeft dit geluid over de gitaarpartij. Volgens mij ook de pianopartij van Just The Way You Are van Billy Joel (sorry..) :oops: of het intro van Fool To Cry van de Stones. De leslie 'simulators' uit die tijd zoals de Univibe probeerden ook just dat geluid te imiteren en niet zozeer het chorus effect.

Denk eens aan quadrofonische of 5.1 opnamen. Een gitarist die om je heen vliegt tijdens het spelen. :-D

Dirtypool
29 september 2004, 01:43
Auw, heb ik helemaal niet binnengehad via email, deze posts.
Bedankt jongens.
De reden dat ik m startte, was dat er vorige week oip Ebay.de een Vibratone voor 1 € aangeboden werd en voor 350 van eigenaar wisselde.
Ik was echter onzeker of het wel voor mij iets was dus heb m laten gaan.

Toaster
29 september 2004, 09:05
Een originele Vibratone voor 350 is denk ik voor iedereen wel wat.



Knoest.

johantipker
17 oktober 2004, 19:07
Weet iemand hoe ik aan zo'n kleine lesliebox kan komen?

En kun je dat niet zelf in mekaar knutselen?

nicoverduin
17 oktober 2004, 19:45
Op zich kun je natuurlijk zo'n ding zelf maken. Probleem zit hem voornamelijk in de trommel en het mechaniek om hem op een (of meerdere) snelheden te laten draaien. En dan ook nog geruisloos.
Da's alles. Ooit zelf wel eens gedaan met een oude pickup motor en een ronde afwas-teil. Hij deed het, maar daar was alles mee gezegd. Overigens dit was ruim 35 jaar geleden.

NIco

johantipker
17 oktober 2004, 20:11
Vind het een te gek plan! Zie t helemaal voor me hoe je 30 jaar terug al scheldend en vloekend die teil heel de tijd door je huis zag vliegen! Maar t klonk dus wel? Die teil vind ik toch meesterlijk, kun je altijd nog een keertje in kotsen als je te veel zuipt bij het spelen!
Maar vandaag de dag kun je bij de electronikahandel toch hele goeie stille
electromotortjes kopen met een variabel toerental regel circuitje, dat kan ik nog wel in mekaar klooien, mijn grootste probleem is de mechanische ophanging, zo'n afwasteil is natuurlijk heel licht, dus toch echt een goed idee. Maar waar maak je dan precies de gaten in die teil of moet je 10 teiltjes kopen en net zo lang expirementeren, tot het goed klinkt?

Mag ik een teiltje?

Heb je ook 12" teiltjes?

Gezocht: zgan afwasteil (graag vrij van lichaamsappen)

nicoverduin
17 oktober 2004, 22:06
Voor de doe het zelfers.... :-D :-D :-D
1) Op een oude buizenradio zit vaak een groot pullie wiel op het afstemkondensator. De as ik meestal 4mm.
2) koop 2 lagers voor 4 mm en een stalen draadeind 4mm een 4 m4 moeren.
3) Zet het pullie wiel op de teil vast (klinknagels oid)
4) doe het draad eind door de pullie en zet de pullie vast (er zit als het goed is een boutje nog op als je die niet hebt weggegooid :-D )
5) doe een lager aan elke kant van de pullie en zet deze vast met 2 m4 moeren (lager er dus tussen).
6) Bij de doe-het -zelf zaak hebben ze leidinghouders van kunststof met een m6 (of m5) draad aan de onderkant. Aan de bovenkant klem je de leiding normaliter (15 mm leiding). Daar klem je nu de lagers in.
7) nu heb je 2 steunen om de as verder op bijv. een U of hoek profiel te zetten en kun je het geheel stevig monteren waardoor de trommel vrij kan draaien.
Voor de motor moet je ongeveer hetzelfde fabriceren en dan via een snaar de trommel aandrijven.
De rest is aan een ieder zijn eigen keuze. Overigens die trommel mag best een beetje groter zijn.

"Imagination wil get you anywhere" ....vond ik wel leuk klinken :-D :-D :-D :-D

NIco