PDA

View Full Version : waarom en welke 4x12 speakerkast?



Steven
12 september 2001, 16:08
Hi, mijn Mesa Boogie Caliber.50 Combo met 1x12" speaker is een goeie versterker, maar ik vindt 'm (zowel clean als met behoorlijk veel oversturing) te weinig bas hebben en te dof als ik er meer bas bij doe en/of hoog wegdraai. Met een extra dicht speaker cabinet (1x12") erbij ben ik heel tevreden, maar da's onhandig om op podium over de PA te spelen (twee microfoons etc).

Is een 4x12" kast een oplossing en welke? (de combo heeft trouwens 1x 8 ohm en 2x 4 ohm aansluitingen...) Een tweedehands 1960 van Marshall lijkt me voor de hand liggen, maar ik hoorde ook weer dat die niet zoveel bas heeft? De homepage van Marshall zegt niets over de verschillen in geluid tussen de verschillende 1960-versies (gewone of baskast; soorten speakers etc. )

Wie kan mij iets meer hierover vertellen en wie heeft ev. een goeie tip over welk merk/model/versie?

Alvast bedankt voor de moeite,
Steven



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Steven op 2001-09-12 15:09 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Steven op 2001-09-12 15:10 ]</font>

Jimi Hendrix
12 september 2001, 18:23
In principe geldt: hoe zwaarder/groter de kast hoe meer laag.

taylor
12 september 2001, 22:12
nou daar ben ik het niet hellemaal mee eens.

ik hou zelf niet zo van de 4x12 omdat dat altijd veel presence heeft een je dat moeilijk er uit krijgt(op een mooie manier dan,niet dat je al de bass er indraait).

maar 4x12 is niet verkeerd hoor.

Rectifier
13 september 2001, 09:46
Zit natuurlijk wel verschil in speakers.
4x12's met Celestion Vintage 30's erin hebben wat meer laag en klinken strakker met vette oversturing dan de gewone standaard 1960 4x12. Je kan ook een 2x12 overwegen.
Niet vergeten dat een 4x12 ellendig sjouwen is. Klinkt wel stoer hoor en lijkt ook erg mooi.
Op marktplaats staan weer 2 4x12's met vintage 30's van Marshall (Slash serie) voor 900 piek. Geen geld!

anoniem
18 september 2001, 15:20
Allereerst ben ik van mening dat een Mesa/Boogie Caliber .50 combo geen versterker is waar je meer dan twee speakers aan moet gaan hangen aangezien het vermogen van deze combo niet genoeg "duwt" achter een 4*12" kast. Deze combo is meer bedoeld voor het subtielere, "light crunchy" werk. Maar goed, mocht je willen beslissen om een 4*12" kast erbij te nemen dan denk ik dat je met een kast met vier 12" Celestion v30 speakers het beste af bent. Deze speakers hebben een natuurlijke "hump" die zorgt voor het volle geluid waar jij waarschijnlijk naar op zoek bent. Ik weet het niet zeker maar volgens mij heeft Marshall ook kasten gemaakt met vier 12" Electro Voice speakers en die klinken totaal anders. Integenstelling tot Celestions zijn de EV's 100w per stuk, hergeen betekent dat de natuurlijke "hump" niet zo snel meer zal optreden. Verder staan EV's bekend om hun glashelderheid en ze laten dus niets meer horen dan hetgeen jouw versterker er naartoe stuurt. Je houdt dus het iele geluid houden. Voor welke muziek gebruik je je versterker overigens??

Rectifier
18 september 2001, 16:10
Moet je wel even vermelden dat ElectroVoice speakers een aanslag op je rug doen. Amp's met EV's erin zijn niet te tillen.Moet je meteen vragen of je er een heftruck bij krijgt. Maar inderdaad zijn ze glashelder.Voor het ruigere werk zou ik Vintage 30's nemen en voor clean country werk EV's.

Steven
19 september 2001, 11:45
Iedereen bedankt voor de reacties tot nu toe.

