PDA

View Full Version : Fingerpicking style les methodes



@ease
15 mei 2002, 22:52
Ik wil me grondig gaan verdiepen in fingerpicking style. Voor me echter in Chet en andere stringpickers vast te bijten, zoek ik goede lesmethodes met goede Tabs, video's, CD-ROM of DVD.
Wie heeft suggesties om vanuit de base aan de slag te gaan ? Aan welke lesmethodes, behalve veel doen, heb je wat gehad ?
Trefwoorden, country, fingerstyle. acoustic & electric om uiteindelijk bij Chet uit te komen.

dirkw83
16 mei 2002, 22:05
in mijn geval (en dat zegt wat hoor :smile:) ben ik eerst begonnen met het toewijzen van vingers aan snaren. Als je dat al eens onder de knie hebt en dat blind kunt, ben je al een heel eind. Daarna kun je je wel gaan verdiepen dacht ik.

blimb
27 mei 2002, 10:25
hmm dat klinkt wel als eengoed methode ... maar weet iemand ook een website of zo waar het nog even goed wordt uitgelegd?

IK vind het maar lastig ... heb vijf vingers .... zes snaren ... en .. tja .. vind het maar lastig weet niet zo goed hoe ik het moet oefenen ... hoe de techniek echt is zag maar ..

moretel
27 mei 2002, 16:01
Als start : met de duim een van de bassnaren aanslaan (e of a) en vervolgens met wijs, middel en ringvinger om de beurt een van de drie hoge snaren aanslaan. Je vingers moet je rustig aan laten wennen aan de beweging en de snaren, trek voor het begin rustig een jaartje uit. Een goed boek is aan te raden. Ook op internet zal ongetwijfeld veel materiaal zijn.
Een goede start is een basis folktokkel (b.v. Dust in the wind van Kansas. Lijkt ingewikkeld maar na een jaartje goed oefenen is dat wel te spelen).

dirkw83
27 mei 2002, 23:12
ja de tradiotionele westerse manier is volgens mij met drie vingers, wat ik tenminste gelezen had in de bieb.

Ik gebruik mijn ringvinger niet en mijn pink ook niet. De rest wel.

Als je al eens gewend bent aan het gebruiken van de juiste vingers, zul je versteld staan van wat voor snelheid je ineens hebt vergeleken met alleen de duim - zoals beginnelingen dat doen he :wink:

blimb
28 mei 2002, 16:55
tjee thnx ik zal eens wat gaan oefenen

viking
19 juni 2002, 00:30
zolang je maar met je vingers van kinderen afblijft

dirkw83
19 juni 2002, 20:31
pedofilie krijgt al zoveel aandacht en ik denk ook niet dat je op je kinderen gaat tokkelen of wel?

Arthur
21 juni 2002, 20:53
http://www.gitaarnet.nl/magazine/workshops/funky/funkyseagull.php3
precies wat je zoekt!

MetalliCat
21 juni 2002, 22:14
Ik gebruik m'n duim voor de 3 bassnaren, wijsvinger voor de g, middelvinder voor de b, ringvinger voor de e.

@ease
17 juli 2002, 22:36
Ik heb via http://www.gitaarnet.nl de fingerstyle guitar cd-rom besteld. Het duurde even voor ik 'm in huis had maar het was het wachten waard. Duidelijke basics en materiaal om direct mee aan de slag te kunnen. Insteek van de CD-rom is: basics first, de rest komt vanzelf.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: @ease op 2002-07-17 21:36 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: @ease op 2002-07-17 21:37 ]</font>

Ray
23 juli 2002, 14:26
keb ook zo'n cdrommetje hier besteld, maar dan de workshop slidegitaar. Inderdaad vanaf de basis, welke slides je kan gebruiken /welke actie/ stemmingen/rechterhandritmes etc

was al een tijdje op zoek naar een inspiratiebron voor slidegitaar, en dit is echt een superceedeetje. Heel goed ook als je nog nooit slide hebt gespeeld, maar er staat genoeg op voor als je al een tijdje zelf met een slide aan het klooien bent

alhambra
25 juli 2002, 10:41
Zijn die cdrommetjes nou echt goed dan, kep zelf al redelijk wat van die cdrommels gehad maar er zijn er niet veel bij waar je echt wat aan hebt.

Ray
2 augustus 2002, 11:27
wat die andere cdrommen betreft weet ik niet, maar die slide cdrom heb ik veel aan. Heb meteen een duimplectrum aangeschaft en een andere bottleneck. Ik heb m nu zo'n twee weekjes en ben er nog niet mee uitgeleerd, is toch wel wat goedkoper dan les

AMS_yeah
10 augustus 2002, 22:07
Ken je Harry Sacksioni, hij is the best, een paar nummers van hem zijn getabbed, heel handig om fingerpicking mee te oefenen, mits je geen beginnende gitarist bent.