PDA

View Full Version : I've always thought of you - tommy emmanuel UPDATE



Janne
16 september 2004, 13:35
Ik wilde dit nummer ook eens opnemen, maar ik vind zelf dat er iets mist. Er is iets muzikaal niet helemaal goed aan hoe ik het speel vind ik zelf en ik hoop dat hier iemand kan zeggen van ow als je dat een beetje anders speelt klinkt het al een stuk beter. Graag reacties met zo veel mogelijk tips enzo (andere accenten enz).
http://janne_van_berkel.tripod.com/ive_always_thought_of_you.mp3 (rechter muisknop => opslaan als).

Alvast bedankt,

Janne

Nieuwe link: http://janne_van_berkel.tripod.com/ive_always_thought_of_you2.mp3

Stratman70
16 september 2004, 15:30
Dit nummer is een geweldig (moeilijk) nummer van Tommy. Ik vind dat als je al zo ver met dit nummer bent gekomen als jij bent, dat je echt veel respect verdient. Bij deze petje af! Ik zal het je nooit na kunnen doen.

Punt van opbouwende kritiek:
het geheel komt wat hakkelig over. Van de timing klopt bij het thema helaas erg weing. Werk daar aan. Ik neig vaak te denken dat als je al zo ver bent dat je dit kunt spelen, maar nog niet helemaal strak in je vingers hebt, waarom je het dan al post. Werk eerst verder aan je timing: het moet vloeiender. De noten worden net iets te snel afgebroken, ze zouden ietsje langer door moeten klinken. Gooi er een mooie subtiele, doch duidelijke reverb over en post hem daarna nog eens, zodra je dit onder de knie hebt.
Tip: neem je eigen partij regelmatig na het oefenen op en vergelijk deze met het origineel. Ook meespelen met het origineel om de juiste feel qua timing te krijgen is een manier.

Nogmaals: alle respect, ik vind het erg knap gedaan. Hoop hem over een tijd nog eens van je te horen, met bovenstaande tips in acht genomen.

Wel erg gaaf dat je je hier aan waagt! Succes!

Nog een tip: stamp de maat met je voet mee!!!

Janne
16 september 2004, 15:36
Hey bedankt stratman. Reverb ofzo ga/kan ik er niet opzetten (Tommy Emmanuel gebruikt vaker effecten he? misschien klinkt het ook daarom anders), ik speel dit nummer op n akoestische gitaar en het geluid gaat meteen via een microfoon de pc in en de opnamesoftware die ik gebruik heeft die optie ook niet.
Juist omdat ik het nummer nog niet echt beheers post ik het hier. Ik was naar mijn opname aan het luisteren en ik hoorde dat er iets mis was, maar ik had echt geen idee wat en wat ik eraan kon doen. Dan is het altijd handig om aan andere mensen te vragen of zij dit wel horen. En waar beter dan hier he :) . Ik ga zeker nog meer oefenen en ok meer luisteren naar hoe tommy het speelt (ook weer ns naar de dvd kijken) en dan zal ik hem binnekort weer eens posten.

Shaggy
16 september 2004, 16:22
Hoi,

Leuk gespeeld, veel onduidelijke bas tonen .. en af en toe wat uit de maat..

ik had je op je website gezien, maarre ben je een jongen of een meisje :oops: :razz:

Janne
16 september 2004, 16:24
Bedankt shaggy, die bastonen ga ik ook aan werken (en aan het ritme dus ook).
Uhm een jongen (tja mn ouders hadden ook een iets nuttigere naam kunnen verzinnen :) )

m^rton
16 september 2004, 19:05
Je bent inderdaad vrij vaak uit de vet bij het thema. Maar toch heb ik hier alle respect voor want ik ben ook bezig met dit nummer, maar ben helaas nog niet verder dan het thema zelf.

