PDA

View Full Version : Jazzy geluid?



Fritsie1
17 september 2004, 10:01
Beste lezers,

Sinds een jaar of twee heb ik een Hofner New President aan mijn collectie toegevoegd. Na een inventarisatie kwam ik al snel tot de conclusie dat dit de meest betaalbare, volledig massieve jazzgitaar op de markt is.

Ondanks het feit dat ik zeer content ben met mijn aankoop, mis ik het jazzgeluid waarmee ik gerenommeerde jazzgitaristen hoor spelen. Ook wanneer ik voorgespeelde oefeningen beluister, hoor ik vaak de warme jazzy klank die ik zelf nog niet geheel te pakken heb.

Bestaan er typische afstellingen van versterkers om het jazzgeluid te realiseren? Moet er op meer of juist minder gain worden afgesteld of is mijn versterker (Peavy Bandit/Music Man buizen) niet ideaal voor mijn wensen? Ik realiseer me dat ik geen Wes Montgomery of Joe Pass heet, maar als iemand weet hoe ik hun geluid zou kunnen benaderen, houd ik me van harte aanbevolen!

Groeten,
Frank

johantipker
17 september 2004, 14:30
Sound zit ook voor een belangrijk deel in je zelf, in je vingers en in je ziel, een topgitarist herken je meestal meteen.

Een Hofner gitaar klinkt altijd anders en eigenzinniger dan een doorsnee Gibson jazzer. Vorig jaar heb ik een supergoedkope Ibanez jazz gitaar gekocht en daar in de hals positie een Seymour Duncan "the jazz"pickup in gezet, dat klinkt goed. Qua versterking: zelf speel ik op een Fender Hotrod Deluxe, klinkt goed. Wes Montgomery speelde ook altijd op Fender Amps, vaak ook met een 4x10" speakerconfiguratie. Anton Goudsmit (schrijf ik dat goed), hele goede nederlandse jazzgitarist, speelt op 2 Musicmanversterkertjes. Jesse van Ruller (www.jessevanruller.nl) speelt op een Marble amp, die speciaal voor 'm gebouwd is. Overigens kan het nieuwste type Peavey bandit ook heel jazzy klinken! Moet je die character schakelaar op "Vintage"zetten. Als je aan zo'n heel klein Vox Cambridge versterkertje kan komen (met 1 buis in de voortrap) zit je ook echt goed (voor thuis dan), ze worden helaas niet meer gemaakt. Op je gitaar zet je de pickup switch op de hals pick up, volume op 10 en dan dan draai je er naar smaak op je gitaar iets hoog uit, ff voelen/horen. Het merk voor de jazzgitarist is natuurlijk Polytone. Martin Taylor plugt zijn gitaar overigens altijd rechtstreeks in de PA, beetje afregelen en een jazzgitaar gaat dan super soft en een beetje gecomprimeerd klinken, ik doe dit zelf ook wel eens via een Boss ME50 (beetje galm, sutiel pandelay en een pietsie chorus in stereo) Joepi!

Veel plezier

Negative K3 fan
17 september 2004, 14:44
bij de standaard jazz geludjes zit er nauwelijks treble in de sound. Dus met het halselement spelen en dan de tone knop op de gitaar voor een groot gedeelte dichtdraaien. Ik denk dat 10" speakers en een warma buizenamp ook wel geschikt zijn voor de goede sound.

ieme
17 september 2004, 15:14
Skabouter heeft DE jazzamp bij uitstek te koop de Roland JC120, Ska wil zelf een andere gitaar aanschaffen en heeft hem voor een mooi prijsje te koop! zeker de moeite waard om eens contact op te nemen met hem!

Klik op onderstaande link om zijn profiel te bekijken en contact met hem op te nemen!
http://www.gitaarnet.nl/forum/profile.php?mode=viewprofile&u=2181

Negative K3 fan
17 september 2004, 15:23
sorry dat ik je moet verbeteren, maar de jazzchrosu is niet de jazz amp, dat is gewoon een amp die in de jaren 80 door metalbands etc populair is geworden, echte jazzers gebruiken die dingen echt niet.

maar je kunt er ongetwijfeld wel een leuke jazz sound uit toveren.

ieme
17 september 2004, 15:27
maar je kunt er ongetwijfeld wel een leuke jazz sound uit toveren.
Wat zeik je dan?

