PDA

View Full Version : wat zijn triolen?



Strat uber alles
17 september 2004, 14:52
hallo gitaristen,

ik lees hier veel over, maar ik weet niet echt wat het is?
kan iemand me een voorbeeld geven?

ofzo iets mzzl Getrjan

NeeraDJ
17 september 2004, 14:54
Dit hoort eigenlijk bij Speeltechnieken & Theorie, maar goed jij weet niet wat het is dus zou je dat ook niet kunnen weten :)

Triolen zijn drie noten gespeeld in 1 seconde, dat is eigenlijk alles. Het wordt op vrijwel alle instrumenten gelezen

Ben je trouwens een beginner?

bert k
17 september 2004, 14:55
Een triool is drie noten waar er normaal twee zitten. Dus appelen in plaats van peren.

En vervolgens verplaats ik dit naar Speeltechniek en Theorie.

De Klaas
17 september 2004, 15:00
Correctie:

Triolen zijn drie noten, gespeeld in de duur van een kwart noot. Voorbeeld: er passen 12 triooltjes in een maat van vier tellen :wink:

Strat uber alles
17 september 2004, 15:02
Dit hoort eigenlijk bij Speeltechnieken & Theorie, maar goed jij weet niet wat het is dus zou je dat ook niet kunnen weten :)

Triolen zijn drie noten gespeeld in 1 seconde, dat is eigenlijk alles. Het wordt op vrijwel alle instrumenten gelezen

Ben je trouwens een beginner?

nee speel 2 jaar gitaar en 5 jaar keyboard..

Strat uber alles
17 september 2004, 15:03
Dit hoort eigenlijk bij Speeltechnieken & Theorie, maar goed jij weet niet wat het is dus zou je dat ook niet kunnen weten :)

Triolen zijn drie noten gespeeld in 1 seconde, dat is eigenlijk alles. Het wordt op vrijwel alle instrumenten gelezen

Ben je trouwens een beginner?

nee speel 2 jaar gitaar en 5 jaar keyboard

Quadrifoglio
17 september 2004, 15:07
Correctie:

Triolen zijn drie noten, gespeeld in de duur van een kwart noot. Voorbeeld: er passen 12 triooltjes in een maat van vier tellen

I agree :D

Nicci
17 september 2004, 15:59
Triolen zijn drie noten gespeeld in 1 seconde, dat is eigenlijk alles. Het wordt op vrijwel alle instrumenten gelezen



nee hoor, die seconde heeft er niets mee te maken.

NeeraDJ
17 september 2004, 16:11
nee hoor, die seconde heeft er niets mee te maken.

Als ik mijn theorielessen piano en muziek goed herinner heeft het er alles mee te maken, een triool duurt namelijk altijd 1/3 seconde. Misschien als we het over exotische maatsoorten hebben, dat je dan wellicht gelijk kan hebben.

@Stratuberalles: Echt waar?! Ik wil je niet beledigen ofzo maar dat zou je echt moeten weten! Ik kreeg dit volgens mij al in mijn eerste maand piano! Er zijn behoorlijk veel stukken met triolen, je ziet dan zo'n boogje met een drie eronder, als je niet weet wat dat betekent dan kun je het stuk wellicht verkeerd lezen

Quadrifoglio
17 september 2004, 16:21
Hoe speel je dan een triool met de metronoom op pak 'm beet 50 beats per minuut?? Nog steeds 1/3 van een seconde? Ik denk dat je muziek dan niet meer logisch klinkt -> triolen zijn afhankelijk van snelheid van de muziek en maatsoort -> 1 triool is 1/3 tel van de maat :wink:

Nicci
17 september 2004, 16:23
hoe kan dat nu toch met 1 seconde te maken hebben? je haalt een paar dingen door elkaar.
stel je speelt 6 noten in een maat waar 2 tellen (geen seconden dus) in zitten, dan speel je 2 triolen in die maat. je kan in dezelfde maat ook 12 noten spelen, dan speel je 4 triolen. tenminste, dat kan.

bert k
17 september 2004, 17:10
Seconden hebben er niks mee te maken, dat is gewoon de tijdsduur.
Maar een triool betekent 'drie op de plaats van twee' Je hebt achtste triolen, kwartentriolen en halve triolen.
Ik gaf net dat voorbeeld van appelen en peren. Zeg maar vier keer achter elkaar: peren peren peren peren en dan in het zelfde tempo appelen appelen appelen appelen. Het woord peren schrijf je in twee achtste noten, het woord appelen is een achtste triool.
Dus niet drie achtsten in plaats van een kwartnoot.