Corrigeer me als ik 't mis heb, maar een 4x12" speakerkast kan dus meer uit mijn combo halen (m.n. meer laag, dieper), in het bijzonder met Vintage 30s ipv 'standard Celestions' speakers (reactie Rectifier). Echter veel sjouwwerk, dus 2x12" redelijk alternatief.

Ik speel trouwens momenteel in een rock/popband: cleane slagjes, maar vooral slag+solo met vrij veel overdive, mbv de eq. vd Caliber.50 modern, strak, bijna metalachtig ingesteld ("V"). Een Rectifier-top is mij als amateur-muziant helaas te duur.
(reactie op "Anoniem":) EV- speakers liggen dus niet zo voor de hand denk ik. Trouwens, de Caliber.50 kan gigantisch scheuren, volgens sommigen zelfs teveel/snel, en ik zou voor een 'lichte crunch' toch aan andere versterkers de voorkeur geven, maar dit terzijde.

OK, andere optie is dus 'slechts' 1 extra 1x12" speaker, maar hoe over de P.A. te versterken want ene speaker vooral schel (combo) en andere vooral basserig?

groet,
Steven

Rectifier
19 september 2001, 12:51
Dat probeem hebben er meer.Haha,ik had een Mark3 combo,en een Marshall 2x12.
De Mesa klonk ook inderdaad erg Clean Fender-achtig, en met die 2x12 eronder extra veel bass en druk. Nu kun je natuurlijk ook de speaker van je Mesa uitschakelen en die speaker uitgang gebruiken voor je externe speaker kast (2x12 of 4x12)
Zo kun je je Mesa instellen op een compromis tussen fel clean/ strak laag en je bent maar één mic. nodig.
En die V-curve is echt super met een gesloten kast eronder. Je broekspijpen wapperen dan alle kanten op.
En voor dat crunch moet je een pedaaltje nemen. Tip: een Mesa V-twin, klinkt echt geweldig.Heb je meteen een clean/solo boost bij in.
Bij http://www.double-d.nl hebben ze 2e hands Mesa 1x12 kastjes.Ook een optie.

Steven
19 september 2001, 15:20
Mooi, een ervaringsdeskundige. De combo als top gebruiken lijkt mij een goed plan. Om door te zeuren (daar is dit forum toch ook voor), is het geluid dan (zonder de combo speaker dus) met 2x12kast nou echt heel veel minder/anders dan het 4x12 bakbeest?

Ik heb nog een tubescreamertje liggen, maar ik wil zo min mogelijk pedaaltjes.... voor een crunchy geluidje draai ik de volume op m'n gitaar terug.

Rectifier
19 september 2001, 16:03
Aha,mooi he zo'n forum!!
Ik had zelf nog nooit gespeeld met een gesloten speakerkast.Tot m'n 2x12 dan,toen ik die voor het eerst aansloot op m'n Mesa was ik verkocht.Wow,dat is net de druppel die je sound doet overlopen...!
Vooral met je Mesa lead + V-curve! T'is dan net of je er een Sub-woofer achter hebt.
Je clean lijdt er wel een beetje onder,tenminste...ik vind het iets meer punchy achtig klinken.Maar dat vind ik lekker.In principe deed ik hetzelfde,dus je Mesa combo als Top gebruiken.
Echter een nadeel van 2x12 dat ze niet naar boven projecteren. Als je een 4x12 slaint hebt,zitten de bovenste 2 speakers in een lichte hoek naar boven geprojecteerd.Daardoor kan je jezelf beter horen.Daar tegenover,dan zet je je 2x12 toch op de Basversterker,of op een verhoging! Tja,geen probleem. En een 4x12 is zo kloten sjouwen en zwaar. Lijkt wel stoer,maar zo heel veel verschil klinkt het niet met een 2x12. Mits gesloten achterkant,natuurlijk!
En wat ik hoor van de Mesa 2x12's van de rectifier serie (niet te betalen) klinken die nog beter en voller dan de 1960 4x12 van Marshall. Maar dat is aan jezelf om dat te beslissen.