Ik heb trouwens altijd gedacht dat je een meisje was

Janne
16 september 2004, 19:16
Tss mannen :D .
Nou ja ik heb dus ff wat meer geluisterd naar Tommy en ik ga dus iig beginnen met de melodienoten, die wat langer aan te houden enzo en preciezer in het ritme te spelen.
Een ander nummer wat ik vandaag heb opgenomen en waar ik toch wel tevreden over ben is to b or not to b (ik open zo ff een nieuw topic daarvoor), dat ligt mij ritmisch denk ik ook beter.
edit: Ey stratman dit was zeker een groot probleem (het te snel loslaten van de melodienoten), ik heb net even geoefend en dan echt alle vingers zo lang mogelijk laten staan en het klinkt al een stuk beter, bedankt. Daarom postte ik het nummer ook hier, hier was ik zelf misschien nooit opgekomen. Ik zal eens kijken of ik hem binnenkort weer op kan nemen.

Picker
18 september 2004, 01:30
Hi Janne,

Zeer apart zoals jij speelt. Je touch en je harmonie zijn bijna perfect en heel erg 'Tommy'-achtig (heel knap, want dat kan bijna niemand), maar je timing is nog slechter dan een random generator met arrhytmia.

Werk dus aan je timing - TAP YOUR FOOT en zorg ervoor dat je (desnoods eerst heel langzaam) alle noten in de maat speelt. Maak je geen zorgen over missers en zo. Als je een paar noten fout speelt, laat ze dan lekker zitten en speel gewoon de volgende noten, als je maar in de 'groove' blijft! Die fouten gaan vanzelf wel weg op den duur.

Als je je timing strak krijgt, wordt dit echte klasse!

Picker.

Harald
19 september 2004, 11:50
Naast het ritme (die voeten werkt wel) zou je kunnen proberen het nummer mee te zingen (in je hoofd, maar ook eens zonder gitaar (en zonder publiek zodat je je niet geneert ;) ). Ik weet niet wat de tekst hiervan is, maar ben bijna zeker dat Tommy hiervoor een tekst heeft. Zal wel beginnen met "I've always thought of you" bij het thema. Als je zo'n zangstem in je hoofd hebt zal dat de continuiteit van je spel bevorderen. Ook al hoor je het als luisteraar niet, het komt waarschijnlijk wel beter over.

Ik heb Tommy wel eens Old Fashioned Love Song voorgespeeld. Hij vroeg toen of ik het origineel kende. Aangezien ik dat nooit gehoord heb, heeft hij het toen voor me gezongen. Hij doet dat live heel vaak. Je hoort hem dan op opnames flarden meezingen.

MonkeyFace
19 september 2004, 23:41
je link is dood :(

ik wil em ook luisteren! Kan je de link fixen of kan iemand anders even een spiegeltje bouwen? :)

Janne
20 september 2004, 15:11
Hey Harald, bedankt voor de tip, die is eigenlijk bij elk nummer te gebruiken. An old fashioned lovesong ga ik ook nog eens opnemen (die versie die ik van jou gekregen heb, bedankt), maar die loopjes tussendoor lopen nog niet echt lekker dus dat is ook nog even oefenen.
@ Monkeyface, ik heb het bestand zelf niet weggehaald of gewijzigd, zal wel weer aan lycos liggen denk ik :evil: .

Jools
20 september 2004, 16:14
op wat hakkelingen na pak je de goeie noten :) , alleen de timing over de hele song klopt niet

mooi geluid, lekker warm

Janne
20 september 2004, 16:18
Ok Jools, dat beschouw ik maar als een compliment :) . Ik ben hem nu opnieuw op aan het nemen en ik zit druk met mijn voet mee te tikken om in het ritme te blijven. Sommige dingen speel ik ritmisch nu niet zoals Tommy ze speelt, maar ze kloppen wel en ik vind ook dat je hem niet precies na moet spelen.
Ik ga nog even verder met opnemen en als ik "tevreden" ben zal ik een update posten.

