PDA

View Full Version : Nieuw pedalboard...



wille525
16 september 2004, 00:39
Mijn nieuwe creatie:

http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto&a=1&id=31062&key=MPLZIMDA

Gemaakt van een CD-koffer (45 euro) van de Conrad, met een boel klitteband en wat fantasie.

LordRiffenstein
16 september 2004, 07:29
Erg netjes!!!

Blijepanda
16 september 2004, 08:06
Mooi man, origineel verzonnen :)

wille525
16 september 2004, 08:14
Ik heb twee ophogingen moeten maken: één algemene ophoging, totaan de stekkerdoos (hier heb ik een gootje gemaakt voor de stekkerdoos) en een tweede ophoging voor drie andere effecten. Voor alle ophogingen (eerste en tweede trap) heb ik plastic hoesjes gebruikt (van een afvalmateriaal van m'n werk). Deze paste precies, waren sterk genoeg en wogen bijna niets.
De flightcase zelf is van buiten van aluminum Voordeel hiervan is: licht, goedkoop en sterk.

phx
16 september 2004, 08:42
Ik zie dat je een rat overdrive clipped met een tubescreamer om meer gain te krijgen, hoe bevalt je dit? Ik zat er nl zelf ook aan te denken, tenminste deze combi.

PHX

wille525
16 september 2004, 08:57
Dit bevalt zeer goed. Ik heb volgens mij wel meer dan 15 overdrives en distorisons geprobeerd (en verschillende combinaties daarvan) en dit bevalt me verreweg het beste. Strak en veelzijdig geluid. Als je niet te veel distorsion (van de RAT) gebruikt heb je weinig last (of geen) van ruis, wanneer je je compressor, booster én overdrive aan hebt staan. De TS-9 xd heb ik op de boost-stand staan voor solo's. Voor solo-partijen heb ik tevens het geluid iets aangepast (iets romiger en gladder).
Wel kan ik je verzekeren dat alleen de TS-9-XD (!) goed werkt als boost-pedaal en niet de standaard TS-9. Deze werk nl alleen echt lekker in combinatie met nog één gewone TS-9. Dit heb ik allemaal van te vore getest. Ik heb gekeken of het nog verschil uitmaakte of de ts-808 (van de gewone TS-9-serie) andere resultaat gaf, maar deze combi is ook niet echt aan te raden. De TS-9 XD is een zeer goede booster!! Hier zit overigens ook de 'gewone' TS-9 in, maar die gebruik ik dus niet (meer). Voor alle duidelijkheid: ik had tot voorkort dus 3 TS-9's.

Steve Vai gebruikt de TS-9 xd overigens ook als bootser (dus niet als overdrive)

phx
16 september 2004, 09:36
thnx, dan ga ik ff kijken voor een turboscreamer :lol: maar eerst weer een proco rat zien te bemachtigen (heb hem 2 jr geleden verkocht :???: ksnap ook niet waarom, geldnood denk ik (of gas :cool: ))

PHX

wille525
16 september 2004, 12:24
Ik raad je aan eerst deze combinatie te beluisteren in een muziekwinkel. Daarna moet je gewoon alles 2e hands kopen, teminste in ieder geval wel de TS-9xd aangezien deze nieuw vrij duur is (2e hands vaak voor de helft van de prijs). De RAT2 kost bij Feedback.nl 75 euro (en zal 2e hands misschien ietsjes goedkoper zijn). Hou er wel rekening mee dat de oude RAT -versie iets anders klinkt (niet veel) dan de huidige RAT2. Een kwestie van smaak denk ik, maar m'n voorkeur gaat toch uit naar de oude versie.

BramVersteeg
16 september 2004, 14:50
Erg netjes hoor! Ook mooie foto's en leuke pedalen. Wat voor muziek speel je en wat voor amp en gitaren?

wille525
16 september 2004, 16:20
Bram, ik richt me momenteel eigenlijk alleen op het oude materiaal van Iron Maiden (jeugd-sentiment). Daanaast oefenen ik gewoon allerlei (vaak zelfverzonnen riedeltjes, meestal solo's onder begleiding van backing tracks) Ik heb een Marshall JCM2000 (tsl60), met een 1960a speaker, verder speel ik op drie verschillende Fender stratocasters, waarvan oa. één met humbucker en twee uitgevoerd met Hot Rails bij de brug.
De pedalen op 't board heb ik stuk voor stuk bewust voor gekozen, omdat ze in m'n ogen het beste bij mij paste. Vooral de ProCo Rat in combinatie met de TS-9 xd klinkt echt als een tiet: perfect voor mooie solo's.

