PDA

View Full Version : gitaar wordt ruis bij band-oefenen



Retinite
16 september 2004, 21:56
(misschien hoort dit op een ander deel van forum)

yo, 'we' zijn niet zo lang geleden een band begonnen, maar wanneer we iets met distortion spelen (papa roach, sum41, blink etc) dan hebben we dat je geen ene *** meer duidelijk hoort omdat de distortion van de twee versterkers samen een... ruis vormen als t ware t probleem is r niet bij clean spelen maar wil je 'dat 'ruisgevoel' weg halen moet hij wel bijna clean zijn :S (en dat willen we juist niet)
we hadden t idee om dan de amps gewoon zachter te zetten ('te zacht' eignelijk om ze te horen boven de drum) en dan mics ervoor, en naar het stemversterkergeval dat naar de monitors gaat, dan kunnen we alle instrumenten via de monitors doen en desnoods de ene op L en de andere op R (weet eignlijk niet of dat wel kan :p dat stereo) om t zo te verminderen, is dit een idee of doen we echt alles fout? ohja en wat zijn een beetje goeie equalizer-settings voor met merder mensen spelen, juist veel of weinig bas, veel of weinig hoog? want mischien verhelpt dat het 'probleem' ook nog?

ohja de oefenruimte is zo een 5 * 5 meter...als die info nodig mocht zijn oeoa manier

mischien is t een vreemd probleem maar t wel irritant ohja, we hadden ongever alles op een rij alles naar dezelfde kant wijzend zeg maar bij oefenen dus mischien is dat ook niet handig...?

Bins
16 september 2004, 22:24
Minder distortion, meer mids = probleem opgelost.
Zet je amp ook op "oorhoogte", dan hoor je jezelf veel beter.

sickpunk
16 september 2004, 22:29
haha dit hadden wij ook....toen hebben we er maar een gitarist uitgetrapt:P maybe niet de beste oplossing hoor;)

Stitch
16 september 2004, 22:45
ik sluit me bij bins aan, plus, probeer voorzichtig te zijn met distortion pedaaltjes als metalzone ed, thuis werken ze prima maar in bandsituatie hoor je er niks van terug.

Wormaap
17 september 2004, 00:09
Inderdaad, easy on the gain, en veel mids in je geluid :)

Maiden Michiel
17 september 2004, 08:22
Veel mid inderdaad proberen.

Negative K3 fan
17 september 2004, 09:32
Het antwoord is al gegeven, maar het is mooi dat retinite het zelf hoort, je hoort echt nog te vaak van die bands met lui die er wat minder van snappen en ook optreden met dat soort ruis. Verschrikkelijk.

Bins
17 september 2004, 09:47
Pfff...
Ik was vorig weekend in Brugge, om mijn favoriete band te bekijken, was er een soort slipknot-achtig iets in het voorprogramma. Ik dacht "ff kijken wat die gitaristen doen.." En ja hoor, de vingertjes van beide mannen gingen vliegensvlug over de hals heen, jammer dat je alleen maar "chhhhhhhchchchhh" hoorde. Totaal geen definitie.
Saillant detail: The crowd doesn't care. Het was afgeladen bij die band (Morda ofzo, er lopen ook veel belgen rond met shirts van ze), terwijl het bij de hoofdact nota bene veel minder druk was.

dejohan
17 september 2004, 09:53
Je kan ook de ritmegitarist veel bass geven (neck pickup gebruiken en EQ op je amp en pedaal bassigger zetten), en de solo gitarist veel treble (brug pickup gebruiken en EQ op je amp en pedaal scheller zetten).

thomaster
17 september 2004, 10:23
@retinite:
ik speelde voor 2 jaar terug veel in hardcore/nu-metal bandjes
het klinkt inderdaad stom als mensen je aanbevelen om meer mid in je signaal te draaien.
"want wie wil er nou mid? alleen kirk hammett toch als ie een solo speelt?"
ik weet t ik heb t zelf ook gehad. maar als je eenmaal een goeie distortion hebt, moet je t echt maar s proberen

ikzelf had altijd een heeeeele brute distortion, veel gain en weinig mid op het pedaaltje.
wat ik dan deed, was de mid van de amp ver omhoog draaien.
moet je ook maar s proberen