Strat uber alles
17 september 2004, 17:11
nee hoor, die seconde heeft er niets mee te maken.

Als ik mijn theorielessen piano en muziek goed herinner heeft het er alles mee te maken, een triool duurt namelijk altijd 1/3 seconde. Misschien als we het over exotische maatsoorten hebben, dat je dan wellicht gelijk kan hebben.

@Stratuberalles: Echt waar?! Ik wil je niet beledigen ofzo maar dat zou je echt moeten weten! Ik kreeg dit volgens mij al in mijn eerste maand piano! Er zijn behoorlijk veel stukken met triolen, je ziet dan zo'n boogje met een drie eronder, als je niet weet wat dat betekent dan kun je het stuk wellicht verkeerd lezen

Strat uber alles
17 september 2004, 17:12
shit gaat niet helemaal goed ik bedoel ik ken het woord wel en tis me vast wel eens uitgelegt maarja was ik allang weer vergeten sorry

Nicci
17 september 2004, 17:14
Seconden hebben er niks mee te maken, dat is gewoon de tijdsduur.
Maar een triool betekent 'drie op de plaats van twee' Je hebt achtste triolen, kwartentriolen en halve triolen.
Ik gaf net dat voorbeeld van appelen en peren. Zeg maar vier keer achter elkaar: peren peren peren peren en dan in het zelfde tempo appelen appelen appelen appelen. Het woord peren schrijf je in twee achtste noten, het woord appelen is een achtste triool.
Dus niet drie achtsten in plaats van een kwartnoot.

dat is een mooie uitleg, drie op de plaats van 2. ik vind een triool altijd moeilijk uitleggen, want je speelt die dingen op gevoel.

Quadrifoglio
17 september 2004, 17:39
Misschien helpt dit:

Achtsten tel je bijvoorbeel zo:
e-ne, twee-je, drie-je, vier-e

triolen tel je bijvoorbeeld zo:
een-een-een, twee twee twee, drie drie drie, vier vier vier

Bluesbreaker
17 september 2004, 19:49
misschien is dit wel zo duidelijk:

http://img.photobucket.com/albums/v242/kerstmanrulez/online/triolen2.bmp

Shaggy
24 september 2004, 16:46
dus een triool is 3 noten in 1 tel :roll:

Bluesbreaker
24 september 2004, 16:56
dus een triool is 3 noten in 1 tel :roll:

inderdaad, maar heel veel mensen denken dat een tel hetzelfde is als een seconde

_Gràve_£ord
29 september 2004, 00:25
dus een triool is 3 noten in 1 tel :roll:

hangt er van af welk triool ;)

het komt erop neer dat je 3 noten speelt in hetzelfde tijdsinterval dat je normaal 2 dergelijke noten zou spelen:

bv triool van 8e noten duurt even lang als 2 gewone 8e noten

Shaggy
1 oktober 2004, 20:38
als je 3 kwarts speelt speel je toch ook gewoon 3 noten in een tel

of bedoel jij een triool in een tegenmaat?

_Gràve_£ord
6 oktober 2004, 17:09
ja, maar bij een triool van kwartnoten duurt dat triool evenlang als 2 kwartnoten doch je speelt er drie, verder zie figuur v bluesbreaker, en hou in het achterhoofd dat 1/8 +1/8 noot = 1/4 noot en 1/4 + 1/4 = 1/2 noot etc

Bluesbreaker
6 oktober 2004, 17:43
als je 3 kwarts speelt speel je toch ook gewoon 3 noten in een tel

of bedoel jij een triool in een tegenmaat?

Een 3/4 maat bestaat uit 3 tellen, en een tel is een kwartnoot

stel dat je van alle kwartnoten triolen zou maken, dan zou je 9 noten in deze maat hebben staan.

Dat zou dan genoteerd staan als 9 achtste noten in 3 groepjes van 3, en boven of onder elk groepje een boog met een 3tje

delphiro
9 oktober 2004, 19:17
tjeemig want een hoop verwarrende en foutieve antwoorden

even samenvatten:
triolen zijn drie achtsten die gespeeld worden in de tijdsduur van twee achtsten

je telt ze niet als een een een, twee twee twee maar als é - ne - te, twee - je - te etc. (achsten is vaak e - ne, twee - je etc, 16den = é - ne - me - te, twee - je - me - te etc.)

Een perfect voorbeeld is de 'blues- of jazzfeeling'. Hier worden de achtsten vrijwel altijd in een trioolvorm gespeeld maar de middelste van de drie noten wordt niet gespeeld. Dat geeft het swingende gevoel aan die muziek.