BLOK182
16 september 2004, 16:29
Supernetjes, zoiets moet ik ook hebben!

RRRobin
16 september 2004, 16:44
ziet er zeker erg goed uit :)

jaywalker
16 september 2004, 23:10
Bram, ik richt me momenteel eigenlijk alleen op het oude materiaal van Iron Maiden (jeugd-sentiment). Daanaast oefenen ik gewoon allerlei (vaak zelfverzonnen riedeltjes, meestal solo's onder begleiding van backing tracks) Ik heb een Marshall JCM2000 (tsl60), met een 1960a speaker, verder speel ik op drie verschillende Fender stratocasters, waarvan oa. één met humbucker en twee uitgevoerd met Hot Rails bij de brug.
De pedalen op 't board heb ik stuk voor stuk bewust voor gekozen, omdat ze in m'n ogen het beste bij mij paste. Vooral de ProCo Rat in combinatie met de TS-9 xd klinkt echt als een tiet: perfect voor mooie solo's.

gebruik je de effectloop, crunch, lead van je tsl?

Ik heb de tsl 100, maar ik betrap mezelf der op dat ik de crunch en lead amper meer aanraak en dat vervang door pedalen

Bigfoot414
17 september 2004, 01:27
Daarom zou je misschien es kunnen kijken naar een een kanaals JCM 800 ofzo

wille525
17 september 2004, 09:32
Ik ben niet echt kapot van de twee gain-kanalen.... m'n pedaaltjes klinken beter...

jorrit
17 september 2004, 13:49
als je een buizen amp hebt en je vind het distortion geluid uit pedalen beter moet je serieus gaan kijken naar een andere amp. buizen distortion klinkt imho veel en veel mooier/beter als welk distortion pedaan dan ook. je moet alleen wel de buizen versterker kiezen die jou geluid produceerd...

wille525
19 september 2004, 17:45
Sorry, maar da's absoluut niet waar. Jij kunt mij geen bekende artiesten noemen die alleen (!) de overdrive van hun buizenamp gebruiken. Bijna altijd betreft het een SD-1, DS-1, TS-9, Big Muff, ProCo Rat etc. Er zijn vrijwel geen professionele muzikanten die de overdrive of distorsions van hun versterker gebruiken. Een versterker die hierop een uitzonder vormt is vaak de Mesa Boogie amp, maar goed die kost ook nogal wat.

Antal
19 september 2004, 18:06
Sorry, maar da's absoluut niet waar. Jij kunt mij geen bekende artiesten noemen die alleen (!) de overdrive van hun buizenamp gebruiken. Bijna altijd betreft het een SD-1, DS-1, TS-9, Big Muff, ProCo Rat etc. Er zijn vrijwel geen professionele muzikanten die de overdrive of distorsions van hun versterker gebruiken. Een versterker die hierop een uitzonder vormt is vaak de Mesa Boogie amp, maar goed die kost ook nogal wat.

Ik ben het op zich wel met je eens dat je met pedalen vaak leuke effecten kunt krijgen. Dat doe ik zelf ook. Maar dat er geen bekende gitaristen zijn die hun overdrive alleen uit hun verstererker halen is dus niet waar.

Mensen als Paul Kossof en Eric Clapton in z'n jonge jaren kregen hun overdrive gewoon door hun marshall's snoeihard te zetten.

En dan heb je ook nog een heleboel gitaristen die hun overdrive alleen als boost gebruiken om juist een betere od uit hun amp te krijgen.

wille525
19 september 2004, 18:41
Eric Clapton speelde in het begin inderdaad zonder overdrive, maar in 1968 gebruikte hij (in Cream) al diverse Fuzz-pedalen. Daarnaast is er een verschil tussen de 'gain en boost' gebruiken van je amp. Dit is iets anders dan je overdrive en distorsion. Ik benieuwd of er uberhaupt mensen zijn die mij namen door kunnen geven van bekende artiesten die alleen (!) de overdrive van de amp gebruiken (en dan bedoel ik dus niet de oversturing zoals bij een JCm800)...

Bluesbreaker
19 september 2004, 19:04
@wille525: cool pedalboard, ziet er prof uit.
Maar kun je die deksel gewoon van de koffer afpakken of heb je er iets aan aangepast?

