PDA

View Full Version : oude Ibanez Les Paul copies



Antoon
16 september 2004, 13:39
Is er ergens een site waar ik meer info kan vinden over de gitaren (oa Les Paul kopieen) die Ibanez in de jaren 70 maakte? Met google kom ik niet veel verder.

Een vriend van mij heeft er ooit eens een gehad. Dat vond ik niet zo'n beste gitaar. Er zat een geschroefde hals op met een dikke plastic-achtige laklaag met snel versleten mechanieken en de frets hadden de neiging los te komen. Het geheel was slordig gemaakt en het ergste was nog dat de body uit allemaal aan elkaar gelijmde latjes bestond ipv een fatsoenlijk stuk hout. Het enige 'positieve' was dat er Dimarzio elementen in zaten. Het arme ding klonk trouwens voor geen meter.

Nu hoor ik ook af en toe hele positieve verhalen over Ibanessen uit de 70er jaren. Bijvoorbeeld de eerste Destroyers waar EVH er een van had. Scheen een prachtige Korina body te hebben en aan o.a. Hot For Teacher te horen een uitstekend geluid.

Hoe zit dit eigenlijk, had Ibanez verschillende product lijnen of hangt het juist weer van de periode af? Welke zijn de moeite waard om te zoeken?

thanx

hansoonk
24 september 2004, 18:31
Hoi Antoon

Toch interesse in een Ibanez les Paul?

Op deze site http://www.ibanez-vintage-page.de/ staan scans van oude Ibanez-catalogi (zie het menu aan de onderkant) vanaf de jaren '60 tot '79, met wat specs erbij.
Grappig om te zien dat ze tot 76 vrijwel uitsluitend Gibson en Fender copieen verkopen en in '77 alleen maar eigen ontwerpen hebben. Rechtzaakje in '76??? In de begeleidende tekst staat dat Ibanez in de loop van de jaren leerde om goede gitaren te bouwen, vandaar dat ze na '77 in staat waren de zaak uit te bouwen en Gibson/Fender echt concurrentie konden aandoen.
Als het een kwestie van toenemende skills zou zijn, dan zouden de pré-law-suits LP's van midden jaren 70 de beste moeten zijn. Ik weet niet of dit zo is, want na de rechtzaak in '76 heeft Ibanez nog LP's en strats op de marktgebracht onder namen Morris en Cimar en deze zullen niet al te best zijn, want de meesten gaan tegenwoordig voor een prikkie weg.

Direct na '77 heeft Ibanez wel veel (vind ik) mooie ontwerpen als de Artist en de Custom Agent, die ook hoog worden aangeschreven (zie elders op dit forum). kijk ook eens hier: http://vintageibanez.tripod.com/main.html of in het Ibanez register: http://www.ibanezregister.com/ .

Stratman70
24 september 2004, 19:56
Ik heb ook ooit zo'n Les Paul gehad, zoals jij 'm beschrijft. Precies zo: lak, stemmechanieken, body bestaande uit latjes en volgens mij zaten er ook Di Marzio's in.

Grappig

Antoon
24 september 2004, 23:00
Hoi Hans!
Thanx voor de info, hier is inderdaad heel wat te vinden. Tja, op een gegeven moment kun je er niet meer omheen, zo erg word je hier met Ibanez om de oren geslagen.. En moet die 70ties gitaren kun je nog wel eens een leuke deal maken. Goed als je dan van te voren wat huiswerk hebt kunnen doen. Ik zal eens kijken of het nou inderdaad post 77 modellen zijn die zoveel beter zijn.

groetjes

THW
25 september 2004, 21:05
Is er ergens een site waar ik meer info kan vinden over de gitaren (oa Les Paul kopieen) die Ibanez in de jaren 70 maakte? Met google kom ik niet veel verder.

Een vriend van mij heeft er ooit eens een gehad. Dat vond ik niet zo'n beste gitaar. Er zat een geschroefde hals op met een dikke plastic-achtige laklaag met snel versleten mechanieken en de frets hadden de neiging los te komen. Het geheel was slordig gemaakt en het ergste was nog dat de body uit allemaal aan elkaar gelijmde latjes bestond ipv een fatsoenlijk stuk hout. Het enige 'positieve' was dat er Dimarzio elementen in zaten. Het arme ding klonk trouwens voor geen meter.

Nu hoor ik ook af en toe hele positieve verhalen over Ibanessen uit de 70er jaren. Bijvoorbeeld de eerste Destroyers waar EVH er een van had. Scheen een prachtige Korina body te hebben en aan o.a. Hot For Teacher te horen een uitstekend geluid.

Hoe zit dit eigenlijk, had Ibanez verschillende product lijnen of hangt het juist weer van de periode af? Welke zijn de moeite waard om te zoeken?

thanx
Wat betreft de OUDE destroyers zit je goed echt juweeltjes van gitaren, als je zo'n les paul kopie vind en het is in goede staat gewoon kopen
Al die kopies van Gibson die Ibanez gemaakt heeft zijn beter dan de Gibsons dan die tijd, daardoor zijn ze ook heel moeilijk te krijgen
ik ben zelf al een hele tijd op zoek naar een fatsoenlijk Ibanez Destroyer uit de 70's
http://img.photobucket.com/albums/v286/Thajan/guit22.jpg

Antoon
26 september 2004, 02:48
Die gitaar op die foto is volgens mij een latere Destroyer II. Niet de gitaar die ik bedoel. Over de Les Paul kopien: die IK gezien heb en die ook Stratman70 beschreef leken helemaal nergens op (amateur-kindergitaar, eigenlijk zelfs dat nog niet). Met de huidige maatstaven zouden die m.i. volstrekt onverkoopbaar zijn, zelfs niet voor 100 euro of zo nieuw. Misschien dat er andere Ibanez LP modellen zijn die veel beter zijn, weet ik niet.