Negative K3 fan
17 september 2004, 15:27
ik zeik om jouw geouwehoer, uit een 5150 kun je ook wel leuke jazz sounds halen (en dat kan ik bewijzen met sound clip), maar dat is het punt helemaal niet

dejohan
17 september 2004, 15:48
Veel bass, heel veel mids, weinig treble, weinig gain, reverb helemaal toe.

prs
17 september 2004, 16:42
Een polytone maakt van iedere gitaar een jazzgitaar.....maar ja, zijn niet goedkoop helaas....

johantipker
17 september 2004, 17:06
Stoer!! Jazz uit een 5150, kom op met die soundclip!

Nicci
17 september 2004, 17:08
sorry dat ik je moet verbeteren, maar de jazzchrosu is niet de jazz amp, dat is gewoon een amp die in de jaren 80 door metalbands etc populair is geworden, echte jazzers gebruiken die dingen echt niet.


lul niet.

ieme
17 september 2004, 17:09
Stoer!! Jazz uit een 5150, kom op met die soundclip!
:razz:

ieme
17 september 2004, 17:10
sorry dat ik je moet verbeteren, maar de jazzchrosu is niet de jazz amp, dat is gewoon een amp die in de jaren 80 door metalbands etc populair is geworden, echte jazzers gebruiken die dingen echt niet.


lul niet.

:lol:

ieme
17 september 2004, 17:51
ik zeik om jouw geouwehoer, uit een 5150 kun je ook wel leuke jazz sounds halen (en dat kan ik bewijzen met sound clip), maar dat is het punt helemaal niet

LAAT DAN HOREN!!

ma_jeur
17 september 2004, 20:10
Fender Twin gaat ook heel goed voor jazz.
Ik speel zelf bijna alleen maar jazz en gebruik hiervoor een Fender Dual Showman (BF). Kun je fantastich mooi afstellen.
Voor het iets pittiger werk een pedaaltje (in mijn geval Aramat OD) ervoor en je bent helemaal klaar.

Nicci
17 september 2004, 20:34
eerlijk gezegd denk ik dat er weinig versterkers niet voor jazz gebruikt zijn.
jazz is wat klank betreft nogal breed.

Negative K3 fan
17 september 2004, 21:14
voor alle sceptici heb ik de clip speciaal geuplaod op mn eigeen webspace. Het is een stock 5150, ik weet niet of het de combo of head is. Maar ik weet zeker dat het een stock 5150 is, gemaakt door een HCAF member die normaal niet zo into jazz is.

http://home.zonnet.nl/spit23/5150jazz.mp3

had ik gelijk of niet?

Al
18 september 2004, 02:10
Bestaan er typische afstellingen van versterkers om het jazzgeluid te realiseren? Moet er op meer of juist minder gain worden afgesteld of is mijn versterker (Peavy Bandit/Music Man buizen) niet ideaal voor mijn wensen? Ik realiseer me dat ik geen Wes Montgomery of Joe Pass heet, maar als iemand weet hoe ik hun geluid zou kunnen benaderen, houd ik me van harte aanbevolen!


60er of 70er jaren Twin reverb. Stock Oxford speakers doen het vaak al uitstekend, geven compressie en warme toon. Oude Jensen C12N gaat ook goed, spreken lekker aan en zijn wat helderder. Speel vooral niet te hard. De versterker moet het makkelijk kunnen volgen vandaar dat een vierpitter zoals een Twin erg geschikt is hoewel kleinere klassieke Fenders het ook heel aardig kunnen afhankelijk van het volume.

Een Jazzgitaar afknijpen in het hoog is m.i. een misvatting. Zo'n gitaar klinkt al dik.

Een Polytone is wat vlak in mijn oren en geeft niet die warmte aan de sound die een gezonde buizenbak geeft.

Al

Negative K3 fan
18 september 2004, 19:50
had ik gelijk of niet?

Nicci
18 september 2004, 19:56
ik weet niet precies, maar volgens mij vroeg er maar 1 persoon om een clip. je doet net alsof het hele forum er aan twijfelde of je jazz zou kunnen spelen met een peavy.

Wormaap
18 september 2004, 21:30
ik weet niet precies, maar volgens mij vroeg er maar 1 persoon om een clip. je doet net alsof het hele forum er aan twijfelde of je jazz zou kunnen spelen met een peavy.
Ik zie er anders al 2... Jijzelf en johantipker :razz:

Nicci
18 september 2004, 21:32
sorry, maar ik heb helemaal niets beweert over die peavy . . .
waar haal je dat nu weer vandaan?