Steven
19 september 2001, 16:21
Ik kan mij voorstellen dat met 2x12 de overdrive er uitknalt,doet ie al met 1x12 extra! en een verhoginkje lijkt me kleine moeite. Heb/had je een Marshall 1922 of de ruimere 1936?

anoniem
19 september 2001, 17:00
[quote]
Op 2001-09-19 14:20, schreef Steven:
Mooi, een ervaringsdeskundige. De combo als top gebruiken lijkt mij een goed plan. Om door te zeuren (daar is dit forum toch ook voor), is het geluid dan (zonder de combo speaker dus) met 2x12kast nou echt heel veel minder/anders dan het 4x12 bakbeest?

Ik heb nog een tubescreamertje liggen, maar ik wil zo min mogelijk pedaaltjes.... voor een crunchy geluidje draai ik de volume op m'n gitaar terug.

Ik gebruik zelf een Marshall JCM 2000 TSL 602 (lees een buizencombo met 2* 12 inch) als top op een MArshall 1960 cabinet met Celestions Ik speel dus totaal met 6*12 inch. Ik vind dit zelf perfect klinken, ik wissel wel eens af tussen 6* of 4 *, dan schakel ik gewoon de combo speakers uit. Maar het geheel klnkt echt perfect]

Rectifier
19 september 2001, 17:37
De 1936.
Ik wil zelf wel een keertje een 2x12 met Vintage 30's. Maar heb er nog geen drukte mee.
Trouwens dat gebruiken van de volume knop deed ik ook vaak,werkt prima.En als je er tevreden mee bent, waarom niet.
Ik heb niets tegen pedaaltjes,maar dat geknooi met die losse kabeltjes etc.
K'had alles in een mooi koffertje gedaan.Scheelt veel!

Steven
21 september 2001, 13:50
Mense, ik denk wel dat ik er uit ben. Bedankt voor de reacties, mn Recrifier en Anoniem. Een 2x12 lijkt me een goed compromis tussen een diep geluid en niet al teveel sjouwwerk. Dus tenslotte:

GEZOCHT:
Wie heeft er een Marshall 1936 2x12" speakercabinet (niet de 1922), met dichte achterkant?

Sebastian
25 oktober 2008, 03:38
Hallo,

ik merkte op dat er nergens iemand iets meldde over een extra cabinet van mesaboogie zelf, bestaan die niet? speciaal voor die 50 caliber + amps? ik had gehoord dat dat bestond.

Sebastian

Sebastian
25 oktober 2008, 03:39
en het zou perfect in de 'gaten' moeten passen die je vindt bovenop de .50 caliber +...

dml
25 oktober 2008, 09:11
Denk je dat dit topic na 7 jaar nog relevant is? ;)

TimmU
26 oktober 2008, 13:54
hij gebruikte ten minste de o zo geprezen zoekfunctie...

AART
26 oktober 2008, 15:56
Hehe, dit is wel een van de oudste topics op het forum :D


en het zou perfect in de 'gaten' moeten passen die je vindt bovenop de .50 caliber +...

nope, dat zijn de sus shockmounts, heeft niks met cabinet er opzetten of stapelen van combo's te maken zoals sommige drollen wel eens beweren. Dat zijn rubberen bevestigingspunten voor het chassis, zodat je amp beschermd is tegen schudden/vallen en dat soort dingen.

En er zijn geen speciale cabs voor caliber amps, wel normale boogie cabinets die mooi onder een 1x12 combo passen.

Lotoreo
28 oktober 2008, 10:56
Hey ik ben net nieuw op dit forum, maar ik kijk hier al een tijdje rond.

iig, ik heb een vraag. Ik wil binnenkort een mooie 120W 6L6 buizentop kopen, (de Bugera 333XL, lekker goedkoop, de originele buizen laat ik vervangen met Svetlana 6L6jes of zo), en hier moet natuurlijk een mooie halfstack van gemaakt worden. Mijn vraag is dus, welke 4x12 moet ik kopen?