Janne

Janne
20 september 2004, 16:45
Nou ik heb m dus nog n keer opgenomen. Er zit nu een beetje chorus bij waardoor het wat voller klinkt en ik heb het ritmisch dus ff enorm aangepast. Er zitten nog wat kleine foutjes in, maar ik wilde het wel alvast laten horen.
http://janne_van_berkel.tripod.com/ive_always_thought_of_you2.mp3[/url]

Daniël_san
20 september 2004, 17:36
Nou ik heb m dus nog n keer opgenomen. Er zit nu een beetje chorus bij waardoor het wat voller klinkt en ik heb het ritmisch dus ff enorm aangepast. Er zitten nog wat kleine foutjes in, maar ik wilde het wel alvast laten horen.
http://janne_van_berkel.tripod.com/ive_always_thought_of_you2.mp3

MonkeyFace
20 september 2004, 18:42
gitaarspel: WOW! not bad at all
geluid: je zit tegen de vervormingsgrens aan. Hoe heb je opgenomen? Die kwaliteit kan namelijk nog beter

delphiro
20 september 2004, 19:17
helemaal niet gek hoor!

(en meteen ga ik off-topic)
Ik heb alleen het idee dat je te snel verschillende stukken wilt spelen. Ik heb je website eens bekeken en bv die Prelude 1 van VL is helemaal zo gek nog niet maar het mist gewoon de afwerking. Je speelt de noten wel maar je speelt het nummer niet. Waar is die mooie bas, die eerste mooie 'slide' naar de openingstoon, de warmte in het middenstuk etc. etc.

Technisch ben je een heel eind maar ik zou meer aan de afwerking gaan werken.

ps niet het conservatorium-idee opgeven hoor. Klassiek is een prachtige richting en je moet vooral niet denken dat klassiek zou vervelen want het is zo divers (ik heb hier muziek van 1500 tot en met >2000) dat je alle stijlen kunt spelen die je wilt.

m^rton
20 september 2004, 22:13
WOW, wat een verbetering zeg!
Nou ga ik hem zeker weer proberen.

FrankS
21 september 2004, 01:03
Dude ik zit nu je update te luisteren en echt hard te genieten!!! Klinkt lekker, klinkt ook als erg moeilijk en je doet het heel netjes hey. :D

Jools
21 september 2004, 14:02
Ok Jools, dat beschouw ik maar als een compliment :) . Ik ben hem nu opnieuw op aan het nemen en ik zit druk met mijn voet mee te tikken om in het ritme te blijven. Sommige dingen speel ik ritmisch nu niet zoals Tommy ze speelt, maar ze kloppen wel en ik vind ook dat je hem niet precies na moet spelen.
Ik ga nog even verder met opnemen en als ik "tevreden" ben zal ik een update posten.

Janne

Heheh sorry als ik negatief klink, bedoel het niet zo

het is alleen eh.. Een van tommy emanuels' beste dingen naast creatieve oplossingen en dynamiek is zijn gevoel voor timing

daarom viel het me nog eens extra op

nee, inderdaad, helemaal precies naspelen vind ik zelf ook niet zo

8-)

Jools
21 september 2004, 14:04
yooo nieuwe versie klinkt goed man, timing veel beter :)

Stratman70
21 september 2004, 14:31
Jahh..... GEWELDIG JANNE!!!! Een hele vooruitgang zo! Natuurlijk verdient de opnamekwaliteit nog de nodige aandacht, maar je spel is echt goed, op wat enkele foutjes na, maar dit gaat dus echt helemaal goedkomen.

Echt alle respect hiervoor!!!

Janne
21 september 2004, 17:28
Ey bedankt allemaal, ik ben dr nog meer aan aan het werken dus wie weet klinkt het binnenkort nog beter.

@ Delphiro: Het conservatorium idee heb ik ook nog niet helemaal opgegeven. Ik weet alleen niet of ik op dit moment wel 6 uur per dag klassieke muziek zou kunnen spelen (gewoon spelen lukt wel), met lessen ben ik ook maar weer aan de klassieke muziek begonnen en dat gaat al beter.
De afwerking is bij mij nog steeds niet altijd zo aanwezig als zou moeten ja. Het gaat net om die laatste 10-20 % waardoor het nummer echt wordt, Prelude nr 1 van Villa-lobos heb ik al lang niet meer gespeeld, maar de laatste keer dat ik m speelde klonk hij gelukkig al weer beter dan die op mn site.
Edit: en over dat diverse, ik heb gemerkt dat ik meer aanleg heb voor de "klassieke" muziek dan bijv barok enzo. Maar als je dan op t conservatorium zit dan moet je alles kunnen spelen.