Speeddemon
19 september 2004, 20:06
@Antal: je kunt wat overdriven amps betreft de 70's ook niet meer met nu vergelijken. Toen lusten ze meerdere Marshall heads aan elkaar door, om meer vervorming te krijgen (of men sneed in het conus-papier van de speakers)

@Wille, ik ben zelf ook aardig thuis in Maiden (en Priest, etc) en ik benader de sound aardig met de combi: Boss CS-2 (als compresserende boost) in een H&K Tubefactor.

en met 2 EQ's erachter (Ibanez GE9 en Boss GE-7) kom ik zeer dicht in de buurt van EVH's tone op de eerste VH plaat. (met name "Running With the Devil") "I'm the one" is wat moeilijker te realiseren.

tips voor VH sound: relatief weinig laag, veel krasserig hoog en veeeeeeeel gain.

PeArLjAm
19 september 2004, 22:54
Sorry, maar da's absoluut niet waar. Jij kunt mij geen bekende artiesten noemen die alleen (!) de overdrive van hun buizenamp gebruiken. Bijna altijd betreft het een SD-1, DS-1, TS-9, Big Muff, ProCo Rat etc. Er zijn vrijwel geen professionele muzikanten die de overdrive of distorsions van hun versterker gebruiken. Een versterker die hierop een uitzonder vormt is vaak de Mesa Boogie amp, maar goed die kost ook nogal wat.

Eddie van Halen , Slash, Angus Young?? :???:

sash
19 september 2004, 23:51
Paul Kossoff! WOOOO!



MO FUZZ FO EVERYONE!

sash
19 september 2004, 23:56
Eric Clapton speelde in het begin inderdaad zonder overdrive, maar in 1968 gebruikte hij (in Cream) al diverse Fuzz-pedalen. Daarnaast is er een verschil tussen de 'gain en boost' gebruiken van je amp. Dit is iets anders dan je overdrive en distorsion. Ik benieuwd of er uberhaupt mensen zijn die mij namen door kunnen geven van bekende artiesten die alleen (!) de overdrive van de amp gebruiken (en dan bedoel ik dus niet de oversturing zoals bij een JCm800)...


Je hebt blijkbaar nog veel te leren. Begin eens met spelling van verschillende woorden en ga daarna pas in op wat gain en boost allemaal wel niet mag betekenen.

wille525
20 september 2004, 00:08
PeArLjAm, ik kan me inderdaad voorstellen Angus direct over de Amps speelt en Slash weet ik niet, maar zou inderdaad ook kunnen. Eddie van Halen heeft oa een SD-1 in z'n setup. Ik weet dat veel andere artiesten ook gewone overdrive-pedalen gebruiken.

Maar misschien kun je het beter aan de almachtige Sash vragen, want die weet alles al! Ach wat doen we eigenlijk met z'n alle op dit forum?

Bluesbreaker
20 september 2004, 00:32
@wille525: cool pedalboard, ziet er prof uit.
Maar kun je die deksel gewoon van de koffer afpakken of heb je er iets aan aangepast?

mag het even weer ON topic ?

wille525
20 september 2004, 08:47
Goed idee!

Yep, er zit een deksel op, die je er makkelijk af kan schuiven. Het is nl oorspronkelijk een grote CD-koffer (voor CD-handelaars)

Bluesbreaker
20 september 2004, 09:27
Wat zijn de afmetingen van die koffer eigelijk (ik neem aan dat jij de 140 cd's versie hebt?), want ik vraag me af of alles wat ik er in wil hebben er ook in past.

En hoe heb je de pedaaltjes eigelijk aan de bodem bevestigd?

wille525
20 september 2004, 13:29
Normaal passen er 150 cd's in deze koffer, maar je hebt ze in verschillende maten. De deksel, kun je openen net zoals een gewone koffer, maar je kan 'm er ook compleet afhalen (zonder moeite).
Ik heb de koffer iets opgehoogd, met wat plastic doosjes die ik op m'n werk vond (gewoon afvalmateriaal). Daarna heb ik er klitteband opgeplakt (dikke stroken van 10 cm breed, te verkrijgen via de naai-winkel).

Bluesbreaker
20 september 2004, 14:15
okay, bedankt!

Bluesbreaker
20 november 2004, 00:01
Hey,

Ik las dat je je pedalboard in een cd koffer hebt gemaakt. Ik ben ook bezig met een pedaboard en ben even aan het rondkijken wat geschikt is voor mij. Zou je daarom voor mij de binnenmaten van de koffer even willen meten?

Alvast bedankt, Melle