BramVersteeg
17 september 2004, 10:42
@retinite:
ik speelde voor 2 jaar terug veel in hardcore/nu-metal bandjes
het klinkt inderdaad stom als mensen je aanbevelen om meer mid in je signaal te draaien.
"want wie wil er nou mid? alleen kirk hammett toch als ie een solo speelt?"
ik weet t ik heb t zelf ook gehad. maar als je eenmaal een goeie distortion hebt, moet je t echt maar s proberen

ikzelf had altijd een heeeeele brute distortion, veel gain en weinig mid op het pedaaltje.
wat ik dan deed, was de mid van de amp ver omhoog draaien.
moet je ook maar s proberen

Mijn distortion klinkt anders ook behoorlijk bruut en ik heb de mids van m'n amp op 2 uur. :wink:

Lacrymosa
17 september 2004, 10:45
@retinite:
ik speelde voor 2 jaar terug veel in hardcore/nu-metal bandjes
het klinkt inderdaad stom als mensen je aanbevelen om meer mid in je signaal te draaien.
"want wie wil er nou mid? alleen kirk hammett toch als ie een solo speelt?"
ik weet t ik heb t zelf ook gehad. maar als je eenmaal een goeie distortion hebt, moet je t echt maar s proberen

ikzelf had altijd een heeeeele brute distortion, veel gain en weinig mid op het pedaaltje.
wat ik dan deed, was de mid van de amp ver omhoog draaien.
moet je ook maar s proberen

sorry, maar is niet echt een nuttige tip, zal alleen maar ruis veroorzaken
je haalt namelijk eerst de midden frequenties er uit, om ze vervolgens weer te boosten
het kan zijn dat de frequenties die je pedaal scoopen niet precies overeen komen met de frequenties die amp boost.

het probleem wat zich hier voordoet heet masking of Frequenties

dit houdt in dat de verschillende instrumenten (bas, gitaar, drum, zang) in het zelfde frequenties spectrum aan het blazen zijn

de truc is om de 'eigen'-frequenties van de de verschiillen instrumenten op te zoeken, en die te boosten, zonder dat ze in de weg zitten voor andere instrumenten

bij drum is er natuurlijk nix aan te doen, maar de rest van de band heeft een equalizer op zn versterker zitten.

over het algemeen kan je aannemen dat de eigen frequenties van je gitaar in het midden gebied zitten, dit is toevallig een gebied waar eigenlijk alleen de zanger echt in kan komen, en een beetje bas

de truc is dus om alles op elkaar aan te passen, dus als je de gitaren niet hoort, is het 9 van de 10 keer niet 100% de schuld van de gitarist
je moet dus goede afspraken maken met elkaar hoe je je EQ's insteld, dus gitaren zullen veel midden moeten hebben, en wat minder bas als je zou denken, hoe meer hoog je in je gitaar geluid doet, hoe meer je in het spectrum van de bekkens gaat zitten.

dan heb je nog de factor distortion.
je moet je gitaargeluid als een golf zien
wat er gebeurd bij distorion, is dat je je transistor/buis gaat oversturen, dat houdt in dat je em meer laat versterken dan dat ie eigenlijk aan kan.
wat er dan gebeurd is, hij versterkt tot waar hij het aan kan, en alles wat boven die grens ligt, wordt afgekapt

het gevolg van teveel distortion is dat alle verschillende frequenties maximaal worden versterkt, en veel worden afgekapt, dit zorgt er voor dat de verhoudingen weg zijn in je geluid, waardoor je een brij van geuid hoort.

ik hoop dat et een beetje duidelijk is

CheerS!!

joke
17 september 2004, 13:45
tiz inderdaad net als een mix maken als ze allebei in het zelfde frequentie gebied zitten dan bijten ze elkaar dus een beetje anders equalisen dus en je vult elkaar aan i.p.v. bijten
zou ook nog een fase probleem kunnen zijn want dan heffen ze elkaar op namelijk dat is een methode die wel eens als studio zang monitoring wordt gebruikt en in fabrieksopstellingen om motoren geluidsoverlast op te heffen.
denken jullie wel een beetje om jullie gehoor jomgens ?
in zon kleine ruimte zou je best eens over gehoorbescherming mogen nadenken al was het maar die kneedbare gele stukkies schuim waardoor je meteen in de herrie brei meer definitie hoort trouwens en ook de zang is genadeloos te horen of het zuiver is of niet.
probeer maar eens en je zal ook nog op je 30 ste van je gehoor kunnen genieten!!!!

Retinite
17 september 2004, 14:44
thx allemaal voor alle advice en ik gad net gitaarles en mn leraar zie t zelfde: equalizers zorg dat ze niet tzelfde klinken ja... en hi jzei ook dat t handig ozu zijn de oefenruitme te dempen ja.. dat t beter isv or e gehoor (al klint t wel wat midner mooi dan).. maar echt bedankt ik zal ff alles gaan proberen woensdag

Wormaap
17 september 2004, 15:28
Lacrymosa, mids wegdraaien voor de amp en terugschoppen op de amp is best wel'n veel gebruikte techniek hoor ;) Op die manier hou je een quasi-midscooped sound die wél definieerbaar is. Luister naar Dimebag Darrell en je hoort hoe het klinkt.

treblemaster
17 september 2004, 18:20
En niet teveel op je "eigen" geluid letten. Ik bedoel, vaak stellen gitaristen hun apparatuur af zodat ze een mooie geluid hebben zonder de rest van de instrumenten erbij. Je kan wel een super mooi geluid hebben, maar zo gauw de bas, drum, zang etc. erbij komen, kan dat geluid veranderen in een klote geluid. Je moet dus je geluid af stellen op de andere instrumenten en dat geluid kan best "klote" klinken zonder de rest van de instrumenten erbij.
Uiteindelijk gaat het erom hoe jou gitaar klinkt in de mix en niet hoe ie afzonderlijk van de rest klinkt (lijkt zo logisch als je het zo leest, maar toch zie ik vaak mensen hun versterkers af stellen zoals ze het goed vinden klinken als ze zo'n beetje in de versterker staan. En als dan iedereen begint te spelen, draaien ze alleen nog maar aan de volume knop als ze zichzelf niet horen).

Zeker met 2 gitaristen is het een groot probleem om jezelf goed te horen en te voorkomen dat je geluid een brui wordt. Ik spreek uit ervaring...2 gitaristen met een LP-achtige gitaar, allebei een metal zone ( :oops: :oops: ), te weinig tijd besteden aan het af stellen van het geluid....UIteindelijk ben ik over geschakelt op een telecaster en een licht overdrive pedaal (een gitarist met een zwaar, donker geluid en 1 met een erg clean geluid met veel treble).
Dus misschien ook even met je andere gitarist overleggen ;). De een iets hoger, de ander iets lager bijv. en zoals al vaker gezegd, minder distortion!

Swan
17 september 2004, 19:16
-metalzone er uit gooien, fantastisch pedaal voor thuis op je kamertje met je kleine oefenamp maar verder niet
-mids er in
-als je met 2 gitaristen speelt verschillende soorten sounds nemen, bij mijn band is t wel handig, ik hou van n heel donker laag geluid en de andere gitarist van n snerpend high geluid...dus dat vult elkaar goed aan :)

Retinite
17 september 2004, 20:05
we gebruiken een Hughes en kettner en een andere amp (weet merk neit) met een zoom606 (mijn ouwe :p) voor de dist ortion op die adner amp omdat die oeoa manier een distortion heeft :S maar ik vond dati kal redlijk weinig distortion had op die hughes & kettner die zoom heeft wel vaak erg hoge tonen ach we meoten maar ff zien hoe we t oplossen

maar als de ene dus bijvoorbeeld vol laag, half mid geen hoog en de andere heel mid en vol hoog geen laag (ff overdreven) zou dat beter zijn? (als er dan geen drums en bas zouden zijn)

Harry
17 september 2004, 21:39
je komt er wel uit, goed luisteren, dan ben je al een eind op weg. :)

En is het een idee om je berichten even na te lezen voor je op 'ok' drukt? Scheelt een boel gepuzzel....

Retinite
17 september 2004, 22:48
oops, soms word ik een beetje overexcited en type ik letters verkeerd om k had zelfs mn beginpost al gewijzigd omdat ik r zelf maar de helft van begreep na t posten :oops::oops::oops: mensen die me kennen zijn gewend mn code te ontcijferen :razz: ...