Ook is een triool niet drie noten in één tel omdat een tel niet altijd overeenkomt met een kwartnoot (bv. in een 3/8 of 2/2 maatsoort).

verder was de geplaatste afbeelding niet correct maar moet het als volgt zijn:

http://home.zonnet.nl/delphiro/images/noten.bmp

hopelijk heb ik nu alles wel goed :-D

Soul Grinder
9 oktober 2004, 19:31
Triolen zijn gewoon drie noten die je in de tijdsduur van twee van diezelfde noten speelt.

In het geval van kwartnoten speel je drie kwartnoten in de tijdsduur van twee kwartnoten, in het geval van halve noten speel je drie halve noten in de tijdsduur van twee halve noten.
In de praktijk zullen die drie individuele noten vanzelfsprekend iets korter zijn dan wanneer je gewoon twee noten zou spelen.

Bluesbreaker
9 oktober 2004, 19:51
tjeemig want een hoop verwarrende en foutieve antwoorden

even samenvatten:
triolen zijn drie achtsten die gespeeld worden in de tijdsduur van twee achtsten

je telt ze niet als een een een, twee twee twee maar als é - ne - te, twee - je - te etc. (achsten is vaak e - ne, twee - je etc, 16den = é - ne - me - te, twee - je - me - te etc.)

Een perfect voorbeeld is de 'blues- of jazzfeeling'. Hier worden de achtsten vrijwel altijd in een trioolvorm gespeeld maar de middelste van de drie noten wordt niet gespeeld. Dat geeft het swingende gevoel aan die muziek.

Ook is een triool niet drie noten in één tel omdat een tel niet altijd overeenkomt met een kwartnoot (bv. in een 3/8 of 2/2 maatsoort).

verder was de geplaatste afbeelding niet correct maar moet het als volgt zijn:

http://home.zonnet.nl/delphiro/images/noten.bmp

hopelijk heb ik nu alles wel goed :-D

sorry hoor, maar het lijkt me stug dat die afbeelding van mij niet klopte, ik heb hem letterlijk nagetekend uit mijn studieboek voor het centraal examen muziek van vorig jaar, en daarmee zou de rest van je uitleg dus ook niet kloppen

sneez0r
9 oktober 2004, 20:12
tjeemig want een hoop verwarrende en foutieve antwoorden

even samenvatten:
triolen zijn drie achtsten die gespeeld worden in de tijdsduur van twee achtsten

Ook is een triool niet drie noten in één tel omdat een tel niet altijd overeenkomt met een kwartnoot (bv. in een 3/8 of 2/2 maatsoort).

verder was de geplaatste afbeelding niet correct maar moet het als volgt zijn:

hopelijk heb ik nu alles wel goed :-D
Nee, je mist het punt.

Een duool zijn twee noten waar drie (of vijf, zeven of negen) noten gangbaar zijn. Een gepunctueerde halve noot bijvoorbeeld wordt dus een duool dat bestaat uit twee kwartnoten.
Een kwartool is verdeling van driedelige notenwaarde in vieren. Een gepunctueerde halve noot bijvoorbeeld wordt dus een kwartool dat bestaat uit vier kwartnoten.
Een triool ontstaat door verdeling van een tweedelige notenwaarde in drieën. Het voorbeeld van Bluesbreaker klopt.

Ik heb alles nagelopen in Eenvoudige Muziekleer van Hennie Schouten en Muziektermen - Termen en technieken van A tot Z van het Spectrum.

http://home.planet.nl/~hogerjmw/img/polymetriek.png

Soul Grinder
9 oktober 2004, 21:07
Een duool zijn twee noten waar drie (of vijf, zeven of negen) noten gangbaar zijn. Een gepunctueerde halve noot bijvoorbeeld wordt dus een duool dat bestaat uit twee kwartnoten.
Een kwartool is verdeling van driedelige notenwaarde in vieren. Een gepunctueerde halve noot bijvoorbeeld wordt dus een kwartool dat bestaat uit vier kwartnoten.
Een triool ontstaat door verdeling van een tweedelige notenwaarde in drieën. Het voorbeeld van Bluesbreaker klopt.

Idd.

delphiro
10 oktober 2004, 10:57
yep.. ik zie het inderdaad staan in dat boek (H. Schouten blz. 93 dat hier ligt maar ik in mijn oneindige wijsheid niet dacht te hoeven naslaan)

mijn excuses voor de valse aantijgingen.. ik :oops: mij zeer

Shaggy
10 oktober 2004, 13:59
hoeveel triolen past er maximaal in een maat?

bij 3 kwarts zijn dat er 3
bij 6/8 zijn dat er max 6
en bij 4 kwarts zijn dat er max 4


toch?