Ik speel vooral Hard Rock zoals Led Zeppelin en zo, met een ES335 kopie met flink veel output. Ik zoek een lekker punchy en duidelijk geluid.
Het budget maakt niet zoveel uit; als het wat duurder is maar daardoor wel veel beter dan spaar ik gewoon eventjes door, maar meer dan 700 euro is me wel wat te duur.

Wat is jullie advies? Alvast bedankt voor jullie reacties!

Mr.Bluesbreaker
28 oktober 2008, 12:47
Er stond laatst een Bogner 4*12 voor 650 te koop op gitaarmarkt.

Edit: nog steeds. Ik heb dezelfde maar dan in de rechte variant, met Celestion Greenbacks.
Zolang je de 120 watter niet vol open hebt, lukt dat best en het is een van de beste cabs die ik ooit heb gehoord. Ik zou het wel weten.

Lexvandoef
28 oktober 2008, 12:49
Waar zie jij die dan? Ik zie er slechts 1 van 800e met 4 V30's. :)

HaroldA
28 oktober 2008, 12:51
Waar zie jij die dan? Ik zie er slechts 1 van 800e met 4 V30's. :)

Kijken is ook een vak: http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=gitvers&md=details&id=97887

Mr.Bluesbreaker
28 oktober 2008, 12:51
Op gitaarmarkt bij de search "Bogner" intoetsen, dan het 2e resultaat van boven.


-Hm....misschien is zo'n slant cab boven mijn rechte wel leuk.....-

Lexvandoef
28 oktober 2008, 12:54
Hehe, excuses, ik kee op marktplaats :seriousf:

Goeie deal trouwens!

Lotoreo
28 oktober 2008, 21:10
Zolang je de 120 watter niet vol open hebt, lukt dat best en het is een van de beste cabs die ik ooit heb gehoord.

Niet helemaal volluit? :mad:
Maar inderdaadt, dat zal wel goed klinken.
Ik had trouwens ook iets gehoord van Randall Cabs, die zouden ook erg goed zijn.
Ik heb even op de Musik Produktiv website gekeken, en daar stonden er 2, 1 met Jaguar speakers (RS412XC, 379 euro) en 1 met vintage 30's (RS412CV, 599 euro). Is dat misschien wat?

Iig, bedankt voor jullie tips! Wil ik er wel ff bijzeggen dat "op marktplaats staat er 1 van 700" tips niet zo handig zijn, want tegen de tijd dat ik dat geld heb, issie waarschijnlijk toch al verkocht. :)

casper innosence
28 oktober 2008, 21:41
De 1e vraag die bij mij opkomt is waarom besparen op de top, maar wel willen sparen voor een kwalitatief beter cabinet, zoals je t zelf omschrijft.

Die bugera is n goeie 600 euro + de max 700 euro die je voor n kast over hebt (incl extra sparen?) maakt dat je budget 1300 euro zou worden. Mijns insziens moet je voor dat geld toch een kwalitatief betere top dan die Bugera voor kunnen krijgen icm een degelijk (lees 2e hands marshall v30 kast ofzo)cabinet.

Maar dat is mijn gedachte..

Lotoreo
29 oktober 2008, 09:44
De 1e vraag die bij mij opkomt is waarom besparen op de top, maar wel willen sparen voor een kwalitatief beter cabinet, zoals je t zelf omschrijft.

Die bugera is n goeie 600 euro + de max 700 euro die je voor n kast over hebt (incl extra sparen?) maakt dat je budget 1300 euro zou worden. Mijns insziens moet je voor dat geld toch een kwalitatief betere top dan die Bugera voor kunnen krijgen icm een degelijk (lees 2e hands marshall v30 kast ofzo)cabinet.

Maar dat is mijn gedachte..

Omdat naar mijn mening die Bugera Top helemaal niet slechter is dan duurdere tops. Misschien dat hij minder betrouwbaar is dan bijvoorbeeld Marshalls of Mesa's, maar dat risico wil ik wel nemen, want hij klinkt niet slechter dan een hoop tops die bijvoorbeeld 1000 euro kosten.