Negative K3 fan
18 september 2004, 23:29
genoeg lui die twijfelden aan mijn geloofewaard4elijkheid kankkoewavertelln

Nicci
18 september 2004, 23:53
oh, begrijp me niet verkeerd, maar daar twijfel ik WEL aan . . . .
:-D

vulvasonic
19 september 2004, 02:39
om effe terug te komen op je vraag.

Iedere goede cleane buizenversterker (maar natuurlijk ook de polytone) moet in principe geschikt zijn om echte warme jazz over te spelen. Het beste wat je kunt doen is een hele zut versterkers uit proberen. Een 4x10 of zelfs een 2x10 kan geweldig goed klinken. Maar ook een versterker met een 15 inch speaker kan geweldig klinken (lekker lui en heerlijk vol).
Probeer ze allemaal uit en kijk DAN welk type versterker bij je past.

Bij de weg, die Roland JazzChorus is weldegelijk een hele leuke versterker voor jazz. Misschien niet de BESTE, maar dat kan zomaar een kwestie van smaak zijn.

Ikzelf haal een prachtig jazzgeluid uit mijn VOX AC30. Moet je er wel een galmpje bijkopen.

Nocki
19 september 2004, 08:33
ik heb deze topic gelezen en dacht... negK3 gaat iets bewijzen.. dus ik lezen en lezen en gauw dat dingetje downloaden... heeft ie het niet zelf gedaan. was nou eindelijk eens de gelegenheid voor negk3 om te bewijzen dat hij ook dingen kon zonder zn grote mond... maar nee helaas... het is weer gepikt...


NOcki

Negative K3 fan
19 september 2004, 14:06
ik heb deze topic gelezen en dacht... negK3 gaat iets bewijzen.. dus ik lezen en lezen en gauw dat dingetje downloaden... heeft ie het niet zelf gedaan. was nou eindelijk eens de gelegenheid voor negk3 om te bewijzen dat hij ook dingen kon zonder zn grote mond... maar nee helaas... het is weer gepikt...


NOcki

wat nou gepikt? wat lul je nou, een 5150 is een 5150 en ik kan hier voor geen reet opnemen (behalve met podxt) dus wat lul je nou? Ik heb het toch bewezen of niet?

Mr.Bluesbreaker
19 september 2004, 23:51
Ik denk dat we je punt met je 5150 wel snappen. Mijn mening is dat het alleen na het luisteren ervan niet meer van een jazzsound wegheeft als een willekeurige high gain buizenamp op clean kanaal en wat chorus oid. Punt is dat er niet zo iets is als DE jazzsound uit alleen de versterker. Je hebt zoveel leuke geluiden die anders klinken wat toch alemaal onder jazz zou vallen. John Scofield met zijn geniale geluid uit zijn AC30 bijvoorbeeld-: dik, dynamisch, maar wat ruw en overstuurd, klein beetje. Stevie Ray Vauhgan op "stang's swang" over zijn Fender (vibro?) verb: rond, helder, sprankelt meer en cleaner; hele andere sound maar wel in hetzelfde straatje. (ok daar kun je qua muziek ook weer over twisten.)

crapton
20 september 2004, 22:25
Jazz is inderdaad nogal breed. Typisch is dat warme en wat wollige geluid, normaliter komende uit een echte hollow body.

1. Heel belangrijk is het soort snaren die je erop zet, neem minstens 0.011"s en dan flatwounds. Met roundwounds lukt dat dus echt niet.
2. Gebruik een dik Dunlop plectrum en de goede techniek.
3. Kies het nek-element, en draai de toon-pot ca. 50% dicht
4. Gebruik je clean kanaal, bas 70%, mid 50%, treble 30%, galm 20%. Voorgaande aanbeveling voor Peavey Bandit werkt overigens best goed. Ga hierbij op je gehoor af, wat wil je precies.
5. Leer ook verrekte goed jazz spelen, veel zit in je techniek en timing. Dit is dus veeeeeel moeilijker dan die sound benaderen.

Heb zelf een Ibanez AF85VLS met betere elementen en flatwounds. Nog beter een full size hollow-body, Epi of Gibson en ook Hofner natuurlijk. Tja en een heel goede versterker doet wonderen, heb eens gespeeld over een 4x10" buizen 40W Holland versterker, en die was echt heel goed warm en vol geluid, dynamisch. Sessionette en Polytone vind ik zelf wat minder, nogal vlak. Overigens zag ik in Breda een optreden van een vrij jonge jazz gitarist, ik schat ca. 30-35 jaar, over een oude Peavey bandit en een lullige Epihone LesPaul met geschoefde hals. Niet je van het, toch? Maar het klonk achterlijk goed, omdat die vent achterlijk goed kon spelen. Zo zie je maar...

ieme
21 september 2004, 23:00
http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=gitvers&md=details&id=29767

PeeVee
24 september 2004, 09:56
Skabouter heeft DE jazzamp bij uitstek te koop de Roland JC120
AHUM....