Soul Grinder
10 oktober 2004, 14:06
hoeveel triolen past er maximaal in een maat?

bij 3 kwarts zijn dat er 3
bij 6/8 zijn dat er max 6
en bij 4 kwarts zijn dat er max 4


toch?
Ligt eraan wat voor noten je in zo'n maat speelt. Als je in een 3-kwarts maat kwart-noten speelt, passen er drie triolen in een maat. Als je achtste noten speelt, passen er zes triolen in een maat.
(6/8 is in feite hetzelfde als 3/4. Je telt alleen anders.)

Als je in een 4-kwarts maat kwartnoten speelt, passen er vier triolen in een maat. Als je in een 4-kwartsmaat achtste noten speelt, passen er acht triolen in een maat.

sneez0r
10 oktober 2004, 14:51
En als je 64ste noten speelt in een vierkwartsmaat, passen er 64 triolen in een maat.

Soul Grinder
10 oktober 2004, 16:34
En als je 64ste noten speelt in een vierkwartsmaat, passen er 64 triolen in een maat.
Idd.

Shaggy
10 oktober 2004, 20:01
En als je 64ste noten speelt in een vierkwartsmaat, passen er 64 triolen in een maat.

dat klopt volgens mij niet

je speelt een triool in een tel en aangezien een vierkwarts uit vier tellen bestaat speel je dus max 4 triolen

toch :???:

Nicci
10 oktober 2004, 20:14
En als je 64ste noten speelt in een vierkwartsmaat, passen er 64 triolen in een maat.

nog even los van het feit dat dit theoretisch geleuter is, klopt dit niet.
in een 4/4 maat passen 4 triolen. je kan natuurlijk 6 noten per tel spelen . . .
of 12 of 24. het kan allemaal. jij en ik waarschijnlijk niet, maar het is theoretisch best denkbaar . . .
ik denk alleen niet dat dit triolen zijn.

sneez0r
10 oktober 2004, 21:15
En als je 64ste noten speelt in een vierkwartsmaat, passen er 64 triolen in een maat.

dat klopt volgens mij niet

je speelt een triool in een tel en aangezien een vierkwarts uit vier tellen bestaat speel je dus max 4 triolen

toch :???:
Nee, je speelt triolen binnen een noot, niet noodzakelijk binnen één tel. Je kan een 64ste noot dus ook weer in drie noten opdelen (die je als 128ste noten zou noteren :>). De definitie zegt ook: 'Een triool ontstaat door verdeling van een tweedelige notenwaarde in drieën.' Elke ongepunctueerde noot heeft een tweedelige notenwaarde [d.w.z. je kan de noot verdelen in twee losse noten die allebei de helft van de tijdswaarde van de oorspronkelijke noot hebben].

Nicci
10 oktober 2004, 21:21
ok, dit klinkt wetenschappelijk genoeg om waar te zijn. . . . :D

sneez0r
10 oktober 2004, 22:12
ok, dit klinkt wetenschappelijk genoeg om waar te zijn. . . . :D
Begrijp je het wel? Ik wil het wel iets duidelijker uitleggen anders.

Nicci
11 oktober 2004, 07:14
ik snap het.

Change_of_Seasons
16 oktober 2004, 16:30
http://home.zonnet.nl/delphiro/images/noten.bmp



Woow, dit klopt niet, Duolen, zijn 2 noten in de tijd van 3 van dezelfde waarde. Alle 3 de voorbeelden zijn triolen, alleen is bij de een uitgegaan van 8sten, bij de ander van kwarten.
Triolen zijn (wat al eerder is genoemd) 3 noten in de tijd van 2 van de zelfde waarde.

sneez0r
16 oktober 2004, 18:49
Dat is het plaatje van Delphiro. Maar dat hadden we al vastgesteld.

Soul Grinder
16 oktober 2004, 19:28
Idd.

http://img.photobucket.com/albums/v204/SoulGrinder/Fun%20Stuff/locked.gif

josmeulman
26 mei 2011, 11:27
Een triool is een figuur van drie nootjes met de duur van twee. Drie trioolnoten op achtsten hebben dezelfde duur als twee gewone achtsten.
Een trioolnoot met 1 vlag heeft een duur van 1/12 ( 3/12 = 2/8 ), twee vlaggen 1/24 enz

peter_heijnen
26 mei 2011, 11:51
Mag ik je welkom heten Jos, en dan gaat iemand anders je waarschijnlijk iets uitleggen over topics bumpen. :)

Pepe
26 mei 2011, 12:32
Met de theorie is niks mis, nou de timing nog.