Picker
1 oktober 2004, 14:43
Nou ik heb m dus nog n keer opgenomen. Er zit nu een beetje chorus bij waardoor het wat voller klinkt en ik heb het ritmisch dus ff enorm aangepast. Er zitten nog wat kleine foutjes in, maar ik wilde het wel alvast laten horen.
http://janne_van_berkel.tripod.com/ive_always_thought_of_you2.mp3[/url]

Hey Janne,

Yep! Dat klinkt al een stuk beter! "Tap your foot", zie je wel? Op 1 of 2 plekjes ga je nog een beetje de mist in met de timing, maar dat komt volgens mij omdat je dit (lastige) stuk nog niet helemaal beheerst. Komt wel.

Mijn ervaring met timing is dat er twee zaken een rol spelen: 1. het stuk technisch perfect beheersen zodat je het kunt spelen zonder na te denken en dan nog 2. "in de mood" zijn. Soms merk ik dat mijn timing hapert en dat komt dan bijna altijd omdat ik ongemotiveerd speel. Dat kan komen doordat de gitaar rot klinkt of slecht speelt of wat dan ook. Nieuwe/andere snaren doen dan vaak wonderen.

Nog wat: aan je manier van spelen hoor ik dat je dit van tablatuur hebt geleerd (correct me if I'm wrong). Het klinkt nog een beetje als een hele verzameling noten op een rij, nog niet als echte muziek, als je begrijpt wat ik bedoel. Ikzelf ben op het moment ook het nodige van Emmanuel aan het leren (heb hem beloofd volgend jaar 12 liedjes te kunnen spelen - 1 per maand!) maar ik doe dit (bijna) zonder tablatuur. Ik luister naar zijn muziek, op de videos zie ik ongeveer welke accoorden hij speelt, en dan probeer ik het eerst zo "ongeveer" na te spelen. Als dat dan een beetje lukt merk je op een gegeven moment dat je vanzelf bepaalde dingen gaat doen die Tommy inderdaad ook doet (pingeltjes, basloopjes, extra toontjes enz.)! Gitaarspelen is soms erg logisch! Dus dat komt dan spelenderwijs. Pas als ik vind dat ik het nummer min of meer lekker speel, ga ik weer heel goed naar Tommy kijken en zoek ik de verschillen.
Dan pas kijk ik (soms!) ook naar de tablatuur. Ik probeer dan alles precies zo te spelen als Tommy het doet (let wel: PROBEER!:-)), want als je direct je eigen interpretatie gaat maken leer je namelijk niks! Die eigen interpretatie komt vanzelf wel met de tijd.

Op deze manier benader je de muziek die je wilt leren globaal, van boven af, op het gehoor, en niet als een hele lange rij nootjes achter elkaar die je van voor naar achter instudeert.

Natuurlijk leert iedereen op zijn eigen manier, dus dit is slechts een suggestie. Het is in elk geval wel de manier die Tommy iedereen aanraadt, en ik ben dat roerend met hem eens.

Nogmaals complimenten met je vorderingen!

Groetjes,

Picker.

Janne
1 oktober 2004, 15:43
Bedankt picker, die paar foutjes in de timing komen doordat ik sommige stukken nog niet 100 % beheers. Dat wat je bedoelt met "in the mood" zijn begrijp ik ook, maar dat was hier niet echt het geval :) .
Ik heb weleens geprobeerd nummers op gehoor (of van video) uit te zoeken, maar dat ging bij mij helemaal niet. Daar heb ik dan ook het geduld niet voor, als ik een nummer hoor wat ik mooi vindt wil ik het meteen helemaal kunnen spelen.