De meest steriele transistor amp ooit gemaakt bedoel je? Dat heeft verder NIETS met jazz te maken hoor, behalve dan dat Roland het erop schreef.

Die diepe warme jazz sound die bedoeld wordt is volgens mij die van een hollowbody gitaar (zonder centerblock dus ES-335 telt niet mee) met warme humbuckers op P90's. Die sound krijgt je zeker niet een solidbody hoeveel jazz feel er ook maar in je vingers of tussen je oren zit. Tone dichtdraaien en op halselement spelen komt in de buurt, maar de "diepte" krijg je (letterlijk) uit een diepe holle kast, 's-logisch...

PeeVee
24 september 2004, 09:59
Een polytone maakt van iedere gitaar een jazzgitaar.....

:lol:

Ik heb nooit de hype begrepen rond die transistorbakkies, ik vind het werkelijk NERGENS naar klinken. Jazzers zijn lui en willen niet sjouwen, daarom maken ze zichzelf wijs dat het kleinste en lichtste versterkertje heb best klinkt; cognitief dissonant heet dat ;-)

Ultieme jazz amp is een goeie TWIN REVERB... Altijd al geweest en zal ook altijd zo blijven.

johantipker
25 september 2004, 12:02
="Negative K3 fan"]voor alle sceptici heb ik de clip speciaal geuplaod op mn eigeen webspace. Het is een stock 5150, ik weet niet of het de combo of head is. Maar ik weet zeker dat het een stock 5150 is, gemaakt door een HCAF member d
http://home.zonnet.nl/spit23/5150jazz.mp3[/url]

had ik gelijk of niet? JAAAAAAAA!

Antoon
25 september 2004, 13:38
Ik heb nooit de hype begrepen rond die transistorbakkies, ik vind het werkelijk NERGENS naar klinken. Jazzers zijn lui en willen niet sjouwen, daarom maken ze zichzelf wijs dat het kleinste en lichtste versterkertje heb best klinkt; cognitief dissonant heet dat

Ultieme jazz amp is een goeie TWIN REVERB... Altijd al geweest en zal ook altijd zo blijven.



Exact.

kNikkEr
28 september 2004, 15:22
Foei wat een vijandigheid in dit topic...

Nogal breed begrip, "DE JAZZAMP", of nie? :-?

Sir Peckerkäse
28 september 2004, 15:58
blijven doorzeuren wat er nou beter is, buizen of transistor, gaat nergens naartoe, of je bent voorstander van het ene of het ander, geen tussenweg

WesMontgomery
29 september 2004, 22:36
Heren,
de term 'jazzy' geluid is zo breed. Het ligt niet zozeer aan de versterker. Het ligt voornamelijk aan de gitaar. Een goed jazzgeluid komt uit een goede jazzgitaar. Als je een mooie jazzgitaar hebt (bv. oude gibson es-125) dan klinkt het zelfs over een Peavey transistor keyboardversterker te gek!!! Geloof me... ik spreek uit ervaring.....

Fritsie1
30 september 2004, 15:12
maar je kunt er ongetwijfeld wel een leuke jazz sound uit toveren.
Wat zeik je dan?

Pardon!? Dit is een discussieforum dus als je niet tegen kritiek kunt, blijf er dan vooral vandaan!

Negative K3 fan
30 september 2004, 15:19
hij bedoelt het goed hoor :)

Fritsie1
30 september 2004, 15:20
Een polytone maakt van iedere gitaar een jazzgitaar.....

:lol:

Ik heb nooit de hype begrepen rond die transistorbakkies, ik vind het werkelijk NERGENS naar klinken. Jazzers zijn lui en willen niet sjouwen, daarom maken ze zichzelf wijs dat het kleinste en lichtste versterkertje heb best klinkt; cognitief dissonant heet dat ;-)

Ultieme jazz amp is een goeie TWIN REVERB... Altijd al geweest en zal ook altijd zo blijven.

Dus eigenlijk zou mijn Music Man buizenbak ook moeten volstaan?

Antoon
2 oktober 2004, 00:38
Ja, de 65 en 130W Music Mans hebben volgens mij wel een goed reputatie voor country en Jazz..

Fritsie1
4 oktober 2004, 08:59
Dank voor je reactie!