peter_heijnen
26 mei 2011, 12:34
Haha, hoe briljant! :)

terrasbeest
26 mei 2011, 12:43
Waw, topic gestart ( 2004) toen Youtube nog niet was uitgevonden ( 2005 ):

http://www.youtube.com/watch?v=Siowg_ONsZI

EuroCinema
27 mei 2011, 09:56
Het is even 7 jaar wachten, maar dan heb je ook De Enige Goede Uitleg.

josmeulman
23 september 2015, 23:48
Helemaal juist, speel maar eens een triool bij 120 bpm, als je daar een sec over zou doen heb je een ritmisch probleem.
Hoe speel je dan een triool met de metronoom op pak 'm beet 50 beats per minuut?? Nog steeds 1/3 van een seconde? Ik denk dat je muziek dan niet meer logisch klinkt -> triolen zijn afhankelijk van snelheid van de muziek en maatsoort -> 1 triool is 1/3 tel van de maat :wink:

grayfink
24 september 2015, 00:00
Wow, dat moet een soort record zijn, twee berichten totaal op gitaarnet in hetzelfde topic in viereneenhalf jaar tijd. :)

Brad
24 september 2015, 00:55
Bij een achtste triool is een kwart noot verdeeld in drie. Dus stel dat je een simpel stukje hebt in een maat met vier kwart noten dan tel je : één twee drie vier. Stel dat je een stukje in een maat hebt met vier triolen dan tel je : eneme tweejeme driejeme viereme. Elke lettergrreep staat voor een trioolnoot, dat zijn dus twaalf triool noten in totaal

Pepe
24 september 2015, 02:59
Ik vind het wel fijn, zie ik Peter Heijnen ook weer eens een keer.

But seriously, van die uitleggen snap ik niks: een achtste triool? Of zit je weer te trollen Brad.:D

Je hebt een tel en die kan je zien als 1 (hele noot) of in 2, 3 of 4 gelijke stukjes verdelen, respectievelijk halve noten, triolen of kwarten.

Tupelo
24 september 2015, 07:49
Triolen doen het goed op walsjes dus ?

Pepe
24 september 2015, 13:14
Triolen doen het goed op walsjes dus ?

Het maakt niks uit. In een wals zitten 3 tellen in een maat van 4 (of 6 in een maat van 8, basically hetzelfde)
Die tel kan je nog steeds onderverdelen in 2, 3 of 4 als je daarin gaat soleren.

Brad
24 september 2015, 14:56
Ik vind het wel fijn, zie ik Peter Heijnen ook weer eens een keer.

But seriously, van die uitleggen snap ik niks: een achtste triool? Of zit je weer te trollen Brad.:D

Je hebt een tel en die kan je zien als 1 (hele noot) of in 2, 3 of 4 gelijke stukjes verdelen, respectievelijk halve noten, triolen of kwarten.

Zeker weten als een kwart noot in drie stukjes word verdeeld spreekt men van achtste triolen. Is een kwart noot in zes verdeeld dan spreekt men van zestiende triolen in Engeland, in Nederland noemt men dat sixtolen. Je hebt overigens ook kwintolen . Dan is een noot in vijf stukjes verdeeld

Pepe
24 september 2015, 15:25
Het ging mij erom dat wanneer een noob vraagt wat een triool is je niet begint met een term als achtste triool.
De appelen & peren van Bert is leuk. Bassie & Adriaan werkt ook. Ajax & Feijenoord.

Gesualdo
25 september 2015, 03:05
Zeker weten als een kwart noot in drie stukjes word verdeeld spreekt men van achtste triolen. Is een kwart noot in zes verdeeld dan spreekt men van zestiende triolen in Engeland, in Nederland noemt men dat sixtolen. Je hebt overigens ook kwintolen . Dan is een noot in vijf stukjes verdeeld

Hoe noemen ze dan zestiende triolen (8ste noot in 3en) in het Engels? ;)

pimmetje
25 september 2015, 14:25
Ik heb het topic opgeschoond; enkele reacties van de afgelopen dagen verwijderd.
Hou het aub on topic. Geintje is natuurlijk best, maar topic kapen / laten ontsporen proberen jullie maar in Off Topic ;).

Brad
25 september 2015, 15:07
Hoe noemen ze dan zestiende triolen (8ste noot in 3en) in het Engels? ;)

Letterlijk vertaald zestiende noot triolen . De termen achtste noot triolen en zestiende noot triolen zijn een beetje krom aangezien de tijdsduur niet overeenkomt met werkelijke achtste en zestiende noten . Er bestaan overigens ook kwart triolen, daarbij is een halve noot in drieen gedeeld.

En Pimmetje bedankt voor het opschonen van dit topic