Harald
1 oktober 2004, 23:39
Ik heb weleens geprobeerd nummers op gehoor (of van video) uit te zoeken, maar dat ging bij mij helemaal niet. Daar heb ik dan ook het geduld niet voor, als ik een nummer hoor wat ik mooi vindt wil ik het meteen helemaal kunnen spelen.


Dat is juist een goede reden om toch te beginnen dingen op gehoor uit te zoeken. Scheelt je uiteindelijk een hoop tijd. Begin simpel en bouw het uit. Als je van tabulatuur of noten afhankelijk blijft en alleen zo stukken leert, train je je gehoor lang niet zo effectief. Trek elke dag wat tijd uit om dingen op gehoor uit te zoeken (en evt. uit te schrijven) en je zult snel zien dat het de moeite loont. Je zult merken dat als je gehoor beter getraind raakt, dit een enorme invloed op je spel heeft. En nogmaals, begin dan simpel, gun jezelf succesjes. Als je alleen maar dingen probeert die mislukken of niet goed genoeg lukken is dat demotiverend. Maar dat gehoor moet getraind. Het is net zo belangrijk, zo niet belangrijker, dan je handen. En, trust me, transcripties maken is een fantastische training! Als ik aan stukken van Tommy denk zou je kunnen beginnen met een stuk als Waltzing Mathilda. Is niet al te moeilijk, zou toch echt moeten lukken. Doe het desnoods in fases, eerst grof, en dan gaan miereneuken op kleine versieringen etc. Op Endless Road komt Wheels even voorbij, dat is ook niet zo lastig, en erg leuk om te spelen.

Daniël_san
12 november 2004, 19:00
effe het topic omhoog krikken.
@Janne: Heb je er een TAB van? Wil je die dan naar me sturen? (effe een pmetje sturen)

Daniël

Bouke
12 november 2004, 21:36
Hey Janne,

Mooi hoor! Wow, dat wil ik ook nog wel eens leren. Ik heb alle reacties doorgelezen en daar zit een hoop goeie tips bij en ik kan daar sowiezo niets aan toevoegen. Te weinig kennis van deze stijl. Ik vind het gewoon mooi zeg maar :D Foutjes zijn er om te verbeteren en dat komt vast wel.

Groets,

Bouke

Ron4ld
12 november 2004, 22:25
Hey Janne,

Mooi gespeeld hoor !

Mischien wat off-topic maar wel een vraag dat voortkomt uit dit topic (vraag aan iedereen):

Ik hoor meerdere mensen zeggen in hun antwoorden van probeer vooral op gehoor te luisteren en minder van de noten / tabs te lezen. Ik ben een beginnend gitarist (heb zo'n 15 lessen achter de rug) en ik vroeg me af hoe ik als beginnner daarop kan oefenen. Ik denk hoe eerder hoe beter, zodat je er ingroeid zeg maar..of is dat een verkeerde benadering? Alvast bedankt voor je antwoord :-D.

Janne nogmaals mooi gedaan hoor !, groetjes,

Ronald

Predator
13 november 2004, 10:07
Die 2e klinkt al een stuk beter, goed geluisterd naar Stratdude007!!! Die vind ik mooi klinken en waardig genoeg als post.

Met welk programma neem jij op? Want met microfoon hoor je veel betere resultaten dan dit te behalen hoor.

Maar anywaze, ik heb die Woodsongs waar Tommy dit op speelt, erg mooi nummer en je hebt em nu goed in de gaten moet ik zeggen. Cudos!

Janne
13 november 2004, 11:47
Predator: Ik neem op met total recorder. Een heel simpel programma waarmee je eigenlijk alleen maar op kan nemen en verder niet veel kan doen.
De kwaliteit kan eraan liggen dat ik niet alles heel precies heb ingesteld enzo, maar het kan ook doordat ik om de grootte te beperken het mp3tje wat minder kb/s heb gegeven.

segers
16 november 2004, 12:31
Die 2de is een stuk vloeiender!!
Goed gedaan man :wink:

grtz
Roy