Zelfs in de 70ties heeft Gibson fatsoenlijke stukken hout, behoorlijke electronica en altijd nitrocelluloselak gebruikt. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de verguisde en goedkope Marauder, hoe goed die nog in elkaar zit.

Maar goed, het blijft inderdaad allemaal mijn persoonlijke mening.

Antoon
26 september 2004, 02:49
Die gitaar op die foto is volgens mij een latere Destroyer II. Niet de gitaar die ik bedoel. Over de Les Paul kopien: die IK gezien heb en die ook Stratman70 beschreef leken helemaal nergens op (amateur-kindergitaar, eigenlijk zelfs dat nog niet). Met de huidige maatstaven zouden die m.i. volstrekt onverkoopbaar zijn, zelfs niet voor 100 euro of zo nieuw. Misschien dat er andere Ibanez LP modellen zijn die veel beter zijn, weet ik niet.

Zelfs in de 70ties heeft Gibson fatsoenlijke stukken hout, behoorlijke electronica en altijd nitrocelluloselak gebruikt. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de verguisde en goedkope Marauder, hoe goed die nog in elkaar zit.

Maar goed, het blijft inderdaad allemaal mijn persoonlijke mening.

hansoonk
26 september 2004, 18:51
Als je in de prijslijsten op http://www.ibanez-vintage-page.de/ kijkt, zie je dat in '77 de prijs van een Ibanez LP 700-800 DM was. Voor dat geld zou zelfs Ibanez kwaliteit moeten kunnen leveren.

Ibanez is in de jaren '60 begonnen met goedkope copieen en is in de loop van de tijd ook gitaren gaan maken. Dit is niet alleen een kwestie van kunnen maken, maar ook van bedrijfsstrategie ... waar valt wat te verdienen.

Gibson was een leverancier van high-end gitaren en wilde met de Marauder een wat goedkopere gitaar leveren. Maar ik denk dat ze de naam Gibson niet te grabbel wilden gooien door met kwalitatief laagwaardige gitaren te komen. Dus hebben ze Bill Lawrence gevraagd een gitaar te maken die zich kwa prijs met de Fenders kon meten. Bill heeft de Les Paul wat vereenvoudigd door een eenvoudiger body te nemen, een bolt-on neck en alle alle electronica op de slagplaat te monteren. De Marauder was toentertijd echter niet echt goedkoop. Ik hem mijn Marauder van iemand die hem in '80 tweedehands heeft gekocht voor 1200 gulden.

Trouwens Antoon ... kijk eens in je inbox

Antoon
26 september 2004, 19:41
Hadie Hans e.a.,

O, ik bedoel ook niet Ibanez af te zeiken, dat merk heeft inmiddels zijn sporen ruimschoots verdiend natuurlijk. Veel beroemde gitaristen spelen er bewust op. Het was alleen dat mijn persoonlijke ervaring met die paar ouwe exemplaren zo ver af stond van de verhalen van anderen. Dat de gitaren die Ibanez bouwde door de (vele!) jaren heen steeds beter geworden zijn geloof ik onderhand wel. Misschien was het rond '77 al dik in orde. Als ouwe lul herinner ik mij nog dat in mijn middelbare school tijd (rond ahum.. 1984) die Ibanez Artist modellen voor de serieuzere scholier annex gitarist het helemaal waren, waarbij je geheel volgens de Hollandse traditie 'niet extra betaalde voor de naam'. Vandaar dat je waarschijnlijk zoveel van die net-niet merken in Nederland tegenkomt.

groetjes (ga nu naar m'n inbox!)

Wouter J
26 september 2004, 19:46
http://www.vintagekramer.com/Ed/guitar-destroyer.jpg

EVH heeft deze gitaar op de eerste drie albums van Van Halen bespeeld maar foen hij bij wijze van experiment er een groot stuk van de body af had gezaagd was de klank van het instrument verpest en heeft hij hem op pensioen gezet.

"Hot for teacher" is volgens Van Halen zelf op een Gibson Flying V ingespeeld.

http://www.vintagekramer.com/Ed/guitar-flyingV.jpg

Antoon
26 september 2004, 19:56
"Hot for teacher" is volgens Van Halen zelf op een Gibson Flying V ingespeeld.



:oops: Ik had ergens gelezen dat veel van de niet-floydrose liedjes op dat ding waren gespeeld en ik herinner iets van die videoclip.

Maar dat is dat ding wat ik bedoel, in interviews was EVH heel positief over die gitaar

bert k
26 september 2004, 20:01
http://www.vintagekramer.com/Ed/guitar-destroyer.jpg

EVH heeft deze gitaar op de eerste drie albums van Van Halen bespeeld maar foen hij bij wijze van experiment er een groot stuk van de body af had gezaagd was de klank van het instrument verpest en heeft hij hem op pensioen gezet.

]
Dit doet me toch wel heel erg aan een Dean denken...

THW
27 september 2004, 17:55
http://www.vintagekramer.com/Ed/guitar-destroyer.jpg

Goh hij zou is een andere paintjob kiezen :roll: